Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #21 Del Skrevet 16. august 2003 Ikke la deg skremme at Rottweileren er litt.. eh... treg. Det er verdens goeste hunder. Bare man gidder å terpe litt, så går det greit. For meg var det mange alternativer da vi skulle ha hund, men nå er det ingen tvil om hva vi skal ha nesten gang. Jo forresten... har litt lyst på en Bullmastiff også. Men det er jo samme type hund egentlig. (Avsporing så det holder, men venter stor støtte fra Cita) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 16. august 2003 #22 Del Skrevet 16. august 2003 (Visste ikke at rottweiler var litt tungnem - samboer har lyst på rottweiler - bra jeg vet det - og kan ta det i betraktning...) De er ikke akkurat tungnemme, men de vil gjerne ha et ord med i saken selv også En hannRottweiler som vil sitte, i steden for å gå.............tja....da sittær'n Og da er det ikke snakk om Sosisser som må til, da er det "Falukorv" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #23 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg blir ikke skremt - er bare sjarmerende... at den har egne meninger. Fikk nettopp svar per sms på oppfordringen om å beklage innblandingen, et gedigent; PØH! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #24 Del Skrevet 16. august 2003 De har absolutt sin sjarm ja. Selv om man har mest lyst til å filleriste dem en gang i blant. Evt. rive av seg håret. (fortsetter å spore av) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 16. august 2003 #25 Del Skrevet 16. august 2003 Da får nok Lea og jeg stille opp med våre "goinger" Jeg tar med hannhunden, også avtaler vi et møte når LeaDama har løpetid. (Ja hunden til Lea altså) Da kan venninna få gå lydighet med "mors lillegutt" Da vil hun nok i løpet av få strakser be hele verden om unnskyldning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #26 Del Skrevet 16. august 2003 Da kan vi ta det med en eneste gang... Her tørker vi for tiden små røde flekker på parketten og hunden dilter i beina på mamsen hele tiden. Jepp... løpetid er gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #27 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg skal formidle beskjeden videre... TEnkte be henne gå inn her å lese. Men tør ikke si at vi skriver om det - plutselig kommer hun inn som gjest og lager rabalder ... selv om jeg ikke tror hun pleier å være her. Vet jo aldri... Vet hun har tilgang på pc, akkurat nå, og med vin innabords er det duket til både og det ene og det andre - da vet hun hvem jeg er, plutselig... Urk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 17. august 2003 #28 Del Skrevet 17. august 2003 Sporer av litt jeg også. Dagens Ernie En kjent situasjon for oss hundeeiere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 17. august 2003 #29 Del Skrevet 17. august 2003 Vi fikk oss hund for ikke så lenge siden. Planene er å begynne på dressurkurs. Jeg tar gjerne mot råd fra folk som VET hva de snakker om.. Da blir jeg bare takknemmelig, for det er sååå mye forskjellig av info som står i bøker ol. MEN, hadde noen hele tiden påpekt ting jeg gjorde galt, hatt en kommentar til hva jeg gjorde hadde jeg nok blitt rimelig irritert ja.. Tror man skal passe seg litt for å gjøre slik, for det er MEGET lett å trakke folk på tærne. Å spesielt når det er snakk om mennesker som har hatt hund lenge, og VET hva de gjør. Som Lea sa: Alle hunder er forskjellige... å folk har forskjellige måter å oppdra hundene sine på.. Hvorfor blander venninnen din seg så mye da???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 17. august 2003 #30 Del Skrevet 17. august 2003 Svar til Skulsa: Jeg vet ikke hvorfor hun blander seg - hun har en tendens til å være litt skråsikker på at hun har løsningen, i litt andre sammenhenger også, spesielt etter to glass vin. Men når man vet det - er det lettere å slippe unna rådgivningen, er bare å si i fra, direkte og uten nåde. Selv får jeg litt overdose av henne når det blir for mye - jeg kan også bli irritert over uønsket innblanding. Men jeg setter en strek - og da kommer hun ikke videre, når jeg nekter å snakke videre om saken, bare konstaterer at vi er uenige. Hun er ikke alltid slik, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 17. august 2003 #31 Del Skrevet 17. august 2003 Fra en seriøs hundekjenner har jeg blitt anbefalt følgende bok, "På talefot med hunden" av Turid Rugaas. I denne boka lærer du om de forskjellige dempende signalene. Du lærer å observere hunden bedre. Du lærer å forstå hva hunden prøver å si. Du lærer å bruke dempende signaler selv slik at hunden din lettere kan forstå deg. Iflg. ham er det utrolig mange useriøse hundebøker i handelen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilla1 Skrevet 17. august 2003 #32 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg har lært at det lureste en kan gjøre med folk som tror de har greie på hund og hundeoppdragelse, er og stille seg helt pasiv til det de sier. Om du ikke lar deg provosere av det de sier så gir de seg fort. Jeg tror alle i dette landet har meninger om hundehold. Det er bare du selv som kan vise verden at du vet hva du holder på med. Om jeg ville så kunne jeg sikkert diskutert det i det uendelige. Noen hundefolk er alt for hårsår når det gjelder hunden deres. Klart folk har meninger når de ser og treffer kjente med hund. Tror også enkelte hundeeiere legger opp til diskusjoner. Jeg har hatt hund siden jeg var 13 år (27 år) Herregud som tiden går. Så jeg føler meg rimelig trygg på at det jeg gjør i forhold til mine hunder er riktig. Så om noen mener at det jeg gjør er galt eller at jeg burde gjøre ting på en annen måte, så må de nesten få lov til det. Så lenge jeg kan vise frem veloppdragne hunder så sier det i grunnen det meste om min kunskap om hundene min. Smilla1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 17. august 2003 #33 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg hang som et slep etter den forrige hunden jeg hadde. Hun dro og dro. Og jeg hadde "min" metode for å få henne til å slutte å dra. Og hun skulle jo på liv og død hilse på hunden som kom forbi, og da dro hun aaalt hun kunne. Så gikk vi i byen en tur, for å bli vant med andre omgivelser og slikt. Så fikk hun øye på en hund langt foran, jeg så den ikke engang, men hun _skulle_ bort dit! Hadde strupebånd til henne, men det hjalp egentlig nada. Jeg dro henne til meg, og en "fotgjenger" kom tilfeldigvis over og begynte plutselig å forklare meg hvordan du skal oppdra hunden osv. (hun mente det så ut som om jeg mishandlet hunden ...) :o Så plutselig sier hun "lar du hunden gå i sånt bånd, og du drar den tilbake, kan den bli aggressiv! Håper den virkelig tar til og biter deg en vakker dag!" Jeg kokte der jeg stod. Hunden var ålreit ellers, var bare denne tingen med andre hunder, og det fikk jeg tilslutt lært av henne, hun stoppet med å dra da hun så andre hunder. Absolutt INGEN skal blande seg inn i min hundeoppdragelse. Og jeg vanskjøtter ikke noen av mine hunder under oppdragelsen. Jeg bruker stemme! Er ikke noe særlig mer som skal til. Etter min erfaring, og jeg har fått til en lydig hund nå, som hører, som ikke er en villbass. Vel, i enkelte tilfeller, men han er da bare valp enda. Iflg. ham er det utrolig mange useriøse hundebøker i handelen. Det er sant, det er mange av de som skrive slike hundebøker, som ikke har peiling på hund engang i det hele tatt. Var en hundebok jeg leste for en tid tilbake, at hunden stoppet å sleve, hvis den fikk drikke masse vann ... Bullshit! Boxeren til venninna mi slever like mye selvom den drikker vann, den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. august 2003 #34 Del Skrevet 18. august 2003 Hei. Jeg synes folk skal være forsiktige med å blande seg i andres saker. Ting er heller ikke alltid slik de virker. Og skal man blande seg så kan man spørre på en pen måte ( kan jeg komme med et råd ? Har du prøv å gjøre det på den måten ? osv ) Har selv ei vennine som er litt verdensmester noen ganger, men hun har jekket seg ned. Vi var ute og gikk tur for noen dager siden og da spurte hun om jeg hadde vurdert å bruke sele til hunden min siden den trakk litt. Det var en grei måte å spørre på. Jeg forklarte hvoror jeg ikke bruker det og ingen sure miner. Men om hun hadde blandet seg oppi og sagt at jeg må bruke sele osv så hadde jeg blitt sur. Jeg tar gjerne i mot råd og soterter ut det jeg synes høres fornuftig ut. Alle mennesker og hunder er ulike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 18. august 2003 #35 Del Skrevet 18. august 2003 Det er ganske interessant å se hvor skråsikre folk er når de ikke har hund. Den er nesten like ille som folk uten barn som vet hvordan barn skal oppdras Selv hadde jeg masse planer og ideer før jeg fikk hund. Har vært veldig redd hunder, så jeg skulle ha verdens snilleste og lydigste hund. Problemet er at virkeligheten sjelden blir som du planlegger...... bikkja er snill og pen men ikke utpreget lydig. En liten avsporing fra meg: Kan noen gi noen tips om hvordan man skal orke å fortsette å ha hund? Er veldig glad i ham, men nå er det bare mas og slit, dårlig samvittighet og tissing inne! Helt fortvilet! Hvis noen hadde kommet og fortalt meg hvordan jeg skulle oppdra ham nå, er det stor sjanse for at vedkommende hadde vært hundeeier i løpet av tre sekunder, men alle muligheter til å praktisere egne råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaToya Skrevet 18. august 2003 #36 Del Skrevet 18. august 2003 Twigi : Hei ! Jeg ville satt meg ned og tenkt litt, har hunden det bra ? Har jeg det bra som hundeeier ? Klarer jeg å ta vare på hunden ? Vet ikke hvor gammel hunden din er, men at den tisser på gulvet er ikke bra. Om du ikke har tid / lyst på hund lenger er det best at du omplasserer /avliver den. Tenk på hunden og på deg selv. Det er ikke nederlag å omplassere hunden. Jeg synes at alle hunder skal ha det bra med en eier som gir den nok stell og kjærlighet. Alle har perioder hvor det er slitsomt å ha hund, men det går fort over. Om dette er en følelse du har hatt lenge så ville jeg satt meg i tenkeboksen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. august 2003 #37 Del Skrevet 18. august 2003 Twigi: Har du prøvd å gå på kurs med hunden din? Da får du hjelp av eksperter og får samtidig kvalitetstid sammen med hunden. Jeg følte det til tider på samme måte som deg da hunden vår var 3-4 mnd gammel. Hun var ikke renslig, bet mye (ikke hardt men mye) og var et mareritt å ha meg å gjøre. Vi gikk et par kurs og fikk verdifulle råd av instruktørene. Etter hvert har hunden vår blitt verdens snilleste og hun biter ALDRI, tisser aldri inne osv. Tror at jeg kan takke instruktørene for dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 18. august 2003 #38 Del Skrevet 18. august 2003 En bør ikke blande seg inn i hvordan andre oppdrar hunden sin, men en bør heller ikke være for flink til å fortelle folk hvordan de skal oppføre seg... Du har sagt til veninnen din på en pen måte at hun ikke bør blande seg så mye. Nå vet hun hva du mener, så da må det være opp til henne å bestemme hva hun vil gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 18. august 2003 #39 Del Skrevet 18. august 2003 Takk for svar, Moniica og Lea. Joda, jeg er i tenkeboksen. Men dette gjelder hele familien, og den klassiske situasjonen at jeg ender opp med oppfølgingsansvaret for dyret..... (Joda, det var guttungen som ønsket seg hund :oops: men vi var jo enige om det alle sammen.....) Dyret er av hankjønn, setter, 4 år gml og burde ikke tisse inne :evil: Prøver nå å lage gode situasjoner sammen med ham - lange turer i skogen , da har vi det fint sammen. Og joda, han har fått for lite turer, så det kan være en protestgreie fra hans side. Og Lea, vi har vært på kurs, men det er en stund siden. var ikke særlig vellykket, for dama som holdt det var redd for store hunder..... ihverfall klarte hun ikke å hjelpe oss å håndtere valpeaggressiviteten 8) Hennes egne hunder lystret heller ingenting, så det ble en pinlig affære. Kanskje vi skulle prøve på nytt. Er det for sent når han er blitt så gammel? Og hvis det går så langt som at vi gir ham opp, så er det ikke snakk om avliving, men grundige intervjuer med snille adoptivforeldre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. august 2003 #40 Del Skrevet 18. august 2003 Det er ikke for sent å gå på kurs med hunden. Om du tar deg råd til det, så kan du også få tak i en hundepsykolog som kommer hjem til dere og som kan gi gode råd. En 4 år gammel hund skal ikke tisse på gulvet, samme om den får mange og lange turer eller ikke. Har den aldri vært renslig? Jeg ville nok tatt kontakt med en hundeskole, men ikke den samme som du har brukt før. Den høres ikke særlig seriøs ut (eller kanskje det var bare denne instruktøren?). Om hundeholdet blir en belastning både for hund og eier, så er det like greit å omplassere den. Et vanskelig valg, men om det ikke finnes noen annen utvei, så er det sikkert best. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå