Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #1 Del Skrevet 16. august 2003 Spør dere som har hunder. Hvor mye tåler dere av innblanding ang. oppdragelsen fra andre, utenforstående (venner, bekjente) ? Jeg har ikke hund, men har nettopp vært i dialog - med en venninne som heller ikke har hund. Hun blander seg opp i hundeoppdragelsen - nå sist på en hyttetur - ikke bare overfor en, men med flere (alle?) hun kjenner. Ingen av hundene er problemhunder - men hun vet visst hvordan man kan gjøre det bedre... Ingen av eierne vanskjøtter dyrene. Selv har hun hatt hund en gang - i ett år da hun var en jentunge. Jeg sa til henne at hun bør være forsiktig med å blande seg - det blir som å blande seg opp i barneoppdragelse. Men hun mener hun sier det på en alright måte. Likevel - jeg mente hun må være forsiktig. Folk er ganske såre og det er et ømfintlig tema. Eller? Iflg. henne selv virker den ene vennen hennes litt sur nå, og svarer nesten ikke når hun spør om ting. Jeg påpekte at det kunne være en sammenheng - når hun prøver å rettlede voksne menn mht deres hundehold. Hva er en alright måte hvis man skal blande seg borti oppdragelse? Alle hunder (de fleste) har jo sine særegenheter... Hva er helt på trynet? (de fleste hundeeiere gjør jo små feil) Og hva bør man være forsiktig med å uttale seg om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. august 2003 #2 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg blander meg ikke men jeg ergrer meg over en god del som IKKE oppdrar hundene sine riktig. Men det er ikke min business hva de gjør, men skal man ha hund får man pokker meg se til at de oppfører seg som veldresserte bikkjer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #3 Del Skrevet 16. august 2003 Det er fryktelig irriterende når folk forteller deg HVA du skal gjøre og ikke gjøre med hunden. Noen har problemer med å skjønne at hunder er forskjellige og det finnes jo massevis av dressur-metoder. Vi har valgt den metoden som fungerer for oss og VÅR hund. Om noen velger en annen form for dressur¨, så er det opp til dem. Om noen klager over hunden sin eller spør om råd, så gir jeg råd. Det samme gjelder om JEG spør om råd eller har små problemer. Men jeg setter pris på om folk forteller meg hva jeg kan prøve i stedet for hva jeg MÅ gjøre. Å blande seg opp i andre sitt hundehold er uhøflig og frekt, så lenge hunden ikke har det vondt. Et hundehold skal være behagelig for hunden og for eieren. Og sånne ting finner man ut av selv.. om man prøver. Grensen går når en person ikke lenger gir råd, men kritiserer deg for metoden du har valgt for deg og din hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #4 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg blander meg ikke men jeg ergrer meg over en god del som IKKE oppdrar hundene sine riktig. Men hva er riktig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. august 2003 #5 Del Skrevet 16. august 2003 Det er vel ikke uhøflig og frekt å blande seg i andres hundehold når hunden er til sjenanse for deg eller omgivelsene sine, uansett hvor mye hunden ikke lider, eller hva, Lea? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #6 Del Skrevet 16. august 2003 Om hunden er aggressiv eller til sjenanse for andre, så er det en helt annen sak. Vega sier jo at ingen av disse hundene var problemhunder. For meg finnes det forresten ikke problemhunder, men problemeiere. Disse er det ytterst få av i min omgangskrets. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. august 2003 #7 Del Skrevet 16. august 2003 Lea: jeg har ikke god nok kjennskap til hundehold til å vite hva som er rett eller galt når det gjelder å dressere en hund. Men jeg kan si hva jeg som borger forventer av både hund og eier. Jeg ønsker, ikke forventer, at en hundeeier sier fra om det er greit eller ikke å nærme seg hunden når de ser at unger har lyst. Jeg forventer at man har hunden sin i bånd på offentlige steder, selv om den er aldri så grei. Snakker ikke da om friluftsområder. Forventer at hunden er såpass oppdratt at den ikke går inn i mitt hus uten tillatelse. At den ikke hopper opp. At de trener hunden til ikke å gjø hele halve dagen når de er på jobb. Nabobikkja har en tendens til å spise alt den kommer over. Den snapper mat fra hendene til ungene og eieren gjør ingenting. Utrolig irriterende. En hund på 10 år burde man hatt mer enn nok tid på å lære at det er galt å stjele mat, galt å velte søppelbøtter på kjøkkenet til folk osv. Jeg liker veloppdratte hunder. Som går ved fot og er rene og pene. Det er opp til eieren å få en slik hund, eller ikke. Om de velger ikke, forvent heller ikke at jeg skal like hunden deres. Men jeg forteller dem ikke hvorfor, sor som sagt, det er deres business hvordan de oppdrar sin hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #8 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg skjønner godt hva du mener, Starfish og er enig. Hundeeiere må respektere at folk ikke ønsker hunden tett innpå seg. De må også sørge for at hunden er i bånd og ikke kan skade andre. Men jeg tolket Vegas innlegg på en litt annen måte. Jeg trodde at det dreide seg om hundehold/dressur/oppdragelse litt mer "internt". Jeg kjente meg igjen fordi folk med fuglehunder eller Border Collier stadig mener at de vet hvordan er Rottweiler bør dresseres, utfra sitt eget hundehold. Hunderaser er forskjellige, like forskjellige som vi mennesker kan være. Noen en kvikke og raske, andre er sta og trege. Det finnes også ørten forskjellige måter å dressere hunden på... det er klikkertrening, myk dressur, pølse-dressur og hard dressur. Slik jeg ser det så kan alle disse metodene være riktige, men man må finne den metoden som fungerer best for hund og eier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 16. august 2003 #9 Del Skrevet 16. august 2003 hunder er som barn og man skal være forsiktig med å kritisere foreldres oppdragelse. SKjønner godt at disse hundeeierne er sure på de som blander seg inn. Det er, ettersom hvordan jeg ser det, ikke lov å blande seg inn i hundehold. Man kan spørre, lære, undres over hvordan og hvorfor ting gjøres. Men man bør være tilbakeholden med den helt store kritikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #10 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg tror egentlig at vi er helt enige, Starfish. Kom bare litt skjevt ut. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #11 Del Skrevet 16. august 2003 De er ikke problemhunder - det er mer snakk om dressur, læringsmetoder osv. Hundeeierne er med i raseklubben, er med på stevner osv. Dvs. de virker seriøse. Og så kommer hun og forteller hva som er smartest ... og hva hun ville gjort - ikke en gang, men flere ting (det vet jeg - fordi hun fortalte selv, og jeg spurte i tillegg...) Har ikke lyst å utdype dette i tilfelle noen av dem kikker inn her - men kan gi et eksempel. Den ene unghunden (9 mnd) er litt rastløs når folk skal dra, og når de kommer. Mens den eldre hunden blir liggende, løfter på hodet og tar det med ro. Da forteller hun at de kan gjøre slik og slik - overse den osv. Skjønner? Jeg hadde blitt irritert, om jeg var eieren. Tror jeg ville sagt i fra, men så kjenner jeg henne bedre enn eieren til unghunden. I et annet tilfelle - synes hun at det gis feil og litt forvirrende signaler under innlæring - og blander seg inn der og da, direkte. (Jeg ville kanskje tatt det opp generelt - etterpå...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #12 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg hadde blitt irritert av slik rådgivning. Utvilsomt. At en hund på 9 mnd blir litt "gira" når folk kommer og går er da helt normalt og har fint lite med oppdragelse å gjøre. Slik er det jo ofte med barn også (og muligens også voksne). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 16. august 2003 #13 Del Skrevet 16. august 2003 Forstår hva du mener, Vega ... jeg er "mor" til en 6 mnd gammel valp og får stadig historier om folk som kjenner andre mennesker med sååååå veloppdragne hunder. Da tenker jeg bare "vent og se til jeg har vært på mange dressurkurs med gullet mitt" - da skal de få se på eksemplarisk hunde-oppførsel .. .. Jaja, jeg kan jo alltids leve i håpet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 16. august 2003 #14 Del Skrevet 16. august 2003 Kan bare si meg 100 % enig med dere. Husker Stenstrøm sa etter diskusjonen på Tv ang den nye hundeloven. Han hadde aldri hatt et så engasjert publikum, og panel i noen debatt. Det sier litt om oss hundemennesker Har levd i over 30 år med hund, 18 år som hundeier selv, så jeg kan endel om hund, men lærer stadig noe nytt. Men kommer det en person som aldri har hatt hund selv, eller kun i ett år, og kritiserer, da ville jeg nok blitt litt "vred" :blunke: Høres ut som hundeeierene i dette tilfelle er ganske oppegående folk, så venninnen bør ligge unna syntes jeg. En valp på 9 mnd, skal være litt "turbo" Vi pleier å råde våre valpekjøpere å høre litt på alle. For så og plukke ut det de syntes høres fornuftig ut, og glemme resten. Blandt 100 hundeeiere, så er det ca 140 meninger Det som funker på min hund, funker ikke nødvendigvis på din hund. Jeg har 3(4) hunder, og ingen av de får lik oppdragelse. De er forskjellige individer, og krever forskjellige oppgaver og løsninger, selv om de er av samme rase. (sånne go'inger som Lea har ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #15 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg sa det til henne - og tror hun skjønte poenget - når jeg sammenliknet det med barneoppdragelse. Hun sa i alle fall at hun skulle holde seg unna hundeoppdragelse. De var på hyttetur - og det var litt vin til maten, konjakk til kaffen osv. og da ble hun så selvsikker og verdensvant (hundevant...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #16 Del Skrevet 16. august 2003 Jepp.. hundeeiere lærer hele tiden, mens ikke-hundeeiere kan ant etter et glass med vin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #17 Del Skrevet 16. august 2003 Skal sende sms til henne, og minne om at det går an å beklage overfor disse hundekara, og si at hun gikk over streken og at det ikke skal gjenta seg... (Hun var ørlite selvsikker i kveld også, nemlig...) Eller kanskje jeg blir uglesett - gjør ikke noe, jeg kjenner henne - hun ringer om hun lurer på hva jeg mener... Nei, nå går jeg til vaskebøtta mi... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cita Skrevet 16. august 2003 #18 Del Skrevet 16. august 2003 (Hun var ørlite selvsikker i kveld også, nemlig...) Jekk henne ned ett par hakk Vega Hjelper ikke det, så stiller Lea og Cita med forsøksdyr, så kan hun jo få prøve seg på noen stabeist av stort format Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #19 Del Skrevet 16. august 2003 Når man får en Rottweiler i hus, så er plutselig ikke dressur så enkelt lenger.. Joda, de lærer jo, men ikke så fort. "Sitt. Sitt. Sitt. Sitt. Sitt. *sukk* SITT!" Og der hørte hun i alle fall hva jeg sa Nei, jekk henne ned noen hakk du. Før hun uttaler seg, så bør hun i alle fall ha litt erfaring med hund. Og når hun får erfaring, så innser hun foprt at det ikke alltid er så lett som det ser ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 16. august 2003 #20 Del Skrevet 16. august 2003 Skal gjøre det. Ser for meg den lille spinkle dama belære digre trauste karer - mens de koker og blir mer og mer rød i trynet ... (Visste ikke at rottweiler var litt tungnem - samboer har lyst på rottweiler - bra jeg vet det - og kan ta det i betraktning...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå