Gå til innhold

Dagene i hulefamilien

DDuck

Anbefalte innlegg

Er det slik at dere har tenkt på navn? Mulig jeg har spurt før men... Du vil kanskje ikke avsløre noe her uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det slik at dere har tenkt på navn? Mulig jeg har spurt før men... Du vil kanskje ikke avsløre noe her uansett?

Sverdgerd hvis det blir jente, og Geirolf hvis det blir gutt.

Ikkesant, Dinedama? :jepp:

Absolutt heeeeelt sant Træmpis :ler: Det var sladrisen sin det :ler:

Vi har ikke tenkt så mye på navn egentlig... Ælen mener vi må se babyen før vi finner navn, og det er jeg jo enig i, men det er jo greit å ha alternativer uansett ;)

Vi begge liker Emma som jente navn... det er ikke noe vi hopper og jubler for, men vi syns det er pent og helt greit :Nikke:

Guttenavn har ikke Ælen sagt noe om annet enn å nikke når jeg har nevn Emil og Levin :Nikke:

Så det blir spennende :jepp:

Nå har han forøvrig funnet ut at "det kan jo være kjekt å vite hva det blir" :rolleyes: Så da er det avgjort! Ser de det på UL om en uke skal vi vite det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tillatelse innviet :Nikke:

Det var en ting til jeg hadde tenkt å spørre deg om... Husker du hvordan blodsukkerene dine var fastende og etter mat sånn ca? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, nå spør du litt vanskelig. Skal vi se, jeg tror de lå mellom 5 og 6 fastende (om morgenen altså). Jeg fikk beskjed om at blodsukkeret ikke skulle være særlig under 7 når jeg la meg for å unngå føling om natten. Etter måltider, litt varierende ut fra hva jeg spiste, jeg vil tippe rundt 8-9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjja du klarte det såpass bra ja... det er nemlig der jeg sliter...

Nå holder jeg på og har klart å få det under 6 fastende, men etter mat er det alikevel alt mellom 8 og 14 :dåne: Og selv om jeg spiser akkurat det samme to dager på rad, trenger jeg helt forskjellige doser.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F**n dette blodsukkerapparatet mitt gjør meg sprø!! :kjefte:

Jeg målte blodsukkeret mitt når jeg sto opp og det var fint. Jeg gikk på badet og tok morgenstellet og satt en stund før jeg lagde meg frokost for at jeg skulle presse meg enda lengre ned før jeg begynte å spise... Så målte jeg igjen etter en halv time, og da var det steget! Jeg fant ut at dette kunne ikke stemme så jeg målte på nytt igjen, under et minutt etter forrige måling, og da var det steget betraktielig igjen! :sur: Jeg hadde ikke drukket vann engang! Ingenting har jeg pakket i munnen!! Hvordan kan jeg nå stole på målingene? Jeg nekter å tro at blodsukkeret mitt stiger av at jeg sitter i ro og venter på at det skal gå ned???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff vennen... :klemmer: og :troest: til deg. Kan ikke være enkelt med dette blodsukkeret du sliter med... Tenker masse på deg om dagen!!

Og du, Levin var kjempefint :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Emma veldig godt! Emil er et herlig rampete navn. Levin... jeg har aldri hørt Levin før, helt sant. Må smake på det. Det er jo et spesielt navn - positivt spesielt. Levin... Liker det også! :jepp:

Spennende det da, om dere får vite hva det er! Og om det stemmer om 20 uker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff vennen... :klemmer: og :troest: til deg. Kan ikke være enkelt med dette blodsukkeret du sliter med... Tenker masse på deg om dagen!!

Og du, Levin var kjempefint :jepp:

Nei det er ikke enkelt.. :sukk:

Jeg skal ringe diabetesdama mi i morgen å høre hva hun tror om apparatet... eller om det er normalt. Men det er jo helt ulogisk.. det har aldri vært sånn før...

Jeg liker Levin :Nikke:

:hug:

Jeg liker Emma veldig godt! Emil er et herlig rampete navn. Levin... jeg har aldri hørt Levin før, helt sant. Må smake på det. Det er jo et spesielt navn - positivt spesielt. Levin... Liker det også! :jepp:

Spennende det da, om dere får vite hva det er! Og om det stemmer om 20 uker :lol:

Du er sikker på det? ;) Det er ikke sånn; Levin= :hakeslepp: Jeg hadde heller ikke hørt Levin før jeg så det i navneleksikonet vi fikk i julegave :fnise: Men jeg har hørt etternavnet Levinson, men aldri tenkt over det :)

Ja spennende blir det :jepp:

Vi får jo en del ultralyder i slutten så ser de feil denne gangen har de jo muligheten til å rette det opp igjen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, du sier at blodsukkeret steg på en halvtime uten at du hadde spist noe? Jeg har opplevd å få to helt forskjellige blodsukkermålinger tatt et halvt minutt etter hverandre, bare at jeg målte fra to ulike fingre (har jo testet ut sånt må vite :fnise:). Så jeg tenker at en liten forskjell på den korte tiden kanskje bare er naturlig variasjon? Altså at det egentlig ikke hadde forandret seg, du ville funnet samme forskjell hadde du målt rett etter hverandre?

Men altså, jeg kan også ha 14 etter måltider, selv nå når jeg har god kontroll skjer det nå og da. Det er jo ikke lett å vite hva man trenger ut fra det man spiser. Og med tanke på forskjell i blodsukker selv om du spiser det samme og tar like mye insulin, kanskje den gangen det var lavest var du enda påvirket av forrige insulindose og den gangen det var litt høyt hadde du småspist noe før middag? Alle sånne småting kan jo utgjøre en forskjell. Dessuten, nå er du gravid. Dette påvirker blodsukkeret ditt veldig, så det kan godt tenkes at det er årsaken både til ulikt blodsukkernivå etter en halvtime og at du trenger ulik dose insulin til samme mat.

Litt på siden kanskje, men jeg har det sånn at hvis jeg lever ganske avslappet, spiser det jeg vil, tar insulin, og måler blodsukker kanskje tre ganger om dagen (morgen, kveld og en gang midt på dagen) så ligger jeg på rett over 6 på HbA1c. Det er liksom mitt latskapsblodsukker. Skal jeg ha HbA1c under 6 derimot, da må jeg jobbe mye mer for det. Da må jeg måle oftere slik at jeg kan justere insulindosen mer om jeg ligger for høyt, jeg må passe mye mer på hva jeg spiser osv. Det blir plutselig litt mer jobb å ha diabetes. Så da er spørsmålet, er det noen helsegevinst å ligge lavest mulig, eller holder det at man er innenfor det anbefalte (som er maks 7)? For livet mitt er klart mer behagelig og enklere når jeg ikke trenger tenke så mye på det. Jeg har ikke funnet noe godt svar på det, tror jeg må spørre legen om det litt mer, for det er jo klart at jeg gjerne gjør det som trengs for at jeg skal ha et bra liv helsemessig, men hvis jeg ikke får noe igjen for strevet kan jeg like gjerne ha det blodsukkernivået jeg har ved å leve ganske avslappet. Og man skal jo leve resten av livet med dette og da vil jeg gjerne finne den perfekte balansen mellom lavest mulig blodsukker og best mulig livskvalitet (altså at diabetes i minst mulig grad påvirker livet mitt).

Uansett, det kan være greit å høre hva de sier om blodsukkerapparatet, og hvis du synes det blir mye stress med dette blodsukkeret kan du jo snakke med dem om det også, prøve å finne ut hvordan du kan ha det best mulig i hverdagen uten at det går ut over blodsukkeret. Og så er det selvsagt litt unntakstilstand når du er gravid, og det vil bli mye lettere etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier så mye klokt som jeg ikke har peiling på eller har tenkt på :klem:

Jeg vil mye heller ha latmannsblodsukker og trives med sykdommen enn å psyke meg selv ned med å ikke oppnå ønskede resultater.. :Nikke:

Og etter å ha lest mye på diabetesinfo.no og andre diabetes relaterte sider har jeg egentlig skjønt at i et svangerskap er HbA1c på 6% så fint at det utgjør 0 forskjell på ungen om det er en diabetiker eller en ikke-diabetiker som bærer den fram :)

Så jeg har beroliget meg selv veldig mye den siste uka, og slått meg til ro med at jeg har et fint langtidssukker og trenger ikke å stresse med det.. Nå er det toppene som skal konsenteres og kuttes :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å ha noen navn i bakhodet. Man trenger jo ikke å bestemme seg for noe før babyen er født, men om man ikke har en liste med alternativer kan det fort gå lang tid før babyen får navn. Jeg kjenner ei som ikke fikk navn før etter en måned. Og da hadde de visst kjønnet på forhånd. Greit å snakke om "babyen" et par dager, men etter et par uker føltes det litt rart. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...