Gå til innhold

til nye el gamle sykepleiestudenter


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest fersk student

Har nettopp startet 1 året i sykepl utdann. Har beg å lese litt anatomi, og wow, dette er innviklet stoff..

Klarer en virkelig å huske alt en lærer i dette faget?!?! bare lurer jeg, virker så utrolig omfattende. skal vi ha eksamen i dette faget??

Ellers, hvor mye tid bør en bruke utenom skoletiden for å klare seg greit gjennom disse 3 årene?!?

Hvilke fag bør jeg konsentrere meg mest om?

Håper noen av dere har noen gode tips til meg som fersk student. Er forresten småbarnsmor i tillegg, så det er en ekstra utfordring. :-?

Synes det virker kjempegøy, men nå har jeg jo bare gått en uke og da :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anatomi, ja.

Tror det er mye man må repetere med jevne mellomrom etter eksamen der også.

Prøv å se på skoledagene som arbeidsdager. Dvs. fra 8:00 til 16:00 på alle hverdager jobber du med faget. Få med deg alle forelesninger og bruk resten av tiden på lesesalen. Jeg vet det er fristende å stikke når "alle andre" drar hjem etter forelesningen kl. 14:00, men prøv å bli på skolen til klokken er 16:00 for det. De vil misunne deg når du kan dra hjem kl. 16:00 hver dag mens de må sitte til langt på natt og krampelese i ukene før eksamen. Dessuten er det ikke krise om ungene dine blir syke de to siste ukene før eksamen dersom du har lest jevnt og trutt. Som småbarnsmor må du ha litt å gå på.

Om faget: Prøv å se helheten. Ikke heng deg opp i bittesmå detaljer. Du kan lese om celler i årevis dersom du vil "kunne alt". Faget er nesten bunnløst. Lær deg å gå videre til neste tema etter en viss tid.

Det er de store prosessene som er viktige. Det store og det lille kretsløpet, nyrene osv.

Skumles stoffet før forelesningene. Da får du bedre utbytte av de og kan stille spørsmål i stedet for å bruke masse tid på å gruble på enkeltdetaljer etterpå.

Anatomi er liksom det første møtet med et helt nytt "språk" for mange. Det tar tid å "knekke koden". Mange (meg selv inkludert) tabbet seg ut med å lete etter "den rette boka" som skulle gjøre alt så mye klarere. Det var dyrt og man mister mye tid på den måten. Man må bare hive seg uti det og jobbe med faget og stole på at aha-opplevelsene kommer lenge etterpå.

Løs masse oppgaver. En del lærebøker går altfor grundig til verks. Man risikerer å bruke masse tid på de første temaene for så å få altfor lite tid til resten. Eksamensoppgaver er bra!

Kollokviegrupper kan være både og. Noen kan man få mye utav, og noen fører til at man på en dag kun får løst en oppgave. Resten av tiden blir skravling, bestilling av pizza og røyking. Det er ganske kjipt å være ikke-røyker da. Eller å være den som prøver å pense samtalen inn på faget igjen. Ofte blir det til at man sitter og ser på at tiden bare forsvinner. Frustrerende.

Kom deg ut av hjemmet!

Du leser mye mer effektivt når du ikke er hjemme. Det er lettere å skille rollene og du kan ha god samvittighet når du slapper av hjemme. Dette punktet kan jeg ikke understreke nok, tror jeg.

Lykke til!

Hilsen en fembarnsmor som starter på 2. året denne høsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være passe lost for å ikke klare anatomi/fysiologi.

Så lenge du husker de latinske betegnelsene på alt, burde det gå som smurt.

Om du leser en time på kvelden etter ungene har lagt seg, så holder det i massevis. I tillegg gjør du eksamensoppgaver i fritimer på skolen/kollokvier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sleit masse med anatomi og fysiologi. Leste nesten hver dag, gjorde alle oppgaver, og skrev notater til hver kapittel. Jeg fikk en D. (såvidt). Min mening er at det er et vanskelig fag, spesielt i første året. Personlig begynte jeg på sykepleierskolen og visste "verken opp eller ned" på kroppen. Hadde følt det litt lettere, om faget kanskje kom et halvår senere.

På skolen min er det ganske høy strykprosent også, så jeg tror ikke man er så veldig "lost" om man stryker i det faget nei...

Det er viktig å prioritere faget. Mine lærere snakket så mye om at anatomi er et støttefag, det var sykepleien vi måtte konsentrere oss om. Glad jeg ikke hørte for mye på de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest zinga i.i

Når jeg synes noen ordlegger seg på en ufordragelig

måte, er det slikt et overtramp at det må slettes.

Når noen sier at et fag er vanskelig, de har lest

en ukes tid, kommer hit og ber om råd, så får de vite at de med stor sannsynlighet er LOST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det Starfish mener er at faget er enkelt, ikke at spørreren er lost.

Det er ikke opp til deg å moderere, gjest :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

tusen takk til dere som så langt har kommet med innspill, jeg forventer selvf ikke mye etter en uke, bare tenkte det kunne være ok med noen tips slik at jeg kanskje slipper å gå i feller og jobbe med de rette tingene fra 1 dag. lærerne sier jo ikke for mye, man må finne ut av ting selv..

Kie, tusen takk for gode råd. Skal prøve å ha dette i minnet. 5 barnsmor du, da er du jammen meg sporty. får håpe noen av de er blitt litt store.. Ønsker deg lykke til med 2 året :D Så får jeg bare lese og lese hver dag slik at jeg klarer å henge med... Har begynt å se video forelsn. som vi kan låne hjem fra biblioteket på skolen. var ganske lærerikt. Tenkte å se alle disse og notere, da tror jeg jeg har fått med veldig mye av det som er viktig i dette faget iallefall.

TAR IMOT TIPS FRA FLERE JEG; SÅ BARE KOM MED DEM :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være passe lost for å ikke klare anatomi/fysiologi.

Jeg visste ikke at du er/har vært sykepleierstudent, Starfish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kie, tusen takk for gode råd. Skal prøve å ha dette i minnet. 5 barnsmor du, da er du jammen meg sporty. får håpe noen av de er blitt litt store..

De er 9, 8, 6, 3 og 2 år. Men jeg har en mann som stiller opp big time. :)

Forøvrig har jeg en del medstudenter som dreit seg ut på å nesten bare pugge latin. Jeg vil påstå at det er forståelsen og det å kunne beskrive hva som skjer i de store prosessene i kroppen som er viktigst, ikke det å kunne alt på latin.

Løser du eksamensoppgaver tror jeg du får inn det du skal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anatomien ER ikke noe piece of cake, som Starfish skriver i litt andre ord her...

Det er vanskelig, men følg med i timene, skriv notater, gjør spm og oppgaver. Da skal det gå greit.

Jeg hadde tverrfaglig eksamen i det første året altså jeg hadde anatomi/ fysiologi, sykdomslære og ett par andre fag i en eksamen. Da er det ikke så vanskelig. Fikk ikke verdens beste karakter men jeg sto.

Det er mye og sette seg inn i, og de sier første året er det værste. 2. året det enkleste og 3. året ligger midt i mellom de to første.

Begynner 3 året nå, så jeg får se hva jeg har i vente.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei skusla!! Jeg har hørt at 2 året er veldig tøft jeg, spesielt første halvdel med sykdommslære!!! 1 året er vel tøft fordi en er rimelig blank og det er mye å sette seg inne i. Men at anatomi/fysiologi er lett det syns jeg ikke er helt korrekt i mine øyne heller nei.. Takker for tips fra deg og!! jeg sluker all informasjon som bare det;) og jeg ønsker deg lykke til med 3 året!!

Hei igjen kie!! Herlighet, visst jeg synes dette blir tøft i ny og ne skal jeg ha deg i minne:) Beundringsverdi at du orker en så omfattende utdanning med så mange småtroll i hus.. Du har nok en snill mann ja.

Det har heldigvis jeg og, hadde vært tøft uten!!

jeg har kjøpt den oppgaveboka til menneskekroppen, så jeg får gjøre en del oppgaver der da. Så kommer vel de latinske navnene etterhvert, trodde de var veldig viktige jeg, er jo de ordene som blir brukt.. Men som sagt, de kommer vel etterhvert. Kan ikke kunna alt etter 1 uke da, jeg er bare så full av spørsmål og frustrasjon over alt det nye som skjer og alt som skal læres!! skal nok gå bra.. ønsker deg nok en gang lykke lykke til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Skusla om at andre året var enklest, men det var bare støttefag så det føltes litt unødvendig der og da, men skjønner mer nå.

Jeg tror HiÅ følger en annen fagplan enn mange andre skoler, vi har f.eks sykehuspraksis siste året nå.

Les masse på anatomien er mitt råd, du vil ha så mye igjen for det senere, den er grunnlaget i alt du skal lære senere, og har du ikke den i bunnen, sliter du.

Jeg er ikke lost, har fått gode karakterer, men sleit med anatomien for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det at man ser på forskjellige år som tøffere enn andre har en del med hvordan skolene legger ting opp på. Her sier de at det andre året er tøffest. Mye på grunn av sykdomslæra og masse praksis i tillegg til de andre eksamene.

Men, andre har jo klart det før meg, så det må jo gå på et vis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, flott at du har valgt et studie som dette!

Hadde anatomieksamen i våres. Få tak i alle gamle eksamener og se hva som er relevant stoff på de, og hvor dypt du må gå inn i stoffet.

Satt en hel dag i uka i gruppe, så alla videoene 2-3 ganger, tok notater under video forelesningen. leste hvert kapittel i anatomiboka 2 ganger.

Gjorde spørsmål og oppgaver i heftet og selve boka. Dette jevnt og trutt fra dag en, tok ett kapittel i uka.

Hjelper veldig å finne "nerdene" å danne kollokvie med.

Viktig med flere hoder. Litt latinske ord må du ha i bakhodet, men ikke viktig på prøven!!! Når du kommer ut i praksis lærer du de.

Anatomi er et morsomt fag, men krever litt jobbing.

Beste tips, ALLE gamle eksamensoppgaver m/sensur på.

De finnes på biblotekene på skolen.

Jeg stod på jevt og trutt og fikk resultat av det++ jeg er veldig interessert i anatomi, så en B var vel fortjent, hurra for meg. snart deg!

Bare sånn at du vet det, i begynnelsen skjønte jeg ikke mye men det kommer etterhvert.

Stå på, start nå, les alene og sammen med andre.

Lykke til..

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, flott at du har valgt et studie som dette!

Hadde anatomieksamen i våres. Få tak i alle gamle eksamener og se hva som er relevant stoff på de, og hvor dypt du må gå inn i stoffet.

Satt en hel dag i uka i gruppe, så alla videoene 2-3 ganger, tok notater under video forelesningen. leste hvert kapittel i anatomiboka 2 ganger.

Gjorde spørsmål og oppgaver i heftet og selve boka. Dette jevnt og trutt fra dag en, tok ett kapittel i uka.

Hjelper veldig å finne "nerdene" å danne kollokvie med.

Viktig med flere hoder. Litt latinske ord må du ha i bakhodet, men ikke viktig på prøven!!! Når du kommer ut i praksis lærer du de.

Anatomi er et morsomt fag, men krever litt jobbing.

Beste tips, ALLE gamle eksamensoppgaver m/sensur på.

De finnes på biblotekene på skolen.

Jeg stod på jevt og trutt og fikk resultat av det++ jeg er veldig interessert i anatomi, så en B var vel fortjent, hurra for meg. snart deg!

Bare sånn at du vet det, i begynnelsen skjønte jeg ikke mye men det kommer etterhvert.

Stå på, start nå, les alene og sammen med andre.

Lykke til..

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...