Rosama Skrevet 24. april 2002 #1 Del Skrevet 24. april 2002 Hvordan synes dere som har barn at økonomien er? Bør man spare seg opp penger til man en dag skal ha barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 24. april 2002 #2 Del Skrevet 24. april 2002 Ingen dum ide det, hvis du har mulighet til å spare. Det vil uten tvil gjøre tilværelsen med barn litt lettere, å ha en konto du kan bruke av i ny og ne. Det kommer jo også litt ann på hvordan din økonomi er. Er dere to som skal leve sammen med barnet, har dere to inntekter, har dere lån, bil...osv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freetime Skrevet 24. april 2002 #3 Del Skrevet 24. april 2002 Om man ikke akkurat sparer så man har midler -heller en omleggelse av livsstil og lempe noe på kravene man har? Selfølgelig-som alltid-sier jeg:utdannelse før barn!! Noe jeg mener er viktigere å tenke på enn om man skal være gift eller ikke før man får barn.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosama Skrevet 25. april 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 25. april 2002 Ja, definitivt: Utdannelse før barn! Helt enig. Jeg har tatt utdannelse og har jobbet i 3 år. Tjener bra og lever godt, men jeg vil jo helst gi opp minst mulig av livsstilen, da! Selvfølgelig, festing og slikt ser man anderledes på når man får barn, men jeg vil ha muligheten til å reise, spise godt og kjøpe meg fine klær. Det er altfor mange som synker inn i joggedressen og t-skjorta så fort de får barn. Og selvfølgelig vil jeg jo ha muligheten til å kjøpe de barnet mitt TRENGER (ikke alt det tullet vi kjøper til ungene som de ikke trenger...) Noen som synes de har måttet gi opp mye når dere fikk barn? Rosama 1212[ Dette Innlegg er endret av: Rosama den 2002-04-25 08:54 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lottemor Skrevet 25. april 2002 #5 Del Skrevet 25. april 2002 Hei Rosama. Om jeg føler at jeg har gitt opp mye etter jeg fikk barn. Ja på en måte gjør jeg vel det,men ikke på en negativ måte. Livstilen blir jo på en måte totalt renovert når man får barn. Det er mye som man tidligere kunne gjøre som ikke man tenker på engang etter man har fått barn. Jeg har gått fra en heltisk hverdag til en stille,rolig og behagelig hverdag. Så jeg trives og har ikke hatt det bedre. Selvfølgelig kunne jeg tengt meg å ikke måtte hvære hjemme hver kveld fra klokken 20.00. Det er jo bar det at når barne er i seng og mannen på jobb så har du ikke noe valg. Kunne også tenkt meg å sove til jeg vokner på morningen,men det er også slike ting som jeg ikke får oppleve før min datter konfirmeres Tenker ikke så mye på matrielle ting i form av klær til meg selv,men mer i form av ting til huset og klær til min datter. Kan gå i butikken og skal kjøpe meg en bukse og i stede komme hjem med en hel hau klær til min datter. Skulle ønske jeg klarte å bruke penger på meg selv. Når det gjelder økonomi så håper jeg at du slipper å få det slik jeg hadde det de første 8 måndene av hennes liv.... Tellte kroner hver dag og måtte alltid passe på og ha litt penger på siden tilfelle hun ble syk. Jeg spiste bare det jeg trengte for å ikke svime. Tok ikke bussen for det kostet jo en melk og et brød. Så ja jeg tror det er smart å legge vekk penger eller skaffe seg en jobb som gjør at du slipper å telle kroner hele det første året av barnets liv og resten for denslags skyld.... klem fra12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småbarnsmor Skrevet 25. april 2002 #6 Del Skrevet 25. april 2002 Huff ja, det beste ville kanskje vært å spare opp litt først. Vi har en inntekt og jeg får det vanlige for å si det sånn. Vi har 2 barn. Og ting koster. Når man får barn så kommer utgifter til bleier, klær, barnehage/dagmamma, skole, SFO osv etterhvert som de blir eldre. Det er ofte vi nesten ikke har et rødt øre igjen når det f eks er en uke igjen til lønningen hans. Og det er ikke bare bare å handle heller. Vi kjøper nesten bare på tilbud. Og som en lenger oppe sa: tar ikke bussen fordi det er en melk og et brød eller en middag. Pluss at vi har 2 lån og bil. Bil er dyrt i seg selv. Vi måtte nettopp skifte eksosrør på bilen. Heldigvis så gjore min brors svigerfar det og det kostet oss bare ca 800,- tilsammen ( 600,- for eksosrøret og 200,- for jobben ). Hadde vi gjort det på et verksted så hadde det kostet oss 2400,- og mer. Og det har vi ikke råd til. Det er hardt, men det går. Man må bare tenke litt økonomi. Jeg ser meg om etter en helgejobb e.l. for å spe på litt på økonomien. Er jo kjekt å ha litt ekstra så kan man kanskje kose seg en kveld.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaBanga Skrevet 25. april 2002 #7 Del Skrevet 25. april 2002 Ja, det er lurt å spare eller kutte i utgifter før man får barn! Vi kjøpte hus mens jeg var gravid og det var ikke akkurat billig. De faste utgiftene våre gikk i været og vi har det så visst ikke like fett som før. En ting er når man har svangerskapspermisjon. Da gikk det greit for oss. Men det er når permisjonen er over og man skal tilbake til jobb og får nærmere 4000 i barnehageutgifter at pengene forsvinner. Det en må tenke på er at man ofte får en litt annen innstilling til jobb etter at man har fått barn. Man verken kan eller ønsker å jobbe overtid lenger. Mange ønkser også å jobbe mindre, f.eks 80 %. Det betyr mindre inntekt og kanskje igjen at mannen må jobbe ekstra for at ting skal gå rundt. Og dermed er man inne i en vond sirkel. Om man ikke har masse penger på bok når man får barn, så bør man iallfall tenke på at man skal ha litt slingringsmonn når det gjelder utgifter. Kjenner meg forresten veldig godt igjen når det gjelder å kjøpe ting til seg selv. Har virkelig store problemer med å finne noe til meg selv, kommer alltid ut med noen til ungen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2002 #8 Del Skrevet 25. april 2002 Har man mulighet til å spare, så ville jeg gjort det! Greit med utdannelse før barn, men man MÅ ikke ha høyskole utdanning av den grunn. Jeg er ikke utdannet. Men jeg var godt etablert og hadde det bra økonomisk før knerten kom. Og DET burde være det viktigste, at man er stabil i forhold til jobb og hjem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zafir Skrevet 25. april 2002 #9 Del Skrevet 25. april 2002 Det går da fint ann å ta utdannelse selv om man har fått barn!!! Det finns jo masse fordeler med det også, dette er noe jeg har erfart selv. Planlegger til og med nr 2, selv om jeg er under utdannelse ennå. Man må huske på at ting går ikke bestandig som planlagt - og da må man prøve å finne nye løsninger for det også. Ikke noe som er så galt at det ikke er godt for noe... Selvsagt er det mest ideelt å ha en grei økonomi før man velger å få barn, men jeg syns ikke det er det aller viktigste her i livet. Da holder jeg heller en knapp på stabilitet i forholdet OG at man gjør sitt beste for at barnet får en fin barndom! (Rakker ikke ned på forhold som ryker, som sagt så skjer ikke ting som planlagt bestandig!) Vi har det som plommen i egget vi, selv om vi må snu og vende på hver eneste krone. Har tak over hodet,mat,klær,bil og massevis av kjærlighet å gi til barnet vårt 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå