Gå til innhold

Arbeidsledig ungdom

Bettie

Anbefalte innlegg

En liten kommentar til Felicity og (lurer fremdeles på hvem du er :))

Jeg er delvis enig med deg.

Men man kan ikke bare tenke logisk heller,.- dvs. man kan ikke bare velge SAFE yrker. Skal alle bli leger, sykepleiere, politimenn og elektrikere, så hadde ting blitt litt kaotisk etterhvert. Da hadde man sannsynlig fått et overskudd av disse slik som bl. a en del ingeniører er nå (utdannede i forhold til stillinger). Jeg tror samfunnet har behov - før eller siden - for alle yrkeskategorier og i alle næringer. Selv om det er ganske mye arbeidskraft som trengs i helse og sosialsektoren, så kan ikke alle bli hjelpepleiere og sykepleiere fordet. Selvfølgelig kan de hvis de vil,- men jeg personlig ville ikke valgt høyere utdanning i helsevesnet bare fordi man er SIKRET jobb. Det skal også være en grei lønn. Det skal være et minstekrav til trivsel og ikke ha for mange fysiske belastninger. Det skal også være et yrke man kan jobbe med uten å bli utbrent i ganske mange år.

Liten kommentar til : Det Felicity sier om IT-bransjen. Min kjære er dataingeniør og ble utdannet for omtrent tre år siden. Han jobber ikke som det han er utdannet til. De ble formelig LOVET sikker jobb da de begynte på utdannelsen 1.året. For DA var alt så sikket og IT-bølgen var STOR!

Han sliter med å få jobb, så han driver med metallarbeid sålenge. Det må man bare gjøre. Ta den jobben man får, inntil markedet forandrer seg eller at man har en idè om å ta sjansen på å starte selv. IT-firmaer trenger faktisk mye arbeidskraft. Men de har ikke råd. Så de tyner de få ansatte de har til å gjøre 3 menns jobb. Har flere kilder innenfor IT-bransjen som sier dette er fakta.

- Man kan bare håpe at det snur snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Felicity

Diva - er du forveden? :ler:

Vel, det å velge studie må være en balanse mellom hjertet og logikken, etter min mening. Vanskelig er det nok ja, og ja, jeg priser meg lykkelig over at jeg selv ikke er i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ungdommen burde begynne å tenke logisk ved valg av studier fremfor å tenke på hva som er hipt og inn i tiden.......... Det ville også ha hjulpet!

Da jeg begynte på juss i 95 var det ikke problem med jobber what so ever. Nå er det svææært vanskelig. Det er ikke lett å spå 6-7-8 år inn i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant det som er sagt om framtiden - det er vanskelig å spå....

For noen få år siden var det et kjempepress på bygningsbransjen. De trengte folk - fagutdanna folk. Og nå - nå får ikke elever som har gått byggfag lærlingeplasser fordi det ikke er det presset på byggebransjen lenger. Det bygges for lite.

For noen få år siden ble alle som tok IT-utdanning lovet jobb. De ble hentet ut av studiene før de var derdig, og nå er det markedet nede i en bølgedal.

For bare to år siden var det kjempetrygt å bli lærer, og det ble satset på utbygging av lærerutdanninga. Men nå sies lærer opp og nyutdannede lærere får ikke jobb.

Så jeg tror ikke det er sant at det utdannes for mange på høyskole/universitetsnivå. Det er nedgangstider også i praktisk rettede yrker, som bygg-/anlegg og transport.

Og dette vil snu igjen - før eler seinere. Og da kan nødvendig kompetanse være borte.

I mellomtiden sliter ungdom med å komme inn på jobbmarkedet. jeg snakker ikke bare om å komme inn på markedet innen området man er utdannet i, men totalt sett. Arbeidsledighetstallene stiger fortsatt, og vi ar vel en regjering som ikke gråter for det, for med en rimelig andel arbeidsledige, er den nasjonale økonomien "tryggere". Vi har jo nesten ikke penger på bok, må vite......

Nei - jeg mener ikke at samfunnet skal sy puter under armene til folk, men jeg mener at et system skal være så godt at det ikke skaper nye skjevheter. Dagens system for arbeidsledige gjør det - både for ungdom og for folk som har vært arbeidsledig i over et år.

Og jeg mener at godt utdannet ungdom (både teoretisk og praktisk) er Norges beste kapital. Skal vi virkelig la den "råtne på rot"? Vi har da jammen oppgaver nok - skolebygg, sykehus og gamlehjem som forfaller. Veier som smuldrer bort, eldre som ikke får den hjelpen de trenger for å ha et vedrig liv, syke som står i kø, rusmisbrukere som ikke får behandling, unger som ikke får lært det de burde osv osv.

Så - både en endring av dagpengesystemet totaltsett, og kanskje spesielt for unge, og bedre ivaretakelse av "ungdomskapitalen" er viktige saker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den ordningen som er med dagpenger fungerer dårlig uansett. Jeg har jobbet ved siden av studiene, slik at jeg har opparbeidet meg rett til dagpenger. Prøvde å regne litt på det og fant ut at jeg får mellom 3500 og 4000 kr i dagpenger pr. mnd. og det er ikke særlig mye. Faktisk ville jeg nok fått mer fra sosialen dersom jeg hadde bodd for meg selv. Så løsningen for meg er å bo hos mine foreldre mens jeg søker jobber, har ikke råd til noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Særinteressepartier er noe dritt. Et land må styres av ansvarlige politikere (i den grad politikerne styrer) som har landets og hele befolkningens beste som siktemål og ikke av politikere som er sykelig opptatt av særinteresser og enkeltgrupper.

Mange snakker som om ting blir verre og verre, i den forstand at det blir mindre og mindre penger til mange formål. Virkeligheten er motsatt, både offentlig og privat brukes det mer penger enn noensinne og det er der problemet ligger. Vi lever rett og slett for høyt.

Forøvrig er jeg enig i at for mange penses inn på teoretisk utdannelse, men man har jo også et selvstendig ansvar når man velger en lang universitets/høyskoleutdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere ungdommer velger nå yrkesrettet utdanning. Jeg synes det er kjempelurt - de får utdanning i yrker hvor det pr. idag sitter masse mennesker uten utdannelse. De kommer til å konkurrere på øverste hylle når de er ferdig med utdanning og læretid. Og det som er mest glimrende med dagens yrkesrettet utdanning er at man oppretter ikke flere klasser enn hva det er behov for - skolene er helt avhengig av at alle får lærlingplasser og derfor begrenser antallet studenter seg naturlig.

Et eksempel på hvor populært det nå er med yrkesrettet utdanning kan vi se på kravet for å komme inn på f.eks. Media og Kommunikasjon - kravet er skyhøyt - langt høyere enn til det mest populære gymnaset her i byen.

Donpedro: jeg kjenner også endel ledige jus-studenter - flere av dem valgte å ta tilleggsutdanning - f.eks. økonomi og de har fått kjempejobber.

Men det er vel kanskje ikke så spennende å begynne å studere igjen når man endelig er ferdig med utdannelsen :-? - det forstår jeg jo godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro skrev:

Men tilbake til temaet. Når det gjelder dagpenger og arbeidsledige nyutdannede, er jeg enig i at dette suger klam balle og mere til. Men jeg har en idé. (...!) Hva om man startet et parti kalt «Studentpartiet», og kun fokuserte på enkeltsaker slik som pensjonistpartiet og kystpartiet.

Dette skrev ikke Donpedro...

Donpedro: jeg kjenner også endel ledige jus-studenter - flere av dem valgte å ta tilleggsutdanning - f.eks. økonomi og de har fått kjempejobber.

Men det er vel kanskje ikke så spennende å begynne å studere igjen når man endelig er ferdig med utdannelsen - det forstår jeg jo godt

Ja, det er en bra kombinasjon. Men tall er ikke helt min greie... Man må også veie opp det ekstra studielånet mot nytteverdien. Har alt noen ekstra vekttall fra andre steder, og føler egentlig at 8 år på universitet er mer enn nok... Får nok jobb til slutt.

Men de du kjenenr kan ikke ha tatt lange utdanninger, hvis de er ledige på samme tid som meg, og alt har tatt ekstra utdanning..? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de har ikke fullført jus-studiet, så det er jo klart at det ikke er enkelt å begynne på nytt med nye lån og greier ... helt forståelig, det. Og det er ikke alle som liker tall - jeg liker ikke tall selvom jeg jobber i bank :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - flere ungdommer velger praktisk retta fag, uten at det hjelper dem det minste. De får jo ikke lærlingeplasser, og får vansker med å fullføre skoleløpet. Og akkurat nå er det ikke så mange jobber å velge i heller - praktisk relaterte jobber.

Hvor mange mediafolk trenger vi egentlig - selv om det er en linje som akkurat nå er populær. Kanskje vi har for mange så også disse elevene møter arbeidsledighet?

Slik jeg ser det, spiller det liten rolle om man har valgt praktisk eller teoretisk - det er nedbygging av arbeidsmarkedet, og færre jobber å velge i, og flere unge som opplever at de går fra skole til sosialkontoret.

DET er ihvertfall lite effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...