Bettie Skrevet 16. august 2003 #1 Del Skrevet 16. august 2003 Jeg har i flere aviser lest at arbeidsledig ungdom har det ille. Det visste jeg fra før også, men nå er det undersøkt og bekreftet. Det er også bekreftet at Norge har bortimot den dårligste ordningen for dagpenger når det gjelder ungdom, og at den siste hevingen av grensa for hvor liten inntekt du kan ha før du får dagpenger, den har rammet ungdom hardest. Ungdom - rett fra utdnning og inn i arbeidsledighet klarer nemlig sjelden kravet til årsinntekt for å ha rett til dagpenger. Burde ikke dette være et vakgkamptema? Hvilke partier vil gjøre noe med dette? I Danmark f.eks. får ungdom dagpenger etter utdanning også, ikke bare etter inntekt, og også Sverige har bedre ordninger enn oss? Jeg har ikke sett et parti som sier mye om dette - og ingen som skriker opp om at vi må harmonisere oss med de land vi kan sammellikne oss med - for det gjøres jo på andre områder, f.eks. når det gjelder sykepenger. Jeg vet det er lokalvalg nå, ikke reiksvalg, men våre lokalpolitikkere må jo bringe temaene inn til sentralstyret ol i sine partier. og også lokalpolitikkere må kunne svare på hva partiet deres tenker om en slik sak. Forresten - snakk om sløsing å la godt utdanna ungdom gå arbeidsledige når man vil ha fart på A/S Norge..... Fler enn meg som vil spørre sine politikkere om dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Postmannen Skrevet 17. august 2003 #2 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg har i flere aviser lest at arbeidsledig ungdom har det ille. Det visste jeg fra før også, men nå er det undersøkt og bekreftet. Det er ikke bare ungdom som har det ille i disse dager. Det blir stadig større og større forskjell på fattig og rik her til lands også. De som har mye fra før, gjør også ALLT de kan, for å FÅ ALLT også. Ingen sympati fra dem nei!! De driter også i Norge A/S!! Andre tema som jeg kunne tenke meg å spørre politikere om er: Hva har forsvaret med å sende soldater til Irak, når det helt sikkert finnes LITEN støtte for slikt i befolkningen? Hva har forsvarsministeren med å godta avtaler, som godkjenner at Amerikanere kan bygge avanserte overvåkningsanlegg, på det Norske folks bekostning? Er de så sikre på at Nordmenn vil ha masse farlige, hemmelige og avanserte våpen på Norsk jord? Jeg personlig tror ikke det! PS. Vi snakker om ti-talls Milliarder Norske kroner her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2003 #3 Del Skrevet 17. august 2003 Postmannen: Til din informasjon har Norge et representativt demokrati, ikke dirkte demokrati. Da oppstår slike hendelser som du her beskriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Postmannen Skrevet 17. august 2003 #4 Del Skrevet 17. august 2003 Postmannen: Til din informasjon har Norge et representativt demokrati' date=' ikke dirkte demokrati. Da oppstår slike hendelser som du her beskriver.[/quote'] Ja jeg vet det!! Og det er jo derfor allt blir så jævlig feil også. Ikke rart folk ikke gidder å stemme lenger!! Det hjelper ikke at politikerne våre lar seg smiske med av grådige Amerikanere (de i toppskiktet) heller Var det noe mer du ville pirke på!??! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 17. august 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 17. august 2003 Det er ganske mange temaer man burde og skulle ta opp med politikkere, men jeg valgte arbeidsledig ungdom denne gangen - fordi norske myndigheter er innmari raske med å peke på alt andre land gjør bedre enn oss - i sammenheng med at nå får vi jammen ta oss sammen -men her har det vært helt og absolutt tyst. Det er da for ille at ungdom som har satset tid og krefter på å få seg en utdanning, møter et samfunn der den ene bedriften etter den andre enten flagger ut eller legger ned, eller nedbemanner, - og det selv om de går med overskud og eierne kan ta ut pene gevinster. Så møter altså ungdom et system som gjør det svært vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet - og greier du ikke det, og har ikke tjent over 85.000 kr i løpet av et år - så har de heller ikke trukket vinneloddet i forhold til dagpenger. Da blir det enten sosialkontoret eller pengesterke foreldre som blir "redningen". Det er akkurat dette jeg synes blir så veldig galt! Men jeg er veldig uenig i a det ikke er vits i å stemme. Så vidt jeg vet er reglene endret noe nå, slik at velgerne får litt større innflytelse på hvordan listene blir seende ut. Og ved siste kommunevalg var deltakelsen rundt 60%. Det betyr at 40% av de som kan stemme mener at majoriteten på 60% kan velge for dem, og de bør derfor holde munnen godt lukket de neste fire årene - i ihvertfall når det gjelder lokale politiske avgjørelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2003 #6 Del Skrevet 17. august 2003 Jeg har fremdeles ikke jobb, selv om jeg var ferdig til jul. Har ikke krav på dagpenger, og ikke sosialpenger pga har en del jeg har spart i banken. Jobber det jeg kan her og der (har noen mnd med engasjement nå), tjener for mye til å kunne fryse lånerenten. Hvis jeg ikke får forlenget engasjementet mitt, er det så INNMARI surt å bruke penger jeg har spart siden jeg var 0 år til brød og ost.... Men sånn er det jo bae. Hadde jo vært helt på trynet om jeg skulle få sosialpenger. Men kanskje det kunne vært en litt lavere grense for heltidsstudenter mtp arb.trygd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Postmannen Skrevet 17. august 2003 #7 Del Skrevet 17. august 2003 Og ved siste kommunevalg var deltakelsen rundt 60%. Det betyr at 40% av de som kan stemme mener at majoriteten på 60% kan velge for dem, og de bør derfor holde munnen godt lukket de neste fire årene - i ihvertfall når det gjelder lokale politiske avgjørelser. Har ingen intensjon om å ødelegge tråden din, men jeg "bare MÅ" kommentere dette. De fleste av oss ser jo at når politikerne/partiet de stemmer på, kommer til makten, så snur de totalt om på agendaen slik at godene kommer bare de som har mye fra før, til gode! Folk føler at de har mistet makten, gir opp, for det hjelper jo ikke noe uansett hva de stemmer på, og setter seg ned på rævva. Ingen fremskritt uansett liksom....... Over og ut fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 17. august 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 17. august 2003 Donpedro - det er derfor jeg liker den danske varianten bedre. (Ut fra det lille jeg vet om den). Der er det ikke bare det du har tjent det siste året som teller for student. Det teller også med at du har gått på skole. Og det synes jeg er riktig - for du gjør jo en arbeidsinnats som student. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 17. august 2003 #9 Del Skrevet 17. august 2003 jeg mener at de med høy utdsannelse som ikke for den jobben de vil ha bør skaffe seg en annen jobb i mens det må da være bedre enn å gå arbeidsledig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2003 #10 Del Skrevet 17. august 2003 jeg mener at de med høy utdsannelse som ikke for den jobben de vil ha bør skaffe seg en annen jobb i mens det må da være bedre enn å gå arbeidsledig Jepp, derfor har jeg jobet i over 6 mnd der jeg jobbet som student. Men hvor lenge bør man jobbe slik. Hva er da vitsen med utdannelsen? Jo lengre tid siden man er ferdig, jo mindre aktuell er man for arb. giver. Arbeidsledighet er driitkjedelig, og uten trygd er det ikke så økonomisk fett heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 17. august 2003 #11 Del Skrevet 17. august 2003 Jepp, derfor har jeg jobet i over 6 mnd der jeg jobbet som student. Men hvor lenge bør man jobbe slik. Hva er da vitsen med utdannelsen? Jo lengre tid siden man er ferdig, jo mindre aktuell er man for arb. giver. Arbeidsledighet er driitkjedelig, og uten trygd er det ikke så økonomisk fett heller... mna må jeg selvfølgelig søke på andre jobber... så man bør vel jobbe slim til man får seg enannen jobb da.. en av grunnene til at de er så få jobber for de med høy utdannelse er at det er for mange som tar høy utdannelse nå til dags Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 17. august 2003 #12 Del Skrevet 17. august 2003 en av grunnene til at de er så få jobber for de med høy utdannelse er at det er for mange som tar høy utdannelse nå til dags Og her mener jeg at myndighetene er ansvar. De oppfordrer forlk til å utdanne seg i fleng, alle bør gå allmennfag osv, når kanskje flere hører hjemme og er mer tiltrengte som yrkesarbeidere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 17. august 2003 #13 Del Skrevet 17. august 2003 Og her mener jeg at myndighetene er ansvar. De oppfordrer forlk til å utdanne seg i fleng' date=' alle bør gå allmennfag osv, når kanskje flere hører hjemme og er mer tiltrengte som yrkesarbeidere.[/quote'] Dette er jeg veldig enig med deg i. Er jo ikke rart det velter ut med arbeidsledige 18-åringer. Alle har så vidt jeg vet krav på videregående skole. Så uansett hvor ræva karakterer man har fra ungdomsskolen så kan man gå allmenfag - så kan man sove seg gjennom 3 år med videregående skole uten å løfte en finger . Istedenfor burde man tilrettelegge for at de som er skoleleie får andre alternativ enn skole. På yrkesfaglige retninger blir det bare mer og mer teoretiske fag istedenfor. Dessuten bør man læres seg at skal man oppnå noe så må man jobbe for det også. Ikke få puter sydd under armene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Achmed Skrevet 17. august 2003 #14 Del Skrevet 17. august 2003 Og her mener jeg at myndighetene er ansvar. De oppfordrer forlk til å utdanne seg i fleng, alle bør gå allmennfag osv, når kanskje flere hører hjemme og er mer tiltrengte som yrkesarbeidere. Strengt tatt er det vel flere og flere som går yrkesfag? Jeg leste forresten i dagbladets utdannings-vedlegg for en tid tilbake at det var et ønske fra De Styrende Makter (Okai, jeg husker ikek hvem det var, men vedkommende hadde fin tittel) å fjerne ordningen med generell studiekompetanse, slik at også personer med yrkedsfagsbakgrunn kunne begynne å studere uten å måtte gå via allmennfaglig påbygging. Allmenskunnskapsnivået skulle holdes på et forsvarlig nivå ved å putte enda mer allmenfag inn i yrkesskolene. Hurra. :-? Det gjennomsnittlge utdanningsnivået har som tidligere nevnt bare blitt hevet og hevet. Dette er et godt tegn på velstand, og sannsynligvis kommer det neppe til å snu. Dette betyr at du fort vekk må regne med en jobb som telefonselger etter 3 år med jus. Det er bare slik det må bli... Men tilbake til temaet. Når det gjelder dagpenger og arbeidsledige nyutdannede, er jeg enig i at dette suger klam balle og mere til. Men jeg har en idé. (...!) Hva om man startet et parti kalt «Studentpartiet», og kun fokuserte på enkeltsaker slik som pensjonistpartiet og kystpartiet. Man kunne ha sterke båns mellom studenpartiet, NSU og STL, i likhet med båndene mellom Arbeiderpartiet og LO. Det er såpass mange studenter her i landet at man sannsynligvis kunne stilt lister i de fleste fylker ved stortingsvalg, og om man ikke hadde fått noen valgt inn, hadde man iallefall gjort folk oppmerksomme på saken(e). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 22. august 2003 #15 Del Skrevet 22. august 2003 Hva om man startet et parti kalt «Studentpartiet», og kun fokuserte på enkeltsaker slik som pensjonistpartiet og kystpartiet. Var en bra ide synes jeg da... *fattig student* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 22. august 2003 #16 Del Skrevet 22. august 2003 Kanskje ungdommen burde begynne å tenke logisk ved valg av studier fremfor å tenke på hva som er hipt og inn i tiden.......... Det ville også ha hjulpet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 22. august 2003 #17 Del Skrevet 22. august 2003 Bettie, jeg sier ikke så mye mer om saken, enn at du skriver godt og reflektert - som vanlig. Hadde ikke skadet å ta opp dette i politikken. Men hvem av de bryr seg ? Kunne man bare opplyst litt og laget en skikkelig debatt om det..... Klem fra arbeidsledig ungdom ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 22. august 2003 #18 Del Skrevet 22. august 2003 Kanskje ungdommen burde begynne å tenke logisk ved valg av studier fremfor å tenke på hva som er hipt og inn i tiden.......... Det ville også ha hjulpet! Velg med hjertet, En skal jobbe lenge i den jobben. Mannen min prøvde det å velge et studium som forsovitt hørtes intressant ut og som det var masse ledige jobber til men klatre ikke fullføre for han mista totalt interessen, var så kjedlig for det var ikke blandt hans interesser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 22. august 2003 #19 Del Skrevet 22. august 2003 Greit nok at man skal velge med hjertet - men hva om hjertet sier at man skal utdanne seg til IT-konsulent da? Det blir jo litt for dumt å gå den veien når man vet at IT-bransjen er helt på bunn........... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 22. august 2003 #20 Del Skrevet 22. august 2003 En liten kommentar til Felicity og (lurer fremdeles på hvem du er ) Jeg er delvis enig med deg. Men man kan ikke bare tenke logisk heller,.- dvs. man kan ikke bare velge SAFE yrker. Skal alle bli leger, sykepleiere, politimenn og elektrikere, så hadde ting blitt litt kaotisk etterhvert. Da hadde man sannsynlig fått et overskudd av disse slik som bl. a en del ingeniører er nå (utdannede i forhold til stillinger). Jeg tror samfunnet har behov - før eller siden - for alle yrkeskategorier og i alle næringer. Selv om det er ganske mye arbeidskraft som trengs i helse og sosialsektoren, så kan ikke alle bli hjelpepleiere og sykepleiere fordet. Selvfølgelig kan de hvis de vil,- men jeg personlig ville ikke valgt høyere utdanning i helsevesnet bare fordi man er SIKRET jobb. Det skal også være en grei lønn. Det skal være et minstekrav til trivsel og ikke ha for mange fysiske belastninger. Det skal også være et yrke man kan jobbe med uten å bli utbrent i ganske mange år. Liten kommentar til : Det Felicity sier om IT-bransjen. Min kjære er dataingeniør og ble utdannet for omtrent tre år siden. Han jobber ikke som det han er utdannet til. De ble formelig LOVET sikker jobb da de begynte på utdannelsen 1.året. For DA var alt så sikket og IT-bølgen var STOR! Han sliter med å få jobb, så han driver med metallarbeid sålenge. Det må man bare gjøre. Ta den jobben man får, inntil markedet forandrer seg eller at man har en idè om å ta sjansen på å starte selv. IT-firmaer trenger faktisk mye arbeidskraft. Men de har ikke råd. Så de tyner de få ansatte de har til å gjøre 3 menns jobb. Har flere kilder innenfor IT-bransjen som sier dette er fakta. - Man kan bare håpe at det snur snart.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå