Ulrikke Skrevet 16. august 2003 #1 Del Skrevet 16. august 2003 Vi har en nydelig valp hjemme nå som blir 11 uker i dag. Hun er selvfølgelig ikke renslig enda, men vi jobber med saken, og jeg vet jo også at valper ikke har stor blærekapasitet. Spørsmålet mitt er: når kan vi forvente at hun klarer å holde seg? Hun har skjønt noe av poenget, men foreløpig er det sånn at "må hun så må hun"... Har hatt hund før, men ikke valp - så akkurat når det gjelder dette er vi rimelig grønne. Tar henne ut når hun har sovet, spist, lekt osv - og hun gjør så å si alltid fra seg da - men så er det uhell på 2 sekunder inne hvis man tar øynene fra henne... Noen med erfaring her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. august 2003 #2 Del Skrevet 16. august 2003 Skal du ha en valp fortest mulig stueren,gjelder det å være på vakt hele tiden. Når hunden blir urolig,går litt fra resten av flokken,snuser i golvet,da er det som regel fare på fære. om nettene er det mest effektive å ha den i bur,blir ganske raskt ren i buret,vil ikke gå på do i sin egen seng. eller ligge ved den slik at du merker når den må på do og våkner,ha for eks. en tau i den om natta. Hvilken rase er det? noen hunder kan være naturligt vanskeligere å få stuerene. Skjer det uhell inne,ikke kjeft,bare stille å roligt fjern det grundig slik at det ikke ligger lukt igjen. kjenner valpen sine tidligere lukter,kan den fint gjøre det igjen. Ha gjerne en fast plass ute den får gå på do til å begynne med. Kjefter du på hunden ved uhell,kan den begynne å gjømme seg bak sofaen og lignende å gjøre fra seg+ at du lett får en nevøs hund,den forstår ikke den egentlige grunnen til at du kjefter,men tror det er fordi den går på do.Derfor er det viktig å ta den før den setter seg ned. Synes du det blir for kave kan du legge aviser ved den utgangsdøra du vil den skal gå.plasser den der når du tror den må på do,og gradvis ta den ut. ros den lett når den har gått på do på rett plass. Håper dettte hjalp noe,lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 16. august 2003 #3 Del Skrevet 16. august 2003 Sjekk http://home.no/hundefaq/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #4 Del Skrevet 16. august 2003 Vår ble renslig over natta da vi begynte med bur om natta og når hun var alene. Tipper at hun var 13-14 uker. Hunder tisser ikke der se skal ligge, men selvfølgelig må den lille blæra tømmes ofte. Prøv med bur om natta en periode, så skal du se at det går fortere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 16. august 2003 Forfatter #5 Del Skrevet 16. august 2003 Vi har henne i bur om natta, og da holder hun seg tørr... Har ikke brukt det når hun er alene foreløpig, men kanskje vi skulle prøve det?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 16. august 2003 #6 Del Skrevet 16. august 2003 Sett hunden i bur når du ikke kan følge med. Vi hadde masse uhell når hunden var alene hjemme, helt til vi begynte med bur. Syntes at det var fælt å sette det lille nurket i et lite bur, men de liker faktisk å være litt bortgjemt. Noen hunder fikser ikke bur heller. Heldigvis er vår fortrolig med buret sitt og har ingen problemer med å slå seg til ro der. Om hun er løs mens vi er borte, så må vi gjemme unna alt som kan spises og ødelegges. Ble fortalt at hunder ofte ødelegger og herjer når de er alene for å slite ut seg selv.. for å kunne slappe av. Det blir mye å passe på for en hund som er alene hjemme. Bur er supert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 16. august 2003 #7 Del Skrevet 16. august 2003 Bikkja her var vant til å være ute fra han var valp, og ble stueren rimelig raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Donna Skrevet 17. august 2003 #8 Del Skrevet 17. august 2003 huff - jeg synes det virker litt fælt å sette de i bur jeg når de ikke er stuerene og vante med å holde seg ....for tenk da på den lille tassen som kjenner at det trykker i blæren og at den MÅ tisse ..og så får den seg ikke til det for da må den ligge i det etterpå........ Min var et halvt år sikkert før han greide hele dagene når jeg var på skolen ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karoline Skrevet 18. august 2003 #9 Del Skrevet 18. august 2003 Når hunden har skjønt poenget, blir den stueren. Det er ikke noe poeng å kjefte på hunden når du i ettertid oppdager at den har tisset på gulvet, men hvis du tar hunden på fersk gjerning, må du si ifra at dette er ikke lov. Vår hund var tre-fire-fem måneder da hun plutselig ble stueren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malena Skrevet 18. august 2003 #10 Del Skrevet 18. august 2003 Min hund er seks måneder nå og klarer som oftest å holde seg uten å gjøre fra seg når jeg er på jobb. Ungene kommer tidligere hjem enn meg, så de tar ham ut slik at det ikke blir så veldig mange timer. Man må regne med uhell i starten uansett - men det er som regel våres egen feil når det skjer - vi er ikke kjappe nok ut med hunden. Tror kanskje man skal være litt forsiktig med å plassere valpen i bur mens når de er alene hjemme. Jeg leste til min forskrekkelse om en hund som fikk panikk i buret mens han var alene hjemme, og hadde bæsjet, kastet opp og prøvd å bite buret i stykker. Jeg for min del bruker kun buret i bilen, det går kjempefint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. august 2003 #11 Del Skrevet 18. august 2003 Tror kanskje man skal være litt forsiktig med å plassere valpen i bur mens når de er alene hjemme. Jeg leste til min forskrekkelse om en hund som fikk panikk i buret mens han var alene hjemme, og hadde bæsjet, kastet opp og prøvd å bite buret i stykker. Jeg for min del bruker kun buret i bilen, det går kjempefint. Selvfølgelig må man være forsiktig! Bur krever gradvis tilvenning og for noen går det ikke i det hele tatt. Vår hund ble fortrolig med buret på en ukes tid og var allerede vant med bur i bil. Vi begynte med å la døra stå åpent, slik at buret fungerte som seng. Etter et par dager lot vi henne være der mens vi var i butikken (10-15 minutter) og noen ganger var hun i buret mens vi var i et annet rom også. Ingen panikk. Den første tiden vi hadde henne passet vi på at hun ikke var alene for lenge. Jeg begynte litt senere på jobben, sambo stakk innom i løpet av dagen og kom ofte litt tidligere hjem også. En liten blære må tømmes ofte. Jeg tror at buret bidrar til at hunden holder seg lenger enn om den går løs i huset/leiligheten. Det blir ikke så enkelt å bare tisse på gulvet. Men for all del.. det må ikke gå for lang tid mellom hver luftetur. Og jeg sier det igjen: Ikke alle hunder fikser bur. Har særlig hørt om schãfere og fuglehunder som blir hysteriske av å være innestengt. Men det er verd et forsøk. Og pass på at buret er stort nok. Våre bur (det i bilen og buret inne) er store nok til at hunden kan sitte oppreist og kan ligge behagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 18. august 2003 #12 Del Skrevet 18. august 2003 Legg dobermann på den listen også ... Ingen av dobermannene jeg har hatt, har taklet å være i bur. Men ja, jeg mener egentlig at bur blir et område som er hunden sitt, som hunden selv kan passe på. Tenk på hvor mye hunden egentlig vil passe på og styre med når den er alene hjemme? Hører lyder utenfor vinduet, hører noen gå forbi ... Da blir det mye frem og tilbake for den, og derfor mye stress. Bur er praktisk, mener nå jeg. Men oppdretteren til Nero er tydeligvis ikke enig ... I "kontrakten" vi fikk, stod det så mye rart. "Hunden skal ikke stå i bånd, løpestreng, hundegård eller bur, og den skal ha adgang til hele huset som et vanlig familiemedlem. Kjøper forplikter seg til å gi hunden den frihet og mosjon som hunden krever for å ha et godt og meningsfylt hundeliv." skrev hun. Og følger ikke vi disse kravene, vil hun hente hunden. :o Hund blir en "salgsvare", akkurat som et kjøleskap f.eks. Du bestemmer hva som skal være i ditt kjøleskap. For det er du som har kjøpt kjøleskapet, og betalt det, det er DITT. Samme blir med hunden. Oppdretteren har ikke noen verdens ting med hva vi gjør med hunden. Om vi har han i bur eller ikke. Nei, sånn, da hadde vi en liten avsporing fra meg ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. august 2003 #13 Del Skrevet 18. august 2003 Jeg var skeptisk til bur.. veeeldig skeptisk. Men nå ser jeg at hunden vår har det mye bedre i buret, enn om hun hadde gått løs. Det er et helt hus å passe på. Det er mye det. De gangene hun går løs, så hopper hun opp i alle vinduer og prøver å åpne dører. Men i buret slår hun seg til ro med en gang. Hun merker når jeg er på vei ut for å gå på jobb og da legger hun seg i buret for å sove. Om kvelden går hun også inn i buret for å slappe av. Lea - reklamerer for bur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå