Gå til innhold

Slå av langlysene mot gående?

Gjest Mysticgirl

Anbefalte innlegg

Gjest Mysticgirl

Har en diskusjon gående med kjæresten min om det å slå av langlysene når du møter GÅENDE. Kjæresten min mener jeg er idiot i huet mitt som mener det er respektløst av han å ikke slå av langlysende mot møtende GÅENDE. HAN MENER HAN kun SKAL SLÅ AV LANGLYSENDE MOT MØTENDE biler.Og ikke mot gående folk på veien.

Finner kun i lovverket at man skal slå av langlysende mot mnøtende trafik, så da er det vel jeg som er idiot eller?

Jeg mener du blir jo blendet når du går og?

Selv om det ikke finnes noen regler mot det så mener jeg man bør slå av langlysene også mot gående.

Hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at noen tenker som deg. Som fotgjenger blir jeg ofte blendet av biler, men selv om jeg står tvekroket i veikanten og skygger for øynene med armen så er det svært få som tar hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du som gående blir blendet er mindre viktig enn at sjåføren i bilen ser det han skal se på veien.

Man skal IKKE skru av fjernlysene for gående. Punktum. Den gående kan fint flytte blikket littegranne og ikke glo på bilen og blir dermed ikke blendet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cipheria

På køyreskulen vart eg fortalt at vi ikkje skulle skru av langlysa. Det kan jo vere noko bak personen. Det er lite sikt når det er mørkt, langlyset skal ikkje av.

Endret av Cipheria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg driter en lang marsj i om en fotgjenger blir blendet - langlysa skal stå på.

Jeg lar heller fotgjengeren väre nödt for å stoppe, evnt holde seg for öya for den saks skyld, enn at jeg skal kjöre på noe jeg ikke ser i mörket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du ikke det er irriterende når du er ute og går i mørket, og bilister blender deg?

Jeg skrur alltid av fjernlyset når jeg møter gående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du ikke det er irriterende når du er ute og går i mørket, og bilister blender deg?

Når jeg selv er fotgjenger så blir jeg aldri irritert over bilister som blender, nettopp fordi jeg forstår at de må kunne SE.

Skjönner ikke at dette kan väre så utenkelig for dere som mener noe annet.

Burde vi kanskje bare stoppe bilen og skru av lys hver gang vi ser noen gå langs veien da? Så vi ikke kjörer på noe mens vi skrur ned lysene pga fotgjengere.

Herregud ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst synes jeg det er irriterende, men ikke desto mindre vil jeg heller at bilisten skal ha på lysene og se så godt som mulig enn at jeg skal slippe å snu meg littegrann. Det går da så kort tid før bilen er forbi at det kan jeg fint "leve med". Dessuten klarer jeg fint å se litt til siden for lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lært at man ikke skal slå av langlysene for gående. Man skal alltid se som bilist, en gående kan faktisk snu seg vekk noen sekunder. Bilers lys har aldri irritert meg som gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mørkekjøring lærte jeg at man ikke skal slå av fjærnlys for gående, de kan snu seg vekk. Det kan ikke møtende bilister.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
På køyreskulen vart eg fortalt at vi ikkje skulle skru av langlysa. Det kan jo vere noko bak personen. Det er lite sikt når det er mørkt, langlyset skal ikkje av.

Hva om det er noen bak en bil du møter da? Da har du jo allerede skrudd av langlysende for den møtende bilen, men kan jo allikavel være gående rett bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
Jeg har også lært at man ikke skal slå av langlysene for gående. Man skal alltid se som bilist, en gående kan faktisk snu seg vekk noen sekunder. Bilers lys har aldri irritert meg som gående.

Jeg blir skikkelig blendet og ungen min gikk ut i HOVEDveien engang, for en bil ikke slo av lysende. Han ble skIkkelig blendet og så ikke noe. Skummelt synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om det er noen bak en bil du møter da? Da har du jo allerede skrudd av langlysende for den møtende bilen, men kan jo allikavel være gående rett bak?

Ja da kan det gå galt. Men man må unngå slike situasjoner så ofte man kan. Derfor skal langlysene være på når man møter personer på veien. De klarer fint å se bort en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig blendet og ungen min gikk ut i HOVEDveien engang, for en bil ikke slo av lysende. Han ble skIkkelig blendet og så ikke noe. Skummelt synes jeg..

Da må du lære barnet ditt å stoppe helt opp når h*n ikke ser noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl
Kommer veldig an på situasjonen, og ikke minst hvor jeg kjører.

Ja er det kullmørkt skjønner jeg at de må ha de på, men dette det var snakk om var på opplyst gate med gatelys,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La vær å se rett inn i lysene da vel. Dette minner meg om når møtende biler begynner å blinke med lysene fordi du ikke blender ned flere 100m unna. Blendes du, så er det for at du ser rett inn i lysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: ærlig talt. man skrur jo av langlysene lenge før man PASSERER den andre bilen. Er det fotgjengere foran, så blir de sett. Og er det noen bak den andre bilen, så må de jaggumeg løpe fort etter for at de skal befinne seg rett bak når passering av den andre bilen skjer.

Jeg tar faktisk hensyn til gående, fordi jeg trodde jeg måtte. Det skal jeg slutte med, for det er ganske frustrerende å ikke se godt når man kjører. Farlig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*

Du skal skru på fjernlysene igjen i det du kjører forbi den møtende bilen. Ikke etter at du har kjørt forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...