Gå til innhold

Har dette sitat sin opprinnelse


Gjest Gjest_Anne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Anne_*

Jeg har hørt følgende sitat med en henvisning til Bibelen som kilde flere ganger, men aldri fått noen svar på eksakt hvor i boken det står, og jeg kan heller ikke huske å ha lest det i den. Derfor spør jeg her, om noen av dere vet om det virkelig kommer fra Bibelen. Sitat er omtrent som følger:

"Den gule rase skal overta verden".

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt følgende sitat med en henvisning til Bibelen som kilde flere ganger, men aldri fått noen svar på eksakt hvor i boken det står, og jeg kan heller ikke huske å ha lest det i den. Derfor spør jeg her, om noen av dere vet om det virkelig kommer fra Bibelen. Sitat er omtrent som følger:

"Den gule rase skal overta verden".

På forhånd takk for svar.

PØLSEVEV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PØLSEVEV!

Og jeg må få legge til at Bibelen forteller om kun 7 verdensriker som

skulle regjere frem til enden.Du finner dem blant annet i Daniels bok kapittel 7 og 11, som omtaler utfordrerne som henholdsvis "Nordens og Sydens konger" i tur og rekkefølge. Egypt, Assyria, Babylon, Medo-Persia, Grekenland (Hellas), Romerriket og Anglo-Amerika. De karaakteriseres også som "rovdyr", noe du finner igjen i "Dyret" i Åpenbaringsboken.Sistnevnte, Anglo-Amerika - aksen SA - Storbrittania, "skal gå levende ned i dødsriket" når enden kommer, og må altså eksistere ved avslutningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt følgende sitat med en henvisning til Bibelen som kilde flere ganger, men aldri fått noen svar på eksakt hvor i boken det står, og jeg kan heller ikke huske å ha lest det i den. Derfor spør jeg her, om noen av dere vet om det virkelig kommer fra Bibelen. Sitat er omtrent som følger:

"Den gule rase skal overta verden".

På forhånd takk for svar.

Hei :-)

nei, det har jeg aldri hørt før

mvh. kristen jente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egypt, Assyria, Babylon, Medo-Persia, Grekenland (Hellas), Romerriket og Anglo-Amerika.

Kan du refere til det konkrete skriftstedet i Bibelen hvor disse rikene spesiefikt nevnes?

I Daniel (jødenes åpenbaringsbok) kapittel 7 omtales flere av de.I kapittel 8identifiseres de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest En annen gjest
I Daniel (jødenes åpenbaringsbok) kapittel 7 omtales flere av de.I kapittel 8identifiseres de.

Det står ingenting som nevner noen av disse landene ved navn, det eneste er "kongen av Persia"(som for lengst er en republikk...), og "Java", altså Hellas, som det angivelige skulle komme fire riker ut av. Det har nå ennå ikke skjedd, og man må ha en meget velutviklet fantasi for å tro at grekerne skal splittes opp i fire folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt følgende sitat med en henvisning til Bibelen som kilde flere ganger, men aldri fått noen svar på eksakt hvor i boken det står, og jeg kan heller ikke huske å ha lest det i den. Derfor spør jeg her, om noen av dere vet om det virkelig kommer fra Bibelen. Sitat er omtrent som følger:

"Den gule rase skal overta verden".

På forhånd takk for svar.

Denne har jeg hørt mange ganger, som "den gule fare".

Opprinnelsen finner du her:

http://www.snl.no/den_gule_fare

Det er blitt hevdet at den gule hesten i Åpenbaringsboken sikter til akkurat dette.

Åp 6:7

8 Og jeg så, og se! – en gulblek hest. Rytterens navn var Døden, og dødsriket fulgte med ham. De fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød og pest og ved jordens ville dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
, og "Java", altså Hellas, som det angivelige skulle komme fire riker ut av. Det har nå ennå ikke skjedd, og man må ha en meget velutviklet fantasi for å tro at grekerne skal splittes opp i fire folk.

Jeg har aldri blitt helt klok på det sitatet, jeg. For referer det til hva som skal skje i endetiden, eller referer det bare til hva som skal skje "i fremtiden", altså i en hvilken som helst tid, uten tilknyttning til endetiden?

Jeg synes det er litt relevant når Hellas skulle splittes i fire. Dersom det er i endetiden det skal skje, er det helt urealistisk. Men dersom det ikke siktes til endetiden, er det ganske interessant, iom. at antikkens Hellas innebefatter langt mer enn Hellas, og disse statene er ingen stormakter lengre, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting som nevner noen av disse landene ved navn, det eneste er "kongen av Persia"(som for lengst er en republikk...), og "Java", altså Hellas, som det angivelige skulle komme fire riker ut av. Det har nå ennå ikke skjedd, og man må ha en meget velutviklet fantasi for å tro at grekerne skal splittes opp i fire folk.

I kapittel 7 står også USA ganske godt beskrevet, da. Som et "rike som er annerledes enn alle tidligere riker. Det skal ødelegge jorden og tråkke den ned". Og hva er det USA gjør? Jo, det utgjør 6% av verdens befolkning, men forbruker utrolige 60% av ressursene. Og kan sågar absolutt sies å ødelegge og tråkke ned jorden, spesielt om du tar med alle krigene de fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne, du trenger ikke bekymre deg for "den gule fare", det er menneskelige spekulasjoner som all annen tolkning fra bibelen.

Mange mennesker har prøvd å forutsi framtiden basert på skriftsteder, det har ikke hent at noen som helst har fått rett.

I ettertid har mange forsøkt å få bibelen til å stemme med begivenhetene i verden, basert på svært selektiv utvelgelse av skriftsteder. Du ser det når du leser konteksten.

Vi lever i en fantastisk verden som ingen greide å forutse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting som nevner noen av disse landene ved navn, det eneste er "kongen av Persia"(som for lengst er en republikk...), og "Java", altså Hellas, som det angivelige skulle komme fire riker ut av. Det har nå ennå ikke skjedd, og man må ha en meget velutviklet fantasi for å tro at grekerne skal splittes opp i fire folk.

Dette viser bare viktigheten av å "høre først, og så svare". Ikke som dåren å "svare først", som Bibelen sier. Nok om det.

Hellas ble delt i fire etter at Aleksander den store døde. De fire generalene som delte riket i fire deler mellom seg het:

Selevkos,

Lysimachos,

Ptolemaios og

Kassander.

Slike enkle historiske fakta krever jo LITT lærdom og anstrengelser for å annamme. men det er positivt at du er interessert. mere du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen gjest
Hellas ble delt i fire etter at Aleksander den store døde. De fire generalene som delte riket i fire deler mellom seg het:

Selevkos,

Lysimachos,

Ptolemaios og

Kassander.

Slike enkle historiske fakta krever jo LITT lærdom og anstrengelser for å annamme. men det er positivt at du er interessert. mere du lurte på?

Utfordringen her ligger i at dette utmerket godt kan ha blitt nedskrevet ETTER at Hellas ble delt i fire(hovedskriftene i GT kan, som det er påpekt tidligere her inne, være så unge som 1200 år gamle. I tillegg vet vi jo at profetier gjerne ble nedskrevet etter hendelsen, så gav de den bare ut for å være nedskrevet senere enn den var, og vips-så hadde du en profeti).

Ellers er Hellas for lengst samlet igjen, så spådommene videre i forhold til disse rikene og endetiden blir rimelig spesielle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utfordringen her ligger i at dette utmerket godt kan ha blitt nedskrevet ETTER at Hellas ble delt i fire(hovedskriftene i GT kan, som det er påpekt tidligere her inne, være så unge som 1200 år gamle. I tillegg vet vi jo at profetier gjerne ble nedskrevet etter hendelsen, så gav de den bare ut for å være nedskrevet senere enn den var, og vips-så hadde du en profeti).

Ellers er Hellas for lengst samlet igjen, så spådommene videre i forhold til disse rikene og endetiden blir rimelig spesielle.

Ikke verdensriket Hellas. Profetiene angående verdensriket Grekenland/Hellas ble tilendebragt da de fire generalene delte restene etter Aleksander den store. I dag er det KUN ett verdensrike igjen. Vesten, med USA/Storbritannia igjen. Som står for fall, men denne gang for Guds hånd.

Og når det gjelder aldersdatering har vi heldigvis MANGE ulike former, som gir oss pekepinn om NÅR profetiene ble skrevet. Lykke til i din kamp mot Jehova! :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen gjest
Ikke verdensriket Hellas. Profetiene angående verdensriket Grekenland/Hellas ble tilendebragt da de fire generalene delte restene etter Aleksander den store. I dag er det KUN ett verdensrike igjen. Vesten, med USA/Storbritannia igjen. Som står for fall, men denne gang for Guds hånd.

Og når det gjelder aldersdatering har vi heldigvis MANGE ulike former, som gir oss pekepinn om NÅR profetiene ble skrevet. Lykke til i din kamp mot Jehova! :murvegg:

Nei, de fire landene eksisterer ikke lengre. Og hva angår aldersdatering og skriftene: http://www.bandoli.no/norsk/nyforskningomGT.htm

Les avsnittet "Tekstenes alder".

"Verdensriket USA"er en republikk, og de ti kongene kan dermed UMULIG ha noe med USA å gjøre.

Lykke til i den kamp for en Gud som ikke eksisterer, og i din kamp for å spre dommedags-propaganda som ikke (denne gangen heller)går i oppfyllelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fire landene eksisterer ikke lengre. Og hva angår aldersdatering og skriftene: http://www.bandoli.no/norsk/nyforskningomGT.htm

Les avsnittet "Tekstenes alder".

"Verdensriket USA"er en republikk, og de ti kongene kan dermed UMULIG ha noe med USA å gjøre.

Lykke til i den kamp for en Gud som ikke eksisterer, og i din kamp for å spre dommedags-propaganda som ikke (denne gangen heller)går i oppfyllelse.

"Konger" symboliserer statsforfatninger i Bibelen. Enten de heter farao, cæcar eller president så var skriftene først skrevet til jøder, som bare hadde hatt "konger", og som derfor fikk det hjelpebildet. Når derfor "jordens konger reiser seg motJehova og Hans Salvede betyr det at ALLE Djevelens statsmakter går til angrep på oss. Blir artig å se deg stå med "blussende ansikt av forbløffelse" når det hele starter om kort tid. Lykke til du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest En annen gjest
1. "Konger" symboliserer statsforfatninger i Bibelen. Enten de heter farao, cæcar eller president så var skriftene først skrevet til jøder, som bare hadde hatt "konger", og som derfor fikk det hjelpebildet. Når derfor "jordens konger reiser seg motJehova og Hans Salvede betyr det at ALLE Djevelens statsmakter går til angrep på oss. 2. Blir artig å se deg stå med "blussende ansikt av forbløffelse" når det hele starter om kort tid. Lykke til du!

1. Men hvor kommer tallet ti fra, hvor er de ti lederne i et rike, og hvor er denne ellevte som det skal være noe spesielt med(han skal slå tre andre ledere)?

2. Jeg som mine foreldre før meg, deres foreldre før dem igjen osv. Dommedag er, og har alltid vært, hyppig annonsert. Pussig nok har den likevel aldri inntruffet.

Ellers lurer jeg på hvor du har tidspunktet for dommedag fra. Jeg troddde JV hadde sluttet med å tidsfeste dommedag, da de har gjort det så mange ganger uten hell, at de har lært av sine feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering:

Jehovas vitner har ikke satt ny dato for "dommedag", det som framkommer her er en privat tolkning fra en som har sin bakgrunn i religionssamfunnet Jehovas vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering:

Jehovas vitner har ikke satt ny dato for "dommedag", det som framkommer her er en privat tolkning fra en som har sin bakgrunn i religionssamfunnet Jehovas vitner.

Jehovas vitner er et begrep hentet fra Bibelen. Organisasjonen Vakttårnet bruker dette navnet på seg selv, akkurat som ulike trosretninger kaller seg kristne. Har ikke forstått at organisasjonen Vakttårnet har tatt patent på Bibelen og dens begreper eller at det er mulig.

Tvert i mot er det fritt frem for ALLE å hente ut ideer og kunnskap, navn og tro fra den boken uten å måtte spørre Gentle eller Vakttårnet.Vitner man for Jehova Gud, ja da er man et Jehovas vitne. Dette begrepet dreier seg om de som ønsker å vitne FOR Jehova i det store,universelle stridsspørsmålet.Det gjør IKKE Gentle. Det ser man lett når han desavuerer Bibelen til fordel for lettkjøpte meninger og kvasivitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hans_*
Åp 6:7

8 Og jeg så, og se! – en gulblek hest. Rytterens navn var Døden, og dødsriket fulgte med ham. De fikk makt over fjerdedelen av jorden, så de kunne drepe med sverd, hungersnød og pest og ved jordens ville dyr.

Om man tolker sitatet bokstavelig, vil det si at "Den gule rase"vil overta en fjerdedel av kloden. Noe som jo er ganske så nært sannheten pr. dags dato. Og det på samme tid som USA og EU svekkes, samtidig som Asia styrkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...