Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Adriane
Skrevet

Hei!

Vi er et par som kommer til å kjøpe i nærmeste fremtid, i Trondheim, og vi vet at vi kommer til å bli her og jobbe.

Når jeg er inne på Finn.no så lurer jeg sånn på hva vi skal gå for, leilighet eller enebolig. Vi er begge nyutdannede, han har gode utsikter for jobb, med ca 500.000-1.000.000 i året. Jeg har enda ikke jobb, men regner med en begynnerlønn på ca 350.000 ut ifra min utdanning. Vi venter likevel med å kjøpe til jeg får jobb.

Jeg tenker på en pris på ca 2.500.000 eller mer, men helst under 3 mill (vi har en del studielån).

Når jeg titter innom finn så ser jeg noen gang eneboliger til den prisen vi ønsker (må kanskje påkostes litt med oppussing). MEN det kommer vel en del utgifter når det er frittstående enebolig i motsetning til leilighet? F eks snømåking, ulike kommunale avgifter osv.

Jeg kunne egentlig foretrekke enebolig pga bedre plass og HAGE. Men som førstegangskjøper, hva er lurest da? Føler egentlig at de fleste begynner med leilighet og så kjøper enebolig etterhvert...? Fordi det er billigere eller fordi det er enklere å selge leilighet i tilfelle de flytter?

Noen som har noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har dere fått lån på så mye? Vi har ca 750.000 i årslønn og vi fikk 1,7 i lån før finanskrisen.

Tror det er mange som kjøper leilighet først fordi det er billigere enn enebolig, og så tjener man gjerne litt på salget noen år senere, og har kanskje spart opp litt penger, og har råd til enebolig. Slik kommer nok vi til å gjøre det også :) Men vi kjøper nok heller rekkehus enn enebolig.

Endret av Pupsi
Skrevet
Hei!

Vi er et par som kommer til å kjøpe i nærmeste fremtid, i Trondheim, og vi vet at vi kommer til å bli her og jobbe.

Når jeg er inne på Finn.no så lurer jeg sånn på hva vi skal gå for, leilighet eller enebolig. Vi er begge nyutdannede, han har gode utsikter for jobb, med ca 500.000-1.000.000 i året. Jeg har enda ikke jobb, men regner med en begynnerlønn på ca 350.000 ut ifra min utdanning. Vi venter likevel med å kjøpe til jeg får jobb.

Jeg tenker på en pris på ca 2.500.000 eller mer, men helst under 3 mill (vi har en del studielån).

Når jeg titter innom finn så ser jeg noen gang eneboliger til den prisen vi ønsker (må kanskje påkostes litt med oppussing). MEN det kommer vel en del utgifter når det er frittstående enebolig i motsetning til leilighet? F eks snømåking, ulike kommunale avgifter osv.

Jeg kunne egentlig foretrekke enebolig pga bedre plass og HAGE. Men som førstegangskjøper, hva er lurest da? Føler egentlig at de fleste begynner med leilighet og så kjøper enebolig etterhvert...? Fordi det er billigere eller fordi det er enklere å selge leilighet i tilfelle de flytter?

Noen som har noen synspunkter?

Vi kjøpte enebolig og er fornøyd med det, men overgangen er stor fra leilighet der mye vedlikehold er inkludert i husleien o.l

Vi fikk et lite praksissjokk, kan du si!

Som eier av enebolig er du selvfølgelig ansvarlig for alt vedlikehold av huset, og det er kjedelig å bruke penger på vindu og takrenner.. :sjenert:

I tillegg er det mulig du må betale en del for brøyting, du må måke snø, stelle hagen,- kjøpe plenklipper, faktisk!

Men vi trives med dette, og ville aldri gått tilbake til leilighet.

Lykke til!!

Skrevet

Ikke lån oppunder pipa. Selv om dere kan få opptil 3 mill. i lån er det ikke sikkert det er til det beste å maksimere lånet. Når dere er nyutdannede vet dere ikke hvordan jobbsituasjonen blir for dere ennå, og dere bør spare opp en buffer til uforutsette utgifter. Regn med at dere kommer til å være slitne når dere begynner å jobbe. Mange synes det er en overgang å jobbe fra å studere, man må stå opp tidlig hver dag og yte i mange timer om dagen og det er hele tiden press for å levere, ikke bare i eksamensperioder, men hele året. Det kan derfor hende at det ikke er det beste å ta på seg et stort oppussingsprosjekt, det er nemlig veldig slitsomt og tar mye psykisk energi. Samtidig er det moro når det er ferdig og man har innredet sitt eget hjem.

De fleste starter nok med leilighet fordi det er det man har råd til og bruk for. Når man er ung vil man gjerne bo sentralt og man har gjerne ikke barn og ikke altfor mange ting. Det er gjerne når man blir en større familie at man får bruk for hus, og mange velger da å bosette seg lenger ut på landet. Man er avhengig av en viss inntekt for å få betalt ned gjelden. Har man først hatt et boliglånforhold til banken og vist at man takler det er det lettere å "godsnakke" med banken senere og få høyere lån. Før man har vært i et låneforhold vet ikke de i banken hvordan man takler å ha et lån og det å skulle betale tilbake hver måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...