Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har leid i Oslo i 5 år, og nå tror jeg det snart er på tide å kjøpe min egen leilighet :)

Håper det er noen som kan dele sine erfaringer/tips/eiendomsmeglere med meg!

Har tenkt å bruke rundt 1,6 mill. Å vil aller helst bo rundt St. Haugen, Bislett og kanskje Thorsov..

Er det noen der ute som skal selge kanskje? :)

Håper på svar!

:)

Endret av Ingrid :)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det spiller noen særlig rolle hvilken eiendomsmegler du kjøper av.

Mitt beste råd når du skal kjøpe er å ikke la deg rive med. Leiligheter som ser overstyla ut på bildene pleier jeg ikke å gidde å se nærmere på, for det er omtrendt alltid noen som lar seg lure av det og betaler overpris. I budrunder bør du ha bestemt deg på forhånd for hvor langt du er villig til å gå i forhold til pris. Og det er ikke noen krise å tape en del budrunder, i de områdene du ønsker å kjøpe finnes det maaange, omtrent like leiligheter. Så det kommer nye sjanser.

Tenk over hva du prioriterer i forhold til fasiliteter, stort sett alt koster ekstra! Eks. vil du ha balkong, heis, nyoppusset, rolig gate, utsikt, relativt nytt bygg. Og til slutt, jeg ville aldri kjøpt en leilighet i 1. etg. Det er en betydelig ulempe, og leiligheter i 1. etg er ikke priset lavt nok i forhold til denne ulempen, etter min mening.

Skrevet
Tror ikke det spiller noen særlig rolle hvilken eiendomsmegler du kjøper av.

Mitt beste råd når du skal kjøpe er å ikke la deg rive med. Leiligheter som ser overstyla ut på bildene pleier jeg ikke å gidde å se nærmere på, for det er omtrendt alltid noen som lar seg lure av det og betaler overpris. I budrunder bør du ha bestemt deg på forhånd for hvor langt du er villig til å gå i forhold til pris. Og det er ikke noen krise å tape en del budrunder, i de områdene du ønsker å kjøpe finnes det maaange, omtrent like leiligheter. Så det kommer nye sjanser.

Tenk over hva du prioriterer i forhold til fasiliteter, stort sett alt koster ekstra! Eks. vil du ha balkong, heis, nyoppusset, rolig gate, utsikt, relativt nytt bygg. Og til slutt, jeg ville aldri kjøpt en leilighet i 1. etg. Det er en betydelig ulempe, og leiligheter i 1. etg er ikke priset lavt nok i forhold til denne ulempen, etter min mening.

Om det at leiligheten er i 1. etasje er en ulempe kommer da veldig an på. Det er både fordeler og ulemper ved en slik leilighet. Det kommer an på hvordan bygget er, hvordan vegetasjonen er, hvordan naboalget er, hvordan det er med gang- og biltrafikk utenfor, om man har kjæledyr, om man er dårlig til beins, osv osv. Da jeg hadde katt var det uaktuelt for meg å kjøpe i noe annet enn 1. etasje.

Skrevet
Om det at leiligheten er i 1. etasje er en ulempe kommer da veldig an på. Det er både fordeler og ulemper ved en slik leilighet. Det kommer an på hvordan bygget er, hvordan vegetasjonen er, hvordan naboalget er, hvordan det er med gang- og biltrafikk utenfor, om man har kjæledyr, om man er dårlig til beins, osv osv. Da jeg hadde katt var det uaktuelt for meg å kjøpe i noe annet enn 1. etasje.

Jeg har jo sett litt rundt, men finner ingen akkurat nå. Det gjelder nok å ha litt is i magen, selv om man helst bare vil ha sin egen leilighet med en gang :)

Jeg har også vært inne på det med fasiliteter og etg. og er helt enig, ikke bli revet med- prøve ihvertfall! :)

Skrevet

Man får i alle fall ikke mye for pengene om man skal bruke 1,6 mill. på st.hanshaugen - det er sikkert. Med den summen ville jeg holdt meg til Torshov. Man får for så vidt ikke så mye der for 1,6 mill. heller.

Når det gjelder 1. etasje, ville ikke jeg heller bodd i 1. etasje dersom det var veldig sentralt. Men nå er det igjen forskjell på lave og høye første-etasjer. Jeg synes det mest plagsomme med mange 1. etasjer er at det kan være litt ekstra bråk dersom de ligger i sentrum. De kan også ha mye innsyn. I tillegg har de ofte dårligere lysforhold enn leiligheter litt lenger opp.

Hold deg unna sterkt trafikkerte gater, tror jeg også er et bra tips. Litt oppussing kan man jo også ta på sikt. Ok å kjøpe en helt grei leilighet, og så ta litt av gangen etterhvert. Ganske mye overflatisk kan gjøres rimelig... men det er jo godt å få kunne flytte rett inn å ha det helt strøkent også så klart! Mange ting å tenke på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...