Gå til innhold

Barbering av langhårete katter...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Matmor igjen

Vår langhårete innekatt liker ikke å bli gredd. Dette har i år resultert i maaange store og strie klumper som strammer helt inn til skinnet. Har derfor nå vært hos veterinær og fått den barbert (!) med unntak av hodet, hale og nederst på bena! Den ser litt puslete ut (ligner på Sylvester), men pelsen som kommer igjen skal visstnok bli veldig fin.

Noen andre som har barbert sine katter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldrig barbert katten min pga klumper i pelsen, men den ene katten min er barbert på halve kroppen pga operasjon og hele halsen er barbert fordi hun skulle ta blodprøve.

Hun ser unektelig litt morsom ut, men blir super fornærma hvis vi ser for lenge eller "forteller" henne hvor rar hun ser ut..... :ler::ler:

Skulle ta bilder av henne når hun kom hjem fra vet'en og da ble hun så fornærma at hun gjemte seg i kjellerstua.....

Jeg ble fortalt at pelsen som vokser ut kommer til å bli veldig fin, så din langhårete katt kommer nok til å bli vakrere enn noen gang når pelsen har vokst seg ut igjen uten de fæle klumpene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotakk, vi har da en pus som er som et flossete golvteppe... :roll:

Denne pelsen har han bare ikke sjangs til å stelle helt og fullt selv, så han må jevnlig børstes. I perioder da vi har vært lite flinke til dette, har det utviklet seg voldsomme pelsklumper på pus, en blanding mellom filt og betong...særlig på sidene, bak og under ham...

I forbindelse med veterinærbesøket for kastrering for et par år siden, fikk vi ham også barbert i samme slengen. Det så ganske snålt ut... Og da han var i slåsskamp litt tidligere, måtte han barberes for å fjerne en del pels rundt et stort sår. Han fikk da grønn bandasje rundt hele magen, og med lang pels på begge sider, så han ut som en vandrende koffert med bærehåndtak på midten. :ler:

Pelsen vokser ut igjen; det tar bare litt tid, men det blir fint etterhvert!

Jeg vil anbefale deg å investere i en skikkelig kam til å gre pus med. Vi prøvde diverse børster (à la naturhårsbørste med treskaft) kjøpt på dyrebutikken, men disse funket heller dårlig. Så kjøpte vi en stålkam; dvs. bare en rekke ståltenner og svart plastskaft, og med den kan vi "jobbe skikkelig" med pelsen til pus.

Håper pusen din blir fin igjen snart!

Hilsen pusemamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ved regelmessig børsting unngår man barbering. Klipp av små klumper som dukker opp og som er for vanskelig å gre ut. Bruker en børste med mange " tagger" som er firkantet, hm. vanskelig å forklare ser ut som en liten gammeldags karre ( slik som en karret ull med!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Børster dere katten deres jevnlig, unngår dere klumper i pelsen. Har to langhårskatter selv hvor den ene er veldig "ullete" i pelsen. Han må børstes hver dag. Har funnet ut at den beste børsten er en vanlig børste slik vi mennesker bruker. Gummi i bunnen og børstene i stål med "knotter" på tuppen.

Det er veldig vondt for katten å ha klumper i pelsen, det kan legge seg som et filt-teppe. Da vil det lugge når katten ligger eller blir klappet. Men en gang man finner en floke bør man klippe opp denne med saks. Klipp forsiktig ovenfra, (ikke på langs) og dra floken fra hverandre.

Hender jeg må barbere katten til broren min. Har man en god barbermaskin, går det fint å gjøre det selv. De er ofte litt brutale på dyreklinikker og barberer alt som er helt ned til huden - det er absolutt ikke nødvendig.

Pusen min er så vant i å bli børstet og kjenner rutinen godt. Han legger seg på rygg og løfter på labbene for at jeg skal komme bedre til. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør i alle fall ikke bruke saks, siden katter har veldig tøyelig skinn og det fort kan klippes hull i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å bruke saks hvis man klipper forsiktig ovenfra og ned, bare lager små snitt på en måte og så drar pelsen fra hverandre. Men.... både matmor og pus må være tålmodige....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matmor igjen

Det var jeg som startet tråden og jeg har fått mange gode råd. Skal gå til innkjøp av en skikkelig hårbørste og starte med en ny tilvenning.... Pelsen begynner nå å komme igjen og han virker tydelig fornøyd etter at alle knutene ble borte. Har faktisk blitt litt mere kosete også!

Jeg betalte ca 1.000 kr for "friseringen". Det er "sovemedisinen" som koster mest - og så har det blitt mva på veterinærregninger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har langhåret skogkatt og han har blitt opplært til å elske børsten. Det er faktisk så "ille" at vi må operere med to børster for å få gredd ham skikkelig. Han vil nemlig gnukke og kose med børsten hele tiden.

Da holder jeg en foran hodet hans så han kan kose på den og grer ham med den andre. har aldri noen problemer med tover i pelsen hans :D

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...