Gå til innhold

Har lyst til å flytte til Australia! Men trenger litt råd/hjelp

Gjest Flytteklar
Rhodiola
Melding lagt til av Rhodiola,

Hei.

Emnet er låst og enkelte innlegg splittet til et nytt emne, fordi innleggene i det nye emnet opprinnelig ble postet i dette etter over femten år med inaktivitet.

Rhodiola, adm.

Anbefalte innlegg

Gjest Flytteklar

Hei alle sammen!:)

Jeg er en jente på 23 år som i veldig mange år har hatt en stor drøm om å flytte til Australia. Jeg elsker så og si alt som har å gjøre med Australia, fra måten de snakker på, kulturen, naturen og ikke minst dyrelivet. Men hvordan skal jeg gå fram for å få oppfylt denne drømmen? Jeg tenker da på jobb og sånt, oppholdtillatelse osv. Jeg kunne virkelig tenke meg å jobbe med dyr der nede, men jeg har ikke utdanning innen det, så jeg er usikker på om det er mulig..? Jeg tenker da på å jobbe f.eks på en dyrepark, assistent på dyreklinikk osv. Jeg har også en datter på 7 år, så jeg må ha et skikkelig sted å bo, og hun må jo gå på skole. Jeg er litt enstelig for hvordan det ville gått for henne å bytte over til engelsk skole nå, men jeg vet at hun lærer fort, så jeg tror at det ville gått bra.

Men ja, er det noen som har noen gode tips og råd til meg?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Det er ikke så lett å få varig oppholdstillatelse og arbeidstillatelse til Australia. Hvis du har en høyere utdannelse som de har behov for er sjansen større. Jeg tror du finner mye informasjon om det hvis du søker på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe det svaret du vil ha, men: Dropp de planene, dra heller på en skikkelig lang ferie. Datteren din har vel en far og annen familie? Hvis ikke de menneskene faktisk allerede befinner seg i Australia, mener jeg det er egoistisk å ta med jentungen til den andre siden av kloden. Klart det er kjekt med webkamera, men man trenger flere mennesker i livet sitt enn bare mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flytteklar
Det er ikke så lett å få varig oppholdstillatelse og arbeidstillatelse til Australia. Hvis du har en høyere utdannelse som de har behov for er sjansen større. Jeg tror du finner mye informasjon om det hvis du søker på nettet.

Har ingen fancy utdannelse desverre:/

Neppe det svaret du vil ha, men: Dropp de planene, dra heller på en skikkelig lang ferie. Datteren din har vel en far og annen familie? Hvis ikke de menneskene faktisk allerede befinner seg i Australia, mener jeg det er egoistisk å ta med jentungen til den andre siden av kloden. Klart det er kjekt med webkamera, men man trenger flere mennesker i livet sitt enn bare mamma.

Nei, hun har ikke noen familie her, utenom meg. Og pappaen har hun ikke kontakt med (hans valg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mamma dro med meg til Australia når jeg var nyfödt, og bodde der noen år. Jeg har iallefall ikke tatt skade av det, tvert imot =)

Uansett, selvom alle sier at det er vanskelig og at du burde droppe planene, så er jo ikke dette folk som kjenner deg og det betyr heller ikke at det er klin umulig.

Kjenner flere som har fått arbeidstillatelse der nede, og noen som har gått skole der nede i noen år, så mulig er det jo absolutt.

Sök om arbeidstillatelse og oppholdstilatelse du, så håper du på det beste =)

Bare husk at du får alle tillatelser du trenger, for det kan bli tröbbel om du bare får en, men ikke den andre =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tja_*

Har du egentlig vært i Australia? I så fall: Når var det, og hva gjorde du der da? Hvis du f.eks. var utvekslingsstudent og levde Herrens glade dager, er det ikke sikkert at du har et helt realistisk bilde av landet og det som vil bli den nye hverdagen din. Det å emigrere er et ganske så stort skritt å ta, og det virker som om du vil gjøre det uten jobb eller nettverk i den andre enden. Hvis det i det hele tatt lar seg gjøre (Australia har vel i hvert fall vært særdeles restriktive når det gjelder innvandring), blir det beintøft. Er livet ditt her og nå så trist? Og hva med datteren din, hvordan vil det bli for henne? Selv om hun ikke har kontakt med faren, er det en person hun eventuelt kan få støtte og hjelp av. Kanskje er hun veldig nært knytta til venner/lærer/nabo ... Ikke vet jeg.

Beklager, men jeg synes hele prosjektet virker lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Desverre er det vanskelig å få langvarig arbeids- og oppholdstillatelse i Australia. Derimot kan du enkelt få et såkalt working holiday visum, et visum som gir deg arbeids- og oppholdstillatelse i 12 måneder, dersom du er mellom 18 og 30 år og ikke har et kriminelt rulleblad. Jeg er usikker på om du kan få det når du har forsørgeransvar, og jeg vet ikke om din datter også kan få det, men det er kanskje verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...