Gå til innhold

Svineinfluensa


Svineinfluensa vaksine  

38 stemmer

  1. 1. Skal du ta denne vaksinen?

    • Ja
      10
    • Nei
      24
    • Kanskje/vet ikke
      4


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å ta vaksinen så fort jeg har mulighet, da jeg som student ikke har tid til å være borte fra skolen nå som eksamen nærmer seg med stormskritt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Får sjeldent influensa
pleier sjelden få influensa uansett

Nå er jo en av hovedgrunnene til at det er så mye oppstyr rundt svineinfluensaen at dette er en ny type influensavirus. De vanlige influensavirusene er mange immune mot og blir dermed ikke syke. Med en ny type risikerer man at mange flere blir syke, og dermed vil også dødstallene stige tilsvarende (det er jo vanligvis flere hundre dødsfall på grunn av influensa hvert år i Norge).

Kan jo også nevne at svineinfluensavaksinen er akkurat samme vaksine som vanligvis brukes mot influensa, men med virusstamme av det nye viruset. Den såkalte "modellvaksinen" - altså basisen som er det samme - er godt utprøvd og testet. I tillegg er det gjort over 5000 kliniske tester av den nye vaksinen, og den er godkjent. Jeg skal ikke fremstille det som fullstendig problemfritt, men det er ofte sterkt overdrevet (og preget av lite kunnskap) når den nye vaksinen blir fremstilt som "farlig". En skeptisk holdning til ting er bare sunt tror jeg, men den bør baseres på fakta, ikke antagelser (mer info her)

Noen får bivirkninger av vaksine, så man skal være forsiktig før man tar den. Likevel anbefales det for de fleste å ta vaksinen fordi det antas at sykdommen kan gi mer alvorlige følger enn eventuelle skadevirkninger ved vaksinen.

Jeg mener dessuten at man har et visst samfunnsansvar ved å prøve så godt man kan å unngå å bli syk og dermed smitte andre. Jeg har tenkt å ta vaksinen, delvis på grunn av dette og delvis som en annen nevnte: jeg er student og har ikke tid til å bli syk nå. Jeg er ikke i noen av risikogruppene, så jeg får vente til de har fått sitt :)

Gjest Shady Lady
Skrevet

Eg kjem nok ikkje til å ta den nei.

Har egentlig ikkje tenkt tanken og kjenner ingen andre som har tenkt å ta den. Har aldri vaksinert meg for vanleg influensa heller. -og aldri fått det.

Jeg kommer til å ta vaksinen så fort jeg har mulighet, da jeg som student ikke har tid til å være borte fra skolen nå som eksamen nærmer seg med stormskritt.

Men det her bekymrar meg litt òg. Er redd for at praksis eller eksamensperioden blir ødelagt om eg blir sjuk, då er på ein måte heile året "bortkasta" for meg. Men eg kjem nok til å ta sjansen og satse på at det går bra.

Gjest bente85
Skrevet

Jeg har tenkt til å ikke ta denne vaksinen..

Men når jeg begynte å lese litt om de gruppene som bør vaksinere seg, så stod det de med alvorlig fedme.

Så da er vel jeg en av de som må da..

Fastlegen min sa det var frivillig, men hvis det er sånn at man må hvis man er overvektig, så bør jo legen min vite det?

Skrevet

Ingen planer om å ta den.

Men jeg lurer på om vi har hatt H1N1-influensaen, vi hadde influensa hele gjengen her for en stund siden, og da var det ei venninne som hadde vært hos legen og ble fortalt at er det ingfluensa man har nå så er det den fordi det går bare en influensa om gangen. Så da trenger vi ikke vaksine, hadde ikke tatt den uansett da

Skrevet
Ingen planer om å ta den.

Men jeg lurer på om vi har hatt H1N1-influensaen, vi hadde influensa hele gjengen her for en stund siden, og da var det ei venninne som hadde vært hos legen og ble fortalt at er det ingfluensa man har nå så er det den fordi det går bare en influensa om gangen. Så da trenger vi ikke vaksine, hadde ikke tatt den uansett da

Det spørs hvor i landet du bor. Begge foreldrene mine hadde influensa for noen mnd siden. Legen regnet med at det var svineinflueansa, fordi de ikke viste om noen andre virustyper i området akkurat da. Det er mulig at to eller flere influensavirus går samtidig, men H1N1 har jo vært tidlig ute i år, og sikkert derfor vært den eneste mange steder i landet. Det vet sikkert det lokale legekontoret ditt :)

Gjest youlookslashy
Skrevet

Nei, har hatt det alt. Det er helt som en vanlig influensa, helt greit. Selvfølgelig ikke noe og strebe etter, men ikke noe jeg vil få en vaksine for. Er det f.eks unge barn, gravide eller folk med skrantende helse så hadde jeg muligens gjort det.

Jaja, ungdomskoler idag, hoppe oppå hverandre, utveksle alt mulig, hviske i ører, omtrent hele klassen har hatt det allerede, inkludert læreren, så jeg hadde ikke tatt den.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kommer til å ta den. Sånn som situasjonen er i dag trolig ikke, men om svineinfluensaen kommer for fullt så får jeg ta en revurdering.

Skrevet

Jeg kan ikke huske sist gang jeg var forskjølet en gang. Det må seriøst være fem år siden. Det blir derfor helt meningsløst for meg å ta vaksinen.

Skrevet

Nei.

Ettersom jeg har ME kan vaksiner i verste fall gjøre meg alvorlig syk. Så jeg satser heller på og prøve å unngå sykdommen på egenhånd.

Skrevet

Kommer ikke til å ta den vaksinen, det skjer bare ikke.

Skrevet

Jeg heller nok mest mot å ta den.

Hadde egentlig ikke tenkt særlig mye over dette, men har et relativt nært familiemedlem som nettopp er lagt i respirator på Rikshospitalet pga influensaen, så jeg må innrømme at jeg er ganske skremt, særlig siden dette er en person som var helt frisk. Man vet jo ikke hvordan man reagerer på vaksinen heller, men jeg velger å stole på at det ikke blir satt i gang vaksinering før man er relativt sikker på at det er trygt.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Jeg kommer til å ta vaksinen så fort jeg har mulighet, da jeg som student ikke har tid til å være borte fra skolen nå som eksamen nærmer seg med stormskritt.

Husk at du kan bli skikkelig dårlig av vaksinen også, så den er ikke noen garanti for at du ikke blir syk. I værste fall blir du like dårlig av bivirkninger som av svineriet.

Skrevet
Husk at du kan bli skikkelig dårlig av vaksinen også, så den er ikke noen garanti for at du ikke blir syk. I værste fall blir du like dårlig av bivirkninger som av svineriet.

I verste fall ja, men heller bivirkninger av vaksine enn å ligge for døden..

Skrevet
Husk at du kan bli skikkelig dårlig av vaksinen også, så den er ikke noen garanti for at du ikke blir syk. I værste fall blir du like dårlig av bivirkninger som av svineriet.

Man skal være forsiktig ja. Nevn for legen hvilke sykdommer og sykdomshistorie du har, personer med eggallergi bør ikke ta vaksinen (viruset dyrkes frem på egg) og de som har reagert negativt på andre vaksiner før bør selvfølgelig forhøre seg først.

Ellers er det statistisk sett svært liten sjanse for å få en negativ reaksjon på vaksinen. Muligheten for å bli syk er mye større.

Skrevet (endret)

Jeg kommer nok til å ta både vanlig influensavaksine og svineinfluensavaksine, ettersom jeg jobber på sykehjem og får tilbud om det gjennom jobben. Dette fordi jeg har et ansvar overfor pasientene.

Endret av mariab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...