Gå til innhold

Er det mange nynorskere, som skriver bokmål her inne?

Gjest Smaragd

Anbefalte innlegg

Gjest Smaragd

Hm, vet ikke om jeg la dette på riktig diskusjonsforum, men vi prøver! :)

Ja, jeg vet ikke hvorfor, men jeg skriver altså bokmål her inne....

Vet ikke hvordan eller hvorfor jeg startet med det, men sånn har det nå blitt.

Om det er for å ikke vil gjenkjent pga dialekt, eller om det bare ble sånn, det husker jeg faktisk ikke!

Jeg tenker ikke så grådig mye over det, jeg bare skriver.

Jeg måtte ta meg i det en gang jeg svarte en som hadde skrevet på nynorsk selv, da haddde jeg skrevet hele innlegget, før jeg så det selv...

Er dette en unormal ting å gjøre...?

Som sagt, så tenker jeg ikke så mye over det, jeg bare skriver.

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg ofte legger merke til andres skrivefeiler, og lurer på om det er tilfeldig - eller om de er nynorskere. :)

(Som EG - istedenfor jeg.

Ho - istedenfor henne

buksa - istedenfor buksen...)

Er her andre her inne som innrømmer at de er skap - nynorskere? eller blir det mer riktig med skap - bokmålere...? :sjenert:

Noen som vil stå frem sammen med meg? :lete:

Eg e då ein ekte sunnfjording, sånn at det e sagt... ;) :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

#Rekker opp hånda#

Har hatt nynorsk som hovedmål på skolen og min dialekt ligger nærmere nynorsk enn bokmål. Men hvorfor jeg skriver bokmål her inne og andre steder, vet jeg ikke. Sikkert fordi jeg er hjernevaska så det holder. :fnise:

Men det er greit å kunne beherske "begge målføre" også da. Man vet aldri hva man får bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev nynorsk da jeg var liten, men har nok lagt det av meg for lenge siden.

Vil bare påpeke at det er helt greit å skrive buksa på bokmål. Dessuten vil jeg tro mange legger skriftspråket sitt på et forum litt nærmere det muntlige enn de gjør i andre sammenhenger, og at ord som eg og ho er resultater av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt bokmål som hovedmål og er vel så godt som konsekvent på a-endingene mine. For meg ville det vært helt feil å skrive buksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett skriv eg på bokmål her inne. Kanskje eg trur(veit) at folk flest ikkje likar å lese nynorsk? Eg sliter med å lese innlegg på dialekt f.eks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei bukse, buksa. Er nå mange som skriver/sier en bukse, buksa, men dette er også akseptert.

Og skrivefeiler? Beklager, måtte bare. :fnise: Ikke vondt ment. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nynorskskriver, og grunnen til at jeg begynte å skrive på bokmål er at jeg opplevde så ofte at det at jeg skriver nynorsk ble ett tema, istedet for det jeg skrev om. Svarer jeg på nynorske innlegg blir det automatisk på samme språk fra meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bruker-utlogget nå

:vinke:

Jepp, eg snakkar kav nynorsk i kvardagen og skriv nynorsk til vanleg, men ikkje her inne. For min del har det kanskje med å ikkje bli gjenkjent like lett trur eg... Derfor eg logga ut no også.

Blir varm i hjartet når eg les andre sine nynorskinnlegg :hjerte:

Ser folk samanliknar nynorsk litt med å skrive på dialekt. Eg kan også skrive på dialekt, men det skil seg ein god del frå den nynorsken eg skriv.

Skriftspråket nynorsk og bokmål er i mine auge sidestilte, men om ein skal skrive som ein snakkar då hadde det vorte mykje rart her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt nynorsk som hovudmål heile skulegongen, men skriv allikevel på bokmål her og andre stader. Kvifor veit eg ikkje, skulle ønskja at det var meir naturleg for meg å formulere meg på nynorsk!

Men, eg er enig med deg over her, kan ikkje forstå kvifor nokon vil samanlikne nynorsk og dialekt! Det er vel svært få som snakkar nynorsk? Anna enn nyheitsopplesarar :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt bokmål som hovemålform selv, men liker at noen brukere her inne skiver nynorsk. Jeg vet om fler som har nynorsk som hovedmål, men skriver bokmål her på KG. Litt synd, men det er kanskje slik at målfolkene her inne er såpass få at det blir vanskeligere å holde en lav profil hvis man bruker nynorsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt nynorsk som hovudmål heile skulegongen og nynorsk ligg nærare mi dialekt enn bokmål, difor skriv eg alltid nynorsk. Det var einaste studietida som var prega av litt rotløyse (men haldt meg til nynorsken som best eg kunne, var berre litt plagsamt at andre ikkje ville lese det eg hadde skrive, prosjektarbeid vart vanskeleg, nokre av dei som retta eksamenane mine såg negativt på skriftsspråket mitt og eg fekk alltid nynorskutgåva av eksamen sist). Eg brukar kun bokmål når eg må, men eg beherskar det. Det ville ha vore veldig rart å bruke bokmål her, dette er meir ein "fristad" for meg. Eg trur neppe nokon vil gjenkjenne meg fordi eg skriv nynorsk, eg har iallfall ikkje tenkt i den retninga at eg må skrive bokmål for å hindre gjenkjenning.

Eg visste berre ikkje at det var så mange som ikkje gidda og lese innlegga mine sidan eg brukar nynorsk. Men eg kan trøyste meg med at dei snille og respektfulle les dei ;)

Endret av Årolilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...