Gjest bilgæren Skrevet 12. oktober 2009 #1 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hva gjør man egentlig? Kom over et ganske så påkjørt dyr idag, klarte ikke gjøre noe, men klarte ikke la vær heller. Ringt rett og slett politiet.. Er en smule feig der. Men klarte ikke.. Hva gjør dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest salma Skrevet 12. oktober 2009 #2 Del Skrevet 12. oktober 2009 Stort dyr: Politi. Lite dyr: Avliver. Har ved flere anledninger tatt med ikke veldig skadde dyr hjem for litt restitusjon før senere frigivelse. Da fugler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #3 Del Skrevet 12. oktober 2009 Kommer vel an på hvilket dyr det er? Om det er et viltdyr skal man vel ringe politiet, men om det er noens kjæledyr, og dyret har kontaktinformasjon, bør du jo kontakte eieren. Om kjæledyret er i live, bør du jo også ta det til veterinær så fort som fy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 12. oktober 2009 #4 Del Skrevet 12. oktober 2009 Enten ringer jeg politiet eller 1881 og ber om at de setter meg over til Viltnemda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #5 Del Skrevet 12. oktober 2009 Man skal alltid ringe politiet (tlf. 02800) når man kommer over døde dyr. De tar videre kontakt med viltnemnd/naturforvaltningsnemnd. Hilsen medlem av ei naturforvaltningsnemnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 30. oktober 2009 #6 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har en morsom historie om sånt. Faren min lå bak en annen bil som kjørte på et rådyr. Begge bilene stoppet så klart og faren min dro fram kniven, hoppet ut ay bilen og skar rådyret over halsen. For det var ikke dødt men var uansett ikke håp for det. Du kan tro han som kjørte på rådyret ble vettskremt! hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 30. oktober 2009 #7 Del Skrevet 30. oktober 2009 En kompis kjörte over en hare som ikke döde helt, etter mye om og men så tok han mot til seg å rygge over den slik at den slapp å lide. Når han så gikk ut av bilen så satt det 4-5 harer i veikanten og så på han... han fikk ikke akkurat bedre samvittighet da Men uansett - ring 02800. Er det t.ex. en katt eller hund, så har de enten egne frysere som de kan legges i frem til eier blir funnet om den ikke blir levert hos en veterinär. Om de ikke kan hente dyret selv, så kontakter de videre viltnemda så ordner de opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattvette Skrevet 30. oktober 2009 #8 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har en morsom historie om sånt. Faren min lå bak en annen bil som kjørte på et rådyr. Begge bilene stoppet så klart og faren min dro fram kniven, hoppet ut ay bilen og skar rådyret over halsen. For det var ikke dødt men var uansett ikke håp for det. Du kan tro han som kjørte på rådyret ble vettskremt! hehe.. Du syns det er ein morsom historie? ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #9 Del Skrevet 30. oktober 2009 Slik gjør man: [url=http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Jaktet-paa-skadet-katt-i-Fana-957010.html] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 30. oktober 2009 #10 Del Skrevet 30. oktober 2009 Du syns det er ein morsom historie? ... morsom og morsom.. var jo synd med rådyret. Men morsomt at det plutselig kommer en diger kar løpende me diger kniv og jegerklær. Og at han som satt i bilen fikk hakaslepp. Var jo uansett bra at han gjorde det med tanke på rådyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #11 Del Skrevet 30. oktober 2009 morsom og morsom.. var jo synd med rådyret. Men morsomt at det plutselig kommer en diger kar løpende me diger kniv og jegerklær. Og at han som satt i bilen fikk hakaslepp. Var jo uansett bra at han gjorde det med tanke på rådyret. Det var jo bra at rådyret slapp å lide lenge, men jeg reagerte også på ordvalget ditt om at det var en morsom historie. Tviler på at det hadde vært fullt så morsomt hvis det var du selv som lå der dødelig skadet i veikanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Aina_* Skrevet 30. oktober 2009 #12 Del Skrevet 30. oktober 2009 Det var jo bra at rådyret slapp å lide lenge, men jeg reagerte også på ordvalget ditt om at det var en morsom historie. Tviler på at det hadde vært fullt så morsomt hvis det var du selv som lå der dødelig skadet i veikanten. Har faktisk opplevd å bli påkjørt selv. Fleipet bort det også jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 30. oktober 2009 #13 Del Skrevet 30. oktober 2009 Håper jeg selv slipper å gjøre noe slikt. Kjører ikke rundt med hverken kniv eller gevær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 30. oktober 2009 #14 Del Skrevet 30. oktober 2009 Jeg har en morsom historie om sånt. Faren min lå bak en annen bil som kjørte på et rådyr. Begge bilene stoppet så klart og faren min dro fram kniven, hoppet ut ay bilen og skar rådyret over halsen. For det var ikke dødt men var uansett ikke håp for det. Du kan tro han som kjørte på rådyret ble vettskremt! hehe.. det er ikke noe fin måte å dø på... blø igjel... det tar opptil et halvt minutt med et dyr på størrelse med rådyr, og det er på slakteri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest meg igjen Skrevet 30. oktober 2009 #15 Del Skrevet 30. oktober 2009 det er ikke noe fin måte å dø på... blø igjel... det tar opptil et halvt minutt med et dyr på størrelse med rådyr, og det er på slakteri ..på slakteri som driver med halalslakt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #16 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg kjørte på rådyr for et par uker siden, og det døde ikke, men var tydelig skadet. Vi ringte Viltnemda, men fikk ikke tak i de, så ringte politet og melde fra der (skal man få dekket skadene på forsikringen, MÅ det være meldt fra. Vi ringte Viltnemda igjen, og de spurte om vi kunne slå det ihjel. Men vi kom ikke innpå det, så de sendte ut folk for å avlive det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 4. januar 2010 #17 Del Skrevet 4. januar 2010 Hva gjør man egentlig? Kom over et ganske så påkjørt dyr idag, klarte ikke gjøre noe, men klarte ikke la vær heller. Ringt rett og slett politiet.. Er en smule feig der. Men klarte ikke.. Hva gjør dere? Man skal alltid ringe politiet (tlf. 02800) når man kommer over døde dyr. De tar videre kontakt med viltnemnd/naturforvaltningsnemnd. Hilsen medlem av ei naturforvaltningsnemnd. Politiet setter deg videre slik at du kan fortelle hvor dyret ble påkjørt. Man skal ALLTID melde fra om påkjørt dyr. Selv om det "bare" er en katt! Og man skal ALLTID stoppe og sjekke om dyret er dødt eller i live (og lider) Småfugler og smådyr kan man enkelt avlive selv. Jeg kjører selv rundt med kniv i bilen. Bor såpass ute på landet og rådyr hopper og spretter ut foran bilen både titt og ofte. Har heldigvis enda ikke kommet ut for å kjøre på et. Heldigvis. Ser andre reagerer på at rådyr blir avlivet slik, men hadde det tatt lang tid før viltnemda kom, ville jeg absolutt avlivet rådyret ved å kutte srtupen/stikke i hovedpulsåren. Så hengt det opp etter bakbeina i nærmeste tre. gjest-aina: "det er ikke noe fin måte å dø på... blø igjel... det tar opptil et halvt minutt med et dyr på størrelse med rådyr, og det er på slakteri" Synes du det er bedre at rådyret må lide i halvannen time med sterke smerter på at vilnemda skal komme og skyte dyret? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 4. januar 2010 #18 Del Skrevet 4. januar 2010 Ei venninne og jeg kjørte og så en død katt i veien, vi snudde og sjekket om den levde, men den var dessverre død. Så vi ringte på hus i nærheten for å høre (var ikke merket), men ingen hadde en katt, så vi ringte politiet, så skulle de ta det når de fikk tid. Synes det er idiotisk å bare kjøre når man kjører på et dyr (katta lå ganske langt inne på veibanen) uten å sjekke, og flytte den fra veien. Katta mi ble også påkjørt for mange år siden, lå midt i veien, snakk om flott kjøring. Da var det noen andre som hadde sett henne og ringte på dører. Synes det er flott gjort. En annen gang så jeg katten min bli påkjørt, hu levde fortsatt (eller, hadde kramper iallefall), og heldigvis stoppet han som hadde kjørt på henne, og brukte øks (ikke spisse siden). Aldri om jeg hadde klart å gjort noe, stod der i sjokk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå