NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 #1 Skrevet 12. oktober 2009 hei.. noen har tydeligvis overtatt katta mi... hun kommer hjem mindre enn en gang i uken. ser henne rundt her, men hun har aldri tid til å stikke innom lenger. om jeg får tak i henne lukter hun godt, alla dame eller røkelse . så det er tydelig at hun er inne et sted. hann katta mi kom også hjem etter 4 dager borte og luktet det samme.. dette er en kastrert gutt som alltid sover i sengen min. panikken tok litt over da han ikke kom hjem. ser ofte pusefrøken på trappa til en nabo, men de snakker ikke et ord norsk. er polske.. lurer på om det er de som bastemte seg for å skaffe seg katt sånn plutselig.. gruer meg litt til å snakke med deg, har prøvd en gang før, men de sa bare at de snakker ikke norsk..
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #2 Skrevet 12. oktober 2009 Prøv engelsk, eller prød å få noe oversatt til polsk. Legg evnt et brev i postkassa til de og forklar situasjonen, at det er din katt og at du kommer til å anmelde de dersom de kattenapper katten din..... Jeg mener dette seriøst. Det er sikkert ikke godt for naboskapet, men hvorfor ta sjansen på at de hører på deg bare hvis du ber de pent om å slutte matte katten din. Trolig gir de blaffen.
Rosalie Skrevet 12. oktober 2009 #3 Skrevet 12. oktober 2009 Man eier aldri en katt. Katter bosetter seg der de vil selv. Så katten din har nok bestemt seg for at hun trives bedre hos røkelsesdamen enn hos deg.
Gjest Gjest_Annette_* Skrevet 12. oktober 2009 #4 Skrevet 12. oktober 2009 Enig, men jeg ville holdt en høflig tone i første brev. Ikke noe trusler og slikt. Har de gitt katten mat og kos, så er det jo ikke noe vondt ment. Og mest sannsynlig trodde de vel at den var hjemløs. Det er langt værre å ha naboer som hater katter, og behandler dem dårlig. Så la tvilen komme de tiltalte til gode først.
Gjest røkelse, host hark Skrevet 12. oktober 2009 #5 Skrevet 12. oktober 2009 Man eier aldri en katt. Katter bosetter seg der de vil selv. Så katten din har nok bestemt seg for at hun trives bedre hos røkelsesdamen enn hos deg. BS. Katten skjemmes bort hos røkelsesdamen. Den får kanskje en ny type mat som er mer spennende enn hva den får hjemme. Slutter røkelsesdamen og mate og kose for mye med katten, flytter katten hjem til familien sin. Man må huske på at eierskapet til en katt faktisk går toveis. Som katteeiere forventes det at vi tar ansvar for dyra våre hvis de f.eks er til plage for andre. Da kan heller ikke andre mennesker begynne å legge ting til rette slik at katten flytter inn til de istedenfor. Katten hadde ikke tatt dette valget dersom den ikke fikk mat hos røkelsesdama.
Gjest Gjest_Sandra_* Skrevet 12. oktober 2009 #6 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg tok vare på en katt som hadde et dårlig hjem. Gikk ute i flere uker ute mens de var på ferie, fikk lite mat, hadde flokete pels, osv.. Av ungene som eide denne katten fikk jeg vite at de hadde kastet katten ut av huset fordi de hadde kjøpt ny sofa.... Etter ca.et år kom de og krevde katten tilbake. Jeg svarte at de bare kunne glemme det. Tar man ikke vare på dyra sine har man seg selv å takke den dagen andre overtar dem. (PS: Jeg insinuerer ikke at dette er tilfelle med TS, men hvis dyr åpenbart har det dårlig i det hjemmet de har, føler jeg et moralsk ansvar for å ta vare på dyret og det må slike dyreeiere bare tolerere).
Vodecka Skrevet 12. oktober 2009 #7 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Har du halsbånd på katten? Mulig det hjelper å "markere" at den har ett hjem? Endret 12. oktober 2009 av Vodecka
NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 12. oktober 2009 pus kommer stadig hjem uten bånd .. venter bare på at hun skal få et bånd av dem jeg nå. hun var drektig da de tok henne til seg. vet ikke om hun har fått kattungene hos dem, hun var hjemme her for over en uke siden med melke spreng. det hele er ganske vanskelig. de skjønner heller ikke engelsk sier de, vet ikke om det er sant, eller om de ikke vil snakke med meg. skal nok en gang sette på henne bånd med tlf nr, når jeg får tak i henne. hadde de bare spurt meg om de kunne overtatt henne eller noe, så kunne vi snakket om dette. om hun trives så godt der, skal hun jo få bli der. men nå vet jeg jo aldri om de tar vare på henne hele tiden. eller bare når de vil eller noe. er jo glad i pusa vår. vil jo bare det beste for henne.
NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 12. oktober 2009 (PS: Jeg insinuerer ikke at dette er tilfelle med TS, men hvis dyr åpenbart har det dårlig i det hjemmet de har, føler jeg et moralsk ansvar for å ta vare på dyret og det må slike dyreeiere bare tolerere). du har helt rett i dette, men dyra våre har det nok veldig godt puse gutt ligger her å sover i sofan sammen med meg og maler så det durer. ingen som lider noen nød her
onyx Skrevet 12. oktober 2009 #10 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) Det høres rart ut at disse naboene ikke forstår hverken norsk eller engelsk... Kanskje de bare skjønner det de vil skjønne? Forøvrig er det ganske frekt å stjele andres katter som man vet har et hjem! Har de lyst på en katt så får de heller skaffe seg en kattunge eller hjemløs katt fra dyrebeskyttelsen. Og hvordan skal man kunne vite at de vil ta vare på katten i fremtiden? Betale utgifter til dyrlege etc og ikke bare kaste katten ut når de er lei? Endret 12. oktober 2009 av onyx
Cayenne Skrevet 12. oktober 2009 #11 Skrevet 12. oktober 2009 Vel... Du burde jo ikke la en drektig katte gå ute..? Tenk om hun har født ute og ikke klarer å ta seg av kattungene..? Evt at de fryser i hjel, fort gjort for små kattunger det.
NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 12. oktober 2009 onyx. virker som de skjønner det de vil skjønne ja.. en ting er jo å ha nabo katta i hus. for den kan jo sendes hjem om den blir syk.. er noe helt annet å måtte betale alt.. cayenne. hun er typen pus som hopper ut av vinduet i 2 etg, selv om hun er drektig. om hun ikke får komme ut blir hun sint og tisser og bæsjer overalt, hun har det ikke godt om hun blir holdt inne. og det er helt umulig å gi henne p piller når jeg aldri får tak i henne lenger... sånn som det er nå, kan jeg ikke bestille time til sterilisering en gang. kan selvfølgelig få henne inn og stenge henne inne på et rom til vi får time osv, men det blir nok ingen god opplevelse for henne.. litt rådløs..
Gjest Gjest_Irene_* Skrevet 12. oktober 2009 #13 Skrevet 12. oktober 2009 Har du id-chippet henne da? Ikke at det spiller noen direkte rolle ovenfor naboenes oppførsel, men det markerer iallefall at det er du som har det øverste a juridiske og økonomiske ansvaret for katten, altså at du faktisk er kattens eier og den som vil bli kontaktet hvis katten kommer på avveie og blir funnet av f.eks dyrebeskyttelsen. Jeg synes ikke du skal finne deg i at noen knabber katten din. Den har det sikkert minst like godt hos deg som hos disse naboene. Katter hadde endt opp med å flytte hit og dit om ikke vanlig folkeskikk tilsier at folk flest lar være å ta til seg andre folks katter. En ting er når man ikke aner om katten har et hjem, f.eks hvis katten henger i samme området over lengre tid, virker tynn og pjuskete og kontaktsøkende. Men disse folka har fjernet halsbånd med informasjon om at du er eieren. Hvor frekke går det an å bli? Her bør du sette ned foten og si tydelig ifra at det er din katt og at du ikke aksepterer at andre mater den eller slipper den inn i huset.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #14 Skrevet 12. oktober 2009 kan selvfølgelig få henne inn og stenge henne inne på et rom til vi får time osv Gjør det! Det er mye mye bedre for henne enn å leve sånn som hun gjør nå. Få henne vaksinert og chippet i samme slengen! Vær så snill!
NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 12. oktober 2009 (endret) men det vil ikke forandre på faktumet at noen forer henne og holder henne inne hos seg selv:( Endret 12. oktober 2009 av NoAngel
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2009 #16 Skrevet 12. oktober 2009 Men det gir et sterkt signal om at dere faktisk tar godt vare på pusen din. Dermed blir det lettere for dem å holde seg unna.
NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 12. oktober 2009 hun er chippet og vaksinert.. mangler bare å sterilisere.
onyx Skrevet 12. oktober 2009 #18 Skrevet 12. oktober 2009 Vel, så lenge du vet hvor hun er og kan bevise at hun tilhører deg, så gå og hent katten! Ta med noen du kjenner og hent pusen hjem. Hvis du nekter kan du gå til politiet. Du ville vel anmeldt om noen stjal hunden din?
Gjest katteelsker Skrevet 12. oktober 2009 #19 Skrevet 12. oktober 2009 Vi å delte pus med andre, en stund. Men jeg tok å skreiv en lapp og hengte den opp på nærmeste butikk, skreiv noe alla denne. Pus savnet, vi vet at hun bor hos noen andre og, men nå har vi ikke sett henne på en stund. Etter den lappen var hu hjemme hver dag flere timer daglig, helt til hu fant seg et nytt nr 2 hjem.... Vi har mange katter og hvis våre katter gleder andre mennesker som ikke kan ha katt så hvorfor ikke. MEN jeg skulle gjerne vist hvem de er, sånn at hvis det er noe, så kan vi si fra til hverandre.
NoAngel Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter #20 Skrevet 12. oktober 2009 hannkatten min koser seg hos en gammel dame noen timer om dagen. hun har spurt om det er ok :)noe det helt klart er. hun er vår nærmeste nabo og setter stor pris på han det jeg syntes er vanskelig med å hente henne er at de ikke skjønner et kvekk av det jeg sier..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå