Gå til innhold

Toving av Trysil garn


Jenta24

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt strikkegarn på Europris av type Trysil garn. Kan jeg tove med dette?Jeg tenkte å strikke forskjellige ting og tove det. Garnet er av 100% ull. Jeg vet man kan tove av garn som er av 100% ull,men ble litt usikker på om det gjelder alle typer garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjelder ikke ullgarn som er superwashbehandlet. Men det står ganske klart og tydelig på magebeltet hvis det er. Et annet tips er å se på vaskeinstruksene, hvis det kan vaskes på 40 så kan det ikke toves. His det står 30 og håndvask, så tover det.

Et annet tips er å lage en prøvelapp og tove den, siden alt garn oppfører seg ulikt ved toving. Og litt fordi forskjellige vaskemaskiner vil tove samme produkt på forskjellige måter. Ingen eksakt vitenskap, altså.

Jeg har brukt Artic fra Europris til tovede tøfler, det fungerer veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Trysil Iglo liggende her:)Skal strikke en prøvelapp og se hvordan det går:)

Iglo-garn kan toves ja! Jeg jobber på Europris, og har fått mange gode tilbakemeldinger på dette.

Ellers vil jeg påpeke at ALT garnet til Europris heter Trysilgarn, det er nemlig navnet på garnmerket. Variantene Sportsgarn, Artic og Iglo kan toves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iglo-garn kan toves ja! Jeg jobber på Europris, og har fått mange gode tilbakemeldinger på dette.

Ellers vil jeg påpeke at ALT garnet til Europris heter Trysilgarn, det er nemlig navnet på garnmerket. Variantene Sportsgarn, Artic og Iglo kan toves.

Ok:)godt og høre:)Da kommer jeg til å kjøpe mye garn på europris fremover å tove siden det er billigere enn alt det andre garnet man får kjøpt i spesialforetninger:)

Jeg elsker rett og slett å strikke og tove det etterpå, det blir jo bare helt supert etterpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spørsmål ang. toving. Kan MOR ÅSEgarn fra REMA 1000 toves ? Og noen der ute som har strikka sokker av dette garnet, slitesterkt ? Jeg bruker selv FRITIDSGARN når jeg har tova tøffler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spørsmål ang. toving. Kan MOR ÅSEgarn fra REMA 1000 toves ? Og noen der ute som har strikka sokker av dette garnet, slitesterkt ? Jeg bruker selv FRITIDSGARN når jeg har tova tøffler.

Mor Åse Ren Ull kan toves, men ikke bomull, babyull og superwash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor Åse Ren Ull kan toves, men ikke bomull, babyull og superwash.

Er strikkegarnet billigere på Rema1000 fremfor Europris?

Nå ble jeg også litt klokere:)Så neste gang skal jeg bare sørge for at garnet jeg skal bruke er av 100% ull for da kan det toves. Ser ut til at det kan bli en del strikkede julegaver i år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er strikkegarnet billigere på Rema1000 fremfor Europris?

Nå ble jeg også litt klokere:)Så neste gang skal jeg bare sørge for at garnet jeg skal bruke er av 100% ull for da kan det toves. Ser ut til at det kan bli en del strikkede julegaver i år:)

Baby Ull på Rema koster iallfall 14 kr, og er kjempemykt. Noe av billig-baby-ull garnet jeg har funnet er relativt stivt. Tror ullgarnet koster det samme, men er ikke 100% sikker, lenge siden jeg har kjøpt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte MOR ÅSE ullgarn på REMA 1000 for 5.- pr. nøste de skulle kanskje kvitte seg med det, derfor jeg lurer på om noen hadde prøvd toving svar på det er greit, men slitesterkt til skistrømper ? Har noen "ungdommer" i familien som vil jeg skal strikke skistrømper eller laaaange sokker om en vil og som de skal bruke når de er ute på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

100% ull bør ikkje brukes til sokker pga. det slites for fort. Sokkegarn pleier å vere ca. 75-80% ull og resten syntet som t.d. nylon og polyester. Du kan strikke med rein ull, men bruk da forsterkningsgarn i tillegg i hæl og tå der det slites mest. Viss ikkje du finner forsterkningsgarn så har eg høyrt at tynt bomullsgarn skal fungere også. Eller du kan prøve å sjå kor lenge dei holder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal tove et sitteunderlag nå, men har aldri gjort det før. Noen som vet hvilket vaskemiddel jeg skal bruke? Kan jeg bruke vanlig omo color?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker iallfall det. Og så slenger jeg med ei dongeribukse eller noe for ekstra friksjon. Men husk at alle vaskemaskiner er forskjellige, det er bedre å ikke ta for hardt i med temperatur og sentrifuge første gangen, så kan du heller kjøre det en omgang til hvis det trenger mer toving.

Endret av Zzyzx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...