Gå til innhold

Klåing på puppene et overgrep?

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Jeg ble tatt på puppene av en 60 år gammel kollega, han sa "du har jo så store pupper" og så løftet han på de mens han lo.

Jeg , som ellers er rimelig slagkraftig verbalt, ble helt paff. De andre så det også, og de bare måpte. Etterpå raste jeg inn til sjefen og sa hva jeg mente iom slik oppførsel. jeg var forbannet, og følte definitivt at en grense var overtrådt.

Men jeg prsonlig ville aldri ha anmeldt en slik engangsforeteelse. Og ALDRI etter 2 år....

Kjenner igjen denne ja....

Ble klådd på av en gammel (60+) kollega på et julebord. Vi dansa og han passet på å snurre meg ofte, for så å ta meg i mot med begge hender rett på puppene... :-? Trodde det var en feilberegning først, men det var det ikke nei..

Jeg gikk.

Har blitt klådd på ofte, men det har aldri vært aktuelt for meg å anmelde. Likevel - det er ikke OK og ikke hyggelig. Det er ikke noe kompliment og er man ung nok føles det som et spark i trynet.

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å klå på puppene er et overgrep, men jeg er i tvil om det hører hjemme hos rettsvesenet. Hvor mye skal egentlig sendes den veien? Hvor mye kan man forvente at folk ordner opp i selv? Enten ved å si ifra til sjefen, som tar affære, eller å kjefte opp personen selv. Jeg skjønner godt at folk blir paff når noen plumper over grensene deres. Men etter å ha fått tenkt seg om, så bør de (for egen del og andres) ta opp saken med vedkommende og/eller sjef for å gjøre det helt klart at slikt er fullstendig uakseptabelt.

Jeg har ikke blitt klådd på siden ungdomsskolen, og da var løsningen å spare lange negler. De sluttet da. (Lærerne visste hva som skjedde, men tok ikke opp temaet..)

Idag reagerer jeg med å fornærme dem tilbake, sparker dem på leggen. En hånd på kneet klasker jeg til med knyttneven som en dommerslegge.

(Det jeg egentlig reagerte mest på her, var at igår ble det sagt at vedkommende var forvirret med hensyn på grensene mellom vennskapelig oppførsel og å "prøve seg". Jeg er forbauset over at han ikke vet at man ikke skal kladde på puppene til venninner. Kanskje fordi jeg tillegger KRF-folk ekstra høy moral og etikk??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Å klå uten "invitasjon" er selvsagt ikke akseptabelt. Dersom man opplever dette, bør man selvsagt markere kraftig ovenfor vedkommende at dette absolutt ikke godtas. Vedkommende har forhåpentligvis vett på å ikke gjøre det igjen og da har saken etter min mening ikke noe i en rettsal å gjøre. Det er grenser for hvor mye "småtteri" man bør oppholde rettsvesenet med, det er lang verre ting som bør prioriteres i vårt ressursknappe formynderi. Dersom vedkommende ikke gir seg, er det på sin plass å anmelde, for da har det gått over til trakassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt karakterisere det som et overgrep. Dette er en topp-politiker fra KrF - moralens høyborg - som klår på ei ung jente på 21 år! Jeg synes det er et overtramp og synes nesten ikke det er diskutabelt en gang. Hadde jeg følt det som et overtramp så hadde jeg anmeldt det! Det er tross alt en seksuell gest å klå noen på puppene og det er et overtramp!!

kristne har jo dobbeltmoral så det holder

sånn har det alltid vært

norge ble jo feks kristnet med makt

"du skal ikke drepe" yeah right

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spekulasjoner vi ikke vil ha på KG, lurven. Innlegget slettet.

Tusenfryd - moderator

greit nok det

kommer nok frem en dag det og

dessuten er det vel en del som vet det allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg blitt presset opp mot en vegg og fått puppene hardt klådd på, JA, jeg ville anmeldt det. :evil:

Men vanlig puppeklåing? :wink:

Øhm, slikt ser man vel som oftest komme,

og klarer i tide å forhindre noe videre utvikling!

Tilfeldig berøring?

Tja, om det gjentok seg ville jeg gitt vedkommende på pungen,

men en gang? Det _kan_ ha vært tilfeldig.

Ville nok uansett har spurt hva poenget med å gjøre det var :wink:

Eller kanskje kvinner skal begynne med "penisklåing" :ler:

Oi, jeg kom tilfeldigvis borti 5 ganger, wops! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker har forskjellige grenser for nærhet. Jeg har venner som jeg knapt har gitt en klem i hele mitt liv, og personer som jeg har truffet i møter med jobben som klemmer meg når vi møtes på gata.

Poenget mitt er at det som for noen tremstår som noe helt uskyldig kan for andre føles som et virkeligt grovt overgrep.

Nå var det jo fryktelig klønete av KRF-mannen å gå for puppene hennes, men jeg vet ikke settingen... KAnsje han følte at de hadde "kontakt" og at hun var med på sakene? Aner ikke, prøver bare å se det fra hans synsvinkel også.

Tror ikke jeg hadde følt meg "overgrepet" om noen hadde tatt meg på puppen. Det er ikke verre en f.eks om jeg danser med noen ute og vedkommende førsøker å kysse meg. Sier pent fra at jeg ikke er interessert og ber han la være. sånn. Ferdig med den saken. Jeg løper ikke rundt å roper "Overgrep!" Spes. ikke 2 år etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser dere mønstert her? De som aldri har opplevd klåing tror ikke de ville reagert på det, eller mener de ville gått til kraftige motangrep. De som har vært utsatt for klåing, forteller om total overrumplet følelse og at de ikke klarte å si ifra.

Jeg vil si at å gå inn i intimsfæren til andre mennesker uten å være "innbudt" er overgrep. Nå kan sikkert en del tro at de er innbudt uten å være det. Og noen blir innbudt uten å oppfatte det :blunke: Det er den som utsettes for et overgrep som definerer det!

Fysiske bevegelser og ord blir oftere et overgrep dersom det kommer fra et menneske i en overordnet maktposisjon; voksen/barn, sjef/ansatt, rik/fattig osv.

Det er riktig å reagere på overgrep. Om anmeldelse er riktig som førstereaksjon kan sikkert variere mye. Noen ganger er det rett. Andre ganger er det riktigere å saken opp med tillitsvalgte, sjefen osv. som kan gi beskjed til den det gjelder om at dette er uakseptablelt, og at det vil bli anmeldt om det fortsetter...

Når det gjelder barn/voksen bør det reageres så kraftig at det ikke blir noen gjentakelse.

(Har selv opplevd overgrep av arbeidsgiver.. Jeg sier vanligvis fra om alt mulig, men her kom jeg til kort. Klarte ikke å si fra når det skjedde. Det sjokkerte meg, og gav meg følelse av å være dum, godta det, og ikke klare å ivareta meg selv. En slik følelse følger med overgrep... man tar ansvaret selv for det som skjer. Og det er overgriper som har det fulle ansvaret. )

Dette er noe som ergrer meg noe kollosalt, og jeg har stor forakt for imbisile mannfolk (ja, jeg vet at det gjelder kvinner også, men de har jeg ikke støtt på ennå) med lavt utviklet sosial intelligens, og minimal selvkritisk evne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at å gå inn i intimsfæren til andre mennesker uten å være "innbudt" er overgrep. Nå kan sikkert en del tro at de er innbudt uten å være det. Og noen blir innbudt uten å oppfatte det :blunke: Det er den som utsettes for et overgrep som definerer det!

Der er vi helt enige, men når denne jenta i saken sa fra med en gang om at hun ikke satte pris på "klåingen" og han ba om unnskyldning med én gang og lot være å "klå", så ser ikke jeg poenget med å to år etterpå kalle det for et overgrep og så anmelde han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg denne konkrete saken.... Men slik du beskriver det høres det jo ut som om han gjorde en skikkelig bommert, og at hun satte ham på plass. Flott gjort av henne. Tåpelig av ham. Når det gjelder anmeldelse her, har jeg ingenting å si, for til det må man kjenne saken enda bedre synes nå jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hatersjefen!!!

Hva sier dere til at sjefen befølte en kollega av meg på puppene. Dagen etter ble hun hentet opp på kontoret og fikk den unnskyldningen at: HAN MÅTTE BARE!!!!

Skikkelig maktmisbruk spør du meg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vet ikke annet å si en: FY HELVETE FOR EN FYR! ÆSJ OG FYSJ!

I etter tid kan man vel tenke på mye man skulle sagt der og da, men som oftest blir man så paff at glosene ikke kommer ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå vel for pokker ikke å anmelder folk som klår meg på puppene, det er for mye styr. Jeg knaller rødvinen i hodet på dem!'

Ja, eller så har jeg sex med dem ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

For å si det slik: Min kropp er MIN, og jeg finner meg ikke i dersom noen skulle overskride mine grenser. Hvilke grenser vi har er jo forskjellig fra person til person. Hadde noen, mann eller kvinne, tatt meg i skrittet hadde jeg lagt vedkommende i bakken svineaktig fort. Folk for ha sine egne grenser. Andre bør ha vett nok til å holde fingrene sine for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...