Gå til innhold

Klåing på puppene et overgrep?

Gjest lmari

Anbefalte innlegg

Krf-politikeren innrømmer i dag at episoden han er anmeldt for, dreier seg om et engangstilfelle av "klåing på puppene". Det er liten vits i å diskutere akkurat denne saken, men mer generelt rundt hva som er et overgrep og hva som er seksuell trakassering.

Er klåing på puppene noe som bør anmeldes? Hører det hjemme i rettsvesenet, eller er det en personalsak på jobben, feks? Og hvis man går til det skritt å anmelde, undergraver man da sakene til de jentene som har blitt utsatt for grove og gjentatte overgrep?

Og hvor vanlig er det med slike episoder? Har dere opplevd å bli "klådd på puppene"?

Bør man rett og slett anmelde ALLE slike episoder for å vise at det absolutt ikke aksepteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare lurer jeg - er dette det vanlige synet på slike episoder?

- Dette dreier seg om det vi kan kalle klåing. Hvis du spør kvinner flest, tror jeg veldig mange vil fortelle at de er blitt kladdet eller klådd på en eller annen gang. Sånt skjer 100 ganger hver helg i Norge. Men de aller færreste anmelder det. Med fare for å få Kvinnefronten på nakken: Dette er ikke et alvorlig forhold.

Sitat: Advokat Bjørn Vikse til Dagbladet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt klådd på puppene, og det kunne ikke falt meg inn å anmelde det.

Men hadde situasjonen(e) vært anerledes og personen(e) andre, så ville jeg kanskje ment noe annet.

Hadde det vært "en gammel gris" og ikke en jevnaldrende kompis som gjorde det på spøk, så ville jeg nok reagert sterkere.

Men anmeldelse?

Det finnes ting som er mye verre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på den annen side at gutter/ mannfolk ikke skal gå rundt å tro at de bare kan ta på der de vil, så kanskje det er på tide at noen sier fra med en anmeldelse.

Som advokaten sier, så skjer det hele tiden, og bør vi finne oss i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke lett! Jeg synes at mye kommer an på situasjon og forholdet mellom overgriper og fornærmede. At ukjente "plukker" på meg ute på byen kunne jeg faktisk ikke tenke meg å anmelde, så lenge det ikke utartet til mer enn et klyp i rumpa e.l. Blir kraftig forbanna, men anmelder ikke.

Dersom offeret har et tillitsforhold til overgriper, og overgriper er i en slags maktpososjon overfor offeret kan det være riktig å anmelde puppeklåing synes jeg. (tror jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Jeg kan ikke huske å ha blitt klådd på puppene av en fremmed da jeg har vært ute noe sted, men hadde det skjedd hadde jeg heller sagt i fra til vedkommende at jeg synes slik oppførsel er uakseptabelt i stedet for å anmelde det.

Vil si meg enig med minniepus at en gammel gris hadde vært mye værre enn om det hadde vært en jevnaldrende..jeg hadde nok også reagert _mye_ sterkere på det. Grunnen til det må jo være at jeg rett og slett hadde syntes det hadde vært forferdelig ekkelt. Det hadde jo vært ekkelt uansett, men enkelte gamle menn minner meg om min egen bestefar og da blir det totalt feil, hvis dere skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke akseptabelt å klå jenter på puppene. Eller grave gutta i skrittet. Eller stryke på rompa - det gjelder begge kjønn.

Det må aldri være tvil om at det ikke må være ok å gjøre dette - signaler fra samfunnet må være å holde fingrene for seg selv.

MEN at dette hører hjemme i rettsvesenet to år etterpå? Nei, overhode ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på klåingens karakter.

Man kan klå i to sekunder og flire av det.

Man kan klå i to sekunder og gi seg fordi man ser vedkommendes reaksjon.

Man kan klå i en lengre periode for å se om vedkommende blir med på det.

Man kan klå leeenge, hardt og brutalt, holde fast offeret, si dirty ord, bruke makt for at offeret ikke skal slippe unna. Dette vil jeg karakterisere som overgrep.

Den som blir klådd på sitter med definisjonen av overgrep. Det jeg føler som overgrep, trenger ikke bli følt som overgrep av en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt på puppene av en 60 år gammel kollega, han sa "du har jo så store pupper" og så løftet han på de mens han lo.

Jeg , som ellers er rimelig slagkraftig verbalt, ble helt paff. De andre så det også, og de bare måpte. Etterpå raste jeg inn til sjefen og sa hva jeg mente iom slik oppførsel. jeg var forbannet, og følte definitivt at en grense var overtrådt.

Men jeg prsonlig ville aldri ha anmeldt en slik engangsforeteelse. Og ALDRI etter 2 år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vil absolutt karakterisere det som et overgrep. Dette er en topp-politiker fra KrF - moralens høyborg - som klår på ei ung jente på 21 år! Jeg synes det er et overtramp og synes nesten ikke det er diskutabelt en gang. Hadde jeg følt det som et overtramp så hadde jeg anmeldt det! Det er tross alt en seksuell gest å klå noen på puppene og det er et overtramp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt på puppene av en 60 år gammel kollega, han sa "du har jo så store pupper" og så løftet han på de mens han lo.

At det går an!!!!

At noen kan tillate seg å gjøre sånt!

Akkurat som om du skulle løftet på det han har mellom beina og sagt "næmen, så liten den er!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote="minniepus

Akkurat som om du skulle løftet på det han har mellom beina og sagt "næmen, så liten den er!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minniepus, :hoho: Det er det man skulle gjort vet du!!!

Over til saken det spørres om her. Jeg ville aldri godtatt at noen jeg jobber sammen med skulle klådd på meg. Jeg ville gått rett til sjefen og det skulle blitt tatt på alvor. Men jeg ville nok ikke gått så langt som til å anmelde det. Det ville jeg nok først gjort om det var noe som gjentok seg flere ganger, evt om det ble alvorligere episoder.

Men om man skal finne seg i det fordi det er bare klåing, nei det synes jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde neppe politianmeldt at noen klådde meg på puppene, men dette er situasjonsbetinget og vanskelig å uttale seg generelt om.

Jeg har opplevd at en kollega har gått klart over grensen med meg, og jeg, som DonPedro, mistet munn og mæle akkurat der og da. Anser også meg selv som godt i stand til å si i fra, men jeg ble så paff for det var så uventet at jeg ikke klarte annet enn å trekke meg vekk.

Etterpå følte jeg helt klart at jeg måtte si ifra, det gjorde jeg både til ham det gjaldt og til overordnet. Følte at det var helt nødvendig å si ifra, måtte markere at min grense lang var overtråkket.

I en annen situasjon kunne et tilsvarende overtramp føltes som et overgrep, f.eks hvis dette ikke hadde vært en likeverdig kollega. Klåing på puppene kan jo også oppleves som starten på et voldtektsforsøk, kanskje man akkurat klarer å rive seg løs? Da ville det være naturlig å anmelde forholdet, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akseptabelt å klå jenter på puppene. Eller grave gutta i skrittet. Eller stryke på rompa - det gjelder begge kjønn.  

Det må aldri være tvil om at det ikke må være ok å gjøre dette - signaler fra samfunnet må være å holde fingrene for seg selv.  

MEN at dette hører hjemme i rettsvesenet to år etterpå? Nei, overhode ikke!

:enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atacand

Dæven steike hadde noen klådd meg på puppen uten at det var min mann.Så hadde han fått seg en mitt på trynet så det sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Hilde K S

Klåing på puppene er et overgrep.

Et overgrep er det i det øyeblikk man trår over intimsonen til et menneske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klåing på puppene er et overgrep.

Et overgrep er det i det øyeblikk man trår over intimsonen til et menneske !

Så hvis jeg fjerner en kvist på ryggen din eller

plutselig gir deg en klem så begår jeg et overgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg fjerner en kvist på ryggen din eller

plutselig gir deg en klem så begår jeg et overgrep?

Intimsoner endres avhengig av tid, sted, person og grunn til overtredelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har blitt klådd på puppene og på rumpen. Syns det skal sees på som et overgrep så lenge det ikke forelo noe invitasjon til det. Kvinner skal vel kunne bestemme over sin egen kropp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...