Gå til innhold

Hvor god selvtillit har du?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er fordi vi blander begrepene og meningene av dem. Rett og slett. Vi snakker alt for ofte om selvtillit, når det egentlig er snakk om selvfølelse.

Selvfølelse er vår viten og opplevelse av hvem vi er. Selvfølelse handler om hvor godt vi kjenner oss selv, og hvordan vi forholder oss til det vi vet.

Selvtillit er hvilken verdi vi tillegger oss selv og hvilken tro vi har på oss selv. Det går an å ha høy selvtillit og ganske dårlig selvfølelse eller selvinnsikt.

:Nikke:

Jeg skjønner mer og mer. Tror jeg.

Selvtillit går mer på hva man klarer å oppnå og hva som vises utad? Mens selvfølelse går på hva man tenker og føler om seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så er kvinners selvtillit sterkt knyttet til utseendet. Altså det å få komplimenter og bekreftelse på å være attraktiv.

Har dette forholdet da med selvtillit å gjøre, selvfølelse eller begge deler?

Det er uansett ikke helt sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så er kvinners selvtillit sterkt knyttet til utseendet. Altså det å få komplimenter og bekreftelse på å være attraktiv.

Har dette forholdet da med selvtillit å gjøre, selvfølelse eller begge deler?

Det er uansett ikke helt sunt.

vet du, Steinar, jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver der. Min selvfølelse sitter ikke i hva andre måtte mene om mitt utseende, rett og slett. At det er kvinner som har det slik, selvsagt. Men jeg tror ikke du siterer normen over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du, Steinar, jeg kjenner meg ikke igjen i det du beskriver der. Min selvfølelse sitter ikke i hva andre måtte mene om mitt utseende, rett og slett. At det er kvinner som har det slik, selvsagt. Men jeg tror ikke du siterer normen over her.

Bra for deg at ikke du er det :)

Men mitt inntrykk er at mange er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er du i gang igjen Steinar !!!! Gratulerer !! istedenfor å gjøre en bitteliten innsats for å virkelig svare på spørsmålet i tråden - så begynner du å "hakke" på andre utsagn igjen, som du atter en gang henger deg opp i. Det er fantastisk ! Kan du ikke heller fortelle hvordan det står til med DIN selvtillit og selvfølelse (som blir diskutert her) fremfor å bemerke andre svar. Eller sier det mer om din selvinnsikt mon tro ???

Jeg skal ihvertfall svare for meg selv her :

Tolker min egen selvtillitt å være bra, og den er ikke skapt på utseende, men av mestring. Det å føle at man mestrer i arbeidslivet,i relasjon til andre mennesker, i idrett, i å gi avkall på fristelser f.eks, gjennom erfaringer generelt så kan man få vite at man mestrer eller ei. Dette er en selvskapt selvtillitt og har stor verdi ihvertfall for meg. Anerkjennelsen etter mestring gir deg igjen selvtillitt fra utenforstående og slik kan det hjelpe oss mennesker fremover. For min del så har jeg nok noe av dette i meg, det er bygget opp gradvis over tid. Allikevel påstår jeg at jeg har bena godt plantet på bakken og vet å benytte meg av min selvtillitt når den trengs. Jeg beholder allikevel en god porsjon ydmykhet og respekt i meg og har forståelsen av balansegangen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannavaro: Jeg syns bare det er interessant å få vite litt mer rundt dette med kvinners utseende og betydningen for selvtillit og selvfølelse.

Om jeg har god selvtillit?

Både-og som med de fleste andre sikkert. Jeg vet hva jeg kan og hva jeg ikke er så god på. Dette farger da selvfølgelig min selvtillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cannavaro: Jeg syns bare det er interessant å få vite litt mer rundt dette med kvinners utseende og betydningen for selvtillit og selvfølelse.

Start tråd om det da, sånn at du ikke kupper denne om noe den strengt tatt ikke handler om?

(lur plan KateW)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk dårligest selvtillitt når jeg er i et forhold. Blir alltid så utrolig glad i personen jeg er sammen med, og er livredd for at han skal finne andre kvinner mer tiltrekkende, morsomme, sporty osv..

Kjipt det der! Men det går litt i bølgedaler, noen dager er jeg veldig fornøyd med meg selv, andre dager føler jeg meg bånn i bøtta.

Men sånn er det, det er et veldig stort fokus på utseende og personlig utvikling i samfunnet rundt oss generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvtilliten min er stort sett støere enn Dovre selv.

Den er forankret i en slags "dette får jeg ikke gjort noe med uansett"-type tankemåte, og min mor har forsikret meg om at jeg har vært heldig fra naturens side. Så da må jeg jo bare være kjekk.

Nei, spøk til side. Jeg bare ser ikke poenget i å dille så vanvittig mye fram og tilbake foran speilet, enten så ser du bra ut eller så gjør du ikke det. Og du ser ut som du gjør, uansett. Så godta det og ikke tenk verken opp eller ned om deg selv. Ansiktet ditt er det eneste ansiktet i hele verden som ser akkurat -sånn- ut. Vær derfor glad for dette og legg verden for dine føtter.

Ang. hvem du er. Om du ikke liker den du er selv, vil ingen andre gjøre det heller. Om du liker den du er, sørg for at andre legger merke til deg. Du vil ikke angre.

Dette er sånn ca. filosofien bak min urokkelige selvtillit. Jeg skulle ønske damer var litt flinkere til å tenke effektivitet og praktisk framfor estetikk alltid. Det er pent når damer kler seg og tar seg bra ut, men det skal da ikke gå over alle støvleskaft heller. I et forhold er enten nøytral eller den dominerende parten. Kommer an på balansen mellom oss. Om dama er svak blir jeg dominerende nesten med en gang. Om ho er sterk trives jeg oftest mye bedre, uten at jeg lar det tippe over til at ho blir dominant. Ethvert forhold er et demokrati, bør ihvertfall være det, for meg hvor kjønnsrollene er difuse og vi behandler hverandre basert på tillit, nestekjærlighet og respekt for hverandres behov. Skjønner ikke hvorfor jeg er så latterlig uheldig med damene, jeg er en bra fyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spøk til side. Jeg bare ser ikke poenget i å dille så vanvittig mye fram og tilbake foran speilet, enten så ser du bra ut eller så gjør du ikke det. Og du ser ut som du gjør, uansett. Så godta det..

:) Hehe, så du er mann ja. Man har faktisk e del "valgmuligheter" for hvordan vi kan se ut. Det går alltid an å gjøre det beste ut av det man allerede har, jeg nevner i fleng: trening for en flottere kropp, striper i håret som gjør at det ser mer fyldig ut, napping av øyenbryn for forming av ansiktet, selvbruningskremer, hairextensions, fjerning av føflekker.. for ikke å nevne underverkene av riktig makeup.

Jaja, det høres veldig overfladisk ut, men poenget mitt er at det er nok flere naturlige skjønnheter som ikke er så naturlige som det man skulle tro.

(Sorry for den lille avsporingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det egentlig bidra til at du ser bedre ut? Med unntak av slanking såklart, syns jeg egentlig slikt bare gir kvinner et påtatt, falskt utseendet. Naturlig look ftw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...