Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #21 Del Skrevet 18. oktober 2009 Ja, det er ikke om å gjøre å se verst mulig ut selvfølgelig. Hverken for kvinner eller menn. Men det må altså være en sunn balansegang - utseendet er ikke alt nei, mener du at de spekulerer på utseendet ditt- hva legger du i det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #22 Del Skrevet 18. oktober 2009 Men det må altså være en sunn balansegang - utseendet er ikke alt Her høres det ut som om du åpner for at kulemage og skallethet er greit... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
desperate Skrevet 18. oktober 2009 #23 Del Skrevet 18. oktober 2009 Selvtillitten min er vel helt ok. Stigende, though. Men det er ikke så lenge siden selvtillitten min var veldig dårlig, så jeg har fortsatt litt problemer med å ta imot komplimenter irl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 18. oktober 2009 #24 Del Skrevet 18. oktober 2009 Her høres det ut som om du åpner for at kulemage og skallethet er greit... Det jeg egentlig tok opp her var kvinners overfokus på sitt eget utseende og at dette er helt avgjørende for kvinners selvtillit. Men dermed blir muligens kvinners fokus på menns utseende også større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becka Skrevet 19. oktober 2009 #25 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg tror jeg hadde dårligere selvtillig når jeg var i forhold jeg...Ja, det sier jo sitt om hvilke menn jeg var sammen med. Som singel har ikke selvtilliten vært så verst. Selvtilliten har nok hovedsakelig bare blitt bedre med åra. Og det gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 19. oktober 2009 #26 Del Skrevet 19. oktober 2009 En av fordelene ved å få litt flere år på baken, er at man blir mer trygg på seg selv. Hvert fall så er jeg blitt det. Vet veldig godt hvem jeg er, hva jeg står for og hva jeg vil ha ut av livet. Selvfølgelig er man ikke like trygg i alle situasjoner, det er vel ingen. Men å sammenlikne seg med andre hele tiden, tror jeg ikke det kommer så mye godt ut av. En kan kun være seg selv, og være glad i den man er. Også hjelper det veldig på å ikke bare ha fokus på seg selv og sitt, men tenke litt på hva man kan være for andre i tillegg. Å føle at man gir noe til andre mennesker, kan gjøre underverker for selvtilliten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 #27 Del Skrevet 19. oktober 2009 En av fordelene ved å få litt flere år på baken, er at man blir mer trygg på seg selv. Hvert fall så er jeg blitt det. Vet veldig godt hvem jeg er, hva jeg står for og hva jeg vil ha ut av livet. Selvfølgelig er man ikke like trygg i alle situasjoner, det er vel ingen. Men å sammenlikne seg med andre hele tiden, tror jeg ikke det kommer så mye godt ut av. En kan kun være seg selv, og være glad i den man er. Også hjelper det veldig på å ikke bare ha fokus på seg selv og sitt, men tenke litt på hva man kan være for andre i tillegg. Å føle at man gir noe til andre mennesker, kan gjøre underverker for selvtilliten. Ja, det hjelper alltid å ha/føle at det er litt mening med livet Har man ikke-voksne barn så går vel forsåvidt det av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. oktober 2009 #28 Del Skrevet 19. oktober 2009 Man gjør ikke mye med selvtillit uten selvfølelse, er mange som har selvtillit i bøtter og spann, men ingen, eller manglende, selvfølelse. Jeg mangler nok litt selvfølelse, selvtillit har jeg på mange områder, ikke alle. Men jeg vet nok endel om mine sterke og svake sider nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 #29 Del Skrevet 19. oktober 2009 Man gjør ikke mye med selvtillit uten selvfølelse, er mange som har selvtillit i bøtter og spann, men ingen, eller manglende, selvfølelse. Jeg mangler nok litt selvfølelse, selvtillit har jeg på mange områder, ikke alle. Men jeg vet nok endel om mine sterke og svake sider nå. Hva mener du med selvfølelse? Og hvordan er det mulig å ha selvtillit uten selvfølelse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #30 Del Skrevet 19. oktober 2009 Hva mener du med selvfølelse? Og hvordan er det mulig å ha selvtillit uten selvfølelse? Dette lurer jeg også på :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. oktober 2009 #31 Del Skrevet 19. oktober 2009 Vi alle vet vel om folk som virkelig er flinke til noe, smarte, flotte etc. de kan vite det selv, men de mangler selvfølelse. Følelse av at de er flotte mennesker, følelsen av at de er verdifulle. Jesper Juul (dansk barnepedagog) sa det så bra i en av hans bøker. Han sa noe slikt som at vi har vært flink til å gi barna selvtillit, det er noe vi har hatt fokus på i mange år nå, men de kommer ingen vei uten selvfølelse, eller de får ikke det vi egentlig ønsker å gi de uten selvfølelse. Han brukte et eksempel, ta et barn som går høyt opp i et lekestativ, barnet sier "se på meg mamma/pappa, se på meg!" "Ja, se så tøff og flink du er, helt der oppe", det er et svar vi ofte vil gi. Barnet ber deg ikke fotelle hvor flinke de er, eller hvor tøffe de er, de ber deg bare om å se de, om å se på de. Det underbygger selvfølelse, det andre eksempelet undebygger selvtilliten. Noe sånt kanskje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Steinar40 Skrevet 19. oktober 2009 #32 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) Vi alle vet vel om folk som virkelig er flinke til noe, smarte, flotte etc. de kan vite det selv, men de mangler selvfølelse. Følelse av at de er flotte mennesker, følelsen av at de er verdifulle. Jesper Juul (dansk barnepedagog) sa det så bra i en av hans bøker. Han sa noe slikt som at vi har vært flink til å gi barna selvtillit, det er noe vi har hatt fokus på i mange år nå, men de kommer ingen vei uten selvfølelse, eller de får ikke det vi egentlig ønsker å gi de uten selvfølelse. Han brukte et eksempel, ta et barn som går høyt opp i et lekestativ, barnet sier "se på meg mamma/pappa, se på meg!" "Ja, se så tøff og flink du er, helt der oppe", det er et svar vi ofte vil gi. Barnet ber deg ikke fotelle hvor flinke de er, eller hvor tøffe de er, de ber deg bare om å se de, om å se på de. Det underbygger selvfølelse, det andre eksempelet undebygger selvtilliten. Noe sånt kanskje Hmmmmmm - så du mener da f.eks at jeg vet selv at jeg er flink til noe (selvtillit), men at jeg selv ikke føler at det har noen større verdi det jeg gjør (liten selvfølelse)? Eller har jeg misforstått? Endret 19. oktober 2009 av Steinar40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #33 Del Skrevet 19. oktober 2009 Vi alle vet vel om folk som virkelig er flinke til noe, smarte, flotte etc. de kan vite det selv, men de mangler selvfølelse. Følelse av at de er flotte mennesker, følelsen av at de er verdifulle. Jesper Juul (dansk barnepedagog) sa det så bra i en av hans bøker. Han sa noe slikt som at vi har vært flink til å gi barna selvtillit, det er noe vi har hatt fokus på i mange år nå, men de kommer ingen vei uten selvfølelse, eller de får ikke det vi egentlig ønsker å gi de uten selvfølelse. Han brukte et eksempel, ta et barn som går høyt opp i et lekestativ, barnet sier "se på meg mamma/pappa, se på meg!" "Ja, se så tøff og flink du er, helt der oppe", det er et svar vi ofte vil gi. Barnet ber deg ikke fotelle hvor flinke de er, eller hvor tøffe de er, de ber deg bare om å se de, om å se på de. Det underbygger selvfølelse, det andre eksempelet undebygger selvtilliten. Noe sånt kanskje Jeg forstår fremdeles ikke forskjellen altså.. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. oktober 2009 #34 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg forstår fremdeles ikke forskjellen altså.. :klø: Å vite at du er verdensmester i noe hjelper deg ikke om du ikke synes godt om deg selv innvendig, at du ikke har en god følelse for egenverdt, at du ikke synes du er bra nok som du er eller at du ikke er glad i deg selv. Da hjelper det ikke hvor mange medaljer og hvor mye ære du får, du blir ikke lykkeligere av det. Man kan lett velge feil partner, forhold kan skjære seg etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. oktober 2009 #35 Del Skrevet 19. oktober 2009 (endret) - Endret 19. oktober 2009 av Chrizzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 19. oktober 2009 #36 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sagt på en annen måte: Det er forskjell på selvfølelse og selvtillit. Selvfølelse handler om hvordan vi ser på vår egenverdi og hvem vi er, uavhengig av våre aktuelle prestasjoner siste uke eller siste kvartal. Selvtillit handler om hva vi mestrer, for eksempel ulike ferdigheter i ditt eller datt. Vi kan godt ha mye selvtillit og liten selvfølelse, men sjelden omvendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guriane Skrevet 19. oktober 2009 #37 Del Skrevet 19. oktober 2009 Sagt på en annen måte: Det er forskjell på selvfølelse og selvtillit. Selvfølelse handler om hvordan vi ser på vår egenverdi og hvem vi er, uavhengig av våre aktuelle prestasjoner siste uke eller siste kvartal. Selvtillit handler om hva vi mestrer, for eksempel ulike ferdigheter i ditt eller datt. Vi kan godt ha mye selvtillit og liten selvfølelse, men sjelden omvendt. Jeg tror jeg begynner å forstå..Men den der sitter langt inne :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jen_* Skrevet 19. oktober 2009 #38 Del Skrevet 19. oktober 2009 Selvtilliten min er jevnt over god, men som med så mange andre så har jeg gode og dårlige dager, situasjoner jeg har kontroll over og situasjoner som føles litt vanskeligere og sterke og svake sider. Den påvirkes ikke spesielt mye av om jeg er i et forhold eller ei. Både forhold og singellivet kan gå opp og ned, det er viktig å være trygg på seg selv og ikke måle sin verdi etter hvordan kjærlighetslivet går eller legge selvfølelsen sin i hendene på andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 19. oktober 2009 #39 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg skulle akkurat til å si noe av det samme Chrizzy. Selvtilliten min er god på det jeg vet jeg kan, selvtillit kan måles lettere enn selvfølelse, og det gjør det vel også enklere å styrke selvtilliten. For egen del så handler selvfølelsen om å være klar over hvem man er, hva man har å by på, hva man ikke er, hvordan man ser ut og ikke ser ut, kort sagt være trygg, tydelig og et så godt menneske jeg kan. Dette er uavhengig av forhold og andre menneskers tilbakemeldinger, dette er det bare jeg som kan bygge opp og gi meg selv styrke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KateW Skrevet 19. oktober 2009 #40 Del Skrevet 19. oktober 2009 Jeg tror jeg begynner å forstå..Men den der sitter langt inne :gjeiper: Det er fordi vi blander begrepene og meningene av dem. Rett og slett. Vi snakker alt for ofte om selvtillit, når det egentlig er snakk om selvfølelse. Selvfølelse er vår viten og opplevelse av hvem vi er. Selvfølelse handler om hvor godt vi kjenner oss selv, og hvordan vi forholder oss til det vi vet. Selvtillit er hvilken verdi vi tillegger oss selv og hvilken tro vi har på oss selv. Det går an å ha høy selvtillit og ganske dårlig selvfølelse eller selvinnsikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå