Gå til innhold

Knakk nesa hans med balltre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert om din sønn hadde knekt nesa til en gutt med balltre som hadde hadde mobbet din sønn over flere år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg følt meg mislykket som forelder.

Skrevet

Reaksjonen vil nok avhenge av om det skjedde i kampens hete eller om det var helt uprovosert.

Hadde han planlagt dette, og gått til angrep på mobberen uten at det har vært en konflikt der og da hadde jeg slått hardt ned på det.

Hadde det vært en krangel eller slåsskamp som utartet seg og endte med noe slikt hadde jeg også tatt en alvorlig samtale rundt det, men er det i selvforsvar er det noe helt annet enn om om det er et planlagt angrep.

Man kan gjerne si at mobberen gjerne fortjente det, men å gå til angrep på andre er aldri ok - selv om den andre er en mobber. Jeg har forståelse for at det for mange kan føles som en siste utvei, som en hevn eller noe annet, men vold er noe jeg aldri aksepterer i annen form enn selvforsvar, uansett hvor mye den andre partneren fortjener et slag i trynet.

Skrevet

Jeg hadde gitt poden kake og is og en klapp på hodet. Han har skjønt prinsippet med overlevelse LENGE før mange andre! Dette er jo helt fantastisk, gutten din er jo superintelligent. Og han har baller til å ta igjen også. Fyttirakkern...jeg håper jeg får en sånn unge!

Skrevet

På den ene siden er jo ikke vold bra...på den andre siden er det helt herlig at han stod opp for seg selv!

Skrevet

Du får lære ungen din at han bare kan gjøre sånn når noen presser ham opp i et hjørne og han ikke ser noen annen utvei.

Skrevet

Jeg hadde nok langt på vei foretrukket at ungen tok igjen, knekte noen neser, og kom seg videre, heller enn å la mobberne gjøre ham til sosiopat.

La ham gjerne melde seg inn i og trene med en kampsportklubb hvis du er redd for at han kommer til å se på vold som en universalløsning; sjansene er store for at han da, i kraft av vissheten om at han kan påføre skade dersom han ønsker det, lærer seg å se på det utelukkende som en siste utvei.

Skrevet
Hvordan hadde du reagert om din sønn hadde knekt nesa til en gutt med balltre som hadde hadde mobbet din sønn over flere år?

Jeg hadde vært stolt.

Gjest Vaarsang
Skrevet

Stolt????

Han er ikke skikkelig god om han slår andre i trynet med et balltre, mobbere eller ei. Manglende impulskontroll kaller man det. Du må se faresignalene nå eller så ender han opp som fengselsfugl.

Gjest Rasjonell
Skrevet
Stolt????

Han er ikke skikkelig god om han slår andre i trynet med et balltre, mobbere eller ei. Manglende impulskontroll kaller man det. Du må se faresignalene nå eller så ender han opp som fengselsfugl.

På den annen side er man ikke skikkelig god om man mobber. Sånn sett handler det om å stå opp for seg selv. Og det er universelt prisverdig.

Gjest Cipheria
Skrevet (endret)

Kjem an på situasjonen. Mogleg eg ville ha frykta at han var på veg til å bli "sosiopat" allereie. Kvar gong ein gir slipp på sjølvkontrollen, blir det vanskelegare å halde på den neste gong. Kor gammal er han?

Endret av Cipheria
Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Jeg hadde tatt en prat med ham om at vold ikke er bra, men hadde nok ikke vært for streng gitt ham is jeg oxo ;)

Hadde faktisk vært stolt over at han endelig tok igjen og håpt at mobberen hadde fått seg ett trøkk så han sluttet å mobbe :)

Skrevet

Til dere som ville gitt ungen is, hva ville dere gjort om det var deres barn som hadde fått nesa knekt fordi han mobbet da? Fremdeles greit?

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet
Til dere som ville gitt ungen is, hva ville dere gjort om det var deres barn som hadde fått nesa knekt fordi han mobbet da? Fremdeles greit?

Hvis man gang på gang har pratet kjeften tørr om hvor galt d er å mobbe og barnet bare har fortsatt ja da hadde jeg sagt at det måtte dem nesten regnet med ( alle har en grense for hva de tåler..) og slapp av hadde nok fått vondt av barnet mitt men av og til må de ordne opp selv og lære av d.

Skrevet

Et balltre som hadde mobbet min sønn i flere år? Regner ikke med det kommer til å skje gitt :ler:

Greit å formulere spørsmål litt forståelig...

Men spøk til side - jeg synes det hadde vært helt greit.

Gjest Elfrida
Skrevet
Han er ikke skikkelig god om han slår andre i trynet med et balltre, mobbere eller ei. Manglende impulskontroll kaller man det.
Nåja, det er ikke sikkert det ble gjort på impuls vet du. Uansett er det selvsagt en dårlig måte å hanskes med konflikter på, men hvis barnet ikke følte at noe annet hjalp er det forståelig.

Det viktigste er vel at situasjonen tas skikkelig tak i av de voksne, slik at han slipper å komme i en lignende situasjon, og eventuelt gi ham andre utveier enn balltre neste gang.

Skrevet

Jeg hadde følt meg fullstendig misslykket.

Hvis mitt barn har blitt mobbet i flere år uten at jeg har gjort noe med det? Og at hans eneste utvei er å slå et annet barn i ansiktet med et balltre?

Jeg hadde blitt sint og såret, på meg selv, på skolen hans, på mobberen... Mest på meg selv.

Hvis mitt barn blir mobbet så håper jeg virkelig jeg oppdager det lenge før noe sånt skjer.

Skrevet

Jeg hadde følt meg mer mislykket som forelder om det var min sønn som fikk nesa si knekt av sitt mobbeoffer, enn om min sønn knekte nesa på sin mobber.

Det hadde uansett ikke vert noen god følelse, og jeg hadde lurt på hva i helvete jeg hadde stuket med mens min sønn ble mobbet år etter år. Jeg sier ikke at det er lett å ordne opp i mobbesituasjoner, men jeg hadde definitivt følt at jeg hadde sviktet min sønn.

I tillegg til alle de emosjonelle bivikningene mobbing gir, hadde han mest sannsylig også fått en prikk på rullebladet som kunne hindret han i karrieresammenheng senere i livet.

Jeg hadde reagert med skyldfølelse og selvbebereidelse, og forhåpentligvis vert en stor nok person til å be han så inderlig om unnskyldning.

Gjest Gjest_Nora_*
Skrevet

Hvordan kan man tillate at ens barn blir mobbet i årevis?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...