Blåmor Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #301 Del Skrevet 9. juni 2010 Prøver å regne ut hvor langt jeg er på vei. Skal jeg da ta utgangspunkt i forrige syklus? Den var 40 dager. Siste menstruasjons første dag var 17.april, så hvis jeg legger inn dette på Babyverdens terminkalkulator, så viser den at jeg er 5 uker og 6 dager på vei og at hjertet allerede har begynt å slå :rødme: Er det ikke før på ordinær UL at jeg eventuelt finner ut hvor langt jeg er på vei? Jeg testet jo bare tilfeldig, så har jo ikke oversikt over når EL var eller når IKM skulle vært. Håper at kalkulatoren på Babyverden stemmer sånn omtrent, da er jeg snaaart halvveis til å kunne senke skuldrene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 9. juni 2010 #302 Del Skrevet 9. juni 2010 Du kan sette inn hvor lange sykluser du har i enkelte kalkulatorer. Da vil det bli omtrent helt riktig, etter hva jeg har skjønt. Jeg har hvertfall sett at det ikke er noen forskjell på hva legen min har sagt og det jeg har funnet på terminkalkulatoren. De går ut fra menstermin helt til ordinær UL, der regner de på hvor stort fosteret er ++, og kan sette deg frem/tilbake etter tidligere menstermin. Det er UL-terminen som gjelder. Du bør nå ringe til legen for å fortelle at du er gravid. Her hos oss er det lange ventelister hos jordmor, så mulig du burde ha bestilt time der og. Du kan velge om du vil ha oppføling hos jordmor eller fastlege. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 9. juni 2010 #303 Del Skrevet 9. juni 2010 Når du er såpass usikker kan det jo være greit med en UL for å finne ut hvor langt du er på vei. Har ikke lest bakover i boka di, men det kan jo være nesten 2 ukers forskjell om du nettopp har testet.. Uansett lønner deg seg å opplyse legen om lange sykluser når du er der, ellers får du en termin som er helt feil. Skulle jeg gått utifra siste mens hadde jeg vært nesten to uker lenger på vei (om jeg ikke husker helt feil), men det stemmer jo på ingen måte med hvor stor knøttet er. Gratulerer så mye, forresten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #304 Del Skrevet 9. juni 2010 Du kan sette inn hvor lange sykluser du har i enkelte kalkulatorer. Da vil det bli omtrent helt riktig, etter hva jeg har skjønt. Jeg har hvertfall sett at det ikke er noen forskjell på hva legen min har sagt og det jeg har funnet på terminkalkulatoren. De går ut fra menstermin helt til ordinær UL, der regner de på hvor stort fosteret er ++, og kan sette deg frem/tilbake etter tidligere menstermin. Det er UL-terminen som gjelder. Du bør nå ringe til legen for å fortelle at du er gravid. Her hos oss er det lange ventelister hos jordmor, så mulig du burde ha bestilt time der og. Du kan velge om du vil ha oppføling hos jordmor eller fastlege. Problemet er at syklusene varierer i dager fra syklus til syklus, derfor var jeg litt usikker på hvilket tall jeg skulle sette inn. Men det spiller jo ikke så stor rolle med noen dager fra eller til, det er med stor sannsynlighet et sted mellom 5 og 6 uker. Jeg var hos legen (ikke fastlege, for han var på kurs) på mandag pga lungebetennelsen, og sa fra da at jeg var gravid. Men jeg vet ikke om han da automatisk sier fra til min fastlege, eller om jeg må ringe for å si fra selv? Når er det vanlig å ha første time hos lege? Det enkleste er sikkert å ringe dit i morgen og be om å få snakke med legen. Tusen takk for godt svar, O'hara Når du er såpass usikker kan det jo være greit med en UL for å finne ut hvor langt du er på vei. Har ikke lest bakover i boka di, men det kan jo være nesten 2 ukers forskjell om du nettopp har testet.. Uansett lønner deg seg å opplyse legen om lange sykluser når du er der, ellers får du en termin som er helt feil. Skulle jeg gått utifra siste mens hadde jeg vært nesten to uker lenger på vei (om jeg ikke husker helt feil), men det stemmer jo på ingen måte med hvor stor knøttet er. Gratulerer så mye, forresten! Tusen takk! Skal ringe dit i morgen og forklare situasjonen, jeg, så får vi se hva det blir til. Takk for raskt svar i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 9. juni 2010 Forfatter #305 Del Skrevet 9. juni 2010 Veldig spent på hvordan det blir med brudekjolen, altså... Min sykyndige mormor fant ut at den heldigvis kan legges ut litt, men det spørs vel om jeg ikke må prøve den med en pute på magen eller noe. Ca 20 uker er vanskelig å beregne, noen har ikke så veldig mye mage, mens andre er tydelig gravide. Siden jeg har bakovervendt livmor, så kan det hende at det tar litt lenger tid før magen spretter ut, men det har sikkert kommet noe innen den tid. Spørsmålet er bare hvor mye som kan komme før jeg evt må se etter en ny kjole... Har helt glemt å skrive ned symptomer og lignende, det er litt moro å ha til senere. Jeg testet altså positivt lørdag 5.juni etter mistanke i noen dager, siden det tok uventet lang tid før mensen kom, men jeg hadde alle tegn til at den skulle komme. Jeg testet egentlig bare for å forsikre meg om at det ikke hadde skjedd noe, siden vi egentlig skulle reist til Trondheim den påfølgende tirsdagen for forsamtale til ICSI. Tegnene jeg følte var - stikkinger i eggstokkene, i motsetning til mensmurringer som jeg tidligere har hatt. Mensmurringene har vært sentrert på midten, og litt "tunge", mens disse stikkingene var mer som hekseskudd som gjorde innmari vondt en liten stund, og så gikk over - begge puppene var tunge og ømme, i motsetning til at bare brystvortene var ømme, slik det har vært ved mens - trøtt Utover dette var det ikke store forskjeller. Formen nå er ganske god, siden jeg har lungebetennelse oppå, så vet jeg ikke helt hva som skyldes hva akkurat nå. Men jeg har som regel "mensmurringer" morgen og kveld, lite midt på dagen. I tillegg er jeg litt småkvalm, men hvis jeg drikker mye vann og passer på å spise ofte, så holder jeg det i sjakk. I alle fall enn så lenge...Blir veldig fort andpusten, men det tror jeg også skyldes lungebetennelsen og begrenset pustekapasitet. Lenge siden jeg har vært sååå aktiv på KG. Har visst fått et lite puff igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 9. juni 2010 #306 Del Skrevet 9. juni 2010 Mange små måltider hjalp meg veldig mot kvalmen, og jeg kjøpte slike sea band, de var og til god nytte (jeg kjøpte mine på apotek, men har hørt de er å få tak i til en rimeligere pris på Nille). Drakk ingefærte og spiste ingefærdrops, men det hjalp ikke meg noe særlig. Ellers ble puppene eeeeeeekstremt ømme, det var i perioder slik at jeg gruet meg for å komme meg fra liggende til sittende stilling.... Og trøtt... Gud hjelpe meg!! Jeg gjorde ikke annet enn å sove på sofaen... Jeg var til første time hos jordmor i ca uke 13/14, men jeg var til UL i uke 7+noe siden vi var gjennom IVF. Det er mulig du og kan få en tidlig UL for å kunne finne ut hvor langt du egentlig er på vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #307 Del Skrevet 10. juni 2010 Har brukt sea band i hele dag, og det virker fenomenalt! Jeg er ikke kjempekvalm, men kjente at jeg var småkvalm i morges, og siden vi skulle på ekskursjon i dag med jobb (med buss), så tenkte jeg at det var greit å ha. Fort gjort å bli dårlig på bussen, men det ble jeg ikke. Kan like gjerne være psykisk, men så lenge det virker, så spiller det jo ingen rolle Har bestilt legetime i dag, legen min kom ikke tilbake på jobb før mandag, så fikk time tirsdag. Da kan vi forhåpentligvis finne ut hvor langt jeg er på vei, selv om jeg tror at 6 uker er nokså riktig. Nytt symptom forresten; halsbrann. Æsj. I morgen har jeg fri, så da skal jeg bare rydde, vaske og kooose meg før vi skal i bursdag på kvelden. Det er et stykke unna, så vi skulle egentlig bli over, men nå kan jeg jo kjøre likevel, så da kjører vi. Reiser med Blåmann og hans søsken med bedre halvdeler. Blir sikkert koselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 10. juni 2010 #308 Del Skrevet 10. juni 2010 Næmmen hva er det jeg leser Gratulerer sååå mye Blåmor, dette var hyggelige nyheter å komme tilbake til etter en uke uten kg Så fantastisk at det klaffet før icsi da, deilig å slippe det styret der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss I.W. Skrevet 10. juni 2010 #309 Del Skrevet 10. juni 2010 Gratulerer med positiv test! Det er pyton med alle disse gravid-symptomene, men det er jo en liten koslig påminnelse om at det foregår noe helt fantastisk i magen din! Og det med kjolen er vanskelig! Jeg var dritsvær, mens andre vises det nesten ikke på, og dessverre vet en jo ikke sånt på forhånd. Lykke til med både svangerskap og bryllup! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 11. juni 2010 #310 Del Skrevet 11. juni 2010 Halsbrann er gruuuusomt!! Sliter med det selv, men det kommer gjerne de gangene jeg har spist meg mett...? Tror jeg.. Enkelte sier at Love Hearts hjelper, noen sier melk, noen sier mandler, og jeg vet ikke hva. Selv har jeg prøvd LH, men det ga meg bare kvalme i tillegg... Jeg spiser ofte is, og føler det hjelper (liker ikke å drikke melk), du får prøve deg fram. Det finnes mange kjerringråd på nett, samt info om hva du kan gjøre for å unngå å få halsbrann, men jeg tror nå man får det litt uansett.... Så bra at Sea Band hjelper deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #311 Del Skrevet 11. juni 2010 Næmmen hva er det jeg leser Gratulerer sååå mye Blåmor, dette var hyggelige nyheter å komme tilbake til etter en uke uten kg Så fantastisk at det klaffet før icsi da, deilig å slippe det styret der Det er helt utrolig, men veldig hyggelig Kan ikke tro det selv... Gratulerer med positiv test! Det er pyton med alle disse gravid-symptomene, men det er jo en liten koslig påminnelse om at det foregår noe helt fantastisk i magen din! Og det med kjolen er vanskelig! Jeg var dritsvær, mens andre vises det nesten ikke på, og dessverre vet en jo ikke sånt på forhånd. Lykke til med både svangerskap og bryllup! Tusen takk! Kjolen må jeg nok bare prøve med en pute på magen og se hvor mye den eventuelt kan sys ut. Det er kjekt å kjenne at det fremdeles skjer noe, så jeg skal ikke klage for mye over symptomer. Halsbrann er gruuuusomt!! Sliter med det selv, men det kommer gjerne de gangene jeg har spist meg mett...? Tror jeg.. Enkelte sier at Love Hearts hjelper, noen sier melk, noen sier mandler, og jeg vet ikke hva. Selv har jeg prøvd LH, men det ga meg bare kvalme i tillegg... Jeg spiser ofte is, og føler det hjelper (liker ikke å drikke melk), du får prøve deg fram. Det finnes mange kjerringråd på nett, samt info om hva du kan gjøre for å unngå å få halsbrann, men jeg tror nå man får det litt uansett.... Så bra at Sea Band hjelper deg Sea Band hjalp i går alle fall, i dag er jeg kvaaalm. Har lovet å rydde hele leiligheten til Blåmann kommer hjem fra jobb, og nå er det bare tre timer igjen. Det er vel bare å svelge kvalmen og sette i gang. Skulle visst hatt en ryddehjelp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 11. juni 2010 Forfatter #312 Del Skrevet 11. juni 2010 Nå skal jeg oppsummere symptomer (og andre ting jeg plutselig har), men uten å klage. Innser at jeg er UTROLIG heldig som har fått dette til å klaffe mot alle odds. Oppsummering er kun for min egen del. 6+1 (tror jeg da) - kvalm - ømme, tunge bryster - halsbrann - vondt i beina (ligner voksesmerter) - trøtt - forsterket luktesans Hvis det holder seg på dette, så skal jeg være fornøyd. Tror jeg fikk justert armbåndene litt (kaller dem bare det, liker ikke å bøye Sea Bands på norsk), og spist litt havregryn, det hjalp. Nå er jeg godt i gang på kontoret heldigvis, det blir nok ikke hele leiligheten i dag, men en del i alle fall. Vi tapte også en budrunde på et hus i dag. Det var ingen som hadde lagt inn bud etter to visninger, så vi la inn et (skam)bud i går, og plutselig kom flere på banen. Huset var fint og relativt nyoppusset, men vi går ikke lenger enn vi har bestemt oss for, så da får vi håpe at de nye eierne blir lykkelige i huset, hvis de nåværende eierne aksepterer budet da. Hosten blir mindre og mindre plagsom, nå er det mest slim som skal opp, men har heldigvis ikke de plagsomme hostekulene lenger. Er egentlig ferdig på penicillin på tirsdag, men spørs om jeg ikke må jukse på meg noen ekstra dager før sommeravslutning både torsdag og lørdag. Har ingen andre gode unnskyldninger for ikke å drikke. Det er jo noen på jobb som vet at vi skulle begynt med prøverør, så det kan jo hende de skjønner det, får bare håpe at de ikke spør, for nå har vi bestemt oss for å ikke si noe før det har gått 12 uker, og da får vi prøve å holde ved det. Hvis ikke det å gå med grå "ull"armbånd hele sommeren avslører meg da... God helg til alle og enhver, håper på masse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småkjekset Skrevet 11. juni 2010 #313 Del Skrevet 11. juni 2010 Håper du får en kjempe flott helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #314 Del Skrevet 14. juni 2010 Helgen var hektisk, men fin Var ikke i seng før halv fire natt til lørdag etter 40-årslag, den kjøreturen hjem var laaang i regnet. I dag var det plutselig jobb igjen etter mange lese- og eksamensdager, og det var deilig å jobbe litt igjen. Nå er det uansett ikke mange dagene igjen til ferie. Kvalmen gir seg ikke, var ganske bra lørdag, men i dag har det kommet ofte, selv om jeg spiser ofte. Håper jeg slipper det når vi er i NYC... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 14. juni 2010 #315 Del Skrevet 14. juni 2010 Innom og hilser på! Har du fått hjertebank enda..? Lurer på om det er et aldri så lite graviditetssymptom, det også.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #316 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Har kjent det noen ganger, ja. Hender det føles ut som om det løper løpsk. på speed, liksom Endret 14. juni 2010 av Blåmor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucky? Skrevet 14. juni 2010 #317 Del Skrevet 14. juni 2010 Heldig du som snart har ferie Skal jobbe fem uker til jeg Håper kvalmen holder seg borte fremover, selvom det er et godt tegn på at ting er som det skal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåmor Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #318 Del Skrevet 15. juni 2010 Var hos legen i dag for første svangerskapskontroll. Vi fylte ikke ut noe, for han bruker ikke gjøre det før det har gått ca 12 uker, da er jo også faren for SA minsket. Men han satt meg frem på termin, noe jeg synes var litt rart. Han sa at deres retningslinjer tilsa at de skulle regne svangerskapslengde fra EL før siste mens. Det betyr jo at jeg plutselig var 8+3. Alt jeg har lest overalt sier jo at de regner svangerskapets begynnelse fra første dag i siste menstruasjon, men det gjorde altså ikke legene. Han var jo enig med meg i at det ikke skjedde noe i den eggløsningen, for det ble jo "borte" ved den kommende mens, men det var slik de hadde fått beskjed om å regne. Så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal tro, er jeg 6+5 eller 8+3. Det spiller ikke sååå stor rolle, det blir jo justert på UL, men hvis de magiske 12 ukene passerer to uker før jeg opprinnelig trodde, så hadde jo det vært herlig. Det er kanskje bare en UL som kan avgjøre hva som stemmer nå? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 15. juni 2010 #319 Del Skrevet 15. juni 2010 Hæ? Det er det rareste jeg har hørt.. Legen din kan da ikke ha vært helt edru? :klø: Absolutt ingen andre regner sånn, så det der hadde jeg pent oversett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 15. juni 2010 #320 Del Skrevet 15. juni 2010 Har ikke hørt om det. Jeg har vært hos en overlege på sykehuset og hos jordmor, begge de beregnet termin ut fra siste mens, på det der hjulet de har. Og jeg har fått samme termin hos begge de to, men regner med at UL muligens endrer litt på terminen. Hvordan er formen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå