Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 12. oktober 2009 #101 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er nok noe undrende til at en lærer har en profil på Facebook der det ligger diverse foto til allmenn beskuelse. Enkelte av oss må tenke mer på hvordan man ønsker å framstå. Mange yrkesgrupper er avhengig av å bli sett opp til, være troverdige, virke seriøse osv. Leger, psykologer, lærere sykepleiere, miljøarbeidere (f.eks ved institusjoner) og mangle flere yrkesgrupper må ha en viss "trausthet" for å bli tatt seriøst, etter min mening. Da vurderer man om man i det hele tatt skal være på Facebook, dernest vurderer man hva man legger ut der av informasjon og foto, og dernest bør man ha noen prinsipper mht hvem som kan /ikke kan legges til som venn. Jeg tror at det å dele festebilder og feriebilder med elever kan bidra til manglende autoritet i klasserommet. Jeg synes det går an å ta det opp som en generell problemstilling til skolen, f.eks til neste foreldremøte, eller direkte til skolens administrasjon. Om det er barnet eller læreren som har tatt initiativet til å bli lagt til som venn, synes jeg ikke er så viktig. Det er læreren som er den voksne, og dermed må sette grensene- også hvis det er ubehageleg å avvise en elev. Dette kunne læreren ha løst ved å gi en kort info i klasserommet om at elever av prinsipp ikke kan legges til som venner på Facebook. Saken avsluttet. Å legge ut "alt mulig" på Facebook kan få konsekvenser også med tanke på senere jobb. For en lærer er det vel heller ikke helt uinteressant hvordan foreldrene oppfatter vedkommende. Man kan like det eller ikke, men noen yrkesvalg setter noen begrensninger. Hvis begrensningene er at man ikke kan ha rølpefoto på Facebook, er det vel til å leve med. Og kanskje noe man er glad for når man blir eldre. Veldig bra sagt
Mette Skrevet 12. oktober 2009 #102 Skrevet 12. oktober 2009 Tråden er ryddet iht reglene. Mette Forumansvarlig
Gjest sykepleier Skrevet 12. oktober 2009 #103 Skrevet 12. oktober 2009 Jeg er sykepleier i 30-årene og har en facebookkonto, faktisk en ganske aktiv en. Som sykepleier synes jeg det er viktig å tenke på hvordan jeg framstår både på jobb og i fritiden, og derfor vil du neppe treffe meg "drita" på byen (det blir bare for dumt!) og du vil heller ikke lese i statusfeltet mitt at jeg skal "drekka/pule/spy" (stryk det som ikke passer), eller finne fyllebilder av meg. Jeg blir også sjokkert over hvor mye rart folk poster på nett, men jeg vil ikke dermed nekte ungene mine å være venn med de som poster merkelige ting. Men det hadde kanskje vært på sin plass å spørre læreren om hun selv synes det er greit at elevene ser disse bildene ..? Det skremmer meg egentlig litt hvordan voksne folk oppfører seg, både i den virtuelle og den vanlige verden.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2009 #104 Skrevet 18. oktober 2009 Jeg tenker på det en venninne av meg sa en gang, da hun var ferdig utdannet lærer: "Lærer er man hele døgnet, hele året. Man må derfor alltid passe på hva man gjør og hvor man er." Hun ville av den grunn ikke søke jobb der hun bodde, for å kunne ha litt privatliv. Jeg synes i utgangspunktet ikke at det gjør noe at en elev er venner med læreren sin på FB. Men at læreren legger ut bilder av seg selv og ikke minst sine kolleger hvor de er synlig beruset og lettkledde bilder av seg selv synes jeg ikke noe om. Jeg har selv niesene mine som venner på FB, men har ingen festbilder av meg selv der, bare "pene" bilder. Jeg passer også på hva jeg sier og gjør der, jeg vet jo at jeg er et forbilde for dem. Du burde heller ta dette opp med læreren og skolens ledelse enn med sønnen din.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #105 Skrevet 20. oktober 2009 hva er så galt i å ha en lærer som venn på fb da ? greit, det er kanskje en annen sak når læreren legger ut bilder som er tatt på fester og slikt, men man må jo ikke glemme at de er mennesker de også. de har et lit utnom skolen, kan de liksom ikke ha vanlige interesser og gjøre vanlige ting som vi "vanlige" mennesker gjør, pga de er lærere, å skal fremstå som "perfekte" avholdsmennesker? kanskje jeg bare er "ung og dum" å ikke fatter helt problemet her, men det får så være, hehe jeg hadde msn adressa til læreren min på barneskolen (blir kanskje ikke heeelt det samme her, for han sendte meg jo ikke bilder) men poenget er at, er det ikke bare bra at de er "venner"? jeg mener det kunne hvert verre.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #106 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er 15 år og elev ved ungdomsskolen. Selv har jeg læreren min på facebook, men det var jeg som la til hu. Er du helt sikker på at det ikke er sønnen din som har lagt til ho på facebook, ikke motsatt? Jeg la til lærern fordi ho er veldig grei og jeg ønsket å se mer av hva ho dreiv med, men om foreldrene mine hadde spurt hadde jeg ikke turt å sagt at det var jeg som la ho til! Bare et lite tips fra meg
Sunshine Skrevet 21. oktober 2009 #107 Skrevet 21. oktober 2009 Læreren har jo uansett akseptert din venneforespørsel, så jeg synes ikke det unnskylder noe.
Gjest JesusElskerAlle Skrevet 4. juli 2015 #108 Skrevet 4. juli 2015 Helt uenig. Hvis ikke elevene klarer å få kontakt med læreren på skolen, eller tør å spørre etter det de skal i løpet av dagen, så har enten de eller læreren et problem. Som lærer må jeg si at etter klokka 4 ønsker jeg null kontakt med elevene mine. Sms fra foresatte blir heller ikke besvart etter klokka 4. Man må respektere at lærere er lærere fra 8-4. Etter det ofrer jeg ikke elevene og foreldrene så mange tanker, før jeg er på jobb igjen neste dag. Etter 4 er jeg travelt opptatt med min egen familie, og mitt eget liv. Hei:) Ser at det er en gammel tråd. Noen ganger kan det kanskje være en VELDIG viktig beskjed fra foreldrene som haster.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #109 Skrevet 4. juli 2015 Er du seriøs? Dette er da helt vanlig. Så lenge læreren er proff og skiller privatliv og jobb er dette null problem. Min datter på 15 er venn på FB med sin lærer, og det har aldri vært et problem. Som andre nevner her, så var det vanlig før at elever var på besøk hos lærerne av og til og fikk pizza og brus etc. Det var vi også, og det var kjempekult. Helt utrolig hvor mye problemer folk skal lage av små ting. Anonymous poster hash: 7859c...83a
Gjest Angry Man Skrevet 4. juli 2015 #110 Skrevet 4. juli 2015 Herregud. For en tulletråd. Selfølgelig kan lærere ha facebookprofiler og selfølgelig kan de dele dem med hvem de vil. Å være venn på facebook er ikke det samme som å være det i virkeligheten bare så dere vet det. Lærere er mennesker de også, ingen kan forvente at de skal oppføre seg bedre enn andre. Det man kan forvente er at de oppfører seg når de er på jobb og at de gir elevene god undervisning. Bla bla, visse yrkesgrupper trenger en viss "gravitas" bla bla, burde ikke ha facebookprofiler bla bla. Svært få av dere er noe bedre, dere oppfører dere teit, dere drikker, dere krangler, tror dere ikke barna ser disse tingene? Men lærern, nei lærern burde jaggu oppføre seg, også på fritiden! Yuck.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #111 Skrevet 4. juli 2015 Hei:) Ser at det er en gammel tråd. Noen ganger kan det kanskje være en VELDIG viktig beskjed fra foreldrene som haster. Hva er vitsen med å svare i en 5 år gammel tråd? Anonymous poster hash: bf8ff...6ce 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #112 Skrevet 4. juli 2015 Er ikke lærere vanlige mennesker med en jobb? Så lenge hun er profesjonell på jobben ser jeg ikke noe galt i at hun lever et normalt liv på fritiden. Fester gjør de fleste unge mennesker. Og det er helt vanlig å gå lettkledd på stranda. Skjønner ikke problemet. Vil du at sønnen din skal tro at lærerne er en slags opphøyde supermennesker uten kropp og sjel? Anonymous poster hash: ebb76...114
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #113 Skrevet 4. juli 2015 Leger, psykologer, lærere sykepleiere, miljøarbeidere (f.eks ved institusjoner) og mangle flere yrkesgrupper må ha en viss "trausthet" for å bli tatt seriøst, etter min mening. Da vurderer man om man i det hele tatt skal være på Facebook, dernest vurderer man hva man legger ut der av informasjon og foto, og dernest bør man ha noen prinsipper mht hvem som kan /ikke kan legges til som venn. Hvorfor er det typiske kvinneyrker som må ha en trausthet for å bli tatt seriøst? Så lenge de kan jobben så blås nå i ryktet, det er så fjortis å tenke på slikt. "Å nei, sååå du hun naboen som festet igår, men hun jobber jo som barnehagelærer, dette går ikke an, kakle kakle kakle sladre sladre" Whops, 5 år gammel tråd, men den ble jo dratt opp igjen av noen så måtte nesten kommentere det her. Anonymous poster hash: dd7ea...ea7
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #114 Skrevet 4. juli 2015 Det er ikke uvanlig at lærere godtar venneforspørsel fra lærere! Vanligvis har man ikke fyllebilder da. Likevel, hvis dette er noe du henger deg opp i, har du jammen ikke mange problemer i livet... Hvilken skader mener du dette gir din sønn, egentlig? Det er jo hennes valg, så lenge hun gjør en god jobb som lærer, ser jeg ikke problemet med at elevene får innblikk i noe av lærerens privatliv. Det er ikke uvanlig at lærere ber med elevene hjem til seg selv i forbindelse med en sommeravslutning. Mener du dette er feil? Jeg mener, det KAN jo være at hun har glemt å rydde bort trusene fra familien på tørkerommet, som NOEN freidige elever åpner døren til... Anonymous poster hash: e6e87...094
Gjest Hofmann Skrevet 4. juli 2015 #115 Skrevet 4. juli 2015 (endret) I ei perfekt verd hadde foreldre brukt meir tid saman med borna sine, og tatt rolla som førebileter for sine eigne born, i staden for å prakke oppdragaransvaret - og førebileteforventningane - over på alle andre, som t.d. lærarar. Men slik er desverre ikkje verda. Foreldre har ikkje lenger tid til sine eigne born, og let dei heller tilbringe majoriteten av sine våkne timar i ein eller annen offentleg institusjon, slik at ein sjølv kan forfølgje ein eller annen karriere- og materialismedraum. Samstundes vil dei forvente at ein som lærar tek det ansvaret dei sjølv skulle ha tatt, og det same vil arbeidsgivaren (staten). I prinsipp burde ein lærar få gjere nett kva dei vil med si fritid, utan å måtte leve opp til nokon slags høgare "moralsk" forventning enn alle andre (ikkje minst enn foreldra sjølv), men i praksis vil læraren berre skape problem for seg sjølv med ikkje å rette seg etter det som (desverre) er ståa i dagens samfunn når det kjem til foreldreansvar og borneoppdraging. Eg tykkjer ikkje denne læraren har gjort noko gale, men for sin eigen del bør ho beskytte seg sjølv mot dårlege foreldre som ikkje evnar/gidd/prioriterar å være førebiletene for sine eigne born, og som derfor forventar at ho skal vere det. For om det skulle verte bråk, så er det foreldra som vinn fram. Det heile er eigentleg ganske kvalmt, men sånn er det. Endret 4. juli 2015 av Veslefrikk 2
Kittykat Skrevet 4. juli 2015 #116 Skrevet 4. juli 2015 Jeg ser ikke problemet at lærer og elever er venner på facebook, men jeg synes da at læreren kunne ha begrenset tilgangen elevene skal ha til profilen sin. Dette er ikke noe å lage en stor sak over. Man sier ikke i fra til rektor om dette. Da tar man det heller opp med læreren på en skikkelig måte.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #117 Skrevet 4. juli 2015 Jeg synes ikke lærere og elever skal være venner på FB, så jeg hadde også reagert veldig dersom læreren la til/godtok venneforespørsel. -det er ikke noe annet enn korttenkt og uprofft. Det er noe helt annet dersom man er voksen og er venn med en lærer man hadde som barn, det kan sikkert være hyggelig. Selv jobber jeg i barnahage og har fått venneforespørsel fra foreldre, men har takket nei til alle og nevnt for de at det ikke er personlig men at jeg har valgt å sette en grense mellom jobb og privatliv. Har understreket at jeg synes tanken er hyggelig, og alle har hatt forståelse for valget mitt. Nå er jo dette foreldre jeg har god kjemi med fra før så det er mulig at det er derfor de forstår det også, men synes likevel at TS godt kan ta en prat med denne læreren. Så får hun jo bare ta det som hun tar det..Anonymous poster hash: 3e324...8e3
Gjest JesusElskerAlle Skrevet 5. juli 2015 #118 Skrevet 5. juli 2015 Jeg synes det er koselig å være venn med lærerne. Går på VGS og er venn med mange fra u-skolen
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #119 Skrevet 6. juli 2015 Jeg hadde reagert som dg! Trodde egentlig det ble lagt noen føringer fra skoleledelsen på at man ikke ble venner med elever, men det fungerer kanskje ikke slik.. I den grad skolen ikke har regler for dette, hade jeg nok allikevel forventet såpass dømmekraft fra læreren at hun ikke la ut sånne bilder dersom hun først valgte å legge til elevene som venner. Anonymous poster hash: 8a4c5...5be
veslefrøken Skrevet 6. juli 2015 #120 Skrevet 6. juli 2015 Hm, ja kanskje jeg og mannen min overreagerer. Men jeg mener jo at lærere skal være profesjonelle og ikke bli for private. Det er jeg sikker på de har hatt om i yrkesetikk. Sønnen min sier at hans lærer er blitt den store "snakkisen" på skolen, og at de sjekker profilen hennes flere ganger om dagen, for å følge med på hva hun og kollegene gjør. Dette er jo selvfølgelig spennende stoff for min sønn og hans venner. Jeg synes dette er svært uheldig på mange plan. Sønnen min fortalte at hun blant elevene har blitt kalt kjønnsdiskriminerende ting bak sin rygg, etter at partybildene på profilen hennes har blitt vist for de fleste i klassen. De har alltid hatt et godt forhold til henne, men virker som de har mistet litt av respekten for henne. Jeg synes dette er vanskelig. Jeg jobber selv som advokat, og deler ikke privatlivet mitt med klienter.. Vettu hva jeg synes. Jeg synes du skal ta en prat med henne ang dette. Ikke for din sønn skyld, men for henne. Du bør heve deg over at det var ukritisk av henne å legge til elever, godt mulig hun gjorde det for å være "kul", men hvis de mister respekten for henne kan du vel være ærlig og si det slik at hun selv kan slette alle elevene fra vennelista og opprettholde respekten. Hvis hun er en god lærer så la henne lære av egne feil i stede for å lage problemer for henne. Og kanskje redde ryktet sitt ellers og. Hadde du gjort det hadde det vært storsinnet av deg, og du i tillegg skjermer sønnen din for
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå