Gå til innhold

Låne bort bilen?

Gjest bildilla

Anbefalte innlegg

Jo, jeg har blitt spurt få ganger om å lpne vekk bilen. Da spør jeg:har du råd til egenandelen om noe skulle skje?

Om noe skulle skje, så koster det mer enn egenandelen, altså. Regn inn bonustap og kostnad til leiebil mens din bil er på verksted, så blir det en betydelig sum av det.

Jeg er meget selektiv ang. hvem som får låne bilen min. Som oftest er det ingen som spør, men det kan hende jeg tilbyr. Men jeg låner den ikke til folk jeg er utrygg å sitte på med. Eller folk som ikke kan kjøre automatgir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om noe skulle skje, så koster det mer enn egenandelen, altså. Regn inn bonustap og kostnad til leiebil mens din bil er på verksted, så blir det en betydelig sum av det.

Jeg er meget selektiv ang. hvem som får låne bilen min. Som oftest er det ingen som spør, men det kan hende jeg tilbyr. Men jeg låner den ikke til folk jeg er utrygg å sitte på med. Eller folk som ikke kan kjøre automatgir.

Jeg følte meg skikkelig kjip en gang fordi jeg sa nei til å låne bort bilen min til en venninne som skulle på sykehuset. Det var venninna hennes igjen som skulle kjøre bilen. Jeg låner bare bort bilen til familien, og har ved sjeldne tilfeller lånt bort bilen til venner hvis det bare er en veldig kort tur. Grunnen til dette er at det er utrolig kjipt hvis det skulle skje noe. Det kan være alt fra en ripe som gjør at bilen må omlakkeres til at den blir totatvrak. Jeg vet at de fleste av mine venner ikke hadde klart å punge ut med f.eks 10.000 kr, og selv om det som oftest går bra, så skjer jo biluhell både titt og ofte. Det å låne bort bilen til familien blir noe annet spesiellt siden bilen er registrert på pappa, og han betaler de fleste utgifter på den, men også fordi jeg stoler på familien min på en annen måte enn med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen dyr og ny bil, men jeg liker ikke å låne den bort likevel. Innen familen er bilene allemannseie, vi kjører de bilene som passer. Vi har fire helt forskjellige biler, så da blir det helt naturlig. Når det gjelder å låne bort låner jeg ikke bort til andre enn nære kompiser som jeg vet jeg kan stole på. Om vinteren tør jeg ikke låne den bort. De færreste på min alder, rundt 20, kjører automat, og enda færre kjører bakhjulstrekk. Kombiner dette i en 25 år gammel Mercedes på 5 meter så ender de fleste opp feil vei.

Jeg vet at de fleste behandler bilen pent, men jeg liker likevel ikke å låne den bort til noen. Jeg vet aldri hva som skjer, da liker jeg bedre å heller kjøre de som trenger det...

Edit: Vi hadde en på russebilen en gang, og det var kanskje ham som gjorde at jeg ble skeptisk til å låne fra meg bilen. Russebilen var en -87 Dodge Van med 5,2 V8 bensin og automat. Bilen var tipp topp da vi kjøpte den. Jeg var blandt de første som kjørte den etter kjøpet, og bilen var som en drøm. Ikke en ulyd fra verken motor eller gir. Vedkommende jeg snakket om i starten var han som jobbet mest på bilen, og derfor kjørte den mest. Etter hvert så kommer beskjeden om at girkassen er gåen. Merkelig, tenkte vi andre. Et par uker senere skulle vi ut og kjøre med bilen, og det var han som kjørte. Jeg setter meg inn i bilen, og han skal til å kjøre. Vi står i en bratt bakke, men det er ikke snakk om å akselerere pent. Det er full gass, og i det hele tatt "mishandling" av både motor og gear. Jeg er ikke overrasket over at girkassen røk i ettertid, og jeg kommer iallefall aldri til å låne bort bilen til ham senere.

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Jeg har ikke bil, men om jeg hadde hatt, hadde jeg vært skeptisk til å låne bort til andre enn foreldre og kjæreste.

Jeg låner selv mammas og typen sin bil, og det er ikke ideelt. Det er kjipt om noe skulle skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...