Gjest bildilla Skrevet 9. oktober 2009 #1 Del Skrevet 9. oktober 2009 Heisann. Har i det siste diskutert litt med forskjellige mennesker angående det å låne bort bilen sin. Jeg trodde ikke det fantes andre synspunkter på denne saken enn mitt, men det gjør det tydeligvis For det første er jeg veldig skeptisk til selv å låne bil fra andre enn mine foreldre. Jeg syns det er upassende å spørre noen om å få låne bilen, og jeg er livredd det skal skje noe. Videre syns jeg ikke noe om å låne bort min egen bil. Jeg tenker da på flere ting: - Enkelte (har jeg lært), skjønner ikke at man skal låse biler?? Dette sier seg helt selv for meg, og jeg vil ikke låne min bil ut til noen som ikke syns låsing av den er viktig. - Selv om jeg garantert ikke er verdens beste sjåfør selv, liker jeg ikke å tenke på at de som låner bilen kanskje ikke behandler den så fint.. - Også er det jo såklart den mest avgjørende grunnen: Hva om det skulle skje noe?! Jeg vet at det like gjerne kunne skjedd når jeg kjørte, men det er på sett og vis bedre, ettersom det er min bil.. Utrolig mye arbeid med å måtte reparere, evt kjøpe ny bil! Jeg tenker også på forsikring - man mister bonus som er opparbeidet osv.. Det er utrolig mye kjipere hvis noen andre er skyld i dette enn deg selv! - Og til sist vil jeg bare si - hvis noen låner bilen din, selv om det bare er for en snartur (kjøretur frem og tilbake til et stykke kortkort unna), så mener jeg virkelig at man skal fylle litt bensin eller legge litt bensinpenger i bilen! Nå er jeg spent på å høre hva som er den generelle meningen her på forumet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 9. oktober 2009 #2 Del Skrevet 9. oktober 2009 Vi låner ikke bort bil til andre enn foreldre og søsken. Men jeg kan gjerne kjøre, dersom noen uten bil ber om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #3 Del Skrevet 9. oktober 2009 Enig, låner ikke bort bil, tannbørsten, pcen eller kona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~MataHari~ Skrevet 9. oktober 2009 #4 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg kan godt låne bort bilen om jeg stoler på sjåføren og vet at denne kjører med vett, men jeg låner helst ikke andres bil om jeg ikke må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heart7086 Skrevet 9. oktober 2009 #5 Del Skrevet 9. oktober 2009 Vi låner ikke bort bilen til andre enn foreldrene, og de har jo egen bil så det blir en sjelden gang. Alle kjører så forskjellig, uansett om man kjører ordentlig eller ikke. Grunn nok for ikke å låne bort til "gud og hver mann" etter min mening:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #6 Del Skrevet 9. oktober 2009 Heisann Jeg låner kun bilen bort til forloveden og faren min. Og låner kun bilen til forloveden og faren min. Må innrømme at før jeg selv fikk meg bil, skjønte jeg ikke problematikken. Det gjør jeg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 9. oktober 2009 #7 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hehe, takk for den lille tilleggsopplysningen der! Temaet har nemlig blitt heftig diskutert mellom meg og kjæresten, og h*n (som ikke har lappen og ikke har bil) skjønner verken problemet i å låne bort bil, eller hvorfor jeg absolutt MÅ kreve penger for bensin for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 9. oktober 2009 #8 Del Skrevet 9. oktober 2009 Min mening om dette varierer i forhold til hvilken bil det dreier seg om. Jeg har ikke hatt noe problem med å låne bort eller be om å få låne diverse A4-saker, men å låne bort f.eks. en overmotorisert bakhjulsdrevet sak uten antispinn, ABS eller andre hjelpemidler til en jeg ikke personlig har sittet på med i tilsvarende bil er uaktuelt. Jeg forventer heller ikke å få låne noe usedvanlig dyrt, raskt eller tungkjørt av andre. Når det gjelder familie/vennerelasjonen til den som låner av meg er det ikke så nøye, men jeg er desto mer nøye på ferdigheter. Folk lærer tydeligvis ikke om choke, lavserie eller diffsperrer på kjøreskolen, dermed kan jeg ikke stole på at et førerkort kl B betyr at de kan kjøre bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #9 Del Skrevet 10. oktober 2009 Folk lærer tydeligvis ikke om choke, lavserie eller diffsperrer på kjøreskolen, dermed kan jeg ikke stole på at et førerkort kl B betyr at de kan kjøre bil. Problemet her er vel at kjøreskoler bare bruker nye biler. Man lærer å kjøre i biler som inneholder alle mulige hjelpemidler, som man nødvendigvis ikke har råd til å skaffe seg selv. Husker jeg syns det var ganske irriterende å kjøre samboen sin bil rett etter en kjøretime, selv om den bilen bare var seks år gammel *sukk* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 10. oktober 2009 #10 Del Skrevet 10. oktober 2009 Både jeg og sambo låner bort våre biler til venner om det skulle være noe spesielt. Sambo har en stor bil med god plass, som lånes bort innimellom om noen vi kjenner skal hente noe som krever plass. Vi har lånt bil av andre noen få ganger også, selv om det oftest er andre veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 11. oktober 2009 #11 Del Skrevet 11. oktober 2009 *** Låner bort bil til venner, familie, naboer, kolleger, jaktkamerater så fremt jeg ikke VET de er utrygge sjåfører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 11. oktober 2009 #12 Del Skrevet 11. oktober 2009 Vi låner bort bilen ved behov til venner, familie og kollegaer. Naturligvis betaler de da bensin dersom det er snakk om enten å låne bilen forholdsvis ofte eller lengre turer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 11. oktober 2009 #13 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Låner ALDRI bort bilen til noen. Jeg har bilen full av diverse utstyr som koster så utrolig mange tusen kroner at jeg stoler ikke nok på noen til at de skal få bruke bilen. Og ikke nok med det, så er bilen stappa med hestekrefter og turbo, og jeg vet av erfaring at ikke alle takler det like lett. Litt for morsomt å tråkke hardt på gassen. Endret 11. oktober 2009 av Marlo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 11. oktober 2009 #14 Del Skrevet 11. oktober 2009 Låner ikke bort bilen, men kan la andre kjøre mens jeg selv sitter på. (Ja, jeg vet det blir litt ulogisk for da er jo ikke jeg ved rattet uansett.) Ber heller ikke om å få låne andres biler, men kan kjøre hvis jeg er på tur sammen med noen og de ønsker jeg skal ta min tørn ved rattet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheenaca Skrevet 11. oktober 2009 #15 Del Skrevet 11. oktober 2009 Hadde jeg hatt relativt ny og dyr bil hadde jeg nok aldri lånt bort, annet enn til mamma som er en flink sjåfør og hysterisk når det gjelder å unngå skader på bilen (hun er typen som kan finne på å parkere på skrå over to parkeringsplasser for å unngå at noen parkerer ved siden av henne og kan risikere å skrape opp bilen hennes med døra...heldigvis bor hun ikke i by). Nå har jeg en gammel, elendig bil og kunne nok lånt bort til nære venner og familie, men som regel løser vi det ved at jeg eller samboer kjører når det trengs. Prøver helst å unngå å låne andres bil også, men har kjørt svigermors bil et par dager - så forsiktig har jeg aldri kjørt i mitt liv - og da sørget jeg selvfølgelig for å fylle opp tanken til et stykke over nivået den var på da jeg overtok bilen. Kjører likevel venners bil av og til på langtur sammen og for at de skal slippe å kjøre i byen min (jeg bor i byen og er vant til det, de er tilreisende og usikre på alle reglene og vanene her). Da kjører jeg også veldig, veldig forsiktig, og vi deler på bensinpengene. Hadde det skjedd noe hadde jeg naturligvis tilbudt meg å betale bonustap, men det er så dyrt at jeg derfor foretrekker å kjøre min bil så lenge det er praktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 11. oktober 2009 #16 Del Skrevet 11. oktober 2009 Nå har jeg ikke bil lenger, men ville lånt bort og låner selv. Betaler selvfølgelig for bensin. Og regner med at andre betaler bensin hvis de låner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megana Skrevet 12. oktober 2009 #17 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg holder på å ta lappen, når jeg kjøper meg bil (nyere bruktbil) vil jeg ikke låne bort den til andre enn foreldrene mine, muligens også bestevenninna mi som er en super sjåfør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vintilla Skrevet 12. oktober 2009 #18 Del Skrevet 12. oktober 2009 Innad i familien, det vil si foreldre og barn/søsken, så byttelåner vi biler stadig vekk, uten at noen av oss ser noe problem med det. Jeg har ingen store skrupler med å låne bort bilen min, men så er det heller ingen ny, dyr og fancy bil. Hadde det vært det, ville jeg nok vært mer skeptisk til hvem som fikk låne den, det er klart det er uansett utrolig kjedelig om noe skulle skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 13. oktober 2009 #19 Del Skrevet 13. oktober 2009 Låne bort bilen?, Hva syns du om det? Nei takk. Ikke til familien min, ikke til vennene mine og ihvertfall ikke til bekjente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strix Skrevet 13. oktober 2009 #20 Del Skrevet 13. oktober 2009 Låner bort bilen minst mulig. Familien er greit, ellers har jeg aldri komt ut for at venner har hatt behov for å låne en bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå