Gå til innhold

Synd i og div andre ord


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor sier man synd i, istedenfor synd på? Jeg synes synd i han. Det høres så feil ut i mine ører.

Og når jeg først er i gang hvor sier de ondt i stedenfor vondt? Og Pittelitt i stedenfor bittelitt?

Er morsomt med andre ord, er egentlig bare nysgjerrig hvor dere som sier disse ordene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Trondheim sier man gjerne "ondt" framfor "vondt." I hvertfall de som er litt voksnere. Hos de yngre er trondheimsdialekten i stor forandring, så i denne gruppen er det nok mange som sier "vondt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sier man synd i, istedenfor synd på? Jeg synes synd i han. Det høres så feil ut i mine ører.

Og når jeg først er i gang hvor sier de ondt i stedenfor vondt? Og Pittelitt i stedenfor bittelitt?

Er morsomt med andre ord, er egentlig bare nysgjerrig hvor dere som sier disse ordene kommer fra.

Bergenesere kan finne på å si alt det du nevner her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rogaland sier vi "Det er synd i han." eller "Det er synd om han."

På er nytt for meg. Huff. :erter:

Og så seier me vondt og bittelitt, sjølvsagt.

Ondt seier dei på Helgeland iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shady Lady

Eg kan seie både synd i og synd på. Vart veldig usikker på kva eg seier mest no... :klø:

Seier også pittelitt. Syns det høyres mykje betre ut bittelitt! Og mykje morsomare å skrive "pittelitt" i sms, det ser festligare ut :fnise:

Frå Nordfjord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Rogaland og varierer mellom "synd i" og "synd på".

Pittelitt er for meg enda mindre enn bittelitt.

Sier vondt, aldri ondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier alle orda du nemner her. Kjem frå Sogn og fjordane.

Syns forøvrig at "synd på" høyres veeldig rart ut. Som om synda sitter oppå ein person ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sier man synd i, istedenfor synd på? Jeg synes synd i han. Det høres så feil ut i mine ører.

Og når jeg først er i gang hvor sier de ondt i stedenfor vondt? Og Pittelitt i stedenfor bittelitt?

Er morsomt med andre ord, er egentlig bare nysgjerrig hvor dere som sier disse ordene kommer fra.

Jeg sier både "synd i", "pittelitt" og "ondt"

Kommer fra nordland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid "synd i" og "ondt". Kan bruke "pittelitt", det er også for meg noe som er enda mindre enn "bittelitt".

Jeg er fra nordre Nordland. :) Spennende å høre at disse uttrykkene også brukes på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Eg seier alle orda du nemner her. Kjem frå Sogn og fjordane.

Syns forøvrig at "synd på" høyres veeldig rart ut. Som om synda sitter oppå ein person ;p

Jeg sier at jeg synes "synd på" noen. "Synd i" kan jo like gjerne oppfattes som om personen er syndefull :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Syns forøvrig at "synd på" høyres veeldig rart ut. Som om synda sitter oppå ein person ;p

Bedre at synden sitter i en person, da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bedre at synden sitter i en person, da? ;)

Ja, for om den sitter på hodet, så kan den jo ramle ned:lur:

Blir vell merklig begge veger, når "feil" preposisjon blir brukt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg seier alle orda du nemner her. Kjem frå Sogn og fjordane.

Syns forøvrig at "synd på" høyres veeldig rart ut. Som om synda sitter oppå ein person ;p

Eg er også fra Sogn og Fj. Og seier det samme som deg, men eg brukar både "synd på" og "synd i"! Men du har rett, "synd på" høyrest litt rart.. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hvor sier man synd i, istedenfor synd på? Jeg synes synd i han. Det høres så feil ut i mine ører.

Og når jeg først er i gang hvor sier de ondt i stedenfor vondt? Og Pittelitt i stedenfor bittelitt?

Er morsomt med andre ord, er egentlig bare nysgjerrig hvor dere som sier disse ordene kommer fra.

Her i Bergen sier vi

synd i

ondt

pittelitt

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier alltid "synd i" og "ondt". Kan bruke "pittelitt", det er også for meg noe som er enda mindre enn "bittelitt".

Jeg er fra nordre Nordland. :) Spennende å høre at disse uttrykkene også brukes på vestlandet.

Må vel si at jeg er også fra nordre Nordland.. :)

Også må jeg si meg enig i forklaringen på "pittelitt" og "bittelitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...