Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. oktober 2009 #1 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg solgte bilen min for tre uker siden. Vi begge fylte ut kontrakt og vognkortet ble fylt ut med gammel eier(meg) og ny eier (kjøper). Dette sendte jeg inn dagen etter til statens vegvesen. Frosikringen sa jeg opp to dager etter salget. Så i går sjekket jeg opp og det viser seg at vedkommende ikke har omregistrert bilen enda. Mitt spørsmål er da, hvordan hefter jeg eventuelt for dette? Hørte noen rykter om at da er jeg ansavrlig for bilen enda, hvis han kræsjer me en milliondollarbil og er ansvarlig så er det jeg som får kravet rettet mot meg. Hvilket jeg ikke vil ha noe av! Jeg har jo sagt opp forsikringen min og fylt ut papirene og skrevet FRA mweg bilen. Dette må jo være registrert hos biltilsynet. Hvordan skal jeg få han til å registrere bilen? Hva ken jeg eventuelt "true" med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 8. oktober 2009 #2 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg solgte bilen min for tre uker siden. Vi begge fylte ut kontrakt og vognkortet ble fylt ut med gammel eier(meg) og ny eier (kjøper). Dette sendte jeg inn dagen etter til statens vegvesen. Frosikringen sa jeg opp to dager etter salget. Så i går sjekket jeg opp og det viser seg at vedkommende ikke har omregistrert bilen enda. Mitt spørsmål er da, hvordan hefter jeg eventuelt for dette? Hørte noen rykter om at da er jeg ansavrlig for bilen enda, hvis han kræsjer me en milliondollarbil og er ansvarlig så er det jeg som får kravet rettet mot meg. Hvilket jeg ikke vil ha noe av! Jeg har jo sagt opp forsikringen min og fylt ut papirene og skrevet FRA mweg bilen. Dette må jo være registrert hos biltilsynet. Hvordan skal jeg få han til å registrere bilen? Hva ken jeg eventuelt "true" med? Du har ikke noe ansvar for hva som skjer med bilen din. Eneste som kan skje, er om ny eiere feks ikke betaler årsavgift - da kan kravet komme til deg. Men om ny eier kræsjer ol, så er det ikke ditt ansvar. om du er usikker så ta kontakt med vegvesenet / trafikkstasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #3 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hadde du det nye vognkortet, med to deler? Og leverte du i tilfelle fra deg del 2? Mange selgere som har blitt lurt på denne måten, og ender opp med å betale både parkeringsbøter og årsavgift. Men om du har sendt salgsmelding og vognkort til Statens vegvesen, skal jo de sende ny eier giro for innbetaling av omregistrering. Dette kan jo de ha gjort, men det kan jo hende at ny eier ikke har betalt. Jeg ville kontaktet Statens vegvesen for å høre hvordan du skal gå frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #4 Del Skrevet 8. oktober 2009 Du har ikke noe ansvar for hva som skjer med bilen din. Eneste som kan skje, er om ny eiere feks ikke betaler årsavgift - da kan kravet komme til deg. Men om ny eier kræsjer ol, så er det ikke ditt ansvar. om du er usikker så ta kontakt med vegvesenet / trafikkstasjonen. Jo, det kan veldig godt hende at TS har et ansvar for hva som skjer med bilen. Så lenge den ikke er omregistrert, så er det TS som sitter med ansvaret for både parkeringsbøter, årsavgifter osv. Det er også tilfeller der man ikke får sagt opp forsikringen dersom omregistrering ikke har skjedd. Men skulle noe alvorlig skjedd, så kan h*n sikkert bevise at h*n har solgt bilen og sendt inn nødvendige papirer. Men om det holder, er jeg usikker på. Kinkig sak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 8. oktober 2009 #5 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jo, det kan veldig godt hende at TS har et ansvar for hva som skjer med bilen. Så lenge den ikke er omregistrert, så er det TS som sitter med ansvaret for både parkeringsbøter, årsavgifter osv. Det er også tilfeller der man ikke får sagt opp forsikringen dersom omregistrering ikke har skjedd. Men skulle noe alvorlig skjedd, så kan h*n sikkert bevise at h*n har solgt bilen og sendt inn nødvendige papirer. Men om det holder, er jeg usikker på. Kinkig sak! Avgifter, bøter : ja,det kan komme til TS. Forsikring: så lenge TS har levert salgsmelding/vognkort del 2, til trafikkstasjonen, kan forsikringen sies opp. poenget med å levere på trafikkstasjonen er å sikre at eieransvaret for kjøretøyet overføres til kjøper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xtra_lilje Skrevet 8. oktober 2009 #6 Del Skrevet 8. oktober 2009 Avgifter, bøter : ja,det kan komme til TS. Forsikring: så lenge TS har levert salgsmelding/vognkort del 2, til trafikkstasjonen, kan forsikringen sies opp. poenget med å levere på trafikkstasjonen er å sikre at eieransvaret for kjøretøyet overføres til kjøper. http://www.naf.no/Kjope-eller-selge-bil/Se...ed-salg-av-bil/ ser her det ikke stemmer det jeg skrev om forsikring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bilgæren Skrevet 8. oktober 2009 #7 Del Skrevet 8. oktober 2009 Håper får din egen del at du sjekket at kjøper skreiv riktig personnr... Står bilen fortsatt på deg? Hvis den gjør det, så kan du melde den stjålet, eventuelt anmelde kjøper. Mange "svindlere" som kjøper billige biler og skriver falskt personnr, så får du alt av regninger og bøter på den.... Men hvis bilen ikke lenger står på deg, så trenger du ikke bekymre deg. Uansett ta og forhør deg litt med folk som har en god del mer greie på dette enn meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 8. oktober 2009 #8 Del Skrevet 8. oktober 2009 Tok ens amtale til statens vegvesen jeg da for sikkerhetsskyld. informasjonen jeg fikk der var følgendE; de hadde mottatt vognkortets del to og eierskifteinformasjon. Slik at de satt med kjøpers navn. MEN jeg står fortsatt registrert på bilen ettersom kjøper ikke har omregistrert den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 8. oktober 2009 #9 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ikke noe å bekymre seg for dette her !! Du har en salgskontrakt, og du har sendt del 2 i vognkortet til tilsynet, du har sagt opp forsikringen. Du har rent mel i posen, så enkelt er det !!! Vedkommende kjøper som er svindler eller ei kommer ingen vei med bøter, bompenger, skadeoppgjør o.s.v. Det virker ihvertfall tilsynelatende på meg at du har gjort alt riktig i salgsprosessen : altså ingenting å bekymre seg over. At vedkommende eventuelt ikke har betalt omregistrering blir tilsynet sin sak å purre på, heller ikke deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cannavaro Skrevet 8. oktober 2009 #10 Del Skrevet 8. oktober 2009 Tok ens amtale til statens vegvesen jeg da for sikkerhetsskyld. informasjonen jeg fikk der var følgendE; de hadde mottatt vognkortets del to og eierskifteinformasjon. Slik at de satt med kjøpers navn. MEN jeg står fortsatt registrert på bilen ettersom kjøper ikke har omregistrert den! Men du har allikevel en salgskontrakt med navn på kjøper (er det sjekket med leg. så skulle det være greit). Treghet fra kjøpers side. Har selv kjøpt brukt bil for 1 uke siden, ennå ikke mottatt omreg.avg. fra tilsynet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trillrund Skrevet 9. oktober 2009 #11 Del Skrevet 9. oktober 2009 Så lenge Statens vegvesen har registrert salgsmeldingene, er det den nye eieren som vil bli holdt ansvarlig for årsavgift, bøter osv.... Bilen er det osm kalles "under omregistrering", og helt til omregistreringen er "ferdigstilt" (om.reg avgift og forsikring fra ny eier", vil du være siste registrerte eier på bilen. Jeg solgte en bil for mange år siden, og der ble også salgsmelding innlevert. Kjøperen ville bare ha bilen som delebil og betalte aldri omreg.avgift og hentet ikke ut skiltene som jeg hadde levert inn. I registrene hos Staten vegvesen, står jeg fortsatt som registrert eier, men salgsmeldingen viser at det er en annen som er eier av bilen. Å levere inn skiltene ved slag av bil, er også en måte å forsikre seg om at kjøper oppfyller sine forpliktelser.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2009 #12 Del Skrevet 9. oktober 2009 Å levere inn skiltene ved slag av bil, er også en måte å forsikre seg om at kjøper oppfyller sine forpliktelser.... Dette er den absolutt beste - og egentlig eneste måten å helgardere seg på ved salg av bil. Leverer du inn skiltene, er det ingen avgifter eller annet som kan falle på deg. Salg av bil er egentlig en risikosport om man ikke helt kjenner til alle reglene... Det er riktig som mange over her har nevnt, så lenge kjøperen av bilen din ikke omregistrerer den, er du fortsatt oppført som eier av bilen. Det er du som vil motta det siste kravet om neste års årsavgift for eksempel. Jeg anbefaler deg å purre på han du har solgt bilen til. Mange mennesker er utrolig sløve, kanskje han for eksempel har flyttet uten å endre adressen sin - da får han ikke innbetalingsgiroen i posten og glemmer kanskje at han må betale registreringsavgiften. Spurte du trafikkstasjonen du ringte til om han har tegnet forsikring? Om han har gjort det, er det hvert fall et veldig godt tegn på at han har tenkt til å ordne opp. Lykke til! (Ellers vil jeg bare si at du har gjort alt på den måten du skal gjøre. Signere vognkort del 2, selv levere den inn, ta av forsikringen etter at eierskiftemeldingen har kommet inn osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå