Gjest Gjest_Ida_* Skrevet 7. oktober 2009 #1 Skrevet 7. oktober 2009 Var på tur med min lille hund i dag med samboer til butikken, og jeg sto utenfor og ventet da det kom en voksen person med downs syndrom med en veileder. Han ville hilse på hunden og jeg ba han sette seg ned. Hunden trakk seg unna og la ørene flatt bakover, og jeg fortalte han med downs at hunden ikke ville hilse, og beklaget det. Han fortsatte da og "krabbe" etter hunden og jeg ba han om å la hunden være i fred da jeg så at hunden var ekstremt ukonfirtabel. Han fortsatte uten å høre etter, veilederen sto bare å så på og jeg ba veilederen prate til han mens jeg trakk til meg hunden og skulle til å gå vekk fra situasjonen. Veilederen mumlet noe om navnet til mannen og "la bikkja være". Da jeg begynte å gå reiste mannen med downs seg og nermest løp mot hunden og bøyde seg ned og tok tak i hunden. Hunden beit da mannen, som hylte og trakk til seg hånden mens hunden beit så det ble et ganske stygt og dypt sår. Han gråt, veilederen kom bort og skjellte meg huden full og ropte etter navn og nr og at han skulle få hunden avlivd og han lagde et sabla styr utenfor butikken. Samboer kom da ut, og fikk "redda" meg, og veilederen fikk nr, navn og adresse. Om han lager noe sak ut av dette, må jeg avlive hunden min? Var ingen andre "vitner" annet enn de som gikk forbi, og hunden min har jo tross alt bitt noen. Men han viste alle varselsignaler, jeg sa ifra og jeg så tydelig at hunden ikke likte mannen, og gikk før han kom løpende etter og "tok" hunden min.. Har jeg noen "rettigheter"?
kissmequick Skrevet 7. oktober 2009 #2 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Du har desverre ingen rettigheter, selv om hunden biter i selvforsvar så har den ikke lov til det. Men, det er ikke sagt at hunden din nødvendigvis blir avlivet. Ta kontakt med sjefen til denne veilederen, (hvis mannen bor på instutisjon fx, og du vet hvilken) Forklar henne situasjonen på en nøytral måte, si at du beklager veldig at hunden din bet, men at du gjentatte ganger sa at det ikke var greit med hilsing, og at du synes veileder burde ha tatt bedre grep rundt situasjonen med en gang etc. Håp at hvis det blir anmeldelse, at de som behandler saken er hundefolk. Og /klem<3 Håper det går bra. Edit; (3 på rad) har lest litt på hundeloven nå, og selv om du strengt tatt har lite rettigheter så er der noen. " En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak." Den veilederen kunne nok kommet unna med å avlive din hund på stedet, herlige hundeloven, men siden han ikke gjorde det, og hvis din hund normalt er veloppdragen, trygg og sikker, så kan det godt hende at politiet stiller seg på hundens side. Dog, jeg tror det har mye å si hvilke politifolk du møter på... Endret 7. oktober 2009 av kissmequick
Gjest TS Skrevet 7. oktober 2009 #3 Skrevet 7. oktober 2009 (endret) Du har desverre ingen rettigheter, selv om hunden biter i selvforsvar så har den ikke lov til det. Men, det er ikke sagt at hunden din nødvendigvis blir avlivet. Ta kontakt med sjefen til denne veilederen, (hvis mannen bor på instutisjon fx, og du vet hvilken) Forklar henne situasjonen på en nøytral måte, si at du beklager veldig at hunden din bet, men at du gjentatte ganger sa at det ikke var greit med hilsing, og at du synes veileder burde ha tatt bedre grep rundt situasjonen med en gang etc. Håp at hvis det blir anmeldelse, at de som behandler saken er hundefolk. Og /klem<3 Håper det går bra. Edit; (3 på rad) har lest litt på hundeloven nå, og selv om du strengt tatt har lite rettigheter så er der noen. " En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak." Den veilederen kunne nok kommet unna med å avlive din hund på stedet, herlige hundeloven, men siden han ikke gjorde det, og hvis din hund normalt er veloppdragen, trygg og sikker, så kan det godt hende at politiet stiller seg på hundens side. Dog, jeg tror det har mye å si hvilke politifolk du møter på... Huff, det likte jeg ikke helt.. Hunden har aldri vært agresiv før, men han har heller aldri møtt en med downs syndrom, og jeg tror han ikke helt likte at han var "andeledes". Jeg vet hvor den omsorgsboligen er, har jobbet der tidligere ( er bare en i byen , og vet at veilederen er litt spesiell som jeg har hørt fra x kollegaer. Helt utrolig at en hund ikke skal forsvare seg. Jeg støtter jo ikke det at hunden min bet, men det er jo siste løsning når de føler seg truet, og han ga fler tydelige tegn og jeg gav beskjed og gikk, og da har vel ikke hunden særlig til valg.. Får dra ned til omsorgsboligen og prate med styreren der nede i morgen tidlig Innlegget er endret iht KGs regler. Phaedra, mod Endret 8. oktober 2009 av Phaedra
Phaedra Skrevet 8. oktober 2009 #4 Skrevet 8. oktober 2009 Tråden er ryddet iht KGs regler. Phaedra, mod
Xtra_lilje Skrevet 8. oktober 2009 #5 Skrevet 8. oktober 2009 bare av ren nysgjerrighet: hvorfor tok du ikke bare med deg hunden med en gang den viste varselsignaler?
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #6 Skrevet 8. oktober 2009 "hunden var ekstremt ukonfirtabel." Jeg beklager, men jeg må bare: ukonfirtabel???
Gjest farge Skrevet 8. oktober 2009 #7 Skrevet 8. oktober 2009 Han som skulle passe på personen med downs syndrom burde fått opplæring i at hunder generelt trekker seg tilbake og reagerer på folk med psykisk utviklingshemming hvis de ikke er vant til det fra de er valp. Jeg vet ikke hva politiet vil si til den argumentasjonen, men blir det en sak kan du bruke det og helst kontakte fagfolk som vet mer om dette slik at du ikke bare drar det fra løse lufta. Hvor mange sosialierer hunden sin med tanke på å møte en psykisk utviklingshemmet. Jeg tror det er et fåtall. Hvis hunden er liten og søt vil mange klappe den. Du gjorde ditt ved å si fra og veilederen burde gjort jobben sin. Jeg ville tilbudt meg å betale legeregnigen, selv om det er litt synd at den psykisk utviklingshemmede sikkert er redd hunder etter dette, men får håpe han har lært. Hvis det blir en sak, kan du tilby at hunden observeres av en hundeinstruktør, evt tilby at du går med munnkurv på hunden inntil da.
Vulpes Skrevet 8. oktober 2009 #8 Skrevet 8. oktober 2009 (endret) bare av ren nysgjerrighet: hvorfor tok du ikke bare med deg hunden med en gang den viste varselsignaler? Det er ikke alltid så lett å reagere i tide når man møter personer som oppfører seg annerledes enn andre. Og TS begynte jo å fjerne seg fra situasjonen før det var gått så langt at hunden hadde bitt, men så kom personen med downs løpende etter? Slik forstod jeg det, i hvert fall. Uansett, utrolig kjip situasjon TS. Og jeg er skuffa over at h*n som skulle passe personen med downs ikke gjorde noe mer. De burde være opplært og erfarne i det at man må passe ekstra på rundt dyr, ettersom dyrene kan bli usikre og skremte. Mange psykisk utviklingshemmede leser heller ikke dyrenes språk så godt som de fleste voksne gjør, de kan vel sammenliknes med barn på det punktet. Ønsker deg lykke til, og håper at du slipper å avlive hunden din Dessuten håper jeg at personen med downs ikke er redd hunder resten av livet nå, det hadde vært trist. Men at han kanskje husker denne hendelsen neste gang han vil klappe et dyr uten lov. Endret 8. oktober 2009 av Tonje!
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. oktober 2009 #9 Skrevet 8. oktober 2009 Om han lager noe sak ut av dette, må jeg avlive hunden min? Var ingen andre "vitner" annet enn de som gikk forbi, og hunden min har jo tross alt bitt noen. Men han viste alle varselsignaler, jeg sa ifra og jeg så tydelig at hunden ikke likte mannen, og gikk før han kom løpende etter og "tok" hunden min.. Har jeg noen "rettigheter"? Du har ingen rettigheter. Om det blir anmeldelse og krav og avlivning av hunden, blir det nok det. Du burde forlatt situasjonen lenge før. Og jeg tror alvorlig talt ikke på deg når du sier at du gjorde alt du kunne. Hva slags kontroll hadde du egentlig på hunden når du går bort i fra personen når den har et så stor handlingsrom at den kan angripe og bite et annet menneske? Du har tydeligvis ikke hatt kontroll på hunden din eller tatt alle forhåndsregler og hunden hadde handlingsrom til å angripe. Jeg er forresten hundeeier selv, og ikke noe "hundehater".
Gjest TS Skrevet 8. oktober 2009 #10 Skrevet 8. oktober 2009 Du har ingen rettigheter. Om det blir anmeldelse og krav og avlivning av hunden, blir det nok det. Du burde forlatt situasjonen lenge før. Og jeg tror alvorlig talt ikke på deg når du sier at du gjorde alt du kunne. Hva slags kontroll hadde du egentlig på hunden når du går bort i fra personen når den har et så stor handlingsrom at den kan angripe og bite et annet menneske? Du har tydeligvis ikke hatt kontroll på hunden din eller tatt alle forhåndsregler og hunden hadde handlingsrom til å angripe. Jeg er forresten hundeeier selv, og ikke noe "hundehater". Jeg har full kontroll med hunden min, men om du lurer på om jeg ikke går med hunden helt intill bena bine så nei, det gjør jeg ikke. Han har et bånd på 1 til 1 1/2 meter og går pent i bånd. Hvordan skulle jeg vite at han skulle løpe etter hunden? Noen ganger skjer ting så fort at man ikke rekker å reakere riktig, og jeg rakk ikke å holde hunden intill meg. Jeg gjorde det jeg kunne for å unngå dette, og jeg sa ifra flere ganger før jeg gikk. Hva mer skulle jeg gjørt? Gått med en gang? Denne diskusjonen skal forresten ikke handle om jeg gjorde det riktig eller ikke, da jeg gjorde det jeg gjorde, og ikke kan få gjort noe med det nå.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #11 Skrevet 8. oktober 2009 (endret) En anmeldelse trenger ikke føre til avlivning. Politiet skal bruke skjønn i saken. Kan du ikke ringe politiet og høre om det er levert inn anmeldelse og forklare situasjonen? Da får du sannsynligvis litt info om hvilke rutiner de har på sånne saker. Innlegget er endret iht KGs regler. Phaedra, mod Endret 8. oktober 2009 av Phaedra
Gjest TS Skrevet 8. oktober 2009 #12 Skrevet 8. oktober 2009 bare av ren nysgjerrighet: hvorfor tok du ikke bare med deg hunden med en gang den viste varselsignaler? Fordi jeg trodde det at veilederen kom til å si ifra eller at mannen med downs ville høre på meg. Jeg begynte å gå før hunden bet, det var da mannen "løp" etter og tok tak i hunden den snudde seg og beit han.
Xtra_lilje Skrevet 8. oktober 2009 #13 Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Jeg må si meg enig med gjest i innlegg 9.. jeg er heller ikke hundehater, men slik jeg leser situasjonen, ga hunden tidlig signal om at dette ikke var en situasjon den var fornøyd med. heller enn å vente på at en person med downs skal forstå alvoret eller at veiledern skulle gripe inn, mener jeg du burde lest hunden din tidligere og fjernet så for den viste slike signaler som du beskriver. ufattelig kjedelig situasjon, når man har en hund som aldri har bitt, er det fort gjort å tro at den aldri vil bite noen. på den annen siden mener jeg da at når hunden advarer, som den gjorde her, så bør man da ta det seriøst med en gang. j For å holde seg til diskusjoen;: jeg ville tatt kontakt med hjemmet og forklart situasjonen. jeg vil tro det går greit, tror de aller fleste mennesker har såpass common sense at de skjønner at ting skjer. syns regel om avliving ved biting kan være litt hysterisk, men det er en annen sak igjen... Endret 8. oktober 2009 av Xtra_lilje
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #14 Skrevet 8. oktober 2009 Du har ingen rettigheter. Om det blir anmeldelse og krav og avlivning av hunden, blir det nok det. Du burde forlatt situasjonen lenge før. Og jeg tror alvorlig talt ikke på deg når du sier at du gjorde alt du kunne. Hva slags kontroll hadde du egentlig på hunden når du går bort i fra personen når den har et så stor handlingsrom at den kan angripe og bite et annet menneske? Du har tydeligvis ikke hatt kontroll på hunden din eller tatt alle forhåndsregler og hunden hadde handlingsrom til å angripe. Jeg er forresten hundeeier selv, og ikke noe "hundehater". Du har tydligvis ikke vært borte i mennesker med downs syndrom. De kan være uberegnelige, og det viser denne situasjonen tydelig. Min mening er at TS gjorde det hun kunne for å komme seg bort fra situasjonen. At ikke ledsageren til den utviklingshemmede tok ansvar, bør tas opp med lederen for boligen der han arbeider. Han burde ha reagert med en gang TS ba om hjelp. Da hadde denne situasjonen vært avverget. Jeg håper at dette ordner seg for deg Ts, og at du slipper å avlive hunden din. Så håper jeg at ledsakeren til den utviklingshemmede har lært noe av dette, slik at en lignende situasjon ikke gjentar seg.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. oktober 2009 #15 Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har full kontroll med hunden min, men om du lurer på om jeg ikke går med hunden helt intill bena bine så nei, det gjør jeg ikke. Han har et bånd på 1 til 1 1/2 meter og går pent i bånd. Hvordan skulle jeg vite at han skulle løpe etter hunden? Noen ganger skjer ting så fort at man ikke rekker å reakere riktig, og jeg rakk ikke å holde hunden intill meg. Jeg gjorde det jeg kunne for å unngå dette, og jeg sa ifra flere ganger før jeg gikk. Hva mer skulle jeg gjørt? Gått med en gang? Denne diskusjonen skal forresten ikke handle om jeg gjorde det riktig eller ikke, da jeg gjorde det jeg gjorde, og ikke kan få gjort noe med det nå. Nr.1 Situasjonen du nettopp har beskrevet viser at nei, du har ikke kontroll på hunden din. Nr.2 I en slik situasjon ville det være helt naturlig å holde hunden tett inntil beina med engang den oppfører seg unormalt, ikke bare for å beskytte andre, men også for å beskytte hunden. Nr.3 Ingen, noensinne har hatt full kontroll på hunden sin. Hunder er ville dyr, og er uforutsigbare, om en ikke klarer å ta innover seg dette så har en et problem. Nr.4 Du skylder på andre, og krever at andre skal ta kontroll over situasjonen. Det er din hund, og du har valgt å ha et vilt dyr under din kontroll. Omgivelsene skal ikke tilpasses oss hundeeiere, vi skal tilpasse oss omgivelsene. Du kan klage og syte så mye du vil over at alle andre handlet feil, men det er din hund, du er ansvarlig for å handle riktig. Slik du forklarer det så fremstår du som uansvarlig og uten forståelse av hunden som et vilt uforutsigbart dyr i stedet for legger du hele skylden over på en med downs syndrom, og hans veileder som ikke fulgte dine ordrer, samtidig som du ikke gjorde noe særlig for å få kontroll på hunden din.
Gjest TS Skrevet 8. oktober 2009 #16 Skrevet 8. oktober 2009 Nr.1 Situasjonen du nettopp har beskrevet viser at nei, du har ikke kontroll på hunden din. Nr.2 I en slik situasjon ville det være helt naturlig å holde hunden tett inntil beina med engang den oppfører seg unormalt, ikke bare for å beskytte andre, men også for å beskytte hunden. Nr.3 Ingen, noensinne har hatt full kontroll på hunden sin. Hunder er ville dyr, og er uforutsigbare, om en ikke klarer å ta innover seg dette så har en et problem. Nr.4 Du skylder på andre, og krever at andre skal ta kontroll over situasjonen. Det er din hund, og du har valgt å ha et vilt dyr under din kontroll. Omgivelsene skal ikke tilpasses oss hundeeiere, vi skal tilpasse oss omgivelsene. Du kan klage og syte så mye du vil over at alle andre handlet feil, men det er din hund, du er ansvarlig for å handle riktig. Slik du forklarer det så fremstår du som uansvarlig og uten forståelse av hunden som et vilt uforutsigbart dyr i stedet for legger du hele skylden over på en med downs syndrom, og hans veileder som ikke fulgte dine ordrer, samtidig som du ikke gjorde noe særlig for å få kontroll på hunden din. Du var til stedet da dette hendte eller? Siden du vet hva jeg gjorde og ikke gjorde. Man får ikke forklart nøyaktig hva man gjorde å sa på et forum når man er litt utenfor. Og om jeg har kontroll på hunden eller ikke kan ikke du bestemme. Jeg skylder OVERHODE ikke på mannen med downs syndrom, jeg mener at veilederen skulle tatt tak i dette og ikke bare stått å sett på og nermest ledd når hunden var utilpass. Ja, det er min hund. Men det betyr ikke at JEG har all skyld her.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. oktober 2009 #17 Skrevet 8. oktober 2009 Du har tydligvis ikke vært borte i mennesker med downs syndrom. De kan være uberegnelige, og det viser denne situasjonen tydelig. Min mening er at TS gjorde det hun kunne for å komme seg bort fra situasjonen. At ikke ledsageren til den utviklingshemmede tok ansvar, bør tas opp med lederen for boligen der han arbeider. Han burde ha reagert med en gang TS ba om hjelp. Da hadde denne situasjonen vært avverget. Jeg håper at dette ordner seg for deg Ts, og at du slipper å avlive hunden din. Så håper jeg at ledsakeren til den utviklingshemmede har lært noe av dette, slik at en lignende situasjon ikke gjentar seg. Ledsager av hunden, som er et uforutsigbart vilt dyr uansett hvor godt trent den er, tok heller ikke ansvar for sitt dyr, og den angrep. TS er minst like skyldig her som ledsageren til personen med Downs, enda mer egentlig siden hun har hunden i bånd og hunden viste signaler hele veien som hun ikke tok på alvor. Det er enklere for henne å kontrollere sin hund og beskytte den, og mennesker den kan nå, enn det er for ledsageren av personen med Downs å kontrollere denne personen.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #18 Skrevet 8. oktober 2009 Nr.1 Situasjonen du nettopp har beskrevet viser at nei, du har ikke kontroll på hunden din. Nr.2 I en slik situasjon ville det være helt naturlig å holde hunden tett inntil beina med engang den oppfører seg unormalt, ikke bare for å beskytte andre, men også for å beskytte hunden. Nr.3 Ingen, noensinne har hatt full kontroll på hunden sin. Hunder er ville dyr, og er uforutsigbare, om en ikke klarer å ta innover seg dette så har en et problem. Nr.4 Du skylder på andre, og krever at andre skal ta kontroll over situasjonen. Det er din hund, og du har valgt å ha et vilt dyr under din kontroll. Omgivelsene skal ikke tilpasses oss hundeeiere, vi skal tilpasse oss omgivelsene. Du kan klage og syte så mye du vil over at alle andre handlet feil, men det er din hund, du er ansvarlig for å handle riktig. Slik du forklarer det så fremstår du som uansvarlig og uten forståelse av hunden som et vilt uforutsigbart dyr i stedet for legger du hele skylden over på en med downs syndrom, og hans veileder som ikke fulgte dine ordrer, samtidig som du ikke gjorde noe særlig for å få kontroll på hunden din. Jeg håper du aldri aldri kommer opp i en slik situasjon. For da kan du nok komme til å oppleve at verden ikke er fullt så svart hvit som det du skisserer her. Og det burde du som hundeeier forstå.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 8. oktober 2009 #19 Skrevet 8. oktober 2009 Du var til stedet da dette hendte eller? Siden du vet hva jeg gjorde og ikke gjorde. Man får ikke forklart nøyaktig hva man gjorde å sa på et forum når man er litt utenfor. Og om jeg har kontroll på hunden eller ikke kan ikke du bestemme. Jeg skylder OVERHODE ikke på mannen med downs syndrom, jeg mener at veilederen skulle tatt tak i dette og ikke bare stått å sett på og nermest ledd når hunden var utilpass. Ja, det er min hund. Men det betyr ikke at JEG har all skyld her. Så ledsageren til personen med Downs skal ha full kontroll over personene med Downs, som er større og sterkere enn en hund, og ikke går i bånd? Du derimot bør få lov til å ikke stramme inn båndet, og la hunden ha fult handlingsrom hvor den kan angripe og bite? Samtidig sørger du ikke for at hunden er trygg ved å holde den nært deg selv, til tross for at situasjonen og hunden viser tegn på utrygghet for både dyr og mennesker? Som sagt, jeg har hund selv. Jeg vet hvor stort handlingsrom som må til for at hunden skal kunne angripe, bite og faktisk treffe den andre personen. At du har gitt hunden dette er ditt ansvar.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2009 #20 Skrevet 8. oktober 2009 Ledsager av hunden, som er et uforutsigbart vilt dyr uansett hvor godt trent den er, tok heller ikke ansvar for sitt dyr, og den angrep. TS er minst like skyldig her som ledsageren til personen med Downs, enda mer egentlig siden hun har hunden i bånd og hunden viste signaler hele veien som hun ikke tok på alvor. Det er enklere for henne å kontrollere sin hund og beskytte den, og mennesker den kan nå, enn det er for ledsageren av personen med Downs å kontrollere denne personen. Hvis ikke ledsakeren kan kontrollere personen med downs, bør han ikke ta med den utviklingshemmede til steder hvor man kan komme opp i slike situasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå