Gå til innhold

Ostesaus

Tuddelidu

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mild ostesaus

2 ss smør/margarin

2 ss hvetemel

3 dl melk

50 g revet Norvegia eller jarlsberg

Smelt smøret i en kjele, rør inn melet og stek i 1 minutt. Tilsett melken gradvis under omrøring. Gi et oppkok og la koke til sausen har tyknet. Ta kjelen av platen, ha i osten og rør til den har smeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller denne:

1 ss smør

1 ss hvetemel

3 kopper melk

1 ts. salt

litt hvit pepper

litt cayenne pepper

2 kopper finskåret Cheddar ost

Fremgangsmåte

Tin smøret på en stekepanne over middels varme. Bland inn mel, tilsett melk, salt, og begge sorter pepper. Rør nesten kosntant inntil blandingen tykner og er jevn, 8 - 10 min. Tilsett så osten og rør om inntil den smelter. Fjern fra varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg lager ostesaus på følgende måte:

Smelt en god klatt smør i en kasserolle, trekk den til siden og ha i mel nok til at det absorberer smøret, hvis du forstår hva jeg mener. Spe gradvis med melk, til du synes det er nok (ca. 4 dl melk). Selv lager jeg aldri ostesaus etter oppskrift, men tilsetter en god del revet Jarlsberg/Cheddar, rører konstant under oppvarming til det har smeltet inn i sausen. Tilsetter deretter skarp revet ost, som for eksempel Parmesan, Pecorino eller vanlig Grana Padama. Smak til med salt og hvitpepper. Kanskje ikke helt forståelig, men godt blir det. Har en uvane med å lage slike ting uten oppskrift. Denne mengden er vel mest beregnet til lasagne, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Lula

Mitt tips:

Bruk sammen fremgangsmåte som de andre beskriver her, men bruk blåmuggost istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...