Gå til innhold

Seng til barn 2-3 år


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har en sønn på snart 2 år. Jeg og hans mor har bestemt oss for å flytte fra hverandre. I den forbindelse skal jeg kjøpe en ny seng.

Hittil har han ligget i en sprinkelseng.... ca 60*120.

Dette passer fint nå, men lurer litt på når det er vanlig å gå over til en mer vanlig seng, dvs ikke sprinkel etc.

Problemet nå er at han ikke ligger stille, men "ruller mye rundt" og derfor virker det ikke helt trygt å legge han i en seng uten sprinkler/sidevegg.

Alle tips mottas med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samboerens datter er tre år og hun er på besøk hos oss annenhver helg og ferier. Jeg har i den anledning dratt frem igjen den gamle skuv-senga som datteren min lå i da hun var mindre.

Senga er dyp (ca 40 - 50 cm), med høye vegger og består av to deler som passer inn i hverandre og kan skyves sammen/dras ut for å tilpasse lengde. Hun sover veldig godt i den fordi den er lun og oppleves trygg. Dessuten kan den reguleres i lengden i lang tid framover. Tror nok hun kan bruke den i iverfall to år til før hun behøver vanlig seng.

Så mitt tips er å høre med venner og kjente om de har noe slikt på lager, evt se hus brukthandler, eller høre på møbelforretning om de har noe lignende. Senga vår er fra ca 1945.

Lykke til!

Suzy :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En slik seng hadde jeg da jeg var liten, opp til 4-5 år, tror jeg. Vet de fortsatt er å få kjøpt, og koselige er de jo.

Ellers er det vel mulig å kjøpe en mer enkel seng og montere sengehest (kant) på denne. Da har man senga lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det, men jeg syns denne senga er veldig bra. Ungen kommer seg inn og ut sjøl, men triller ikke ut i løpet av natta...

Det kan de gjøre til tross for sengehest. Du ba om tips og det var det ment som :wink:

Suz :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en toåring i huset og har just byttet ut sprinkelsenga med en vanlig enkelseng for å se hvordan det gikk. Istedenfor sengehest og andre fysiske hindre valgte vi å plassere madrasser og puter på gulvet, slik at eventuelle fall ville bli myke...

Den første uka falt han ut ca en gang pr natt, noe som selvsagt resulterte i en aldri så liten sjokkoppvåkning med påfølgende vræææl fra pjokken (men to sekunder under dyna og han var tilbake i søt søvn). Vi snakket med helsestasjon underveis, for å høre om vi burde montere sengehest, men fikk beskjed om at metoden vår var grei og effektiv. Balansen til barnet må uansett opptrenes, slik at han blir liggende på riktig side av sengekanten. Siden den andre uka har han sovet både trygt og godt.

Ta deg noen turer innom før du legger deg for å eventuelt legge han unna kanten.. men igjen, de er jo så raske i vendinga, så det vil nok ikke hjelpe om du så er innom annet hvert minutt :) !

Lykke til og sov godt :wink: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi sluttet med sprinkel seng da jenta var 1,5 år. fikk en flott "bamseseng" med litt høyere sidekarmer enn på andre senger. hun kom veldig sjelden ut i stua, men samtidlig kunne hun komme inn til oss uten å rope og skrike.

selv vil jeg tro at sprinkel seng er rene fengslet....

bare kjøp en vanlig barneseng til datteren din. glem alle store hinder, de er ikke noe hyggelige. vi kjøpte vår på sengetøylagret (jysk), og den kostet vel rundt tusingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...