Max Magnus Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #61 Del Skrevet 9. oktober 2009 *** Kjære vene, jeg tror du er litt treg...er du? Hva i all verden har Fords designordbok med noe å gjøre? Hva tror du det er som gjør at folk dør når de kolliderer med trailere, grøuthue? Tror du det er sånn at traileren har tusen trillioner stjerner i NCAP-tester, eller er det fordi den er TUNG? Hva hjelper det forresten deg i Megan´en din at SUV´en velter etter sammenstøtet når den først knuser huet ditt? Det er helt tydelig at du ikke har greie på massefart eller fysikk generelt, og i et par andre tråder har du vist at du ikke har greie på bil heller - hva med å diskutere noe du HAR peiling på? Om det er noe? For det første, for å få saklige svar kreves det saklige spørsmål. Det er forresten du som er ganske treg som enda ikke har fått med deg at det finnes flere typer kollisjoner enn frontkollisjoner. For å enda en gang hjelpe deg med å forstå: Mange mener at det er så mange SUVer som kjører ut fordi folk tror SUVen er uovervinnelig pga firehjulstrekk(les: DEG). Hvorfor er det da ikke statistikk på at like mange med stasjonsvogner som har firehjulstrekk kjører ut? Hjelper det da at når SUVen først kjører ut så er sannsynligheten for å velte vesentlig større enn med en vanlig bil? Eller føles det bedre når en overlege fra Ullevål påstår at å få livstruende skader / dø i en velteulykke er relativt stor? For det andre, i stedet for å mene at jeg ikke har peiling på bil foreslår jeg at du prøver å bevise hvorfor jeg ikke har bil. For at beviset ditt skal holde mål bør du også begrunne den linken du sikter til. Ikke bare komme med en påstand slik du gjør nå. For det tredje, så antar jeg at du er relativt interessert i bil og/eller motorsport. Denne interessen er vel det eneste vi har til felles og da antar jeg du ser på Top Gear? - Det er bare idioter som kjører firehjulstrekkere i storbyer, tordner Londons borgermester Ken Livingstone. Aller verst er dem som kjører ungene sine til og fra skolen eller barnehagen med slike doninger Top Gear pleier som regel å være svært uenig i uttalelsene til den bilfiendtlige borgermesteren, men denne gangen er det annerledes: - Jeg må si at folk som bruker disse tingene (firehjulstrekkere Red.anm.) må være klinisk gale. Kilde: Aftenposten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter #62 Del Skrevet 9. oktober 2009 SUV eierne som hevder å ha den fordi de kjører i terreng og har så mye å drasse på - det er bare fjas og tøv. Hvorfor kjører de ikke en Caravelle e.l med 4wd da. Større plass, og like stor fremkommelighet samt masse å spare. Til dem som kjører SUV i byen så ville nok heller silikonpupper og ekte penisforlengelse funke bedre... Helt enig. Jeg vil alltid kjøre firehjulstrekker i Oslo. Ikke bare på grunn av glatte trikkeskinner og køkjøring i bratte oppoverbakker i de kronglete bygateme, men også fordi jeg kan spare opptil en halv time på å finne parkeringsplass ved jobben. Det er en sann fryd å se alle de vanlige bilene kjøre fortvilt rundt på leting etter parkeringsplass mens jeg enkelt smetter på plass over brøytekantene. Trenger jeg si mer eller må jeg komme med en konstant strøm av idiotiske meninger fra SUV-folket for at kverulanten her i tråden skal forstå hva vi snakker om? Kjøpe en halvstor ubrukelig bil for å komme over trikkeskinnene! Hørte jeg noen som sa CrossPolo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 10. oktober 2009 #63 Del Skrevet 10. oktober 2009 Helt enig. Trenger jeg si mer eller må jeg komme med en konstant strøm av idiotiske meninger fra SUV-folket for at kverulanten her i tråden skal forstå hva vi snakker om? Kjøpe en halvstor ubrukelig bil for å komme over trikkeskinnene! Hørte jeg noen som sa CrossPolo? Siden du ikke svarte meg sist så må jeg spørre deg igjen: På hvilken måte plager det deg at endel mennesker velger å kjøre SUV? Jeg for min del kjører Honda CRV og elsker den bilen, har aldri hatt bedre bil noensinne. Den er nydelig å kjøre enten det er vinter med snø og glatte veier eller sommer på lange bilturer i Europa. Det er en type bil som gir oss god oversikt samtidig som den gir oss komfort. Har hatt hatt masse biler før, bla Carawelle, BMW, Mercedes, Volvo, Ford og Opel - Honda`en er den desidert beste bilen vi har hatt. Vet at CRV ikke var i ditt spekter i startinnlegget - men allikevel så er det samme type bil og jeg antar folk med dyre SUV`er har sine egne grunner til å kjøre disse bilene. Er det mye som plager deg med dette? Som jeg spurte tidligere, plager det deg at noen mennesker velger å bo i digre eneboliger når de kunne klart seg med en liten 2-roms? Eller at noen velger å reise med fly på ferie istedet for å ta tog? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 10. oktober 2009 #64 Del Skrevet 10. oktober 2009 Kjører selv bil med firehjulstrekk, men ikke de typiske SUV'ene som dere snakker om. Har en Audi stasjonsvogn som er helt genial på vinterføre. Den forrige bilen lå jeg bredt med gjennom svinger hele vinteren, mens denne Audien får meg opp over alt, og den rikker seg sjelden om vinteren. Kan godt forstå de som bor litt utenfor bykjernen som ønsker seg firehjulstrekker. Ellers har vel store SUV'er "gått av moten" heldigvis, så de ses ikke så mye på Oslo vest lenger. Forøvrig synes jeg Nobilian er en drittsekk i uttalelsene sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #65 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva er vitsen med Peugeot 106? Hva er vitsen med mini morris? Hva er vitsen med VW polo? :S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 10. oktober 2009 #66 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva er vitsen med Peugeot 106? Hva er vitsen med mini morris? Hva er vitsen med VW polo? :S De er perfekte til bykjøring, og de er enkle å finne parkeringsplass med. Jeg skjønner de som kjøper en SUV for komfortabiliteten sin del, men ikke fordi de må ha en bil som kan kjøre opp bakkene til hytta. De fleste som er vokst opp på landet er vandt til bakker i diverse graderinger, og en ting er sikkert: De aller færreste som skal opp slike bakker trenger en SUV for å komme opp. Ikke alle har behov for 4-hjulstrekker engang. Mye går på hvordan man angriper bakken, men det er jo noe en del av asfaltfruene på oslo vest ikke vet. Jeg kjører daglig i bakker som er minst ille som diverse hyttebakker, og jeg har ikke noe problem med å komme meg opp med min lille Citroen ZX. Ikke engang på dårlig vinterføre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter #67 Del Skrevet 10. oktober 2009 Siden du ikke svarte meg sist så må jeg spørre deg igjen: På hvilken måte plager det deg at endel mennesker velger å kjøre SUV? Jeg har vel aldri sagt det har plaget meg? [*]SUV virker ikke i terrenget (jeg snakker ikke om hytteveier) [*]SUV er dårligere enn lave biler i høye hastigheret [*]Sannsynligheten for å rulle er mye større i SUV enn i vanlig bil i en kollisjon Hvis da folk fremdeles velger SUV, hvilket grunnlag baserer de bilkjøpet på? Det finnes dokumentasjon på at SUV ikke er sikrere enn vanlige biler så det kan ikke være det? I så fall, da har bilbransjen et alvorlig problem hvis de ikke informerer om dette til nye kunder. Plassen er overhodet ikke et argument. Det finnes pickuper som har plass til 5 personer. At man har plass til 7 personer? Hvorfor ikke kjøpe en Transporter? Her derimot svarer du på det jeg lurer på. Jeg for min del kjører Honda CRV og elsker den bilen, har aldri hatt bedre bil noensinne. Den er nydelig å kjøre enten det er vinter med snø og glatte veier eller sommer på lange bilturer i Europa. Det er en type bil som gir oss god oversikt samtidig som den gir oss komfort. Er det mye som plager deg med dette? Som jeg spurte tidligere, plager det deg at noen mennesker velger å bo i digre eneboliger når de kunne klart seg med en liten 2-roms? Eller at noen velger å reise med fly på ferie istedet for å ta tog? Igjen, jeg skjønner ikke hvor du har det fra at dette plager meg. Til info så bor jeg i et veldig flott hus og bruker i hovedsak bil og fly som transportmiddel. Jeg aner ikke hvor folk har det fra at dette er en debatt om miljøvern... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 10. oktober 2009 #68 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hva hjelper det deg å knuse hodet til den i Meganen når du velter etterpå og blir knust selv? *** Vel, det var strengt tatt satt litt på spissen, og litt sleivete. Dessverre tror jeg ikke det utføres standariserte tester hvor vanlige biler frontkolliderer med slike store, så hvorvidt de store faktisk velter under slike omstendigheter er uvisst. At de letteste bilene får den verste trøkken i en frontkollisjon er det uansett ingen tvil om. Veltefaren som det refereres til var visst helst i alene-ulykker, altså utforkjøringer og lignende. DEN typen sikkerhet hos en SUV har jeg ikke kommentert i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 10. oktober 2009 #69 Del Skrevet 10. oktober 2009 For det første, for å få saklige svar kreves det saklige spørsmål. Det er forresten du som er ganske treg som enda ikke har fått med deg at det finnes flere typer kollisjoner enn frontkollisjoner. For å enda en gang hjelpe deg med å forstå: Mange mener at det er så mange SUVer som kjører ut fordi folk tror SUVen er uovervinnelig pga firehjulstrekk(les: DEG). Hvorfor er det da ikke statistikk på at like mange med stasjonsvogner som har firehjulstrekk kjører ut? Hjelper det da at når SUVen først kjører ut så er sannsynligheten for å velte vesentlig større enn med en vanlig bil? Eller føles det bedre når en overlege fra Ullevål påstår at å få livstruende skader / dø i en velteulykke er relativt stor? For det andre, i stedet for å mene at jeg ikke har peiling på bil foreslår jeg at du prøver å bevise hvorfor jeg ikke har bil. For at beviset ditt skal holde mål bør du også begrunne den linken du sikter til. Ikke bare komme med en påstand slik du gjør nå. For det tredje, så antar jeg at du er relativt interessert i bil og/eller motorsport. Denne interessen er vel det eneste vi har til felles og da antar jeg du ser på Top Gear? Top Gear pleier som regel å være svært uenig i uttalelsene til den bilfiendtlige borgermesteren, men denne gangen er det annerledes: Kilde: Aftenposten *** Grunnen til at mange SUV´er kjører ut, er ganske enkelt at det finnes uhyggelig mange uerfarne sjåfører som overvurderer bil og egne evner. Det har ingenting med SUV som bil å gjøre, det er et rent førerproblem. Jeg er fullstendig klar over at det finnes mange andre ulykkestyper enn frontkollisjon. Disse andre typene har jeg ikke kommentert, og jeg har ingen særlig formening om dem heller. Frontkollisjon er særdeles viktig fordi det er den du kan verge deg dårligst mot, uansett hvor aktpågivende og varsom du er. Jeg ser Top Gear, og de sier mye morsomt der. Jeg er forøvrig helt enig i utsagnet, SUV er ikke noe som hører hjemme i by, og jeg har aldri hevdet noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2009 #70 Del Skrevet 10. oktober 2009 Har selv hatt en Mercedes Gelandewagen av den råeste typen (G55 AMG) med nermere 500 hestekrefter. Det er i mine øyne ingenting som kan rettferdiggjøre å ha en slik bil, men i mitt tilfelle er bil-interessen meget stor. Å kjøre en 3 tonns sardinboks laget av JERN med fire eksospotter stikkende ut på hver side, null til hundre på 5 sekunder (som en vanlig ferrari eller porsche) og toppfart på 250 er et kick som vansklig kan beskrives. Når du står i et lyskryss ved siden av noen sossegutter i porsche eller BMW SUV som skal gi på, og sardinboksen din fyker av gårde i et unaturlig tempo så gir det et stort kick. Bilen ble selvsagt ekstremt dyr å kjøre, da den brukte nermere 3 liter på mila, og nermere 5 liter på mila når man kjørte som jeg gjorde. For øvrig er den så trygg, ikke pga alt mulig sikkerthetsutstyr, men det faktum at den er laget i massivt JERN som reddet meg i kollisjon med en elg. Elgen ble smadra, og jeg merket ingenting. Bilen fikk ikke en gang en skramme. Alikevel valgte jeg å selge bilen, for jeg sa til meg selv den gangen at jeg kun skal ha en slik bil (for morro skyld) i noen år. I dag kjører jeg en liten el-bil, men sikler på den nye Tesla el-bilen som visstnok gjør 0-100 på 5 sekunder uten en lyd. jeg vanker nok i enkelte kretser der folk har mye penger, og det virker som om de fleste kjøper SUV`er av merkene BMW, Merce og Audi for statusen, og lite annet. Du får jo en aldeles utmerket SUV fra Subaru og Toyota der du har plass til hva det måtte være, og kvaliteten er det ingenting å si på. Prisen derimot er halvparten. Så det er ingen tvil. Folk kjøper bil av samme grunn til at folk kjøper Gucci, Dolce Gabbana og Gant. De vil oppnå status ved å kjøpe dyre merker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 11. oktober 2009 #71 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg har vel aldri sagt det har plaget meg? Her derimot svarer du på det jeg lurer på. Igjen, jeg skjønner ikke hvor du har det fra at dette plager meg. Til info så bor jeg i et veldig flott hus og bruker i hovedsak bil og fly som transportmiddel. Jeg aner ikke hvor folk har det fra at dette er en debatt om miljøvern... Hva er det debatt om da? Hvorfor har du valgt å bo et stort flott hus når et mindre og billigere hus hadde gjort akkurat samme nytten? Det må du jo i det minste kunne svare på siden du selv stiller deg så kritisk til andre menneskers valg. Folk velger biler på samme måte som man velger hus ... og som en annen nevnte, hvorfor kjøper folk Gucci og Chanel når de kan få identiske produkter i andre butikker til en LANGT rimeligere penge? Når det gjelder SUV og lignende type biler så forstår jeg veldig godt valget ... Kjører selv som sagt CRV, men hvis jeg ikke behøvde tenke penger så hadde jeg nok heller valgt SUV fra Volvo. Hondaen min er helt suveren for meg og min familie. Den gir meg langt bedre oversikt enn jeg har i andre lavere biler, den har utrolig god lastekapasitet - jeg får plass til både hundebur og masse annet i bagasjerommet, trenger ikke sykkelstativ, jeg kan på en veldig enkel måte legge ned et sete eller to bak slik at jeg får sønnens sykkel inn uten problemer. Bilen er utrolig god på langkjøring - den gir en komfort som man skal lete lenge etter på biler i samme prisklasse. Har en mann som jobber med biler hver dag og han er ikke i tvil om at CRV`en er det beste kjøpet vi har gjort noensinne - og vi har hatt MANGE biler. Legger merke til at det er veldig in å kritisere "pene" vestkant-fruer som kjører SUV til jobb i byen eller til butikken for å handle, men det er ingen som kritiserer sykepleier-mammaen som kjører sin digre Carawelle flere ganger pr dag. Jeg kjenner faktisk 3 sykepleiere som kjører Carawelle ... hvorfor er det mer akseptert? De som kjører SUV til daglige formål - og bykjøring har som regel valgt å kun ha en bil i husholdningen - og da bruker man samme bil til alle formål. De som kjører en liten Fiesta, Polo eller elbil har som oftest mer enn en bil, for jeg nekter å tro at folk flest reiser på familieferie i slike biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vestkanten Skrevet 12. oktober 2009 #72 Del Skrevet 12. oktober 2009 Hva er det debatt om da? Hvorfor har du valgt å bo et stort flott hus når et mindre og billigere hus hadde gjort akkurat samme nytten? Det må du jo i det minste kunne svare på siden du selv stiller deg så kritisk til andre menneskers valg. De som kjører SUV til daglige formål - og bykjøring har som regel valgt å kun ha en bil i husholdningen - og da bruker man samme bil til alle formål. De som kjører en liten Fiesta, Polo eller elbil har som oftest mer enn en bil, for jeg nekter å tro at folk flest reiser på familieferie i slike biler. Jeg tror ikke du har lest TS sitt åpningsinnlegg. TS skriver ikke at han er kritisk til at andre mennesker kjøper suver. Han lurer på hvorfor folk kjøper biler som ikke er bevist har bedre offroad egenskaper enn crossover-versjoner av vanlige biler. Dessuten har du nok misforstått litt med utsagnet at folk bare har en bil. Han starter tråden med å nevne Asker og Bærum - da burde det lyse en lampe i bollen på de fleste her inne. Soccermoms som kjører sitt ene barn i en Porsche Cayenne har ihvertfall en bil til stående i garasjen! Å da snakker jeg om både en liten Golf og en vanlig familiebil. Du nevner jo også at "de som kjører bykjøring velger suv". Ja det har du rett i, hvis man er komplett idiot. Å drive med bykjøring med en bil som såvidt får plass mellom trikkene er litt av et sjakktrekk. Selv kjører jeg en Golf og klarer meg lenge med det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 13. oktober 2009 Forfatter #73 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Hva er det debatt om da? Vel, som det står i det første innlegget: "Hvilket grunnlag baserer de bilkjøpet på?" Folk velger biler på samme måte som man velger hus ... og som en annen nevnte, hvorfor kjøper folk Gucci og Chanel når de kan få identiske produkter i andre butikker til en LANGT rimeligere penge? Du kan ikke sammenligne biler med hverdagsklær. De har ingen annen funksjon enn å se ut som de gjør. En bil bør ha mer enn utseendet. Legger merke til at det er veldig in å kritisere "pene" vestkant-fruer som kjører SUV til jobb i byen eller til butikken for å handle, men det er ingen som kritiserer sykepleier-mammaen som kjører sin digre Carawelle flere ganger pr dag. Jeg kjenner faktisk 3 sykepleiere som kjører Carawelle ... hvorfor er det mer akseptert? Du har helt rett. Det er ganske populært å "mobbe" vestkantfruene for å kjøre store biler. Det er derfor jeg stilte spørsmålet her. Tydeligvis leser ingen vestkantfruer dette forumet. Det er litt leit, fordi det er deres meninger jeg først og fremst ville høre. At vennene dine kjører Caravelle kan være av flere årsaker. Har de så mange barn at de trenger stor bil? Dessuten er den bilen et nyttekjøretøy. Vi trenger jo alle et transportmiddel til jobb og om det er mannen eller kvinnen som kjører den store bilen til jobb er likegyldig. De som kjører SUV til daglige formål - og bykjøring har som regel valgt å kun ha en bil i husholdningen - og da bruker man samme bil til alle formål. De som kjører en liten Fiesta, Polo eller elbil har som oftest mer enn en bil, for jeg nekter å tro at folk flest reiser på familieferie i slike biler. Her er det nok forskjell fra der du bor og her. Her jeg bor er det som regel unge studenter og eldre som har småbil som den eneste bilen mens de med stor bil har, som Vestkanten sier, flere biler. EDIT: Nå fikk jeg idé til en ny diskusjon. Hvorfor er de som kjøper annet enn SUV i premiumklassen flinkere til å kjøpe bil etter hva bilen skal brukes til? Hvis argumentene til enkelte her inne skal holde mål må alle kjøre rundt med en bil som har firehjulstrekk og høy bakkeklaring i tilfelle de skulle ha bruk for det. Endret 13. oktober 2009 av Max Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #74 Del Skrevet 13. oktober 2009 Nå fikk jeg idé til en ny diskusjon. Hvorfor er de som kjøper annet enn SUV i premiumklassen flinkere til å kjøpe bil etter hva bilen skal brukes til? Hvis argumentene til enkelte her inne skal holde mål må alle kjøre rundt med en bil som har firehjulstrekk og høy bakkeklaring i tilfelle de skulle ha bruk for det. Vi har to biler. Terrengbilen, en Toyota Land Cruiser med grønne skilter, blir brukt når vi er på jakt og på hytta. Den har faktisk blitt brukt til å trekke fram vilt under jakta. Vi bor på landet, og hytta ligger enda lenger ute på landet, med tidvis ganske dårlig veg. Land Cruiseren gjør at vi kommer fram til hytta i de deler av året da andre i området ikke kan bruke hyttene sine pga vegen. Ellers blir denne bilen brukt kun som "bil nr 2" når vi trenger to biler samtidig, eller når vi skal ha med oss store gjenstander. "Dagligbilen" er en stasjonsvogn fra Renault. Den ble valgt på grunnlag av følgende kriterier: 1. Det var en relativt ny bil, med ok kilometerstand til en pris som gjorde at vi ikke trengte billån 2. Den er presentabel nok til at jeg kan reise i kundebesøk med den, men likevel så nøktern at det vises at firmaet vårt ikke bruker overdrevent mye penger på andre ting enn kjernevirksomheten. 3. Den har et lavt drivstofforbruk 4. Den har god score på NCAP-tester 5. Både min mann og jeg har en god kjørestilling i bilen 6. Den har plass nok til hunden (derfor stasjonsvogn) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2009 #75 Del Skrevet 13. oktober 2009 Har selv hatt en Mercedes Gelandewagen av den råeste typen (G55 AMG) med nermere 500 hestekrefter. Det er i mine øyne ingenting som kan rettferdiggjøre å ha en slik bil, men i mitt tilfelle er bil-interessen meget stor. Å kjøre en 3 tonns sardinboks laget av JERN med fire eksospotter stikkende ut på hver side, null til hundre på 5 sekunder (som en vanlig ferrari eller porsche) og toppfart på 250 er et kick som vansklig kan beskrives. Når du står i et lyskryss ved siden av noen sossegutter i porsche eller BMW SUV som skal gi på, og sardinboksen din fyker av gårde i et unaturlig tempo så gir det et stort kick. Bilen ble selvsagt ekstremt dyr å kjøre, da den brukte nermere 3 liter på mila, og nermere 5 liter på mila når man kjørte som jeg gjorde. For øvrig er den så trygg, ikke pga alt mulig sikkerthetsutstyr, men det faktum at den er laget i massivt JERN som reddet meg i kollisjon med en elg. Elgen ble smadra, og jeg merket ingenting. Bilen fikk ikke en gang en skramme. Alikevel valgte jeg å selge bilen, for jeg sa til meg selv den gangen at jeg kun skal ha en slik bil (for morro skyld) i noen år. I dag kjører jeg en liten el-bil, men sikler på den nye Tesla el-bilen som visstnok gjør 0-100 på 5 sekunder uten en lyd. jeg vanker nok i enkelte kretser der folk har mye penger, og det virker som om de fleste kjøper SUV`er av merkene BMW, Merce og Audi for statusen, og lite annet. Du får jo en aldeles utmerket SUV fra Subaru og Toyota der du har plass til hva det måtte være, og kvaliteten er det ingenting å si på. Prisen derimot er halvparten. Så det er ingen tvil. Folk kjøper bil av samme grunn til at folk kjøper Gucci, Dolce Gabbana og Gant. De vil oppnå status ved å kjøpe dyre merker. Jeg prøvde å aksellerere ut av et lyskryss en gang i konkurranse med en slik terrengracer. Jeg tråkka til det jeg hadde, og min Rocky Mountain Rail cyclocrosssykkel skjøt fart, men det holdt ikke. De terrengracerbilene går fælt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
generalen Skrevet 13. oktober 2009 #76 Del Skrevet 13. oktober 2009 Grunnen til at mange SUV´er kjører ut, er ganske enkelt at det finnes uhyggelig mange uerfarne sjåfører som overvurderer bil og egne evner. Det har ingenting med SUV som bil å gjøre, det er et rent førerproblem. Det er godt vi har en motdebattant med fasiten på alle problemstillingene og argumentene våre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nobilian Skrevet 15. oktober 2009 #77 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Det er godt vi har en motdebattant med fasiten på alle problemstillingene og argumentene våre! *** Kan jo se ut som det er nødvendig med fasit for noen, ja. Når en SUV, en stasjonsvogn, en lastebil, en sykkel eller en moped kjører av veien og velter, er det -såfremt det ikke skyldes en teknisk feil(noe som skjer, men svært sjelden)- nesten alltid førerfeil. Eller mener du man skal kunne skylde på høyt tyngdepunkt, dårlig vær, Gud og Jomfru Maria eller Jens Stoltenberg hver gang man driter seg ut? Vi har noe som heter veitrafikklov, og der står det at du skal kjøre så du har kontroll. Har du ikke det, må du nesten ta noe ansvar selv. Endret 15. oktober 2009 av nobilian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter #78 Del Skrevet 15. oktober 2009 *** Kan jo se ut som det er nødvendig med fasit for noen, ja. Når en SUV, en stasjonsvogn, en lastebil, en sykkel eller en moped kjører av veien og velter, er det -såfremt det ikke skyldes en teknisk feil(noe som skjer, men svært sjelden)- nesten alltid førerfeil. Eller mener du man skal kunne skylde på høyt tyngdepunkt, dårlig vær, Gud og Jomfru Maria eller Jens Stoltenberg hver gang man driter seg ut? Vi har noe som heter veitrafikklov, og der står det at du skal kjøre så du har kontroll. Har du ikke det, må du nesten ta noe ansvar selv. At folk ikke kan kjøre etter forholdene er en ting, men det er (eller burde være) en tankevekker at når du først kjører ut er det større sannsynlighet for å skade deg alvorlig hvis du kjører et stort kjøretøy. Så ja, at bilen velter skylder jeg på høyt tyngepunkt. Satt på spissen: hvis en F1-bil og en lastebil kjører ut av veien - er det bilen eller lastebilen som velter først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
investor Skrevet 16. oktober 2009 #79 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Har en Mercedes S-ML500-S. Meget praktisk bli med god plass og herlig å kjøre, får lyst å kjøre ned litt av hvert. Endret 16. oktober 2009 av investor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2009 #80 Del Skrevet 17. oktober 2009 Vet ikke om dette er relevant, men jeg var i en bilulykke, hvor den som kjørte i meg kjørte en SUV. Greit nok at de er store og kanskje tryggere å kjøre, men jeg får inntrykk av at de som kjører disse bilene tror de mer eller mindre kan kjøre slik de vil; om det er å bryte regler eller kjøre over fartsgrenser. Man er ikke kongen på haugen bare man kjører en slik bil. Jeg kjørte en middels stor og tung personbil, men noe gamlere selvsagt, og SUV'n kjørte rett inn i siden på bilen min i 70km. Mens bilen min ble total vrak, fikk hans bil små skader. Som han selv sa, så kjørte han med beinet på gassen til han traff meg, og svingte til og med i mot meg, og brøt vikeplikt og fartsgrense regler. Heldigvis slapp jeg unna det med ødelagte knær og brudd i ryggraden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå