Gå til innhold

Skolestart.... tips?!?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vårt eldste barn begynner på skolen i neste uke.... veldig nytt og veldig spennende for oss alle. Det ligger mest forventing og glede i luften, men "grue-tankene" kommer også iblant hos henne. Nå lurer jeg på om det er noen som har erfaring med skolestart, og som har noen gode tips å komme med til barn og foreldre..

Vår datter skal være på SFO etter skoletid, iallefall de fleste dagene. Hun har mange som hun kjenner i klassen sin, og også i 2. og 3. klasse. Det er en ganske liten skole med rundt 80 elever. læreren er ung og veldig dyktig, sier ryktene..

Hva kan vi forvente og hva bør vi tenke på?

Jeg synes postkassen bugner over av all slags reklame rettet inn mot skolestart. Det ser ut som om vi aller helst bør gå til storinvesteringer. Jeg kaster de meste, og satser på at vi har det vi trenger; sekk, penal og nye klær.

Hva gjør de egentlig i 1. klasse?

Vær så snill; gi noen trøstens ord til en "ny" skolejente-mamma....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Jenten er godt rustet med sekk, penal og nye klær :P

Skolestart kan være skremmende for foreldre og barn, og dette har de fleste lærere forståelse for :wink:

Du skal sikkert være med henne den første dagen, og det er nok en trygghet i seg selv at mamma er tilstede. La henne få føle seg frem selv, la henne få lov til å bli lei seg om hun blir det, la henne få lov til å være litt redd, og bare vær der for henne. Sier hun til deg på dagen at du kan gå, da kan du gå :wink: Mange foreldre må forsikre seg om at barnet mener hva de sier, men de fleste barn som er trygg gir beskjed om hva og hvordan de vil at du som mamma skal være :wink: rett og slett bare være der for henne når hun behøver en hånd å holde i, eller bare vær tilstede.

Tror nok det skal gå bra for dere begge to, selv om det virker skremmende akkurat nå.

SFO er veldig mye lek og moro, og det er det i første klasse også. barn lærer gjennom lek, og en arbeider ut i fra barnets premisser. De fleste barn synes overgangen fra til klasse er stor, da de plutselig må sitte lengre på stolen, og lek er ikke like mye inne i undervisningen, men de fleste barn tilpasser seg dette. Som foreldre kan du stole på at skolen gjør sitt beste for at jenten din skal få en god start som skolebarn.

Ønsker dere lykke til med skolestarten.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Gutten min begyndte i 2.klasse i går...

Utstyr til min førsteklassing:

* sekk

* penal

* matboks (de får en på skolen - men det er nå greit å ha flere...)

* drikkeflaske (eller noen kjøper skolemelk eller juice)

* skifte med klær fra innerst til ytterst (hver elev har egen plass)

* tøfler/innesko

Ellers kommer sikkert lærer med ukesplan hvor detaljer til f.eks. turer etc står.

Lykke til med skolebarnet. :P

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde K S

Gymsko / sokker.

Ellers er det meste nevnt her.

Tror ikke du trenger å bekymre deg for andre ting. Hun går på en liten skole, har god lærer og hun kjenner mange av barna fra før.

Du er griseheldig. Skulle ønske det var jeg som skulle sende ungene på skolen med slike gode forutsetninger !

Litt krangling og ikke så kjekke opplevelser kommer det uansett til å bli. Bare vær til stede og trøst henne når noe har skjært seg.

Dette kommer til å gå så fint atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se hvilken informasjon du får den første tiden. kan godt hende du får greie på så mye at du føler det trygt.

Men lurer du på noe, så kontakt læreren. det er mye bedre å ta direkte kontakt enn å gå rundt å lure.

Og oftest går det veldig bra med skolestart.

Lykke til som skolebarnforldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En rull med bokbind er også lurt å ha. Selv om de ikke får så mye bøker i første klasse så er det gjerne en eller to. Første "lekse" kan godt være å sette bind på en bok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tegneblokk og farger,

barn liker å sette ord på ting med bilder og farger!

Det kan jo bli en del morsomme dekorasjoner å ha på kjøleskapet eller andre steder i huset. Ja, og ta vare på dem, det er morsomt å se tilbake på! :blunke:

Hilsen en som selv ikke har småbarn selv, hehe :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...