Gå til innhold

Dårlig norsk

Maggie74

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ettersom det ble tatt opp av en eller flere som her lese- og skrivevansker her: Jeg er enig i at det er en del latskap hos folk som ikke kan skrive skikkelig.

Jeg kjenner blant annet til voksne menn som ikke klarer å skrive en jobbsøknad uten hjelp. Er sikker på at de hadde klart det hvis de virkelig ville.

Det er ikke flaut å stå frem med dette problemet i dag, men det var kanskje vanskeligere for 20-30 år siden.

Jeg har alltid blitt oppmuntret til å skrive fra jeg var ganske liten. Jeg hadde masse brevvenner og skrev lange brev nesten daglig. Dette tror jeg gutta er dårligere på enn oss jentene og jeg ser stadig at gutter er elendige på rettskrivning. Og i disse dager er det jo ikke mye man skriver for hånd. Det er ordbok i PC-er og på mobiltelefoner. Har bevisst skrudd av disse funksjonene hos meg og stoler på meg selv når det gjelder ord og uttrykk.

All ære til de som kan skrive laaange innlegg her uten skrivefeil selv om de har hatt (eller har) problemer med å få ting på rett plass.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør prøve å forme et innlegg slik at leseren forstår hva man mener med det man skriver. Det handler både om å stave ordene rett, og å forme setninger på en forståelig måte. I tillegg å lage avsnitt, slik at det blir lettere å lese innlegget. Noen ganger orker jeg ikke lese enkelte innlegg, fordi de virker tunge og kompliserte ved første øyekast. Det er jo synd, for da går jeg gjerne glipp av noe som virkelig kunne engasjert meg.. icon_smile.gif

Når det er sagt, vil jeg også si at det minner mest om dårlig folkeskikk å rette/kritisere andres skrivefeil. Det er "fort gjort" å taste feil, for alle - ikke bare de som har dysleksi. Slike kommentarer tar bort fokuset fra den opprinnelige diskusjonen, og det synes jeg også er respektløst overfor dem som er interessert i å diskutere det som var tema. (JEPP, lang setning..beklager. icon_smile.gif )

Forresten: Er det ikke ironisk at nettsidene til Norsk Språkråd har adressen http://www.sprakrad.no? icon_lol.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser dere kritikere unnskylder folk med dyseleksi, men det er de som slurver, ikke gidder lese igjennom innleggene før posting dere vil ta.

Si meg, hvordan klarer dere å skille de to gruppene da?

Tror dette forumet er for surmaget folk som lar sin frustrasjon gå utover de som sliter med skriving.

dere som er så flinke, dere ser da tidlig på innlegget hvor det går?

Hopp over da vel.

Syns det er stygt gjort når folk legger ut til lesing noe, så kommer innlegg hvor saken ikke er viet et ord, men dere går rett på skrivingen.

Slitsomt, skriver en, men herregud kan du ikke bare hoppe over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når (nesten) alle har hoppet over innlegget så får man se hva slags svar man får....(dårlig formulert?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2002-04-24 16:53, Ragnhild wrote:

Tror det skal bli lovlig med norske spesialtegn i url'er nå snart....

Gud forby! Det er det dummeste man kan gjøre! Hvordan skal man kunne finne www.språkråd.no med et ikke-norsk tastatur? Selvfølgelig kan man stille inn tastaturet sitt til å inneholde andre taster enn det som står skrevet på tasten, men det er ikke så greit. Tviler på at det er særlig populært på f.eks. utenlandske studiesteder at de norske elevene bytter om på tastaturopplegget.

Nei, skaffer man seg en url med æøå i, så tror jeg du tar godt ladegrep og sikter nøye på foten din...

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...