Gå til innhold

Dårlig norsk


Maggie74

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Hallo!!! Det må da være lov til å diskutere skriftferdighetene til det norske folk! Folk her inne har en tendens til å være j**** touchy på visse felt. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hei Maggie

Ja noen (mange) er dårlige på Norsken. Hva er du dårlig på?

Takk for at vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matahari: Syntes du virkelig at skriveferdighetene her inne er så dårlig at du bare MÅ diskutere de??????

Jeg har ennå til gode å se et innlegg som er uleselig.

Noen skrive feil er og noen skrivefeil der, bryr jeg meg ikke det minste om!!!

Og hvis dere ikke kan tåle noen skrivefeil, uten å bli irriterte, så mener jeg at det er dere som har et problem!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil er naturligvis lov, og alle kan gjølre slike feil. Men i mine øyne er det faktisk en tendens til at fler og fler skirver mer og mer feil. Jeg tror dette har en sammenheng med at fler bruker data som verktøy og der får mye skrivefeil rettet opp på en enkel måte. Dette gjelder nok spesielt blant ungdom der det nok blir fler og fler feil.

Jeg synes alle har lov til å skrive feil innimellom, men grove og konsekvente feil synes jeg ikke er mye pent å se. Kanskje norsklærerene virkelig har en jobb foran seg?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-04-24 00:15, anonym wrote:

Hei Maggie  

Ja noen (mange) er dårlige på Norsken. Hva er du dårlig på?

Takk for at vi er forskjellige.

Tja.. helt sikkert mange ting, men de legges ikke ut på et offentlig arkiv. For forumet er tilgjengelig for alle, og det lagres i lang tid.

Men vi er forskjellige! Og jeg synes det er slitsomt å lese innlegg som er så fulle av gjennomført dårlig norsk av man ikke forstår budskapet. Men jeg kan selvsagt bare la være. Det som bekymrer meg derimot er at hvis folk skriver like dårlig ellers må jo norsken være på vei ut. Jeg klarer ikke å se hvordan vi skal klare å lære neste generasjon noe vi ikke selv kan?!

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folks skriveferdigheter blir bare verre og verre. Det er nok mange grunner til at det er sånn. Jeg respekterer at folk har lese- og skrivevansker, det er mange av dem.

For min del er det ikke disse jeg kritiserer, men de som ikke gidder å lese i gjennom innlegget sitt før de sender det inn.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Tuva;

Åpningsinnlegget fra Maggie var ikke et angrep på KGs brukere, det var et spørsmål om hvorvidt nordmenn har blitt dårligere til å skrive. DET mener jeg må være lov å diskutere. Men det er plett umulig her inne, fordi folk tar det opp som kritikk.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe skyldes dårlige norskferdigheter, og andre skyldes at man ikke er så flink til å treffe de riktige knottene på tastaturet. Ser selv mange ganger at jeg må tilbake og rette. Derfor leser jeg som oftest gjennom det jeg har skrevet. (Gjør det ALLTID på jobben ihverfall.)

Men selv om man irriterer seg, så er det ikke nødvendig å kommentere det. Det blir liksom FOR dumt midt i en debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i at det blir for dumt å kommentere det midt i en debatt som omhandler noe helt annet, men det må da for guds skyld være lov å stille spørsmålstegn ved norsken vår uten at folk her inne skal ta det som personlig kritikk og "hets".

Det ER mye skrivefeil her inne, og jeg tror ikke at alle (eller størsteparten) av de som skriver disse skrivefeilene er mennesker som har dysleksi eller andre vansker! At selvfølgelig disse også finnes her er jo helt klart, og det er ikke dem vi stiller spørsmålstegn til!

Det ER mange innlegg som hadde vært enklere å forstå meningen bak dersom di hadde vært skrevet rett! Det går jo ikke på det at man ikke skjønner ordene, men når alt kommer i en lang setning, uten komma - punktum eller noen form for pust, så blir setningen tung og vanskelig å lese! Dersom man skriver ett laaangt innlegg, uten å gidde å hoppe ned en linje innimellom, så blir det også innmari tungt å lese.

Og selv om jeg så absolutt skriver slurvefeil jeg også (for jeg tror i stor grad det er det det er!), så VET jeg ihvertfall at jeg kun gjør det her inne! Men ser nok eks. i min hverdag at det er mange som skriver like slurvete på mail, både innom firma og utenfor!! Og det burde være tabu!

Hadde vi beholdt den rettskrivingen vi engang lærte på skolen, ikke sløva ut å tenkt "her inne gjør det ikke noe" eller "det er jo bare en mail" eller noe i den dur, så hadde det vært en selvfølge for oss å skrive korrekt også her!

Plages ikke spesielt av feilskrivingene, men er med på diskusjonen rundt "forfallet" i språket vårt, eller skrivestilen vår eller hva jeg nå skal kalle det.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke bare her at skriveferdighetene er dårlige! Bare se på avisene. Mange av journalistene som VIRKELIG burde kunne dette her skriver så det ikke ligner grisen. Jeg er en av dem som legger merke til språkfeil OG irriterer meg over dem. Hvorfor? Sannsynligvis fordi jeg har et relativt bra språkøre, og det kan jeg faktisk ikke gjøre noe mer med enn dyslektikerne kan med sitt problem...

En annen ting er at vi generelt skriver mer og mer "muntlig preget", og da endres setningsoppbygning og kanskje ordvalg mye i forhold til "tradisjonelt skriftspråk".

Amarone1212[ Dette Innlegg er endret av: Amarone den 2002-04-24 13:09 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dyslektikerene, som visstnok skal føle seg tråkket på tærne av innlegg som dette. Men gjett hva, jeg blir ikke fornærma! Derimot synes jeg at dette er en flott diskusjon. Det er viktig at vi har et morsmål, og at vi lærer å formulere sammenhengende ytringer som er lengre enn 160 tegn!

Selv har jeg merket at norsken min har blitt langsomt dårligere etter at jeg var ferdig med vidregående, og har mange ganger følt et savn etter å friske opp, slik at jeg slipper å lurer på om det jeg skriver er fullt av feil. For det er nemlig ikke slik at vi dyslektikere er uforbederlig dårlige i norsk. De som gjemmer seg bak det er bare late...

Om en er usikker på hvordan enkelte ord staves, så kan en i stede konsentrere seg om å skrive velformulerte og forståelige setninger som klart uttrykker det en mener. For det er mere enn stavemåte som gjør en tekst god eller dårlig, og forfallet i språket ligger som oftest i dårlig formuleringsevne og ikke i at noen skriver hviss i stede for hvis.

Foreslår at vi alle prøver å ta oss selv i nakken, og gjøre en innsats for det flotte språket vi har. Jeg klager i alle fall ikke på de som gjør så godt de kan, men heller på de som ikke gidder å prøve!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint innlegg, Ragnhild icon_smile.gif

Jeg ville heller aldri ha gjettet at du hadde dysleksi. Har dysleksi kun med stavevansker å gjøre? Eller kan det fortone seg på den måten at man har vansker med generell grammatikk, setningsoppbygging, tegnsetting etc?

Finnes det mange "graderinger", og hvordan blir dysleksi avdekket uten å blande det sammen med generelt litt større vansker for å lære seg å skrive/lese. Noen barn har jo større problemer enn andre med f.eks mattematikk uten at dette har en egen "diagnose" (som jeg vet om).

Jeg vet så lite om dette, så det ville vært flott om du kunne forklare litt om det.

Maiken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra tråd! Slike tråder blir startet med jevne mellomrom, og jeg synes det er bra at man prøver å gjøre folk mer bevisste på det med skriftlig kommunikasjon. Nettet er for alle, ja vel, og da må man lære seg å bli forstått på andres premisser enn sine egne.

Ragnhild, jeg synes innlegget ditt var veldig bra. Selv har min kjære et snev av dysleksi, men siden foreldrene hans sendte ham til logoped i 8 år, skriver han bra nå. Så jeg er enig med deg i at de fleste dyslektikere kan trene seg opp til å skrive og lese like bra eller bedre enn gjennomsnittet.

Vi diskuterte dette i det gamle forumet også. Et par av de tingene jeg lærte da er at dysleksi ikke bare går på hvordan man oppfatter hvert enkelt ord. Det finnes variasjoner av dysleksi, så noen har problemer med å stave ord, men skriver riktige setninger. Andre klarer å stave ord, men får ikke grep rundt setninger og strukturen i språket. De skjønner ikke helt hvor de skal sette punktum eller komma, fordi de ikke ser mønsteret skriftlig. Dermed kan man få tekst som har lange og rare setninger, med og uten stavefeil.

I tillegg er det noen språk som ikke har punktasjon slik som det er i det norske språket. Vietnamesisk er et slikt språk. Når da personer med vietnamesisk som morsmål skal skrive norsk, så faller kanskje ikke norsk setningsstruktur helt naturlig, og man skriver rare setninger.

Jeg personlig tror ikke at det er så mange av hverken dyslektikere eller fremmedspråklige på KGs forum, som det er "vanlige" norske debatanter. I alle tilfelle er det disse som trenger å bevisstgjøres på hvordan de uttrykker seg! Dyslektikere er nok bevisste på at de skriver mye som ser rart og feil ut for oss andre allerede, og tar kanskje sine forhåndsregler deretter. Det er vi som ikke har lese og skrive-vansker som bør skjerpe oss på enkelte ting. Min "hat"-liste er:

- bare små eller bare store bokstaver

- dårlig tegnsetting (inkludert å droppe mellomrom etter tegnsetting, men det går mer på stil igjen)

- sms-språk

- lydrett avskrift av hvordan man snakker, samme om det er dialekt eller sosiolekt (og den som vil diskutere dialekter på nettet kan opprette en egen tråd for det...)

- lite luft i innleggene, både i setninger (mellomrom etter tegnsetting) og mellom avsnitt.

Dette er en diskusjon hvor alle aldri vil bli enige. Men det er viktig å bevisstgjøre folk om hvordan de uttrykker seg skriftlig, og det gjøres best gjennom diskuskjon.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ikke vært så nøye med språket mitt, når jeg har skrevet innlegg her inne. Det viktigste er jo at jeg blir forstått, har jeg tenkt. Men nå skal jeg prøve å skjerpe meg litt. Det er jo enklere å lese oversiktlige innlegg. Skal bli flinkere til å bruke enter-knappen icon_wink.gif

Jeg reagerer ikke så mye på skrivefeil her inne. Ser jo at det er en del, men jeg syns ikke det er nå viktig. Likevel kan jeg irritere meg litt over småfeil. Til augustbrud02. Det heter "flere" ikke "fler". Måtte bare få sagt det icon_wink.gif

Hilsen fra Smil, som skal prøve å ta det litt mer med ro, og skrive litt bedre norsk. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det også er en stor forskjell på dyslektiske skrivfeil og dårlig grammatikk og slurvefeil i stavemåten.

Jeg har slått på flere ganger mot hetsing av skrivefeil i en diskusjon. Fordi det er ikke det viktige der og da, det er budskapet som er viktigst.

Men å ha en diskusjon om nivået i norsk generelt blir dårligere og dårligere - se det er noe helt annet. Jeg synes også dette er en fin diskusjon, og jeg applauderer dere med skrivevansker som likevel hiver dere innpå og skriver i vei.

Men at de fleste av oss ikke har skrivevansker, og likevel ikke gidder å tenke på stavemåte, grammatikk, forskjell på "da" og "når", oppkonstruerer uttrykk fra sms-språk og engelsk og jeg vet ikke hva, men se det er noe helt annet.

Og at det ikke lenger legges like stor vekt på å lære å skrive og lese i skolen, det merkes.

Nå må jeg også få si at jeg er hysterisk opptatt av skrivefeil i trykte medier, teksting på tv, skilt, plakater etc. Men i et diskusjonsforum blir det annerledes. Selv har jeg et tastatur som lurer meg og det mangler bokstaver og sånne dumme ting.

Og jeg er ingen skribent selv.

Men som noen andre har nevnt her - det er lettere å lese noe som er skrevet med puktum og store forbokstaver.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maiken: Det finnes mange grader av dysleksi, og jeg har en ganske mild en. Har lest utrolig mye, og var på tross av dysleksien glad i norsk da jeg gikk på skolen. Derfor har jeg nok fått trent bort en del av mine feil. Mange har det vanskeligere enn meg, og mange sliter mye med dette.

Men vi kan alle anstrenge oss litt for å skrive en bedre, mere forståelig og riktigere tekst, enten vi er dyslektikere eller ikke. Jeg synes det er en fantastisk gave å kunne formulere en tekst sånn at den blir nøyaktig "på kornet", i stede for sånn høvelig "du skjønner nå hva jeg mener". Selvfølgelig går det fort her inne noen ganger, men vi bør like vel prøve å være nøye med det vi skriver til hverdags. Dersom vi venner oss til å skrive slurvete til hverdags har vi ikke den treninga vi trenger for å skrive en god og velformulert tekst når vi har bruk for det. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Du også Catzy icon_smile.gif

Og: jeg er helt enig. Jeg blir rett og slett imponert av menesker som greier å formulere seg slik at du blir "slått" av poengene. Uten å dermed si at dette nødvendigvis er en nødvendighet i slike forum. (smør på nødvendig flesk...vet det!!)

Øøh, en annen ting...En over her nevnte dette med data som verktøy. Tastatur + lange negler + ivrig = potenseiell katastrofe icon_smile.gif

Savner muligheten for forhåndsvisning!

Sånn på siden av temaet: Er det tilfelle at "jus" og "sørvis" (juice og service) har blitt aksepterte, norske ord???

Maiken (som prøver å henge med i svingene oxo icon_wink.gif )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke.... 'kuene' (til Per Orderud) er i alle fall ikke et godkjent norsk ord. Enda så mye TV2 prøver å innføre det...så heter det fortsatt kyr i flertall!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med meg alle ordene som er godkjent, men ja; sørvis er godkjent, pøbb er godkjent jus er sikkert også godkjent. Og det er mange flere!

Finnes det noen oversikt over nye ord noe sted?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...