Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Blir litt for hysterisk! ;)

Det er vel ikke så veldig hysterisk når du sitter der med melkespreng fra helvete (tro meg, det gjør VONDT!) og en baby som bare sover og sover.

Murmel sov alt for lenge i begynnelsen (han hadde gulsot så vidt under behandlingsgrensa), så jeg vekket for å amme. Han var slapp og jeg hadde spreng, heldigvis regulerte han det selv når han ble mindre slapp. Nå kjenner jeg det fremdeles godt om det går mer enn tre timer mellom hver amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh jeg vil og se bilde :rødme: og høre navnet for det husker jeg ikke.. :sjenert:

Tror du at du blir ed på treff Dine, eller er det for tidlig? :)

Som om jeg skulle sagt det selv! PM?? :sjenert::pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere alle sammen :)

Tusen takk for at dere holder liv i boken min i disse dager - hvor mine (dager) består av mat til Lilletassen og bleieskift. Vi sover når vi kan (les:sjelden!) og jeg er heldig om jeg får gått på do tre ganger i døgnet :fnise:

Vi prøvde håndkletrikset i kurven hans og han sov to netter på rad i 4 timer, med amming i mellom der. Men i natt har han ikke gjort annet enn å ville ha puppen og hyle fordi han ikke får ordentlig tak og jeg ikke får det skikkelig til. Det er vel ganske vanlig å ha opp og nedturer, men noen ganger kjenner jeg at dette er skikkelig slitsomt og jeg lurer litt på hva vi faktisk har gjort.. Andre ganger, som når ammingen går fint, han sover eller bare er fornøyd, så er jeg skikkelig glad og fornøyd. Men det har vel noe med barseltiden å gjøre - at det går opp og ned som sagt og at man er sliten fordi man (aldri) sjelden får sove og faktisk hente seg inn igjen.

Jeg lurer på når vi kan forvente at han fester blikket og annerkjenner oss litt mer? Når begynner de å smile bevisst? (Han smiler nå, men ikke bevisst) Når kan vi forvente at de sover mer om natten?

Hvor lang tid tok det før dere andre følte dere ordentlig trygge i rollen?

Jeg gleder meg til jeg tør å gjøre litt mer med han - dra på KG treff igjen (blir nok ikke før februar, ettersom mannen er hjemme hele januar og vi trenger den tiden på å bli litt tryggere og bare komme oss rett og slett) og leve det "vanlige" livet igjen..

Når det er sagt angrer jeg så klart ikke på at Lilletassen er her, for nå kan jeg ikke tenke meg livet uten, men det er lov å si at man blir sliten :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så veldig hysterisk når du sitter der med melkespreng fra helvete (tro meg, det gjør VONDT!) og en baby som bare sover og sover.

Murmel sov alt for lenge i begynnelsen (han hadde gulsot så vidt under behandlingsgrensa), så jeg vekket for å amme. Han var slapp og jeg hadde spreng, heldigvis regulerte han det selv når han ble mindre slapp. Nå kjenner jeg det fremdeles godt om det går mer enn tre timer mellom hver amming.

:fnise: må le litt, for Iril, du er som jeg skulle sagt det selv til tider!

Dette er jo en av grunnene hvorfor man må vekke et barn til å spise....altså ikke akkurat sprengen, men et slapt barn(sovebarn) MÅ vekkes for å fores...sånn er det bare noen ganger i starten. For spiser dem ikke ofte nok kan dem bli enda mer slapp og legger ikke nok på seg. Så min mening er at sålenge man har en grunn er det ok å vekke barnet for mating altså.........når man først har fått regulert melka i brystene litt så er det sjeldent at man får såpass spreng........men her kan jeg fort få det, det heter luksusproblem med overflød av melk :dåne:

Hei på dere alle sammen :)

Tusen takk for at dere holder liv i boken min i disse dager - hvor mine (dager) består av mat til Lilletassen og bleieskift. Vi sover når vi kan (les:sjelden!) og jeg er heldig om jeg får gått på do tre ganger i døgnet :fnise:

Vi prøvde håndkletrikset i kurven hans og han sov to netter på rad i 4 timer, med amming i mellom der. Men i natt har han ikke gjort annet enn å ville ha puppen og hyle fordi han ikke får ordentlig tak og jeg ikke får det skikkelig til. Det er vel ganske vanlig å ha opp og nedturer, men noen ganger kjenner jeg at dette er skikkelig slitsomt og jeg lurer litt på hva vi faktisk har gjort.. Andre ganger, som når ammingen går fint, han sover eller bare er fornøyd, så er jeg skikkelig glad og fornøyd. Men det har vel noe med barseltiden å gjøre - at det går opp og ned som sagt og at man er sliten fordi man (aldri) sjelden får sove og faktisk hente seg inn igjen.

Jeg lurer på når vi kan forvente at han fester blikket og annerkjenner oss litt mer? Når begynner de å smile bevisst? (Han smiler nå, men ikke bevisst) Når kan vi forvente at de sover mer om natten?

Hvor lang tid tok det før dere andre følte dere ordentlig trygge i rollen?

Jeg gleder meg til jeg tør å gjøre litt mer med han - dra på KG treff igjen (blir nok ikke før februar, ettersom mannen er hjemme hele januar og vi trenger den tiden på å bli litt tryggere og bare komme oss rett og slett) og leve det "vanlige" livet igjen..

Når det er sagt angrer jeg så klart ikke på at Lilletassen er her, for nå kan jeg ikke tenke meg livet uten, men det er lov å si at man blir sliten :sjenert:

Hei hei Dine, så flott å se du har fått noen minutter å oppdatere oss her, vi tenker på deg det skal du vite :klem:

Når du sier lilletass ikke får ordnlig tak er det sånn at brystene er veldig sprengte? Er han lik på begge brystene, at han ikke får tak?

Du er på det tidspunket hvor det ikke er uvanlig at han spiser mer en han sover......dette er med på å øke produksjonen din nå......det beste du kan gjøre er å få tømt brystet ofte hvis du er veldig sprengt....det vil regulere seg etter hvor mye han spiser ;)

Er det sånn at han sliter med å få tak fordi du er sprengt ville jeg håndmelket litt før du legger han til. Håndmelking er en god ting å lære seg, og på ammehjelpen står det tips ;)

Det med hva han kan gjøre når er faktisk individuelt....det kommer alt i sin tid :kose:

samme med å kjenne seg trygg i rollen, neon tar det fort og andre tar litt mer tid ;)

Ta tiden å bli kjent med barnet ditt, så ses vi neste treff...er mye å sette seg oppi, det forstår vi mammaer alle sammen!

Har du forresten no tips til en liten baby som kaver og spenner seg når han skal få mat? Ikke alltid, men i natt strittet han nesten i mot og det ble umulig å få gitt han pupp fordi han gjør seg så stiv og selv om han gaper høyt og jeg holder puppen i en C, så klarer han ikke alltid å feste munnen rundt puppen og få tak.. :sjenert:

Quoter fra boken min......jeg tipper det er at han blir sint fordi han ikke får tak med engang. Vettu det er lov å bli litt sinna(lilletass) når man ikke får tak, prøv å være helt avslappet.......vil han enda ikke tar du han fra og snakker til han(vet det høre litt merkelig ut men det funker) si at gjør han sånn så kommer ingen mat.......så prøver du etter noen minutter igjen.

bruker du skjoldet enda??? Kan være en ide å stimulere frem melken før du legger denne på, så når han får tak er det allerede melk dder, da skjønner han at det er mat og blir rolig.

Er det noe annet er det bare å spørre igjen snuppa. Husk at sykehusene også har ammingsmottak......man kan både ringe eller få en time om man føler man må få hjelp igjen.

:klem: nå må jeg selv løpe og amme :fnise:

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel hadde blikk-kontakt da vi var på helsestasjonen 19 dager etter fødsel, men jeg husker ikke når han hadde det første gangen. Husker bare hs kommenterte det da. Smile bevisst gjorde han da han var 4 uker, men han smiler bare til meg foreløpig.

Det var litt opp og ned med ammingen vår også, og er det ennå. Men det blir bedre! Og det er helt normalt å lure på hva man har gjort, selv jeg har gjort det, og jeg har fått verdens enkleste unge og får masse søvn! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hyggelig med oppdatering fra deg :klemmer:

Smil kan du forvente rundt 5-6 uker, og feste blikket rundt 3-4, tror jeg :klø: Husker ikke helt jeg...

Når blir man trygg? Ikke godt på svare på. På noen områder følte jeg meg trygg ganske fort, f.eks å holde han. Mens legging har vi jo nesten akkurat fått til, og jeg føler meg fortsatt ikke helt trygg på det.

Det er mye jobb i starten, men det går seg til etterhvert. Klart du er sliten :jepp: Han er jo helt nyfødt enda :kose: Og tiden går så altfor fort :sukk: Snart er han større, og du føler deg som en proff, og ting har blitt mer rutinert. :klemmer:

Si fra hvis jeg skal komme ned til deg med teppet da. Kan både i morgen, fredag og lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjenner meg igjen! Klart du blir sliten, du blir lei, du blir irritert, det er en liten vei du må gå dessverre, men det kommer de gode dagene, og mer og mer kommer de! Her festet han blikket skikkelig denne uken, og smiler mer og mer bevisst, så det varierer veldig!

Når ting er skikkelig slitsomt så tenk på neste dag, at den blir bedre, og at du faktisk klarer mer enn du til tider tror :klemmer:

Jeg vet det er tøft, det var jo ingen så sa det når man ble gravid, at det skulle være så tøft..Men stå på og ikke legg for mye planer, slapp av med familien din :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raske svar dere :klem:

Neytiri* Jeg bruker skjoldene enda ja, men bare av og til etter å ha lest litt hva du skrev om avvenning. Så nå bruker jeg de stort sett bare på natten, når jeg er skikkelig sliten og han har ligget og sovet. Jeg håndmelker alltid litt, sånn at det allerede er melk der når han legges til.

Etter jeg var på ammepoliklinikken på Riksen forrige fredag og fikk god hjelp, så føler jeg det går bedre og jeg har ikke blitt like sprengt. Det er stort sett høyre bryst han har problemer med, av en eller annen merkelig grunn.. Har det noe å si? :sjenert:

Iril* Så bra ammingen går bedre for dere! Det gjør det forøvrig hos oss også, men noen ganger (særlig natten) føles det helt håpløst og han spenner seg veldig. Men det går absolutt bedre og jeg gleder meg veldig til han skaper blikkontakt og smiler til meg :hjerte:

Pupsilure* Tusen takk for tilbudet, det er veldig mulig jeg tar det i mot og lar deg komme en liten tur på besøk med sjalet.. :sjenert: Må bare høre med mannen hvilken dag som passer best (fredag har vi endel på tapeten vet jeg), men er det greit om jeg gir deg beskjed i morgen feks? Her må ting tas litt mer på sparket, ettersom jeg aldri vet hvor mye søvn vi får og når vi da står opp..

Jeg kjenner meg veldig trygg på bleieskift, holding/løfting osv, men ammingen og det å ta med han ut og sånn (bekledning) er veldig vanskelig synes jeg.. Bare det å gå tur eller ta han med til et senter, hva skal jeg kle på han da liksom? Foreløpig har vi kledd på han ull/bomullsbody og strømpebukse + lue, votter og ullsokker og utedress når vi går tur. Da ligger han i en lammeskinnspose. Holder det eller er det for mye?

Hvis vi skal på et senter feks (må bytte litt gaver), hva skal han da ha på seg?

Luremegpå* Da ser jeg frem til blikkfesting og smil om noen ukers tid forhåpentligvis - kanskje det gjør det litt lettere for både motivasjon og det hele :)

Alt vi har av klær er for stort, så må nok kjøpe noe i str50 også.. Han svømmer jo i alt egentlig og det er jo ikke noe særlig for en liten en.. Gleder meg masse til å føle meg som en proff!!!! :nigo:

Endret av Dine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neytiri* Jeg bruker skjoldene enda ja, men bare av og til etter å ha lest litt hva du skrev om avvenning. Så nå bruker jeg de stort sett bare på natten, når jeg er skikkelig sliten og han har ligget og sovet. Jeg håndmelker alltid litt, sånn at det allerede er melk der når han legges til.

Etter jeg var på ammepoliklinikken på Riksen forrige fredag og fikk god hjelp, så føler jeg det går bedre og jeg har ikke blitt like sprengt. Det er stort sett høyre bryst han har problemer med, av en eller annen merkelig grunn.. Har det noe å si? :sjenert:

Iril* Så bra ammingen går bedre for dere! Det gjør det forøvrig hos oss også, men noen ganger (særlig natten) føles det helt håpløst og han spenner seg veldig. Men det går absolutt bedre og jeg gleder meg veldig til han skaper blikkontakt og smiler til meg :hjerte:

Pupsilure* Tusen takk for tilbudet, det er veldig mulig jeg tar det i mot og lar deg komme en liten tur på besøk med sjalet.. :sjenert: Må bare høre med mannen hvilken dag som passer best (fredag har vi endel på tapeten vet jeg), men er det greit om jeg gir deg beskjed i morgen feks? Her må ting tas litt mer på sparket, ettersom jeg aldri vet hvor mye søvn vi får og når vi da står opp..

Jeg kjenner meg veldig trygg på bleieskift, holding/løfting osv, men ammingen og det å ta med han ut og sånn (bekledning) er veldig vanskelig synes jeg.. Bare det å gå tur eller ta han med til et senter, hva skal jeg kle på han da liksom? Foreløpig har vi kledd på han ull/bomullsbody og strømpebukse + lue, votter og ullsokker og utedress når vi går tur. Da ligger han i en lammeskinnspose. Holder det eller er det for mye?

Hvis vi skal på et senter feks (må bytte litt gaver), hva skal han da ha på seg?

Luremegpå* Da ser jeg frem til blikkfesting og smil om noen ukers tid forhåpentligvis - kanskje det gjør det litt lettere for både motivasjon og det hele :)

Alt vi har av klær er for stort, så må nok kjøpe noe i str50 også.. Han svømmer jo i alt egentlig og det er jo ikke noe særlig for en liten en.. Gleder meg masse til å føle meg som en proff!!!! :nigo:

Hei

Er ikke ekspert, men husker når jeg jobbet i barnehagen, så var det så mange sånne spm..Men som en regel jeg alltid hadde var å ha på et plagg mer enn meg selv..Jeg kler på han bomullskler, og evnt raggstrømper + sånn fleecedress.i vognen har jeg en dyne, du må ikke kle for mye, da blir de lett suttrette, spes hvis du går på kjøpesenter..ta alltid av luen og åpne dressen fullt opp.

Du lærer då kjenne barnet ditt etterhvert..f,eks hva liker han å ha på seg inne? Da tar du på et plagg mer ute f.eks! U can do it!!

Mine tips.. Veldig ivrig i boken din i dag :rødme: :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du si fra i morgen, eller senere. Skjønner at ting må tas på sparket :)

Syns bekledningen hørtes fin ut jeg :jepp: Og når du kommer inn på senteret kan du åpne posen og ta av vottene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av luen og. Også kjenner du bak i nakken hans om han er for varm, han skal være behagelig varm der. Det hender jeg må ta dressen helt av på senteret, men det er fordi Voksi-posen er så varm, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det jeg hadde tenkt ift senter-bekledning.. Men lammeskinnsposen er av den gamle sorten, så kan ikke åpnes :vetikke: Men kommer til å ta av han lue og votter ja, så går det nok greit. Akkurat det bekymrer jeg meg ikke altfor mye over, men greit å forhøre seg litt..

Det verste nå er ammingen og det med sovingen som er mine største problem og bekymringer..

Nå er det dags for amming igjen og vi skal se på Tid for hjem samtidig - det er alltid gøy med oppussingsprogram :nigo:

Er det noen flere tips ift at han kan sove alene på natten (gjerne dagtid også, men natten først og fremst) og amming (at han ikke får til å ta tak når han gråter og spenner seg), så er det bare å skrive - alt tas i mot med stor takk!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vet jeg ikke hva du gjør med posen :vetikke: Men det er ikke alltid jeg åpner posen min heller, og han har aldri vært for varm, og jeg sjekker hver gang.

Oppussing er morsomt :jepp: Og så er det vel jordmødrene på nrk i dag? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan legge ham oppå posen? Om den ikke er for høy da.

Når det gjelder ammingen er mitt beste tips å ta tiden til hjelp. Er du veldig sprengt, og det er derfor han ikke får tak? Eller blir han for sulten før du legger ham til sånn at han kaver seg opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, det er mye å sette seg inn i skjønner jeg. Du står på som en helt nå og jeg er sikker på at ting går seg til etterhvert. Det er veldig lov å være både sliten og lei, samt å lure på hva man egentlig har begitt seg utpå. Har tenkt sånn mange ganger selv. Hæ? Jeg? Gravid? :hakeslepp:

Stå på! Dette klarer du :jepp: . Ser for meg Lilletassen som gutten på bildet ditt :fnise: :rødme: . Hvis/når du skal sende bilder på pm viljeg og gjerne se den lyslygga skjønningen din :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dine! :)

Bolla smilte bevist rundt 4 uker og nå smiler han veldig ofte, spesielt til meg. men også til de som smiler til han. :) Det beviste smilet kommer vist rundt 44-46 utviklingsuke. Sånn om du regner videre fra svangerskapet.. Blikkontakten kom vel enda tidligere, men bare i korte perioder. Det sies at rundt 2 mnd vil man merke at det blir mye enklere å holde blikket lenge og også når man beveger seg vil de lettere kunne følge deg med blikket. Det stemte veldig godt her. Skjedde ganske mye sånn sett rundt 7-8 uker føler jeg. Han begynte for alvor å "prate" i denne tiden også. Det er så kos :rødme:

Ang bekledning. Her har vi lett for å kle på for mye.. For vi har fått en varm gutt. Han blir fort svett og vi må passe på å ikke kle på for mye. Hadde han blitt liggende i posen på senteret hadde han blitt ALT for varm. Vi hadde ullundertøy + ulldress + dunposen + et vognteppe ute på de aller kaldeste dagene nå. Og han ble mer enn nok varm i alle fall. Pluss lue - skjerf - votter - ull"sko". Nå som det har blitt mildere har jeg hatt på han to lag "inneklær", dvs body+ strømpebukse, joggebukse og en liten ulljakke og lue og alt det der. Og bare dunposen. Den har saueskinn i bunn da. Og det er akkurat passe. Vi gikk inn på en butikk og jeg glemte å åpne posen.. Da var det en illsint, varm og rød gutt som klagde etterhvert.. :sjenert: Så på senter åpner vi alltid pose og dress, og har heller med et lett ullteppe til å regulere med. Det er også fint for å skjerme han litt mot alle spotlightene. Lua er lurt å ta av i alle fall for den holder på varmen som et lokk.. Lurt å legge oppå posen som Iril sier sikkert!

Amming blir enklere med tiden.. Og ellers ville jeg bare hørt på ekspertisen her :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å legge han oppå posen ja, det kan jeg evt prøve :Nikke:

Han blir nok så sulten at han kaver mye.. For nå klarer jeg å amme tidsnok til at puppene ikke blir altfor sprengte og det går bra. I stad begynte han å kave ved puppen igjen selv om det ikke var for lenge siden han hadde fått. Da åpner han munnen høyt, men spenner hele kroppen og jeg må føre brystet til han og ikke han til brystet, slik som jeg burde. Han vil liksom ikke lukke munnen ordentlig og lenge nok til å få grep.. :klø:

Det er vanskelig det med bekledning ja.. Hvor får man forresten tak i skjerf til så små? Jeg lurer på om ikke gutten vår også er veldig varm av seg, for han blir veldig fort varm når han spiser for eksempel. Vi prøve å holde soverommet kaldt, men jeg har ikke lyst å ha vinduet oppe om natten (noen av dere som har det forresten?), så vi lufter godt ut før leggetid.

Ang smokk, så har vi forsøkt det et par ganger, da det virker som han har et veldig sugebehov.. Men selv prematur og tommee tippee smokken (0-3mnd) er for store virker det som, og han lager brekningslyder.. Tenkte kanskje dette kunne hjelpe på det å sove litt alene både natt og dag. Noen tips der i gårdn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, altså skjold kan være et godt hjelpemiddel hvis man trenger det, jeg har aldri vært negativ mot det, men avenningen må man være klar over.....altså man må tenke tilbake hvorfor man begynnte med skjoldet til å begynne med.

Her begynnte vi med det fordi snuppa var veeeeldig liten og klarte ikke ta tak i brystet. Hvorfor tror du du begynnte med skjoldet?

Føler du nattamminga er vanskeligere en på dagen?? hvordan ammer du på kveldstid, hvor langt går det før neste måltid??

Kom til å tenke på når jeg var "ny" på det at jeg lagde en logg, for å se hvordan døgnet så ut, hvor lenge hun var ved brystet, om hun tok 1-2 pupper.....osv. Kan være greit for å se hvor man kan justere, fikse, få hjelp til å få en bedre natt på ;)

Har du prøvd forskjellige ammestillinger? eller riktigere sagt, hvilken ammestilling har du han i til vanlig?

uff mange spm fra meg, men det er letter for meg å finne løsningen om jeg vet alt hvis du skjønner :fnise:

ang bekledning, her har vi en varmepott av en jente altså.......skulle ikke tro det når hun var bare 2 kilo til å starte med :dåne:

Min erfaring er at fleste kler litt for mye på ungene sine, fort gjort å få et sint lite barn in på et senter når man glemmer å ta av lua eller votter......eller å åpne posen.

Nå kan jeg si for oss at vi har på henne forskjellige ting ettersom vi skal ditt og datt. Når hun sover ute har hun på seg bomullsbody, strømpebukser,sokker,fleecedress(tynn), silkelue+utelue, votter, og ullsokker/sko....så er hun oppi dunposen sin som har ull hun ligger på. Dette er meeer en nok......enkelte dager hvor det trapper ned mot -10 har vi også en hals på henne.

Når vi vet vi skal på senter...altså fra bil til senter og bil igjen har vi på henne de samme "inneklærne" og så utedress(termo), votter, sokker/sko, silkelue og utelue........da pleier vi å ta lammeskinnet i dunposen ut av posen, så legger vi henne oppå det......har så ullteppe/fleece over........in på senteret tar vi av luer og votter......og evt. åpner dressen litt........

dette er jo individuelt fra barn til barn også...noen er veldig varme og noen er veldig kalde.....beste måten er å prøve seg frem og kjenne varmen i nakken på barnet....de skal ikke svette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sover alltid med vinduet litt åpent, klart på de dagene det ble iiiiskaldt -10 og sånt var den lukka......men tempen er rundt 17-18 grader på rommet, og det liker vi alle 3.

Når du legger han til så sikter du brystvorta mot nesa han sant?? Sikker på at det ikke er noe annet han trenger, få ut luft kanskje isteden for å amme....eller er det tydelig at han er sulten?

Når de er så nye på å lære seg dette så er det en tålmodighetsprøve, det beste for mor er å være helt avslappet(letter sagt en gjort i know), men de kjenner hvis vi stresser. er lov å være sinna som sagt.....får du han til slutt å spise på brystet når han er sånn???

forresten, ikke tving han på brystet, vil han absolut ikke ville jeg tatt en pause, for å dytte mot brystet når de ikke vil blir ofte mer vegring.

som sagt, dette kommer seg, er ikke noe vi ammere ikke har vært igjennom i starten tipper jeg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...