Dine Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #4881 Del Skrevet 30. juli 2013 Tusen takk Siebaeo Vi har virkelig funnet drømmehuset og føler vi har fått mye for pengene Jeg er ganske så nybegynner Cypress, men prøver å sette meg skikkelig inn i det nå som jeg virkelig må. Setter pris på at du forklarer, så får jeg heller spørre om jeg ikke skjønner.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 30. juli 2013 #4882 Del Skrevet 30. juli 2013 (endret) Så gode tips, Cypress Skal prøve å huske det når jeg en gang skal selge. Mannen er skikkelig god på å prute. Han sier bare "gi meg en bedre pris". Jeg har prutet litt på briller og solbriller faktisk. Gratulerer så mye med hus forresten Så fint at dere slapp å gå helt opp til taket deres Endret 30. juli 2013 av Becky1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 30. juli 2013 #4883 Del Skrevet 30. juli 2013 Tror det er et bra stalltips å prute ned prisen. Vår megler ba meg om å ta en visning selv som endte med å bli den som førte til budrunde. Han deltok heller ikke på nøkkeloverrekkelsen. Men godt betalt tok han! Så les og vurder avtalen nøye, cypress sier veldig mye klokt Spennende tider, gøy med kort tid til overtakelse da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky1 Skrevet 30. juli 2013 #4884 Del Skrevet 30. juli 2013 PS: Ang det å få flere tilbud fra flere meglere. Da mamma skulle selge huset til mormor fikk hun først tilbud fra en megler som ville sette prisantydningen til 6.5 mill. Dette var altfor lite for dette huset og de fikk et par tilbud til. De endte med å selge huset for rundt 10 mill! Det er 4.5 mill forskjell det. Det samme skjedde med svigermor, dog i lavere prisklasse. Lønner seg å sjekke med flere. Ikke det at å sette prisen høyt nødvendigvis er det beste, men de må jo være litt ambisiøse og ha litt tro på salget. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 30. juli 2013 #4885 Del Skrevet 30. juli 2013 Oi Becky, ditt eksempel var jo enda grellere enn mitt! 4,5 mill i diff er jo helt sykt!! Skriver litt i morgen Dine! Må sove nå... (Forbehold for barnefødsel ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 31. juli 2013 Forfatter #4886 Del Skrevet 31. juli 2013 Synes det er helt supert at dere kommer med tips, råd og innspill!! Det er så mye som står på spill, så jeg tar i mot alt jeg kan få av råd Nå får eg straks besøk av Dnb, men har hatt Aktiv og Eiendomsmegler1 her i april. Så da får jeg 3 uavhengige verdivurderinger og tilbud. Har vel egentlig utelukket Eiendomsmegler1 ettersom hun som var her var hyggelig, men tafatt. Hun som kommer etterpå er snbefalt av en venninne og mamma faktisk, for det var hun som solgte barndomshjemmet mitt nå i juni! Og har solgt flere leiligheter i borettslaget, alle over takst såvidt jeg har fått med meg. Men hun er dyr da.. Rundt 80 000kr tror jeg det var. Men skal prøve å få ned prisen, for en venninne av meg valgte henne ikke fordi hun hadde for høy pris, så jeg kan spille litt på det også kanskje. På en måte håper jeg du er fødeklar i dag Cypress, men av egne egoistiske grunner håper jeg du skriver litt her inne Becky: ja, deilig å ikke nå helt taket! Og takk for innspill for noen dager siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 31. juli 2013 #4887 Del Skrevet 31. juli 2013 Sånn, nå har jeg endelig fått satt meg ned for å skrive litt. Mannen og jeg kom så veldig i siget på å få ting i stand her i dag, så jeg har ikke rukket før nå. Får håpe du får noe ut av dette da... Laaaangt ble det i hvert fall!!!! Salgsprosessen starter i grunn med at du kontakter megler, og inngår et salgsoppdrag med han. Så fort avtalen er signert, går megler i gang med å innhente masse informasjon, fra kommunen, forretningsfører, kartverket etc. (varierer litt ut fra hva slags type eiendom det er). Ut fra denne informasjonen skriver han salgsoppgaven/prospektet. Noe informasjon må kanskje du som selger også bidra med, typisk ligningsverdi (står på siste likning) fordi det kan ta lang tid å få hentet inn dette fra andre steder. Dersom du vet om spesielle ting ved eiendommen eller planer for området (bygging på nabotomt som kan få betydning for eiendommen f.eks) bør du informere megler om det, slik at han kan informere videre til kjøper. Et stalltips er selvfølgelig å gi all den slags informasjon skriftlig, slik at HVIS det skulle bli noe bråk om informasjonen er formidlet videre eller ikke senere, så kan du i hvert fall dokumentere at du har gjort din bit. Du har ingenting å vinne på å prøve å fremstille eiendommen bedre enn den er, altså gi uriktige opplysninger, eller å tilbakeholde informasjon som du burde skjønne at selger har grunn til å ville ha. Sånt blir det bare reklamasjoner og tøys av. På den annen side, har også kjøper en undersøkelsesplikt, og du har ingen plikt til å fremheve eventuelle negative ting særskilt, dersom kjøper burde oppdaget dem ved normale undersøkelser (eks., du trenger ikke gå på visning og be kjøper legge merke til knirk og peke på alle hakk i parketten). Megler kontakter takstmann og fotograf som kommer på befaring til dere. Før fotografen kommer må dere selvfølgelig rydde masse, og sannsynligvis fjerne en del møbler. Dette kan megler hjelpe til med, å se hva som bør flyttes bort. Evt kan dere vurdere å få hjelp fra et stylingfirma, men dette koster som regel minimum 10.000 kr, dersom de skal komme med møbler og sånt. Når megler er ferdig med å skrive salgsoppgaven sender han den til deg til gjennomlesing. Du bør bruke litt tid på å sjekke at det han har skrevet er riktig, og gi beskjed om du ser noe som er feil. I mellomtiden har gjerne megler lagt ut eiendommen på Finn (evt i avisen dersom dere syns det er verdt å bruke penger på det (ikke gidd det, mener jeg…)). Så er det tid for visning. Rydd og vask som du aldri har gjort før i forkant! J Og neste virkedag etter siste annonserte visning, er det forhåpentligvis tid for budrunde! Megler har ikke lov til å videreformidle bud som har kortere akseptfrist enn kl 12 dagen etter siste visning, så som regel er det rundt da det er mest action. Forhåpentligvis er det flere enn én som er interessert, slik at de byr over hverandre. Megler holder deg orientert hele tiden. Du er ikke forpliktet til å akseptere noe bud, ikke en gang det høyeste. Du kan velge å akseptere et lavere bud hvis du vil, men det er jo ikke så praktisk. Det skjer som regel bare dersom kjøper har lagt inn forbehold du ikke kan akseptere (forbehold om finansiering eller overtakelse langt frem i tid f.eks.). Skulle det ikke komme inn noe bud, vil man kjøre en visningsrunde til. Vi får jo håpe dere slipper det, og at det kommer en haug med interessenter første runde! J Når dere aksepterer et bud, er avtalen inngått, og begge parter er bundet. Kontrakten som signeres i ettertid er bare en nedskriving av den allerede inngåtte avtalen. Noen dager/uker etterpå arrangerer megler et kontraktsmøte, som megler, selger og kjøper deltar på. På kontraktsmøtet signerer dere altså kontrakten, i tillegg til skjøte/hjemmelsovergang og kjøpers pantedokument. Dere trenger ikke ha med noe til møtet, megler ordner alt dette. Forhåpentligvis har dere fått kontrakten tilsendt på forhånd til gjennomlesing. Dersom det er noe dere lurer på, spør megler på forhånd eller i møtet. Han bør kunne forklare alt sammen! J Etter møtet er det bare å vente på overtakelsen. Og pakke og flytte selvfølgelig! Megler sjekker at penger er kommet inn på hans konto før overtakelsen, og så snart skjøtet/hjemmelsovergangen er tinglyst (kan ta noen dager etter overtakelsen) overfører han oppgjøret til selger (minus meglers honorar som tidligere nevnt). Og that’s it tror jeg!! Jeg har sikkert glemt masse, og tatt med masse du visste fra før… Men du får bare spørre altså, hvis du lurer på noe mer!! (Og korriger meg gjerne, dersom noen ser at jeg har skrevet noe feil!) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 5. august 2013 Forfatter #4888 Del Skrevet 5. august 2013 Tusen takk for god og fyldig forklaring Cypress! Vi har signert kjøpskontrakten for huset vårt og nå skal vi ha takstmann og fotograf i leiligheten vår førstkommende torsdag. Nå pakker vi ned, rydder og flytter på ting for at det skal se best mulig ut. Har tenkt å handle inn litt på Ikea i morgen, sånn som nye håndklær, lys og planter for at det skal se freshest mulig ut på bildene og ved visning. Har dere noen tips til hva annet jeg bør kjøpe inn / gjøre før fotografen kommer eller til visning? Vi vil jo ha finest mulig annonse og bilder og selvsagt mest mulig for leiligheten vår Fryktelig mye å ordne og gjøre og forrige dagen kjente jeg meg så utmattet og innså at jeg har tatt på meg litt vel mye sånn "rett etter" fødsel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyregod Skrevet 5. august 2013 #4889 Del Skrevet 5. august 2013 Tips fra meg er å ikke ha personlige ting fremme som bilder og sære pyntegjenstander. Ha det enkelt, ikke for mye ting stående fremme. Friske blomster/planter og urter på kjøkkenet. Levende lys gjør mye for stemningen. Vi solgte leiligheten vår for et par år siden og da fikk vi skryt av fotografen for å ha gjort det så fint ogsp solgte vi mye over takst. Men hva som gjorde det er jeg jo ikke sikker på da. Men det skader ikke å pynte litt Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lollipop* Skrevet 5. august 2013 #4890 Del Skrevet 5. august 2013 Hiver meg på dyregod med å ha det enkelt. Så kan hvem som helst se for seg å bo der Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 5. august 2013 Forfatter #4891 Del Skrevet 5. august 2013 Vi rydder for harde livet Har fjernet alle personlige bilder og de få pyntegjenstandene vi har. Skal handle litt på Ikea i morgen så det blir stylish Har også skjønt at det lønner seg å ha minst mulig fremme, skjønner godt det. Gleder meg til vi har solgt og det er over, så kan vi konsentrere oss om å "kun" flytte Flyttet da Tassen var 5-6 måneder og sverget at jeg aldri skulle gjøre det igjen, men here I am.. Siste gang - sverger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 5. august 2013 #4892 Del Skrevet 5. august 2013 Gratulerer med hus! Hvor endte dere opp? Ligger det på finn så jeg kan få se? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 5. august 2013 #4893 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Flyttet da Tassen var 5-6 måneder og sverget at jeg aldri skulle gjøre det igjen, men here I am.. Siste gang - sverger! Håper du kommer til å synes det går lettere denne gangen Du er jo tross alt dreven på å flytte med baby nå Ble det hun megleren som du hadde blitt anbefalt eller? Cypress: Nevnte det du skrev om meglere som "jukset" med provisjonssatsen ved å stryke over den slik at det skulle virke som at man fikk rabatt, for mannen - som er megler. Og han hadde aldri hørt om noe sånn før. Han har jobbet litt i Oslo også, som jo er helt annerledes enn resten av landet. Så om det er så veldig vanlig vet jeg ikke helt. Men alltid lurt å prøve å få rabatt uansett Endret 5. august 2013 av Jesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 5. august 2013 #4894 Del Skrevet 5. august 2013 Håper du kommer til å synes det går lettere denne gangen Du er jo tross alt dreven på å flytte med baby nå Ble det hun megleren som du hadde blitt anbefalt eller? Cypress: Nevnte det du skrev om meglere som "jukset" med provisjonssatsen ved å stryke over den slik at det skulle virke som at man fikk rabatt, for mannen - som er megler. Og han hadde aldri hørt om noe sånn før. Han har jobbet litt i Oslo også, som jo er helt annerledes enn resten av landet. Så om det er så veldig vanlig vet jeg ikke helt. Men alltid lurt å prøve å få rabatt uansett Hadde han ikke hørt om det altså? Forsåvidt betryggende da, om det ikke er fullt så vanlig som jeg har inntrykk av. Vi opplevde det både da vi skulle selge leilighet i 2004 og i 2010 selv (i Oslo) og søsteren min opplevde det nå i sommer (like utenfor byen). I tillegg så jeg det drøssevis av ganger da jeg jobbet delvis (innleid) på et meglerkontor i 2008-10. Men det kan jo være tilfeldig, skal ikke dra alle over én kam selvfølgelig. Men selgere - det er det ikke til å komme fra at de er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 6. august 2013 #4895 Del Skrevet 6. august 2013 Nå kom jeg på hvor mye pes det var å selge! Det er skikkelig mye styr, for å få boligen klar til bilder og visning, ja. Vi solgte jo to leiligheter parallellt med samme megler, og siden jeg hadde finere sofa enn mannen så valgte vi å bruke den på begges bilder og visning. Så vi frakta nå den sofaen fram og tilbake et par ganger Husker også at vi kjøpte en svær plante på Ikea til bildene, som jeg ble så lei av å flytte på at vi kasta den bare når vi flytta inn i huset. Så jeg føler med dere i ukene framover Dine, for det er pes i den fasen dere er i nå I tillegg har dere to små barn som skal tas vare på og du må jo passe på at det ikke blir for mye. Håper dere får solgt raskt Et tips er forresten å bare pakke ned det dere ikke må ha som dere nå tar bort til bilder og visning. Putt det i bokser og gjør den pakkejobben ferdig med en gang, framfor å stue/rydde det vekk. Så slipper dere den pakkejobben senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 6. august 2013 #4896 Del Skrevet 6. august 2013 Ser du har fått de samme tipsene jeg ville gi om blomster, ryddighet og ikke personlige ting fremme. Jeg har et annet lite triks, som jeg ikke vet hvor godt det engentlig funker, men det er kanskje verdt et forsøk? Bake kanelboller (varme opp) og ha fremme til visning. Har lest at en hjemmekoselig lukt (som kanel) kan gjøre en positivt innstilt og glad når man ser på en leilighet. Jeg vet ikke om det faktisk har noe å si, men den ene visningen var på en søndag og da var nok folk rundt og så på flere leiligheter i slengen og ble dermed sultne, så de fleste ble spist Jeg solgte leiligheta langt over takst, men det er selvfølgelig mange faktorer som spilte inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 6. august 2013 #4897 Del Skrevet 6. august 2013 Det med lukt av gjærbakst har jeg også hørt, men om det faktisk fungerer vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 6. august 2013 #4898 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Hadde han ikke hørt om det altså? Forsåvidt betryggende da, om det ikke er fullt så vanlig som jeg har inntrykk av. Vi opplevde det både da vi skulle selge leilighet i 2004 og i 2010 selv (i Oslo) og søsteren min opplevde det nå i sommer (like utenfor byen). I tillegg så jeg det drøssevis av ganger da jeg jobbet delvis (innleid) på et meglerkontor i 2008-10. Men det kan jo være tilfeldig, skal ikke dra alle over én kam selvfølgelig. Men selgere - det er det ikke til å komme fra at de er! Nei, han hadde aldri hørt om det. Men nå skal det sies at det firmaet han jobbet for i Oslo virket veldig ryddige og ordentlige, og i byen her er det nok ikke noen som tør å fuske med det, i og med at ryktene går fort her. Så selv om han ikke har hørt om det betyr det jo ikke at det ikke forekommer Mitt inntrykk er at meglerne i Oslo er de "verste" selgerne, da det er voldsom konkurranse, og de aller fleste kun går på provisjon. Endret 6. august 2013 av Jesse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 8. august 2013 Forfatter #4899 Del Skrevet 8. august 2013 Annonsen er tatt vekk Marmot.. Hadde takstmann her i dag tidlig og fotograf i stad. Fikk akkurat tilbakemelding vedr.takst og den ble taksert til 375 000 mer enn vi kjøpte for for 2 år siden Håper vi får solgt til takst hvertfall.. Skikkelig sliten etter utrolig mye rydding, vasking og enda mer rydding. Fysj! Har sturet vekk 15 store flytteesker i en bod (gjorde som du sa Pusla), så er det enda mer rydding og vasking før visning neste helg. Får prospektet i morgen til gjennomgang og så blir leiligheten lagt ut mandag.. Skikkelig spennende tider det her! Håper på bra bilder i morgen..!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 8. august 2013 #4900 Del Skrevet 8. august 2013 Det var en bra takst! Spent på å se annonsen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå