Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Du må også huske på at du ikke får feriepenger for mer enn 48 dager av dagpenger, og om du først får dagpenger og så permisjonspenger som arbeidsledig, får du ikke "dobbelt" med feriepenger. Så om du ender opp sånn kan du vel ikke regne med å ha noe ferie i 2013, om det skulle bli klaff på første forsøk.

NAV har en FB-side der man skan spørre om foreldrepenger, men du vil kanskje ikke det sånn helt åpent på FB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men jeg kan kanskje sende de melding på FB? Sjefene mine ser hva jeg holder på med på FB, så det vil jeg ikke dele med alle nei :)

Jeg er helt sikkert veldig dum som ikke forstår dette, men hva mener du med "du ikke får feriepenger for mer enn 48 dager av dagpenger"? Dersom jeg har gått på dagpenger mer enn 48 dager så får jeg ikke feriepenger? Greit å ha det inn med teskje noen ganger... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Om du går på dagpenger 48 eller 100 dager, får du feriepenger for 48 dager uansett. Hadde du vært i jobb før permisjonen, og fått permisjonspengene dine fra NAV, hadde du også fått feriepenger for 48 dager. Men om du både får dagpenger og permisjonspenger fra NAV i samme kalenderår, får du likevel feriepenger for 48 dager, ikke 48 * 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønte jeg det :) Eller, sånn halvveis. Skjønte akkurat det, men jeg klarer ikke å se hvor 48 dager kommer inn egentlig. Trodde man hadde krav på 25 eller 36 dager (basert på om en arbeidsuke er 5 eller 7 dager). Men det må jeg sette meg inn i. Kan altfor lite om dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå blander du ferie og feriepenger. Når du jobber, tjener du opp feriepenger alle dagene du jobber. Slik at feriepengeutbetalingen din er 10% eller 12% av det du har tjent, ikke sant? Får du dagpenger eller permisjonspenger av NAV, får du 10% eller 12% av det du har tjent i 48 dager. Noe som gjør at du får veldig, veldig lite feriepenger og dermed begrenset mulighet til å faktisk ta ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, der gikk lyset opp for meg :idesmil: Herlighet. Ja, nå skjønte jeg det. Tusen takk for tålmodighet og utfyllende svar :fnise:

Nå som dette endelig falt på plass så gjelder det at jeg finner ut av det med foreldrepenger og svangerskapspermisjon. Jeg ser at chatten er hverdager mellom 9:30 og 14:30, da er jeg på jobb og kun 1 meter fra sjefene. Så den utgår tror jeg.. Jeg får ikke ringt heller i og med at jeg er på jobb og de svarer jo aldri på mail.. Kjenner at jeg har lyst å finne ut av det fortest mulig, for å få litt peace of mind.

Et alternativ (som jeg har lite lyst til) er å bli gravid (hvis det klaffer på første forsøk) og så gå rett ut i sykemelding før jeg evt. får "sparken". Da tror jeg ikke de har lov til å la meg gå, har de det? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stod på NAV sine sider:

Dersom du er arbeidsledig og mottar dagpenger, fastsettes grunnlaget for beregningene av foreldrepengene lik de utbetalte dagpengene. For gravide kvinner som helt eller delvis er arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter dersom det er mest gunstig.

Forstår jeg det riktig om at dersom jeg blir gravid i feks oktober og mister jobben i november (med termin ca.juli), så tar NAV og beregner foreldrepenger basert på de 6 mndene jeg faktisk har fått full lønn? :klo: Et svangerskap er jo 9 mnd og hvis det er "6 av de siste 10 mndene" som gjelder..?

Eller er jeg helt på bærtur??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, Dine, det var ikke kjekt å lese dette :klem: Det er skikkelig urettferdig at det skal komme et sånt slag nå som alt så så lyst ut for dere!

Jeg har dessverre alt for lite peiling på disse tingene med NAV, stønaden og sånt så jeg tror ikke jeg kan hjelpe deg. Fint at Marmot er så flink da og svarer deg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig trist å lese snuppa.

Skulle ønske jeg kunne sagt noe fornuftig, men om jeg kan si en ting uten at du blir sur.........Its just money. Da mener jeg greier med hvordan det evt ville blitt med ferie og greier om du ble gravid.

Veldig trist at de sliter økonomisk og at det skal henge på skuldrene til ansatte, mannen min opplevde dette og endte opp med å få ny jobb som han er i nå da.......ga han veldig ro i kroppen, men han hadde ikke akkurat graviditet å tenke på...

Jeg ble jo gravid etter jeg hadde takket ja til ny jobb, og du vet jeg ble fort sykemeldt, jeg fikk ikke sykepenger før ETTER Bumba kom, og foreldrepenger fikk vi ikke før nesten 6mnd etter hun ble født. Skulle ønsket at jobben hadde betalt alt dette sånn som mange gjør, men ofte privat og små bedrifter gjør ikke det. Det er de beste 6 av 10 mnd som gjelder, har ingeting om du har fast jobb eller ikke.......man kan være vikar eller jobbe en ekstra jobb for å få opp gjennomsnittet........

SIkkert ikke noe svar for deg, men ville bare si jeg føler med deg :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo ikke få full lønn i 6 av siste 10 mnd. Det regnes fra når du føder, og ved fødsel vil du ha vært arbeidsledig i mer enn 4 mnd.? Nå begynner det å bli seint på kvelden for meg, så det kan hende jeg må svare på nytt i morgen. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne sagt noe fornuftig, men om jeg kan si en ting uten at du blir sur.........Its just money.

Men akkurat det betyr ikke en dritt om man ikke får betalt huslån og billån og mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk både Pusla og Neytiri :klem: Og ikke minst Marmot for alle råd underveis :) Sov godt :fnise:

Vet du Neytiri, jeg blir absolutt ikke sur - jeg blir nesten mer overbevist om at vi faktisk skal klare det.. Penger er bare penger, men det er klart at vi må klare oss økonomisk alle fire. Jeg vil ikke at Lilletassen skal slite på bekostning av en en ny babytass. Samtidig så er det en liten sorg over at vi kanskje ikke får begynt om en måned allikevel.. Jeg regnet kjapt ut hva jeg vil tjene i mnd før skatt og jeg tror faktisk det skal gå rundt. Hvertfall sånn som vi bor nå. Vi kommer sikkert til å få litt hjelp av svigers kan jeg tenke meg, men det kan vi jo ikke ta for gitt. Og uansett vil ikke det være så store summer akkurat..

Nei, "heldigvis" er det noen uker til EL og pp1 egentlig begynner. Nå nevnte jeg for jobben at jeg kanskje bør begynne å se andre steder, men at jeg virkelig vil bli der. Forhåpentligvis gjør de "alt" for å beholde meg også og at jeg får bli..

Sendte nettopp mail til NAV og håper å få svar før jul... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanskelig situasjon du har kommet i. Håper det ordner seg. Men om du blir gravid og sykemeldt og så sagt opp mens du er sykemeldt mener jeg du får samme lønnen så lenge du er sykemeldt selv om du ikke har jobb lenger. Vet ikke så mye om sånne ting, men mener det er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men akkurat det betyr ikke en dritt om man ikke får betalt huslån og billån og mat.

Jeg tror du misforsto meg. Selvfølgelig skal man kunne betale regningene sine, men at man evt ikke får nok feriepenger for å ta ut ferie etter permisjon er (for meg) ikke det viktigste.......

Jeg er likevel av den tro at man klarer seg ofte på mindre en man tror, har vært der selv og overrasket meg selv.

Tusen takk både Pusla og Neytiri :klem: Og ikke minst Marmot for alle råd underveis :) Sov godt :fnise:

Vet du Neytiri, jeg blir absolutt ikke sur - jeg blir nesten mer overbevist om at vi faktisk skal klare det.. Penger er bare penger, men det er klart at vi må klare oss økonomisk alle fire. Jeg vil ikke at Lilletassen skal slite på bekostning av en en ny babytass. Samtidig så er det en liten sorg over at vi kanskje ikke får begynt om en måned allikevel.. Jeg regnet kjapt ut hva jeg vil tjene i mnd før skatt og jeg tror faktisk det skal gå rundt. Hvertfall sånn som vi bor nå. Vi kommer sikkert til å få litt hjelp av svigers kan jeg tenke meg, men det kan vi jo ikke ta for gitt. Og uansett vil ikke det være så store summer akkurat..

Nei, "heldigvis" er det noen uker til EL og pp1 egentlig begynner. Nå nevnte jeg for jobben at jeg kanskje bør begynne å se andre steder, men at jeg virkelig vil bli der. Forhåpentligvis gjør de "alt" for å beholde meg også og at jeg får bli..

Sendte nettopp mail til NAV og håper å få svar før jul... :unsure:

:klem: Håper du får svar som du ønsker deg, og at det ordner seg. Det finns aldri en perfekt tid å få barn, men det kan komme situasjoner som lønner seg kanskje å vente, håper du får klarhet så at dere kan begynne prøvingen når dere ønsket det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dinemor, en liten stund siden jeg har vært innom her! Veldig leit å høre om den vanskelige situasjonen du har kommet oppi :klemmer:

Nå har jeg bare skumlest gjennom det Marmot forklarte, så mulig hun allerede har skrevet det. Men jeg har ei arbeidsledig, gravid venninne som jeg nettopp snakket med om dette med permisjonspenger når man har gått på dagpenger.

Dagpenger blir regnet med i grunnlaget for foreldrepenger, men hun hadde fått beskjed om at de tar utgangspunkt i de 3 beste av de siste 10 månedene(litt usikker på om det var 10, men noe i den duren) Så hvis du rekker å jobbe litt med full lønn mens du er gravid, før du evnt. blir sagt opp så er jo det med på å heve foreldrepengegrunnlaget.

Jobben din taper vel i grunnen ingenting på å ha deg i permisjon, i og med at det jo er NAV du får penger fra (kan aldri tro at en så liten bedrift velger å forskuttere foreldrepenger) og hvis de i utgangspunktet ikke er sikre på om de har råd til å ha deg der, så er det vel på en måte positivt for de om du går ut i permisjon? :klo:

Håper virkelig dere finner ut av hvordan dere vil gjøre det :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, akkurat ferie trenger man neppe bekymre seg så veldig over, men jeg tenkte mer på om man er nødt å ta ut 100% foreldrepenger og så ikke kan ha noe ferie etterpå, må man sende barnet i barnehage når det er bare 9 mnd. Og hva gjør man hvis man ikke får barnehageplass da?

Det Superlilje sier stemmer.

Jeg er nok i overkant pysete av meg, jeg hadde bare ikke turd å bli gravid i en så usikker situasjon. Selv om jeg veldig, veldig, veldig godt skjønner den sorgen det er å måtte utsette prøvingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, akkurat ferie trenger man neppe bekymre seg så veldig over, men jeg tenkte mer på om man er nødt å ta ut 100% foreldrepenger og så ikke kan ha noe ferie etterpå, må man sende barnet i barnehage når det er bare 9 mnd. Og hva gjør man hvis man ikke får barnehageplass da?

Det Superlilje sier stemmer.

Jeg er nok i overkant pysete av meg, jeg hadde bare ikke turd å bli gravid i en så usikker situasjon. Selv om jeg veldig, veldig, veldig godt skjønner den sorgen det er å måtte utsette prøvingen.

Skjønner den, og ja klart jeg personlig ville ikke sendt en på 9mnd i bhg, men har heler aldri sittet i situasjonen å måtte ta det valget eller tvungen til det.

Det med bhg plass er kjipt ja, og veldig synd det er sånn det er.......der jeg kommer fra finns det kun 9mnd permisjon, men ingen har rett på bhg plass før 2 år, alle er så å si nødt til å ha dagmamma hvis ikke de bestemmer seg å bli hjemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel gikk i barnehage fra han var 10 og en halv mnd, og der og da hadde jeg ikke noe valg, men jeg hadde aldri gjort det igjen om jeg kunne velge. Det var ikke så ille der og da, men når jeg ser de nye på avdelingen hans nå i år, ser jeg jo at de som er bare 9-10 mnd. er alt for små for barnehage. Tråkker sikkert mange på tærne når jeg sier det, men... De er jo bare babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...