Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Hei Dine, er ikke så ofte innom om dagen, mye å gjøre :)

Jeg har funnet The no cry sleep solution på norsk! Skal finne link til deg i morra da jeg er på telefon. Vi har hatt akkurat samme utfordringene og denne methoden har gjort underverker, UTEN gråt :) snuppa roer seg selv, sovner av seg selv og sover 18:30-8!

Den korte lunten kjenner jeg til, husk at Tassen er i alderen hvor han virkelig begynner å få en personlighet, de vil gjøre ting mer selv og da å bli lagt på rygg for å akifte bleie blir til krangling. Tipset mitt er å lære deg å bytte bleien i fanget ditt eller evt ståendes den tiden han klarer det. Har du han i fanget liggendes så kommer han seg ikke bort, gjør alt klart med ny bleie å servietter.... Legg han over dine lår med rumpa ned; sett nye bleien under den gamle for så å ta av gamle.... Tørke ot pakke in fort! Er det bæsj kan det lønne seg en liten periode å skifte på gulvet der du har beina dine på hver side av han... Er sånn vi gjorde det inntil nylig da nå stellebordet er blitt ok igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer:

Uten søvn fungerer man rett og slett ikke, jeg er blitt et nytt menneske etter at jeg sluttet å amme. Synd det ikke hjalp for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er slitsomt når det blir sånn at alt føles som en kamp! Når du sover lite i tillegg , er det ikke rart at du får kort lunte! Jeg husker jeg hadde dårlig samvittighet for å være sliten en periode, for jeg var jo så glad for tulla. Da sa noen til meg at det går da an å være lykkelig mamma selvom man blir sint og er sliten innimellom!

Du har fått mange gode råd her også kan jeg jo trøste deg med at det går over og blir bedre! :klemmer:

Kos dere om det blir treff neste fredag, jeg kan dessverre ikke :tristbla: .

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky* Har ikke vurdert ferbermetoden egentlig.. Vet det funker for mange, men føler kanskje at det bør være siste utvei for min del. Men spørs om ikke vi bør benytte oss av den hvis nettene ikke blir bra.

Jesse* Jeg treffer deg veldig gjerne neste fredag uansett :jepp: Vi kan jo møtes i byen eller om vi er her eller hva vi gjør. Vet ikke hva som er lettest for deg? Kan prøve å se om det er noe bestemt vi kan finne på og så får de som kan bli med? Er litt deilig å komme seg hjemmefra også noen ganger..

Vi har prøvd oss på å droppe drømmemåltidet, men da våkner han en times tid etter vanlig drømmemåltid-tid og gir seg ikke før han får melk.. Så vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre, evt begynne avvenning? Men det føler jeg at er for tidlig i og med at jeg er usikker på om han får i seg nok på dagtid. Samtidig går han fint opp i vekt og virker ikke utilfreds på dagen (annet enn at han kjeder seg), så kan jo begynne å prøve evt.. Er bare så vanskelig å begynne med noe nytt når man har underskudd på søvn, for da føles absolutt alt helt forferdelig..

Neytiri* Kjempe flott om du gir meg tipset på norsk ;) Prøvde å lese på engelsk, og er veldig flink i engelsk, men allikevel var det ikke alt jeg klarte å få med meg. Har mer lyst å prøve den metoden fremfor ferbermetoden, så gir det gjerne et forsøk :Nikke:

Marmot* Ammeslutt har ikke hjulpet i det hele tatt. Jeg kunne gjerne fortsatt å amme både natt og dag, men sånn gikk det ikke. Det varte jo 8.5 måned, så var jo en stund hvertfall. Søvn gjør underverker!!

Mannen tok Lilletassen alene natt til i går og jeg fikk sove. Utrolig hva det gjør! Jeg våknet så klart hver gang Lilletassen våknet også, men jeg kunne bare snu meg i sengen igjen når jeg så mannen gikk inn til han. Vi har bestemt at vi skal ha det sånn oftere, at vi tar annenhver natt og heller får hjelp av hverandre dersom det er helt håpløst. Og det tror jeg skal fungere bedre for min del hvertfall og så virker det som mannen synes det er en god løsning også :)

Pusla* Du sier det så bra.. Det går an å være lykkelig selv om man er sint og sliten innimellom!! Det er nettopp dét jeg har vært litt "engstelig" for da.. At folk skal tro at jeg ikke har det bra og ikke vil være mamma mer liksom.. Man trenger virkelig søvn og slappe av for å fungere, uansett om man har barn eller ikke. Tok det opp med en venninne som er skikkelig sliten pga jobben, og vi kunne faktisk sammenligne de to litt. I dag har jeg en bra dag hvertfall, så får vi håpe det holder utover dagen ;)

-----

I dag skal Lilletassen og jeg på gården og se på dyrene :kaklehone: Blir nok spennende, for det er flere dyr han aldri har sett før. Gleder meg over at han skal få oppleve noe nytt! Har så lyst å finne på aktiviteter med han og vurderer Childplanet, men vet ikke om det er noe for en så liten som han. Har dere andre tips til lignende steder man kan aktiviserere små barn som han, så er jeg evig takknemlig ;) Jeg kan ta han med alene uten å være avhengig av å dra med andre, for jeg koser meg veldig med han alene, men det er ekstra koselig når vi kan gjøre noe sammen utenfor hjemmet.

------

Var forresten på Bik Bok i Karl Johan i går og traff Whitney Port fra the Hills og the City.. Følte meg som den fjortissen, men det var veldig moro og noe utenom det vanlige kan du si :kul: Kolleksjonen hennes er kjempe flott, masse jeg har lyst på, men kan liksom ikke bruke altfor mye penger på klær nå som jeg tar kjøretimer føler jeg... Hun er veldig vakker, men virket veldig sliten stakkars.. Men moro var det uansett ;)

Ha en flott dag og helg alle dere flotte kvinner som kommer innom :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til boka The no cry/Sove uten gråt methoden

Nå er den methoden helt i andre ende en ferber methoden, så mitt beste råd er, velg en methode(uansett hvilken) og utfør den, barna blir jo bare forvirret om de får en ny methode hele tiden og klarer ikke lese foreldrene sine.

Vi ble kvitt først den "drømmemåltid" rundt 23-24, etterhvert roet hun seg selv den tiden, for så å droppe kl5 måltidet da hun fikk eget soverom.

Utifra hva jeg leser her er det noen similæriteter i barna våre ang søvn, så mulig det her vil funke for deg. Har anbefalt den til flere nå og de er super fornøyde :)

Kanskje siden du ikke jobber enda vi kan møtes når jeg har høstferie, vi skal nok være hos svigers den uka, er første uka i november......hmmm husker ikke når dere reiser på ferie da :klo: du får si ifra om dere er hjemme.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å dra å se på dyr da :) Det har jeg lyst til å ta med Goffel på også. Han er veldig interessert i dyr og stopper helt opp hvis han ser en hund på tv :ler:

Kanskje du kan prøve med velling som siste måltid før han legger seg?

Goffel spiser nå omtrent dette:

Grøt til frokost (med tran i ) kl 8

To brødskiver i barnehagen (vet ikke hvor mye som blir spist da...) kl 9.30

Grøt i barnehagen 13.30 (i går spiste han to porsjoner :nigo: )

En banan f.eks, kl 16

Middagsmat kl 18

150 ml velling på soverommet kl 18.45

Han er veldig glad i mat da... Men har tro på at vellingen gjorde at han ble mettere på kvelden. :jepp:

En annen ting er at jeg bare matet han på natta, uten å egentlig vurdere om han var sulten eller ikke. Jeg bare gav han mat. Etterhvert fant jeg ut at det gjorde samme nytten å bare holde på han, så det var nok ikke mat han skrek etter, men nærhet :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil gjerne møte deg og Jesse på fredag :nigo:

Så kan jeg dra til Becky på tirsdag. Si fra hvis du har lyst til å være med dit da :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig koselig ut å treffe deg og Pupsilure (og evnt. andre som kan og vil) neste fredag! :jepp:

Jeg kommer med toget til Oslo S, men må opp til mine foreldre med bag og litt sånn først, så da er jeg jo ikke så langt unna dere, så for min del er det ikke noe must å dra til byen (men om dere vil det er jeg med altså :jepp:)

Vi har akkurat vært i en åpen barnehage her, og var storfornøyd, det finnes ikke noe sånt tilbud i nærheten av dere da? :) J storkoste seg med å kikke litt på hva de eldre barna drev med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg vil også møtes neste fredag :sur: Men ikke alltid det passer, sånn er det bare. Jeg har møte på jobben og Tulla har besteforeldre-dag i barnehagen, alle tre besteforeldrene skal være med og se hvordan tulla har det der :) Så tror det blir koselig.

Hvis dere blir enige om å møtes når Neytiri har høstferie, så vil jeg gjerne vite datoen tidlig, sånn at jeg kanskje kan ta en fridag fra jobb. Jeg vil gjerne bruke feriedagene jeg har tilgode litt på å være sosial og sånt :)

Så godt at dere kan dele litt på nettene. Det hjelper å kunne sove litt uforstyrra ja og ikke føle ansvaret. Det har hjulpet meg masse også. Og ja, man få rliksom dårlig samvittighet for å være sliten, jeg var så trøtt en periode at jeg gråt mye. Og så følte jeg meg så slem fordi tulla var jo veldig grei og jeg angret jo ikke eller noe. Men det går fint an å ha flere følelser på en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kjapt innom for å si at jeg vi reiser bort 2.november.. Men er med før det, så i grunn passer det best for meg den 31.oktober, mandagen i uke 44. Passer det for dere da? Kan gjerne gjøre det hos Pusla - har kjempe lyst å se hvordan det ser ut på kjøkkenet deres (som jeg har drømt om flere ganger, hehe).

Ang. fredag neste uke kan vi godt være hos meg eller finne en aktivitet vi kan gjøre med barna.. Skal tenke litt på det og komme tilbake til det. Café og byen er ikke et must, men er litt deilig å komme seg ut av huset bare..

Skal sjekke ut den sovemetoden Neytiri - tusen takk :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er superklar for besøk av noen av dere hos oss altså. Jeg skal sjekke opp 31. oktober på jobbkalenderen min når jeg kommer hjem. Uansett så får vi til noe hos meg på denne siden av nyttår, håper jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal se når vi har tenkt oss til svigers, er 31mandag? kan hende vi drar den dagen, men mulig helgen før......uansett skal jeg helt sikkert klare å komme til deg Pusla, morro hvis du får det til Dine, nå er det leeeenge siden jeg har sett deg og tassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekka jobbkalenderen nå og det ser ut som jeg kan greie 31. oktober! Det er en mandag ja, Neytiri! Hadde vært veldig koselig om vi kunne bli en liten gjeng hos meg :) Vet ikke åssen Pupsi jobber den dagen?

Hvis vi blir enige om 31., så må dere være flinke og spre ordet til mammaene her inne!

Håper helga har vært fin, Dine :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det virker som det blir 31. :nigo: Mannen begynner pappapermen sin da, så han kan kjøre meg og Lilletassen til deg Pusla - så bare vi får instrukser så er vi der vi ;) Gleder meg!!!

Helgen har vært veldig fin. Vi har vært litt på farten i går (møtte Pupsilure og Goffel på Babyshop også) og så spiste vi deilig taco til middag i går kveld, med smågodt (stort sett sjokolade...) til kvelden. Mmmm

I dag har vi fått satt opp stammen til skyvedørsgarderoben mens Lilletassen ble passet av svigermor i stuen. De storkoser seg sammen og det er så godt å se at han trives så godt med bestemoren sin (særlig når mormoren hans ikke er særlig i bildet..)

I morgen er det siste gang på babysvømmingen og da kommer det en fotograf for å ta bilde mens Lilletassen dukker. Blir spennende å se hvordan de kommer til å se ut :jepp:

Ellers har vi en travel uke, med avtaler hit og dit, kjøretimer to ganger + at jeg reiser til Stockholm på søndag. Blir bare borte 1 natt, men gleder meg til å kose meg litt på "storbyferie" og bare komme meg litt bort. Har dårlig samvittighet for at jeg gleder meg (ovenfor Lilletassen), men jeg vet jo at jeg blir en bedre mamma av å gjøre ting som gjør meg glad også. Og han er jo hjemme med pappan sin, så han lider nok ingen nød ;) Er nok bare det at han er veldig mammagutt, så faren hans er nok litt engstelig for å være såpass lenge alene med han (flyet går søndags morgen og så kommer jeg tilbake mandag kveld).

Ha en flott søndagskveld alle sammen :kaffekopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoppe: Da skal jeg bare offisielt søke om fri den 31., men jeg skal ha fri altså!!

Den dårlig samvittigheten kan du bare hive ut vinduet nå, Dine :) Du er en god mor som lar han være sammen med pappaen sin alene og på den måten bidrar til at de får et sterkt bånd også. I tillegg trenger du å gjøre ting for deg selv også. Det blir sikkert kjempebra for både deg og gutta hjemme :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at det ble et lite treff hos deg sist, Dine :) Synd at jeg ikke fikk møtt deg, Pusla. Kanskje jeg kunne fått slengt meg på treffet ditt, hvis det ikke er for langt unna? Kunne du vet ha sendt meg adressen din? :)

M er bedre av elveblesten, men ennå ikke helt bra. Tenkte ringe til legen i morgen.

Hvordan går sovinga? Håper dere finner ut av det med en metode som funker for akkurat DERE :)

Skjønner bekymringa di for flyturen. Jeg hadde tenkt akkurat det samme. Tror det beste er å være innstilt på at det blir endel bæring, byssing og amming, så får man heller ha det som en positiv overraskelse om du/dere får slappet noe av i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...