Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God torsdag til deg også Tusle :kose:

Takk for i går Pusla! Var kjempe koselig å være sammen med dere igjen. Hvordan går det med tulla nå? Har hun blitt dårlig? Lilletassen var jo i fyr og flamme i sammenligning, hehe. Så ut som hun var litt sliten. Men hun er så søt og flotte tenner a gitt ;)

Vi koste oss veldig på tur med Pusla og Tulla i går, men det var synd at både lille M og Goffel var syke. Håper det går bedre med de begge? Vi må få til et treff snart igjen ja, det hadde vært koselig. Har nettopp hatt besøk av en venninne og datteren hennes, og jeg ser at Lilletassen koser seg mye mer med andre folk nå enn før. Han skjønte ikke så mye før og nå kan han delta litt mer, så naturlig nok er det mer stas.

Koselig at du er innom selv om du ikke orker skrive i egen bok Jesse :klem: Alltid hyggelig å se deg her inne! :jepp:

Milla Lappen er ikke bare-bare altså.. Jeg må nok betale over 50 000kr tenker jeg, så det blir litt mer innsnevring av pengebruken fremover kjenner jeg.. Hadde lyst å shoppe litt i Stockholm når jeg drar dit med kusinen min om to uker, men det har jeg ikke råd til rett og slett. Får bli sightseeing og cafébesøk - kan være like hyggelig det, hvis ikke mer ;) Og nå som vi har små er det hvertfall ikke bare-bare. Men gleder meg til jeg får lappen, selv om det trolig hvertfall er et år til...

Nå sover Lilletassen og jeg kan puste litt ut før mannen kommer hjem fra jobb. Er altfor dårlig til å oppdatere her og lese for tiden, men denne uken har vært fullt opp hele dager, så da har jeg ikke orket. Noe har jeg lest på tlf, men jeg må oppdatere meg litt over alt skjønner jeg :)

Takk for at dere er innom og hilser på uansett om jeg ikke er så flink alltid :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla har ikke blitt syk, heldigvis. Spurte i barnehagen i dag, men de sa hun ikke virket i noe dårlig form. Hun virka sliten i går ja, hun er ganske rolig av seg, men ikke så rolig som hun var i går. Ser at Lilletassen er et mer aktivt barn da, morsomt når man kan se personlighetene dems komme mer og mer fram :) Og ja, fint å holde kontakten nå som de blir større og får mer og mer glede av hverandre :jepp:

Hvis du klarer å være i Stockholm uten å shoppe, så blir jeg skikkelig imponert altså :fnise:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at dere hadde et minitreff allikevel, og koset dere :nigo: Vi må absolutt sette en ny dato, og prøve å få møttes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, skal prøve å holde meg unna den store shoppingen hvertfall ;) Men noooe blir det sikkert. Har ikke noe sommerklær som passer til vi skal til syden, for jeg kjøpte ingenting i sommer og det jeg hadde i fjor er altfor lite.. :sjenert:

Nå er mannen på IKEA for å ordne skyvedørsgarderobe til oss. ENDELIG! Morfar skal hjelpe oss etterpå til å få det hjem, så vi får det i hus. Tar vel evigheter til å sette den opp, men vi sparer endel penger på å kjøpe den der og siden vi ikke blir boende her i mer enn noen år (og setter igjen garderoben), så er det ikke vits å bruke altfor mye på det heller. Får heller bruke the big bucks når vi kjøper hvor vi blir boende en stund :jepp:

I helgen skal vi ikke så altfor mye, annet enn litt besøk av venner og familie + være sammen med Lilletassen. Han er tydelig mammadalt og vi storkoser oss sammen for tiden :hjerte: Det er så godt etter uker med lite søvn og helt håpløse dager med sutring pga tenner, så nå er det litt fryd og gammen igjen :rodmer:

Han HATER å bli kledd på, så han ruller rundt hver sjanse han får. Noen ganger må jeg snu han tilbake over 20 ganger før jeg har fått på klærne og det er ofte at bæsjen havner steder den ikke skal :fnise: Men jeg får sove bedre om natten hvertfall og det er deilig. Han våkner fortsatt 2-3 ganger om natten, men prøver å begrense melken (MME) til én eller to ganger, avhengig av formen hans og om han får tenner eller ikke. Har lyst å prøve å avvenne snart, for det er ganske slitsomt å stå opp om natten hele tiden (mannen har "fri" på natten fordi han jobber). Men alt i alt så har vi det kjempe bra og koser oss.

Nå er det ikke lenge til bestevenninnen min har termin heller, så gleder meg masse til å se en bitteliten baby igjen :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som dere koser dere veldig om dagen :hjerte: Det gjelder å nyte tiden man har sammen, det er helt sikkert! Når man begynner å jobbe, blir tida veldig verdifull, og jeg er glad jeg visste å nyte det når jeg var hjemme altså.

Hvis du er sikker på at Lilletassen får mat nok på kvelden (og gjennom hele dagen), så bør det ikke være noe i veien for å forsøke på avvenning av nattmat. Vi avvente når tulla spiste fire, gode måltider om dagen. Hun fikk avokado&banan-mos, grøt og MME til kveldsmat og da var jeg sikker på at hun ikke var sulten når hun våkna kl 2, liksom. Du må ha den tryggheten hvis du skal avvenne da, så slipper du å være redd for at han er sulten, liksom. Men det trenger ikke å bli tøft å avvenne, her tok det to netter med minimalt med sutring, hun skjønte poenget veldig fort. Så det kan gå fint også :tommel:

Så bra at dere endelig får skap, da! Det er noe herk å montere sånt, men det blir sikkert fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er det jeg er litt usikker på faktisk... Om han får i seg nok mat på dagtid.

Han spiser 1 porsjon grøt til frokost, så noen bittesmå biter brød, 1/2 matglass (middag) hvis vi er hedige, litt fruktmos her og der i løpet av dagen og så 1 porsjon grøt til kvelds igjen..

Får vel høre på helsestasjonen når vi skal dit om nesten 2 måneder.. :sjenert:

Er så vanskelig det der med mat.. Han vil jo ikke spise mer, vet liksom ikke hva jeg kan gjøre..

Forslag til pålegg på brødskivene anyone?

Nå kommer skapet, så må nesten logge meg av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skinkeost? Banan pa skiven er grisette,men glir ned..hehe .. men skorper,liker han d? Ma oppdatere meg her i morgen! natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høre litt ut som Bolla på den alderen. Nå spiser han litt mer, men ikke så veldig mye faktisk. Og han er rund og god ;) Jeg tror de tar til seg det de skal ha som oftest. Her har vi gitt polarbrød med stort hell. Med leverpostei f eks. Men da følger jeg med så han svelger og ikke samler opp i munnen. Og sånne Morgenmumsposer fra Ellas er superfine. De har frukt, yoghurt og ris i (fra 10 mnd iNorge). Og Mellommåltid med frukt og korn gir litt ekstra til småspiste små. :) Det er det BESTE han får!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den mellom-måltids-boksen fra Småfolk med musli/korn og frukt er fine :jepp: De brukte jeg som lunsj før tulla spiste særlig med brød, metter litt mer enn vanlig fruktmos.

Du kan jo ringe helsestasjonen og spørre også, hvis du synes det er lenge å vente to mnd med å få råd derfra.

Håper helga har vært bra :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og for at dere tok tiden til å svare meg! :klemmer:

Har prøvd naturellost, og det spiste han endel av :Nikke: Trodde egentlig ikke han kunne få det fordi det er litt salt i det, men samtidig tenker jeg at det viktigste er jo tross alt at han får i seg mat, og så spiller det ikke så stor rolle om det har litt salt eller ikke.. Eller..? Han får jo smake litt av hvert vi spiser også og noe av det er jo saltet..

Banen kan jeg forsåvidt også ha på ja, men mose den utover.. Han har aldri spist en hel brødskive. Spiser han en halv er det ganske mye for han, hehe.

Morgenmumsposer har jeg lyst å prøve :jepp: Høres smart ut! Polarbrød noterer jeg meg også..

Han er jo i fin form og vektmessig ligger han flott an, så jeg er ikke stresset, men det er greit å vite at han får i seg nok i løpet av dagen. Da kanskje nettene blir bedre også, selv om de for øyeblikket er helt levbare. I natt våknet han faktisk ikke før nærmere 5 og det er deilig. Da hadde han fått drømmemåltid kl.22:30 ca og fikk da mer melk kl.5 for å så stå opp litt før 7. Vanligvis pleier han å stå opp før 6, men nå har vi prøvd å skyve kveldene litt fra 18:30-19, til 19:30 ca. Han sover lenger om morningene da ser vi, selv om det ikke blir altfor lenge.

Når vi reiser på ferie om en måned blir det nok litt endret igjen, men så har mannen 4 uker pappaperm da, 2 uker ferie og 2 uker hjemme etterpå, så da føles det litt lettere å kunne avvenne diverse uvaner vi har, fordi da får jeg hjelp om natten. Gleder meg til ferie forresten!! :nigo:

I dag er forøvrig Lilletassen 9 måneder og vi kan offisielt juble for like lang tid på utsiden som på innsiden :hjerte: I dag har jeg øvelseskjørt der pappa bor (fortsatt ikke på veien, men et "lagersted" som er litt avsides) og jeg føler meg bare mer og mer trygg på kjøringen. Har kjøretime på tirsdag og jeg gleder meg skikkelig!! :nigo: DET hadde jeg aldri trodd kom til å skje :sjenert:

Målet mitt er å få lappen innen utgangen av september neste år, for da har jeg brukt 1 år.. Da er planen å ha kjøretime 2 ganger i uken frem til permisjonen er over (mars) og så minst 1 gang i uken etter det. Får ikke kjørt så altfor mye privat, så derfor vil jeg gjerne ha kjøretime oftere.

Høres det realistisk ut eller..? :klo: Har ikke kjørt på vei enda da, hehe, så får se etter noen timer om det faktisk er realistisk eller ikke... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger forresten litt tips til hvordan vi skal få Lilletassen til å sove på flyet når vi reiser til Gran Canaria (6 timer) om noen uker.. Han sover jo kun i vognen sin på dagtid, og med oppmøte på flyplassen 2 timer før, 6 timer selve flyreisen og så kanskje 2 timer fra vi lander til vi har sjekket inn på hotellet, så er det 10 timer vi kan risikere at han ikke sover i det hele tatt... Begynner å bli litt stresset på det faktisk.. Og dette er selvsagt dersom ikke flyet er forsinket.. :sjenert: Han er 10 måneder når vi reiser, så tror en mykbag vil være for liten for han og han sovner ikke på fanget lenger.. What to do???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at du bekymrer deg for flyturen og søvn! Goffel var jo 8-9 mnd da vi reiste til Hellas, og vi sleit med det samme. På vei ned til Hellas sovnet han ved puppen, og sov i en times tid. Det var ekstremt sjeldent at han gjorde det, men han var nok veldig sliten etter å ha stått opp tidlig og ventet på flyplassen. På vei hjem derimot, gikk det ikke like greit. Flyet var i tillegg forsinket så det ble ekstra mange timer. Jeg fikk han til å sove et par halvtimer i bæresele, mens jeg gikk rundt og ristet på han, men det fungerte ganske dårlig, og han var overtrøtt de to gangene det fungerte. Han våknet igjen og var like sint og trøtt. Dersom vi kunne hatt med vogna inn til terminalen tror jeg at mye kunne vært bedre, men det var ikke lov. Jeg har hørt at de låner ut reisetriller på Gardermoen, så det ville jeg sjekket om jeg var deg :) Er du sikker på at han er for stor for softbag? Jeg skulle ønske at jeg hadde det da vi fløy, men han var jo litt yngre enn Lilletassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg huske bæreselen og håpe at han sovner uten altfor mye bråk. Nå er han i en fase hvor han ikke skal ha på lue, ikke kle på seg, ikke ligge stille når vi skifter og er generelt sett utrolig slitsom å ha med å gjøre. Han har begynt å tulle så fælt på kvelden og natten, så man kan godt si at humøret mitt ikke er på topp og lunta er snart brukt opp. Det er utrolig hvor fort det går opp og ned med formen!

Nå måtte mannen ta han med ut på kjøretur fordi jeg ikke orker å ha han hjemme (han nekter å sove og har ikke sovet siden 6 i dag tidlig..) Vi skal ha middagsgjester og jeg skal lage lammestek, så da må en av oss være hjemme uansett. Og siden jeg ikke har lappen enda, så blir det sånn det blir.. Mannen lager ikke mat heller, hvertfall ikke denne typen, så da får jeg sette i gang.. Må også støvsuge + vaske her, så nå skal jeg søren meg sette på høy musikk, komme i gang og bare nyte det å være alene hjemme!!

(Må bare få litt utløp av frustrasjoner her, for jeg blir så utrolig sliten og oppgitt av hvor lite jeg sover og hvordan Lilletassen oppfører seg om dagen). Grrrr :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at vi ikke er de eneste som har en ekstremt bestemt baby om dagen..Har hatt noen dager hvor det har vært helt stellenekt, og jeg har virkelig fått erfare hvor vanskelig det er å kle på en baby som HYLER og vrir seg som en mark.. (for ikke å snakke om å skifte bæsjebleie :roll: )

Får håpe det bare er en kort periode de har! :jepp:

Hvordan er det han holder på på kveldene og nettene når det bare er tull?

Her sover J natta gjennom nå, etter litt prøving og feiling med rutiner, så kanskje jeg kan komme med noen tips :)

Skjønner følelsen av å bare måtte få være litt helt alene, man blir ufattelig sliten av lite søvn og stadige kamper gjennom hele dagen.. Håper det hjelper litt på humøret med høy musikk og alenetid :klemmer:

Lammestek hørtes forresten nyyydelig ut :sikle:

:hug:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Goffel er også blitt en hylende kålmark når han skal ha ny bleie :frustrert: Men det hjelper veldig godt å gi han noe han kan holde i, gjerne noe som ikke er leke. En kremtube, flaske med dentinox, eller sånne ting. For et par dager siden skreik han så fælt at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Jeg vasket bort bæsj, og ville ikke ha det klint overalt, så jeg måtte bare holde han så hardt jeg kunne. Han er sterk!!

Ting snur fort hos de små, kanskje han plutselig endrer seg :kose: Da Goffel var 9,5 måneder og vi kom hjem fra Hellas begynte han helt plutselig å sove natten gjennom og har gjort det siden ;)

Vil gjerne få til et nytt treff snart :kose: Har ferie neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det ikke bare er vi som har en slitsom en hjemme Jesse :klem: Jeg måtte bare få utløp for frustrasjonene, for noen ganger føler jeg at jeg blir SPRØ! Skjer det ingenting (vi ikke skal noe etc), så blir han skikkelig klagete og jeg har prøvd alt med leker, tuber etc for å få oppmerksomheten hans vekk fra selve skiftingen. Noen ganger funker det, men stort sett bare gjennom bleieskift i såfall, så må resten tas på mens han vrir seg og åler seg ned mens han hyler/klager. Fy så slitsomt!

Han sover ikke natten gjennom, men tuller ganske mye på natten nå, så jeg tar veldig gjerne i mot tips :Nikke: Tror det er derfor jeg er så sliten og nesten ikke har lunte heller, fordi jeg ikke sover særlig om natten. Nå må vi begynne å dele opp natten evt, at mannen tar fra kl.3 ettersom han står opp rundt 5 allikevel, så det hjelper jo litt på motivasjonen. Noen ganger føler jeg at jeg har bare lyst å rømme vekk på en måte, men så får jeg så dårlig samvittighet for at jeg er sliten og har kort lunte.. Ikke lett alltid det der..

Synd du har flyttet Jesse - ellers kunne vi funnet på ting sammen og aktivisert både mor og barn :klem:

Må få til et treff snart ja!! :) Ser ut som at jeg kan neste fredag, noen som kan da? Enten om vi er hos meg eller treffes et annet sted :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert ferdermetoden for å få nettene bedre? M sover 10-13 timer sammenhengende og har gjort det lenge nå. Jeg tror det er fordi hun har lært seg å sovne igjen av seg selv, for hun våkner innimellom. Før sovnet hun omtrent aldri uten hjelp hvis hun først våknet. Du trenger evt ikke å bruke den hele natta, men evt til innsovningen? Kanskje han og lærer seg å sovne igjen når han våkner. Evt kan du gjøre som Cypress gjorde. Det føltes nok brutalt, men hadde god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo godt mulig dere gjør det ganske likt som oss, men jeg kan ihvertfall skrive det som har funket for oss, så kan du jo se om du kan hente noe derfra :)

For det første fant vi ut av at vi var nødt til å begynne å legge henne litt seinere igjen.. Hun hadde en periode rundt 6 mnd eller noe sånn og et par mnd fremover hvor hun la seg i 18:30 tiden. Nå sover hun sjeldent før 20:30. Legger vi henne veldig mye tidligere, våkner hun igjen og begynner å tulle.. Virker som at hun da tar det som en lur rett og slett..Veksler litt mellom to og tre lurer på dagtid, er hun veldig trøtt i 17-tiden lar jeg henne heller få seg en dupp da.

Mye løste seg også for oss da vi begynte med MME, men jeg skjønte at du også er ferdig med amminga, så der er det jo ikke så mye du kan gjøre. Men ser at du har skrevet lenger opp at Lilletassen spiser lite på dagtid, så det kan jo være litt av årsaken til at han ikke sover hele natten enda.. Har dere prøvd uten å gi drømmemåltid? Hvor lenge holder han da før han våkner? Jeg har vel muligens skrevet det før, men her funket det faktisk bedre uten drømmemåltid, det var jo den første søvnen hun skulle utvide til å vare hele natta, og det gikk dårlig når vi gav henne mat i halvsøvne..Da tok det bare et par timer før hun våknet igjen uansett. :)

Huff, det er ikke lett det der med søvntrøbbel..Skjønner godt at du er sliten!! Var helt ødelagt etter bare to netter med lite søvn da J var syk nettopp, så føler virkelig med deg! Ikke ha dårlig samvittighet for at du tenker sånn du gjør innimellom, det er en helt naturlig reaksjon på lite søvn! (Tenker med skrekk og gru tilbake på de første ukene der J ikke sovnet før i 05-tiden.. Det var noen lite rasjonelle tanker i hodet innimellom da ja..:daane::ler:)

Og hvis det blir treff neste fredag har jeg litt lyst til å være med hvis jeg får lov? :sjenert:

Kommer til Oslo i 09-tiden, og trenger noe å fylle dagen med, og det hadde vært veeeldig koselig å treffe dere.. :)

Håper natta blir grei! :klemmer:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...