Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dagens økt mtp leiligheten:

* Kjøpt inn 23 liter veggmaling til stue og gang

* 3 liter våtromsmaling til kjøkken

* 2 tapetruller til gangen (èn vegg)

* Flyttet over 5 bananesker med kjøkkenutstyr

* Flyttet over diverse småting som er greit å ha under oppussing (toalettpapir, kaffetrakter, ting til Lilletassen, håndsåpe etc. Nothing big mao)

* Skrevet liste over hva vi skal gjøre i morgen

* Vasket kjøkken med salmiakk

* Fått inn en koffert med diverse småting

Merker ting tar mye lenger tid når vi har LIlletassen og ingen kan passe han.. Har heldigvis barnevakt noen timer på søndag + 1 venninne som skal være malehjelp, så det vil bety major step i oppussingen. Tror dette skal bli bra - gleder meg skikkelig til å flytte inn!

Nå er mannen der for å vise leil. til svoger som blir borte hele sommeren. Spent på å høre hva han sier :jepp:

Kjøpte inn sviskedrikk til Lilletassen i dag forresten. Tror egentlig ikke han har treg mage, for han bæsjer jo 3-4 ganger dagen, men han presser sånn innemellom.. Tror kanskje det er dårlig uvane (som også gjør at han ser helt mongo ut, hehe) men får prøve litt til grøten kanskje.. Kan vel ikke skade? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan helt sikkert ikke skade. Tror jeg skal begynne å gi det fast selv, her bæsjes det fortsatt ca én gang i uka, og da er siste dagen før avlevering relativt ugrei..

Lykke til med helgens planer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Så flinke dere er! Svisker er ikke dumt, vi brukte ikke det u begynnelsen sidern det gikk så fint, men så etter et par uker sleit han voldsomt med å bæsje stakkars,. ble helt rød og sår, så begynne med det hvis du kan :ler:

Forresten så må jeg tipse om en genial tape når dere skal male, de selger en lilla på clas ohlson så er meget bra:)! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskemos har bedre effekt en saften.... Den gir vi som dessert etter middag som vanlig... Men i begynnelsen var det kun hvis hun trengte det

Ha en fin helg snuppa :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så flinke og vel-organiserte dere er!! Det er gøy å pusse opp da, særlig når det er deres første hjem som dere eier selv og dere kan gjøre akkurat som dere vil!

Kos dere masse med oppussings-helg :klemmer:

Enig med Neytiri i at sviskemos er effektivt, jeg har også likt den bedre enn safta. Og sviskemos lager du også enkelt selv med en pose svisker (kanskje ikke nå som du står midt i oppussing og flytting da!). Vi gir litt sviskemos innimellom, for tulla har ganske løs mage av og til også, så jeg tør ikke for mye. Men når hun er hard, gir vi litt sviske og da ordner deg seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyttirakkern natten har vært slitsom! LIlletassen våknet litt over to for mat, fikk mat og ville absolutt ikke roe seg igjen. Klagde og holdt på til 5:30 - da sovnet han en halvtime, våknet og fikk mat, sov en halvtime, fikk litt pupp for kosens skyld og så pludret han litt for seg selv til vi stod opp 7:30.

Jeg har bare sovet 2 timer totalt sett i natt og jeg holdt på å sprekke i natt og bli skikkelig sint.

Vi har holdt på i leiligheten hele helgen og stått skikkelig på, så var sikkert ekstra sliten fordi vi ikke har hatt noe avslapning denne helgen. Mannen prøvde å ta over rundt 4:30, men jeg får jo ikke sove videre uansett, så det hjelper ikke stort dessverre. LIlletassen lagde ikke vondt-i-magen lyder, det var rett og slett det samme vi har hatt i flere uker nå; det at han ikke finner søvnen på egenhånd når han først våkner for nattmåltidet sitt.

Lurer på om melken ikke metter han på natten? :klo: Det lengste han sover uten mat er fra 22:30-2:30, så 4 timer.. Nå har vi gitt smaksprosjoner med grøt i en ukes tid nå, så kanskje jeg kan begynne så smått med et måltid? (lunch feks). Det hadde vært det beste for oss begge om han kan sove på natten.. Har ikke noe problem med å gi mat en gang i løpet av natten, men når vi begge blir holdt våkne i flere timer etterpå blir det et problem. Men man kan jo ikke bare gå over til kveldsgrøt uten videre vel? :klo: Han har ikke vist tegn til vondt i magen etter smaksporsjonene hvertfall.

Dette gjorde vi i leiligheten på søndag:

* Malt 2.strøk kjøkken

* Malt 2.strøk gang

* Malt 1.strøk stue (tok laaang tid pga brystpanel)

Fant ut at vi må male tak i stue, et par ekstra vegger og at vi må slette en vegg vi skal ha tapet på.. Myyye mer å gjøre enn vi opprinnelig trodde, men sånn er det. Godt vi hadde babyvakt i går for Lilletassen i hele 6.5 time (!!) for da fikk vi gjort mye :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere har vært da :tommel: Det hjelper nok med barnevakt ja, for det blir jo ikke like effektivt å male når man skal ta vare på junior i tillegg.

Huff, skjønner godt at du er sliten når lilletassen er våken så lenge på natta! Mulig du er inne på noe når du tenker at han ikke får nok mat. Har du forsøkt å amme igjen etter en time f.eks.? Er han sulten igjen da? Det er jo den alderen nå hvor morsmelk ikke er nok for enkelte av dem, at de trenger mere mat. Og da er det jo på dagen det skal fylles på. Jeg er usikker på når du kan innføre kveldsgrøten :vetikke: Vi starta jo med grøt på kvelden nesten med en gang og det gikk ikke så bra. Men du kan vel starte med et måltid nå iallefall, han er jo straks 6 mnd.

Huff, jeg hadde ikke så mye klokt å komme med her :fnise: Du skal få en :klemmer: iallefall!

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tilbyr han puppen så mye han vil når han er sånn.. Men han tar den, suger litt, slipper. Og sånn fortsetter det eller så vil han ikke ta den og da får han tilbud om smokken. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre om det fortsetter sånn, men skal på 6 måneders kontroll neste uke, så får høre da..

zzzzzzzzzzzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dine, så flinke dere har vært med leiligheten, det tar faktisk mye på å flytte altså....og i tilleg når man skal gjøre ting før man flytter.

Nå får du huske at barn kjenner energien til mamma, de kan bli sånn du beskriver rett og slett fordi de har savnet mamma på dagen, de kan være sånn fordi de blir usikre da det er mye som skjer rundt......og det kan være iom han nærmer seg 6mnd at han er klar til mer fast føde.

vi startet jo aldri med smaksporsjoner i grunn, jeg startet ved 6 1/2 måned med 1-2 teskjeer, annenhver dag økte jeg med et par skjeer, lunsj var det første måltidet vi startet med, dette er da de trenger mat for å ha energi til dagen, når du kommer opp til 8-9 teskjeer per måltid så kan man inføre neste måltid.....tror vi ga da middag........så begynnte vi frokost og til sist kvelds. Vet om mange som hopper rett på grøt før legging på kvelden, men det virker som noen barn tåler det og andre ikke........sånn jeg har sett det virker det som barn som reagerte mye på mammas kost(ammebarn) reagerer fort hvis de får kveldsmaten først......MEN det behøver heller ikke være sånn. Hver enkel må tenke seg hva passer sitt barn, men dette er nå hva vi gjorde og det funket veldig bra.

vil du lage mat selv ta en titt på wholesomebabyfood.com, fantastisk side, der kan du få en liste over hva er bra å starte med, menyer, du kan lese om mat som hjelper mot ditt og datt.......vitamin innhold og MYE mer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Er så imponert, dere er jo superflinke!!

Synd at natten var trøblette, men det går seg sikkert til etterhvert, han er sikkert mer sulten.

Men hva med å gi 0.5 dl grøt og amme til lunsj, og 0.5dl grøt og amme til kvelds?

Da tåler kanskje magen mer også, istedenfor full porsjon med en gang?

Håper natten blir bedre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er enig med Luremegpå at du skal ikke begynne med hel porsjon med engang, kan risikere mye magevondt......selvfølgelig finnes det alltid untak men jeg hadde ikke gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Luremegpå og Neytiri :klem:

Natten har heldigvis vært bedre enn forrige. Men tror nok det var blanding av at han hadde savnet mamman sin (mannen ga flaske til kveldsmat også, for å teste ut det, så han så meg veldig lite søndag..) og at han blir mer sulten om natten.

Vanligvis får han mat ca kl.19, kl.22:30 og så sover han til 2:30 tiden. I natt våknet han igjen kl.1 og fikk mat, så kl.2:30 igjen, kl.5 og så 6:30. Så spørs om ikke vi må begynne med flere grøtmåltider ja.. Men kan, som Luremegpå sier, gi 0.5dl til lunch i 11-tiden og 0.5dl til kvelds.

Vil jo ikke at han skal være så sulten + at natten blir helt håpløs av at han skal være såpass mye våken.

I går orket jeg ikke gjøre noe med leiligheten i det hele tatt. Jeg måtte sove litt da mannen kom hjem fra jobb, for jeg var så sliten at jeg ikke klarte å gå omtrent. Men det hjalp å sove og så dro vi på SmartClub og tittet på innedører. Har 4 dører vi må skifte ut, så greit å sjekke litt priser rundt omkring. Fant en type dør vi likte veldig godt og den har de på Maxbo til samme pris.

I dag skal vi dra på Maxbo og handle maling + resten av tapeten og så skal onkelen min hjelpe oss med tapetsering i morgen kveld. Vi skal prøve å male litt i dag også, for det er nok greit å gjøre før vi tapetserer har jeg forstått..

Forresten. Lilletassen er ikke like interessert i puppen lenger heller, så jeg føler jeg har konstant melkespreng. Han er så opptatt av alt rundt han og det er vanskelig å få ammet på dagtid. Han er så nysgjerrig og vil gjerne følge med på alt og alle, men det er jo ganske håpløst. Så det begynner kanskje å haste litt med fast føde egentlig, for det er jo ikke rart han våkner mer på natten når han nesten ikke spiser i løpet av dagen. Skal prøve å legge han til oftere i dag og se om det funker.. Og prøve å ikke ha på tv etc, for da kanskje han får i seg mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Du trenger ikke å hasteinnføre fast føde altså, alle babyer har en periode der de er veldig lite interessert i puppen. Det går over. Eller, det blir bedre igjen. Etterhvert blir det ganske håpløst å amme ute fordi alt mulig annet er så spennende, men det blir nok bedre enn det er nå. Med mindre du har lyst å slutte å amme, er det egentlig bare dumt å innføre masse fast føde i en fase som dette. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Ja, alltid kjekt å gi gode råd, og det er jo så viktig å få søvn, jeg fungerer svært dårlig uten søvn , men etter vi begynte med grøt, sover han som regel rundt, men det er jo forskjellig fra baby til baby. Jeg villa bare testet det ut, det kan jo ikke bli verre :)

Er jo slik som mennesker, mette i magen, så sover vi godt:) Masse lykke til , alltid kjekt når de koser seg med første grøtmåltidene :rodmer::fnise:

Endret av Luremegpå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri fullammet,så sikkert noen som mener jeg ikke kan uttale meg,men jeg ville definitivt ha innført mer fast føde. Det viktigste er at babyen ikke er sulten,og at manfår sove om natta. Her begynte vi rett på fulle porsjoner med grøt etter smakprøver,og det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres ut som en typisk fase på den alderen Dine, vet om flere som opplever det(nå er det litt forskjellig fra mme og mm barn) at barnet våkner mer på natta..........dette kan rett og slett være øking av melka, men iom du sier at han ammer så lite på dagen så tar han igjen på natta.......hadde du skrevd opp en logg kan du se om han spiser MER en normalt(altså oftere) eller at han rett og slett tar igjen for det han tar ikke på dagen.

Jeg synes du kan godt begynne å introdusere fast føde, men jeg personlig ville ikke bare hoppet på en hel porsjon. Det jeg husker fra når du ammet han som liten nyfødt så reagerte han på endel, trenger ikke være at han reagere på noe spesielt men kan jo tyde på at han er en mer følsom baby og trenger tilvenning fremfor å fylle på tanken.

Hva med å gi han avokado til kvelds? det metter bra, innholder mye god fett og viktige vitaminer, og lettere fordøyelig en grøt. Så kan du gi de tekjeene du har gitt til lunsj av grøt og annenhver dag øøker du med et par skjeer..........da er du plutselig opp i 2 "måltider" dagen, men i grunn bare noen teskjeer delt på 2 måltider. Du vet jo at han tåler grøt, så øk tekjeene uten å hoppe til en hel porsjon.

er ihvertfall mitt råd.

Husk at ofte i den alderen tror mange ammendes mødrer at amminga er over, de trenger å begynne med fast føde samt at de "har ikke tid" på dagen å amme pga alt spennende rundt. DA er nattamminga viktig en periode hvis DU ønsker å amme videre.........og da mener jeg ikke hver time amming, men 1-2 ganger natta for å holde produksjonen og at lilletass får i seg den næringen fra melka.

edit: det er en periode, sånn som alt annet :klem:

Endret av Neytiri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe koselig med svar dere :klem:

Har ikke haste innført fast føde enda, men i går ga jeg 0.5 dl grøtporsjon til frokost/lunch i 9-tiden og i dag skal jeg gi det samme. I går våknet han 1 time tidligere for drømmemåltid (han pleier å få rundt 22:30, men i går ville han ha mat 21:20), så lurer på om jeg skal gi 0.5 dl til kvelden også. Magen hans tålte det veldig bra virker det som, den halve porsjonen i går, så tror vi prøver bittelitt i dag også. Og så kan vi heller gå til to vanlige porsjoner om en ukes tid eller noe. Eller er det for kjapt?

Ja, er litt "engstelig" for at ammingen skal være over, for jeg vil veldig gjerne fortsette med å amme til han er rundt året. Nå har jeg fullammet til bortimot 6 måneder, men skjønner at vi må switche litt på hva som skal bli tillegget og hva som er hovedmatkilden.

Merker det blir lite skriving her for tiden. Vi holder på så mye med leiligheten og må få gjort unna alt hovedarbeid før vi flytter inn. Vi har bestemt at ALT skal være ferdig, bortsett fra gangen som vi skal male når vi har flyttet inn. Da kan vi fint male en kveld etter Lilletassen har lagt seg, for nå blir det litt håpløst. Stakkars mannen skal slippe å drive på kveldstid hver kveld etter Lilletassen har lagt seg.

Men i kveld skal jeg og en venninne dit og male resten av stuen. Når listene er malt der, så er kjøkken, stue og vårt soverom ferdig. Badet er det ingenting å gjøre med, så da gjenstår tapetsering i gang, LIlletassens soverom og vaskerommet. Regner med vi skal flytte inn om to ukers tid :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Så herlig, 2uker går fort :hoppe:

Kjempe flinke dere er som står på og pusser opp, det blir sikkert kjempe fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...