Jesse Skrevet 29. mars 2011 #1921 Del Skrevet 29. mars 2011 (endret) Murmel spiser hver 2. time om natten han også nå (har gjort det en god stund), og jeg tenker at det er lettere å lage rutiner rundt det som gjør det til minst mulig stress for meg, enn det er å skulle forandre ham. Som jeg har sagt før; dette er en kort-kort periode av livene våre, og man må prøve å gjøre det beste utav det, i stedet for å lage masse stress av å prøve å tvinge gjennom noe babyene ikke er klare for. Jeg er forsåvidt enig Men jeg må få legge til at jeg syns at når det er snakk om at babyene våre er i en alder hvor de faktisk begynner å skjønne forskjell på natt og dag (og har begynt å produsere søvnhormonet melatonin), så kan man jo prøve å legge til rette for at babyen kan få en lengre soveøkt om natten (selvfølgelig uten å stresse veldig med det slik at babyen også blir stresset av det). Det er ihvertfall min mening nå som babyene er over 3 mnd og har forutsetninger for å klare å ha en lengre soveøkt så sant de har fått nok mat. Jeg merker hvor vanvittig mye bedre både jeg og snuppa fungerer på dagtid, nå som vi får 6-7 timer søvn i ett strekk, istedet for å våkne annenhver time. Og det er jo bra for både mor og barn (Også har jeg ei venninne som ikke forsøkte å lage noen som helst rutiner for babyen sin, og babyen er nå straks 1 år, og mor skal begynne å jobbe, og babyen våkner fortsatt hver 1 1/2-2.time om natten.. Sier ikke at det nødvendigvis er sånn det blir, men så lenge man ikke stresser med det, og innser at "går det ikke, så går det ikke", så syns jeg man kan gjøre et forsøk ihvertfall.. ) Endret 29. mars 2011 av Jesse 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 29. mars 2011 Forfatter #1922 Del Skrevet 29. mars 2011 Det er sant det dere sier, men grunnen til at jeg tenker mye på det med soving er at jeg merker at han er så mye bedre humør og form når han får sovet lenger av gangen. Og så hjelper jo det meg også så klart, det skal jeg innrømme, for jeg er mye bedre å ha med å gjøre når jeg får sove litt. Det virker som han synes det var helt greit å legge seg tidligere ja, så det prøver vi på igjen etterpå Han har vært i godt humør i hele dag, minus en liten dramaqueen episode på Fridays da jeg spiste lunch der med en venninne i stad. Han fikk ikke sove inne stakkars, så vi måtte dra og gå litt ute. - Hva gjør jeg dersom det ikke er muligheter for utesoving? Er det noe som kommer av seg selv eller? Tenker på dersom han må sove inne pga kulde når han skal i barnehagen feks. Ikke at jeg stresser noe med det, det var bare noe å lufte sånn i farta Ellers tar jeg gjerne i mot tips til hva jeg kan lage til middag i morgen når svigers kommer på besøk Jeg har planlagt hjemmelaget sushi til forrett (det er ikke noe problem å lage), strimlet svinekjøtt woket med nudler, paprika (rød og gul), champingon sopp, zucchini og sukkererter, og så lemongrass saus.. Noen flere ting jeg kan ta i eller holder dette? Så til dessert tenkte jeg enten sjokolademousse og litt is, eller is og bær. Skal prøve å skrive opp døgnet Neytiri og så skriver jeg det opp her når jeg har "gjennomført" det :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 29. mars 2011 #1923 Del Skrevet 29. mars 2011 Murmel spiser hver 2. time om natten han også nå (har gjort det en god stund), og jeg tenker at det er lettere å lage rutiner rundt det som gjør det til minst mulig stress for meg, enn det er å skulle forandre ham. Som jeg har sagt før; dette er en kort-kort periode av livene våre, og man må prøve å gjøre det beste utav det, i stedet for å lage masse stress av å prøve å tvinge gjennom noe babyene ikke er klare for. Synes du i grunn sa det veldig bra, og er sånn jeg har tenkt hele veien. Vi har ikke stresset med sovinga, men den kom mer og mer naturlig rundt 3mnd og hun fikk lengre soveøkter her. Det er sant det dere sier, men grunnen til at jeg tenker mye på det med soving er at jeg merker at han er så mye bedre humør og form når han får sovet lenger av gangen. Og så hjelper jo det meg også så klart, det skal jeg innrømme, for jeg er mye bedre å ha med å gjøre når jeg får sove litt. Det virker som han synes det var helt greit å legge seg tidligere ja, så det prøver vi på igjen etterpå Han har vært i godt humør i hele dag, minus en liten dramaqueen episode på Fridays da jeg spiste lunch der med en venninne i stad. Han fikk ikke sove inne stakkars, så vi måtte dra og gå litt ute. - Hva gjør jeg dersom det ikke er muligheter for utesoving? Er det noe som kommer av seg selv eller? Tenker på dersom han må sove inne pga kulde når han skal i barnehagen feks. Ikke at jeg stresser noe med det, det var bare noe å lufte sånn i farta Ellers tar jeg gjerne i mot tips til hva jeg kan lage til middag i morgen når svigers kommer på besøk Jeg har planlagt hjemmelaget sushi til forrett (det er ikke noe problem å lage), strimlet svinekjøtt woket med nudler, paprika (rød og gul), champingon sopp, zucchini og sukkererter, og så lemongrass saus.. Noen flere ting jeg kan ta i eller holder dette? Så til dessert tenkte jeg enten sjokolademousse og litt is, eller is og bær. Skal prøve å skrive opp døgnet Neytiri og så skriver jeg det opp her når jeg har "gjennomført" det :gjeiper: vi slet veldig de få dagene det var mer en -10 her i vinter, for Bumba nekter å sove inne desverre.....men jeg vil tro at man finner ut av det om det evt blir et problem. jeg ville kastet oppi hvitløk og ingefær, elsker det i wok! døgnet var nok mest for deg å få et oversikt, men morro hvis du deler den etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 30. mars 2011 Forfatter #1924 Del Skrevet 30. mars 2011 Nå har jeg ført opp en oversikt over det siste døgnet, so here it goes: natt til 29.3: 1:30 Mat, 1 pupp 3:30 Mat, 1 pupp 5:30 Mat, 1 pupp 7:15 Mat, 1 pupp 8:20 Mat, 1 pupp 10:30 Mat, 1 pupp 13:00 Mat, 1 pupp 17:15 Mat, 1 pupp 19:15 Mat, 2 pupp i totalt 20 min, sovnet 19:35 natt til 30.3 (idag) 00:15 Mat, 2 pupp (ca 20 min totalt) 03:30 Mat, 2 pupp + bleieskift (stakkars hadde tisset seg gjennom alt sammen) 06:00 Våknet, lå og skravla med seg selv en time 7:30 Stod opp 7:40 Mat, 2 pupp + sovnet kl.8 (og sover fortsatt..) Så natten i natt har vært veldig bra Blir spent på i kveld, for svigers kommer ikke før kl.18 og han skal begynne leggingen kl.19.. Så da må jeg nesten være 1 time borte fra "selskapet", men vil jo ikke ødelegge rutiner heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #1925 Del Skrevet 31. mars 2011 Natten i natt har vært slik: (prøver å huske sånn ca, ettersom jeg var så sliten og trøtt og egentlig ikke registrerte tiden..) 19:15 Dusjing + pupp x 2 ca 20 Sovnet 20:50 Våknet, ny matrunde, pupp x 2 ca 01:30 Ny matrunde, pupp x 2 ca 03:30 Ny matrunde, pupp x 1 Våknet kl.6:30, lå i sengen til 7:30 sammen og så fikk han mat igjen kl.7:45, sovnet 8 og sover fortsatt. I dag skal vi på babysang med barselgruppen, så lunch og trilletur etterpå Middagen i går gikk forresten kjempe fint. De elsket makiene som jeg hadde laget til forrett og hovedretten (wok) ble kjempegod! Brukte lemongrass saus og den var skikkelig god Desserten ble sjokolademousse og kaffe - så det var en veldig koselig kveld. Gleder meg til neste gang vi får middagsgjester Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 31. mars 2011 #1926 Del Skrevet 31. mars 2011 Synes loggen så veldig normal ut jeg, 8-10 ganger i døgnet er normalt med mm baby du ser jo at han tar sine lengre økter på dagen, ihvertfall det jeg så fra første dagen du logget der......du kunne prøvd å amme engang rundt 16 tiden eller 18 tiden, da ammer du litt mer hyppig på kvelden og kan se om han tar det mindre på natta......men siste natta du førte opp hadde han en fin soveperiode mellom 21-01, sånn startet det hos oss og den lengste soveøkta økte av seg selv.... Kan være han også er i ferd med å øke melkintaket, da ofte våkner dem oftere på natta da det er beste tiden å øke......har utviklingsprang;kjent for å sove mindre i den perioden, eller rett og slett trenger kosen fra mamma så bra middagen var vellykket! håper dere koser dere på babysang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #1927 Del Skrevet 31. mars 2011 Takk for innspill Neytiri - synes alltid det er godt at du kommenterer ift ammingen Har vært altfor dårlig de siste ukene på å amme hyppig på kvelden, fordi vi alltid har vært på farten, men det skal jeg gjøre i dag! Han pleier å ha sine lengste økter på natten, men noen ganger blir det mye vekking fordi han mister smokken eller er sulten. Jeg tenker liksom ikke på at det kan være økedøgn lenger, fordi han ikke hyler hele tiden som han tidligere har gjort. Nå gråter og skriker han veldig sjelden, så vi er veldig heldige. Kan jo være at han rett og slett trenger litt kos også Har lyst å lære mer om utviklingssprang, for det er noe jeg ikke tenker på merket jeg, så det skal jeg søke opp nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 31. mars 2011 #1928 Del Skrevet 31. mars 2011 ja jeg merket dager jeg var for mye på farta at hun våknet mer på natta da vi ikke ammet ofte nok på kvelden, og joda økedager første 6mnd kan komme så ofte som hver 14 dag, etter 6mnd når dem begynner med fast føde er ikke alle som merker økedager lenger da dem øker matinntaket, men min øker enda innimellom, spesielt siden hun har begynnt med tenner og har lite lyst på fast føde. etter 3mnd husker jeg det var ikke hyling, mer klaging når hun var sulten....ble ordnlig gråt hvis jeg ventet for lenge da. Når jeg tenker tilbake så tok min ikke smokk før nesten 5 mnd gammel, så hvis hun våknet på natta MÅTTE jeg amme litt for at hun skulle få sovna igjen, så var nok derfor jeg har hatt mer en nok melk.........samtidig som jeg klarte å venne meg til å bare sovne med engang hun var på brystet........førte til mye samsoving før, men personlig for meg synes jeg det er kos. Det jeg har hørt av utviklingsprang er at de kan sove mindre, øke maten sin, og gråte/klage fordi de prøver på ting de ikke helt greier enda. Her er det krabbinga hun irriterer seg over, hun klarer ikke komme seg opp i krabbestilling men haaar så lyst å komme seg fremover på gulvet...så ligger lenge der på magen og klager som bare det og så titter på mamma og irriterer seg over at jeg ikke hjelper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #1929 Del Skrevet 31. mars 2011 Morsomt! Det blir vel nok klaging etterhvert tenker jeg, når krabbing osv står for døren.. Da er det kanskje utviklingssprang, kombinert med at jeg ikke har ammet nok på kvelden/ettermiddagen. Da er det mission i dag Vi prøver å gå i dusjen rundt kl.19, så da får jeg amme hyppig fra kl.16 feks. Høres smart ut, så får jeg se hvordan det går. Nettene var veldig fine da jeg var flink til å amme hver time i noen timer til han la seg, så det prøver vi. Ikke at jeg skal klage egentlig, for vi er veldig heldige føler jeg Nå må jeg svinge meg i selen og få ordnet meg før babysang. Lilletassen sover i vognen ute, men han trenger jo å spise og skifte før vi drar.. Og så bytter jeg vogn (han sover i Simo ute, men jeg bruker Bugaboo når jeg er på farten).. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 31. mars 2011 #1930 Del Skrevet 31. mars 2011 Morsomt! Det blir vel nok klaging etterhvert tenker jeg, når krabbing osv står for døren.. Da er det kanskje utviklingssprang, kombinert med at jeg ikke har ammet nok på kvelden/ettermiddagen. Da er det mission i dag Vi prøver å gå i dusjen rundt kl.19, så da får jeg amme hyppig fra kl.16 feks. Høres smart ut, så får jeg se hvordan det går. Nettene var veldig fine da jeg var flink til å amme hver time i noen timer til han la seg, så det prøver vi. Ikke at jeg skal klage egentlig, for vi er veldig heldige føler jeg Nå må jeg svinge meg i selen og få ordnet meg før babysang. Lilletassen sover i vognen ute, men han trenger jo å spise og skifte før vi drar.. Og så bytter jeg vogn (han sover i Simo ute, men jeg bruker Bugaboo når jeg er på farten).. hehe du så jo at vi Pupsilure sitter ikke akkurat stille lenger med disse små, og når de krabber da blir det full fart tenker jeg! Prøv det i noen dager og se om du ser noen forskjell, dette er også med å gi deg rikelig med melk hvis han tømmer puppen såpass på kvelden. Med engang de tar 2 pupper ved måltid sier det seg at de trenger mer. ohh kos dere på babysang! hehe må le av det dere snakket om barnevogner, jeg hadde nemlig ALDRI klart å gå med sånn vogn dere triller med, synes det blir alt for rart å ikke ha stor vogn med store hjul.......men som jeg sa, sikkert noe med byliv og hva man bruker vogna mest til. Min er feks veldig vanskelig når vi tok toget inntil oslo jeg og Devilina har jo største vogna, simo og emmaljunga(da snakker jeg ikke om basson baby som er diiigre)......og jeg som hadde lyst på en silvercross ha en fin dag snuppa! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #1931 Del Skrevet 31. mars 2011 Tusen takk for info om mei tai Nå har vi vært på babysang for første gang og det gikk veldig fint Han var våken hele tiden under selve synginga, men sovnet da vi spiste lunch. Veldig deilig, for da fikk jeg skravlet og kost meg med en kopp kaffe Skal prøve det igjen om et par uker, blir sikkert bare mer og mer spennende ettersom han blir eldre. Nå sover han og har sovet snart et par timer. Våkner nok av den dumme isbilen (nå har det jo plutselig blitt vinter igjen, så trenger ikke no isbil her med det første... ) I dag skal vi bare være hjemme (imorgen ettermiddag også), så nå skal jeg prøve hyppig amming og se om det hjelper. Det er ikke lett det der med vogner nei, for det finnes ikke én perfekt vogn, men man må finne en til sitt bruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 31. mars 2011 #1932 Del Skrevet 31. mars 2011 Å så kos han sovna ved lunsj, deilig å kunne få spist med to hender vel vet jeg alt om! ja hva slags vær er det vi fikk i dag liksom, uff, her var det mer regn da..... Nei vognjungelen er ikke lett, er som du sier man må finne ut hva slags bruk man trenger vogna til....inmari kjipt å kjøpe en vogn som funker ikke til det bruket man må ha! håper du får til mei taien, linken jeg sendte deg viser veldig tydelig hvordan man best knyter den...synes det viste bedre en på tettinntil sin side Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 31. mars 2011 #1933 Del Skrevet 31. mars 2011 Så fint at han sovnet under lunsjen Babysang er gøy! Goffel har mer glede av det nå enn da vi startet Isbilen terroriserte nabolaget mitt for noen dager siden også, selvfølgelig akkurat da babyen endelig hadde sovnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 31. mars 2011 #1934 Del Skrevet 31. mars 2011 Så fint at han sovnet under lunsjen Babysang er gøy! Goffel har mer glede av det nå enn da vi startet Isbilen terroriserte nabolaget mitt for noen dager siden også, selvfølgelig akkurat da babyen endelig hadde sovnet samme her, Bumba har mer glede av det nå..... haha må le fordi isbilen her kommer nesten HVER j dag!!! heldigvis har Bumba lært å ignorere lyden, men tro om han fikk seg litt kjeft her om dagen fra meg da jeg ikke hadde sovet NOE hele natta, babyen akkurat sovna etter å ha jobbet LENGE med å få hun til å sovne.......jeg gikk her i nabolaget da......han ringte den j bilen midt på en onsdag kl11 på morningen, HALLO alle er jo på jobb liksom!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 31. mars 2011 Forfatter #1935 Del Skrevet 31. mars 2011 han ringte den j bilen midt på en onsdag kl11 på morningen, HALLO alle er jo på jobb liksom!! Ja, den dumme isbilen altså.. Hvorfor ringe på formiddagen, de som kjøper er jo på jobb?! Rart det der.. Heldigvis klarte tassen å sove tross klinging fra isbilen. Og når vi først er inne på det, hva skjer med ringelyden?? Det er jo Norge Rundt melodien... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 31. mars 2011 #1936 Del Skrevet 31. mars 2011 Hm, jeg liker isbilen jeg - minner meg om barndommen Men nå ringer den bare på ettermiddagen her da. Og tulla bruker å sove ute ved siden av en vofs som bjeffer i tide og utide, så hun bryr seg ikke om litt lyd. Skjønner det er irriterende om det vekker babyen, da. Så koselig med babysang Jeg har ikke fått surra meg på det jeg, litt dumt egentlig. Og kjekt når de sover når det passer, det er deilig å kunne prate litt i fred ja Lykke til med kveldsamming, håper det bidrar til en god natt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 31. mars 2011 #1937 Del Skrevet 31. mars 2011 Tror du ikke isbilen kjørte rett fra deg og opp til meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 1. april 2011 Forfatter #1938 Del Skrevet 1. april 2011 Tror du ikke isbilen kjørte rett fra deg og opp til meg Dumme isbil!! Men den er kanskje ikke så veldig dum til sommeren... Natten har vært fin. Han sovnet rundt 19:30 i går, så fikk jeg til drømmemåltid kl.21:45. Neste gang han våknet da var rundt 00:30 (men som jeg har sagt tidligere, jeg er så sliten på natten at jeg ikke husker klokkeslett.. Bør kanskje skrive opp tidene eller er ikke det så farlig? Han får jo mat når han spør om det) Så tok jeg han opp i sengen til meg fordi jeg fikk så vondt i ryggen av å sitteamme, og etter det har han fått mat annenhver time. Tisset seg ut av bodyen i natt også, så måtte skifte bleie rundt 4:30. I dag skal vi bare ta det med ro og holde oss hjemme. Har bilen på service, så er skikkelig spent på å høre hvor mye det kommer på.. Første gang vi har hatt bil på service, i og med at vi kjøpte vår første bil i høst. Neste helg er det på tur for vår lille familie, for da har mannen bursdag og ønsker å reise vekk på hotell med oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 1. april 2011 #1939 Del Skrevet 1. april 2011 Oi, hotelltur! Så deilig! Vet du hvor dere skal eller? Så fine bilder du har lagt ut på Face av lilletassen!! Kjempesøt er han!! Jeg syns det er veldig interessant å lese om rutinene dine. Vi ligger jo noen uker bak i løypa, og har absolutt ikke klart å lage noen faste rutiner enda, så det er spennende å se hvordan dere gjør det! Jeg tror jeg også skal forsøke å amme enda hyppigere på kvelden nå, for å se om A kan sove litt flere timer sammenhengende. 2-3 timer syns jeg blir litt slitsomt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 1. april 2011 #1940 Del Skrevet 1. april 2011 Hotell-helg hørtes herlig ut! Hvor skal dere? Skjønner godt at å våkne hver 2.-3. time er slitsomt, så jeg har full forståelse for å jobbe litt for lengre økter. Mener å huske at det var rundt 3 mnd det skjedde litt med det her, tulla har spist 2 ganger på natta siden da egentlig. Er spennende å lese her da, se hvordan det går Jeg hadde god nytte av å skrive opp, da kan man se litt over tid hvordan det gjerne henger sammen. Ha en fin fredag videre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå