Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Fant ut av det nå, når jeg byttet harddisk - for den første jeg prøvde går tydeligvis ikke overens med Mac, mens den andre tok bildene med én gang :rolleyes:

Så det var selve harddisken som var problemet - et problem vi har holdt på med siden i går kveld.. Jaja, det viktigste er at vi fikk overført bildene :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt at dere fant bildene da :) Det er jo krise om de første bildene forsvinner da, det er jo en tid man ikke får igjen. Og der minnet du meg på at vi må legge over bildene på minnepennen vår igjen, for den er ikke oppdatert.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det! Hadde vært sinnsykt kjipt om bildene ble borte, så godt at de var der og nå har vi overført til ekstern harddisk og bildene fra fødsel er brent på cd. Har jo tatt utroooolig mange bilder, så blir mange cder om vi skal ha alt på cd. Men det går nok bra nå som vi har det både på data og på harddisken.

Nå ligger han i vognen og sover litt. Det er litt snodig, for noen ganger kan han sove 3 timer i strekk i vognen (i går fra 9-12:30), mens andre ganger våkner han hver halvtime omtrent og skriker (i går fra 16-17 og nå fra 10:30). Hvordan har det seg? Han sovnet ved puppen 10:30 og var tydelig trøtt etter leking i babygym og i vippestolen sin... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten det er litt vanskelig å sjekke om han er varm eller kald når han ligger ute.. Jeg sjekker både nesetippen og i nakken, men mener å huske at dersom han er kald på nesen fryser han..? Sjekket akkurat nå og han er litt kald på nesetippen, men varm i nakken.

Hvordan sjekker dere babyene deres om de fryser / er varme når de ligger ute?

Og så lurer jeg på noe ift trening. Har lyst å begynne å trene, for nå har jeg ikke trent på over 1 år (I know, veldig dårlig...), men så vet jeg ikke hva og hvordan jeg kan trene såpass "kort tid" etter fødsel.. Han er jo 7 uker gammel nå og jeg har lyst å melde meg inn på Actic (gamle Nautilus) og trene kondisjon og styrke (foretrekker å trene for meg selv og ikke gå på timer, så sånn sett kan jeg begrense ift formen min nå).

Hva mener dere jeg kan trene nå? Og hvor mye av gangen og hvor ofte?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at etter at man har fått kontroll på bekkenbunnen (så man ikke tisser på seg...), så kan man trene det man ønsker. Jeg tror i alle fall at sånne vanlige timer på treningssenter skal være helt greit. Styrketrening også. Man må jo se an kroppen og legge treningen på riktig nivå ut fra form naturligvis, men ellers regnes man vel som normal såpass lenge etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Milla~

Jeg har tenkt på akkurat det du skriver om Dine. Hvordan vet man at babyen har det akkurat passe iforhold til bekledning ute, og i vogn.

Følger med her, håper på kjekke tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når snuppa er ute i vogna sjekker jeg temperaturen i nakken og foran på brystet. Hvis det ikke kjennes kaldt ut, eller hun er veldig varm eller klam så er det bra :) Kalde på nesa kan de bli uansett når man er ute nå på vinteren, men det stemmer det med at man kan kjenne på nesa om de er kalde der når man er inne, så vidt jeg har skjønt :)

Tips til påkledning Milla:

Det er mange som kler på ungene altfor mye, har sett mye av det på jobb når ungene kommer i barnehagen, de er jo gjennomsvette når de kommer, etter kun å ha liggi i vogna. Når de ligger i en tjukk pose, så trenger de ikke så mye. Jeg bruker ull eller bomull innerst - body og bukse/strømpebukse (ull når det har vært veldig kaldt), så bruker jeg denne ullfleecedressen fra Nøstebarn, ull eller ullfleece lue, ullsokker, og ullfleecevotter. Den øverste knappen på dressen har hatt en tendens til å sprette opp når snuppa vrir litt på seg i vogna, så nå bruker jeg et hjerteskjerf i halsen på henne, for at ikke hun skal bli så åpen i halsen. Må bare skryte litt av den ullfleece dressen igjen (føler jeg har reklamert for den mange steder nå :fnise:), den er helt fantastisk, har aldri hatt problemer med at hun har vært for varm eller kald, den regulerer temperaturen kjempegodt :jepp:

Man må bare prøve seg litt frem med hva som passer for ditt barn, alle er jo forskjellige :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goffel kan også sove opptil 3 timer i vogna uten å våkne, mens andre ganger våkner han mange ganger. Jeg syns jeg har sett en sammenheng; hvis han er overtrøtt da han legges våkner han ofte. Hvis jeg har fått lagt han før det har bikket over til overtrøtt, sover han lenge i strekk :)

Ang påkledning: etterhvert lærer man seg hva som er passe klær for dem. jeg sjekker ikke Goffel lenger, for jeg vet hva som er passe for han. Han har nesten alltid på det samme når han sover ute i vogna. Har opplevd at han har blitt for kald, og for varm. :sjenert: Men så lærer man av det :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunn ikke sjekket så mye jeg, når hun ligger ute i vogna. Hun virker varm når jeg tar henne inn, men ikke for varm. Fin og tørr, men varm i nakken. Jeg kler også på ull innerst, fleecedress hvis det er minusgrader og så voksiposen (og den er veldig varm, den posen). Hun har lue, votter og raggsokker på også. Når det er plussgrader, har jeg bare tatt på en fleecejakke og ikke noe ekstra uten på innebuksa. Men så har vi en baby som ikke virker som hun blir fort kald.

Tror du kan trene som du vil når du har vært på den etterkontrollen hos legen. Men du må jo lytte til kroppens signaler og starte rolig, så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ull eller bomull innerst - body og bukse/strømpebukse (ull når det har vært veldig kaldt), så bruker jeg denne ullfleecedressen fra Nøstebarn, ull eller ullfleece lue, ullsokker, og ullfleecevotter.

Ullfleecedress er fin-fint! Vi har denne fra Englebarn.no, fordi jeg liker ikke at Nøstebarn sin har hette. Min unge får ikke ha hette på et eneste klesplagg. Ellers kler jeg på ham det samme som Jesse. Når jeg bærer har han Stonz på føttene, de er helt supre.

Jeg tror også det er viktig å tenke at om man har en god pose i vogna, er det yttertøyet til babyen. Mange kler på for mye som Jesse sier, og det er mye skumlere med en for varm enn en for kald baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forresten det er litt vanskelig å sjekke om han er varm eller kald når han ligger ute.. Jeg sjekker både nesetippen og i nakken, men mener å huske at dersom han er kald på nesen fryser han..? Sjekket akkurat nå og han er litt kald på nesetippen, men varm i nakken.

Hvordan sjekker dere babyene deres om de fryser / er varme når de ligger ute?

Og så lurer jeg på noe ift trening. Har lyst å begynne å trene, for nå har jeg ikke trent på over 1 år (I know, veldig dårlig...), men så vet jeg ikke hva og hvordan jeg kan trene såpass "kort tid" etter fødsel.. Han er jo 7 uker gammel nå og jeg har lyst å melde meg inn på Actic (gamle Nautilus) og trene kondisjon og styrke (foretrekker å trene for meg selv og ikke gå på timer, så sånn sett kan jeg begrense ift formen min nå).

Hva mener dere jeg kan trene nå? Og hvor mye av gangen og hvor ofte?

:sjenert:

IKKE kjenn på kinner eller nesa når du skjekker om han er kald.....er nakken du skal kjenne. Er fint at de blir litt rosa i kinna ute, sånn skal det være :)

Babyer er forskjellige, noen er frysepinner mens andre sånn som Bumba blir fort varme.

Kan ihvertfall si hva Bumba har på seg. Bomullsbody+strømpebukser, bukser og sokker, fleecedress, votter+fleecetøffler, silkelue+ulllue. Hun sover oppi en god dunpose som har et liggeunderlag av ull. På dager hvor det er flere plussgrader har hun det samme minus fleecedressen, og har hals i steden.

Men sånn som Pupsilure sier, man finner ut av hva passer sin baby best.

Er litt skummelt hvis de blir for varme en for kalde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når de ligger i en tjukk pose, så trenger de ikke så mye. Jeg bruker ull eller bomull innerst - body og bukse/strømpebukse (ull når det har vært veldig kaldt), så bruker jeg denne ullfleecedressen fra Nøstebarn, ull eller ullfleece lue, ullsokker, og ullfleecevotter. Den øverste knappen på dressen har hatt en tendens til å sprette opp når snuppa vrir litt på seg i vogna, så nå bruker jeg et hjerteskjerf i halsen på henne, for at ikke hun skal bli så åpen i halsen.

Vi har nøyaktig det samme på barna våre. :fnise: Når det er varmere enn ca 5 minus grader dropper jeg ofte ullfleecedressen for da kan han bli for varm. Bolla er en varm liten fyr :) I det siste har jeg hatt tynn ull innerst og noen heldresser i ull som egentlig er innedresser i stede for ullfleecedressen. De er tynnere ull og er fine på kafe osv Men mest av alt for at de er så fine og jeg må få brukt dem.. :sjenert:

Denne: http://www.megogmagen.no/nettbutikk/index.php?nr=90&case=4&id=1185&idkategori=29

Og denne (øverste i samme farge som genseren under): http://www.megogmagen.no/nettbutikk/index.php?nr=90&case=20&prod_navn=Lille%20Barn%20SALG&prod_id=71

Anbefaler begge! De er så utrolig myke og gode :jepp: Og på salg :lur:

Min unge får ikke ha hette på et eneste klesplagg.

Hvorfor ikke..? Er det noe skummelt med det jeg ikke har fått med meg? :klo: Jeg synes hetta er super for den er som en ekstra lue når det er veldig kaldt og ligger bare under hodet når den ikke trengs.

Ang trening, her tror jeg det er store individuelle forskjeller. SÅ bra at du har lyst til å komme i gang! :hoppe: Du må kjenne hva som føles ok for deg. Noen kan begynne vanlig trening etter noen få uker, mens andre må vente lenger. Det kommer an på om du føler du har kontroll på underlivet og om bekkenet er bra, samt om magemusklene har samlet seg tror jeg. Det siste i forhold til magetrening spesielt selvfølgelig. Du kan trolig begynne å trene magen forsiktig, men tren heller de skrå musklene og ikke gå rett på de rette musklene. Du kan f eks stå på alle fire og stramme/trekke navelen innover. Samme om du står med ryggen inntil en vegg. Planken også. Du kan jo kjenne etter om du fortsatt har diastase mellom magemusklene, har du det kan du være litt forsiktig til det føles som de har samlet seg. Jeg trener fortsatt ikke så mye på de rette magemusklene men kan godt trene de skrå.

Utfall kan du jo være litt forsiktig med i starten for å skåne bekkenet.

Det er smart å holde ryggen i sjakk! Har må jeg bli flinkere selv.. Amming og bæring er tungt og man kan bli litt lut og få vondt i skuldre og nakke. Derfor, tren øvre del av ryggen.

Jeg anbefaler spinning eller ergometersykkel :jepp: Det er ikke hopping (som kan kjennes litt ubehagelig i starten, spesielt om puppene er tunge og man har litt dårlig knipekontroll) og man bestemmer intensiteten helt selv. Ellers er jo trilling (dersom føret er ok..) super kondisjonstrening, men her må man gå på litt og gjerne i bakker. Å tusle rundt får man IKKE særlig bedre kondis av. Mange som lurer seg selv her..

Treningsøvelse nr 1: BEKKENBUNN! Knip knip knip! Ta det gjerne med i nesten alle øvelser. Skal du løfte, knip bekkenbunn og løft. Skal du ta skrå sit-ups, knip bekkenbunn og sett i gang. Moa aktiver bekkenbunn før anstrengelsen. Da trener du den samtidig som du kan stoppe evt lekkasjer :sjenert:

Kanskje du kan spørre på treningssenteret om de har noen som har litt peiling på det å trene etter svangerskap og få en PT-time? Da kan dere sette opp et program så har du noe å starte med. Jeg fikk en fysioterapeut med meg på trening en gang som satte opp program med meg (pga en skade)! Vet ikke om det var spesialbehandling, men det er jo mulig å spørre om man har spesielle problemer..

Jeg begynte litt forsiktig og nå føles det som jeg kan gi på ganske bra. Bolla ser ikke ut til å reagere på at jeg trener og melkemengden er uendret. Noen øvelser hugger litt i bekkenet, men det tror jeg er stive muskler. Da er jeg forsiktig med akkurat de bevegelsene. Hopping er litt ubehagelig pga puppene, man MÅ ha en god sportsbh!

Hva med å begynne med to eller tre treningsøkter på 1 time i uka? Enten halvt om halvt kondisjon og styrke, eller en kondisjonsøkt, en styrkeøkt og en halvt om halvt-økt? igjen, jeg ville snakket med en PT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler forresten Trening for kule mager av Jill Jahrmann. Den har en del for etter fødsel også. -kanskje den kan lånes på biblioteket om du ikke vil kjøpe den? Du skulle fått låne min men den er utlånt.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke..? Er det noe skummelt med det jeg ikke har fått med meg? :klo: Jeg synes hetta er super for den er som en ekstra lue når det er veldig kaldt og ligger bare under hodet når den ikke trengs.

Jeg er muligens hysterisk, men jeg kjente en gang en baby som ble kvalt av ei hette på jakka si. Hun var 4 mndr. og hadde den på som ekstra lue mens hun sov ute i vogna. Helt konkret hvordan det skjedde fikk jeg meg ikke til å spørre foreldrene om, men det ble konkludert med at det var hetta som var skylda. Og når han blir eldre får han heller ikke lov, det var jo en gang en liten gutt ble kvalt da han hang hetta si fast i et tre mens han lekte. Jeg er veldig føre var, så klær med hetter eller snorer er ikke lov her i huset, unntaket er luer med snorer mens han har hendene sine inni vottene. Men den er knytt så løst at den egentlig ikke sitter fast engang, kan fint dra av ham lua uten å knyte opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er muligens hysterisk, men jeg kjente en gang en baby som ble kvalt av ei hette på jakka si. Hun var 4 mndr. og hadde den på som ekstra lue mens hun sov ute i vogna. Helt konkret hvordan det skjedde fikk jeg meg ikke til å spørre foreldrene om, men det ble konkludert med at det var hetta som var skylda. Og når han blir eldre får han heller ikke lov, det var jo en gang en liten gutt ble kvalt da han hang hetta si fast i et tre mens han lekte. Jeg er veldig føre var, så klær med hetter eller snorer er ikke lov her i huset, unntaket er luer med snorer mens han har hendene sine inni vottene. Men den er knytt så løst at den egentlig ikke sitter fast engang, kan fint dra av ham lua uten å knyte opp.

Når det gjelder hetter er jeg enig i at det kan være skummelt, MEN, de fleste utedresser nå (beregegnet på barn som er store nok til å leke) er med hetter med knapper. Og de løsner dermed hvis man henger fast. I barnehagen har vi gått hardt ut med å oppfordre foreldre til å kjøpe det. Da er det mye skumlere med knyting på luer, og skjerf som blir knytt rundt halsen. Hetter på utedresser er veldig greit spesielt når det er snør eller sludder, ellers bør de ha luer som er vanntette og som dekker mye (men disse har jo igjen som regel knyting), sludd/snø i nakken eller klissvåte luer er ikke godt! På regntøy får man også hetter med knapper.. :)

Det virker som at nøstebarndressen nesten er designet litt for at ikke sånn skal skje, for den øverste knappen spretter opp når det blir for stramt på dressen til snuppa..Eller så er det knappen som bare er dårlig :fnise: Ullfleecedressen fra Englebarn var forresten veldig fin :jepp:

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste knappen holder seg skjelden på her og. :jepp: Jeg kan ikke helt skjønne hvordan Bolla skal klare å komme i fare i den dressen altså.. Nå er han jo så liten at han ikke får til å flytte seg selv så han ligger jo bare inni den på rygg. Fælt med den lille jenta :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Englebarndressen var veldig fin! Og så hadde den sånn fin krage. Flere av de jeg har sett uten hette har bare lav krage, og da blir det jo lett glippe i nakken. *note to self* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bærer har han Stonz på føttene, de er helt supre.

Ja, de bruker vi også når vi skal inn og ut av bil og sånt, de er kjempefine :jepp:

Nå fikk jeg lyst på en sånn ulldress fra Meg og magen, å "prate" med andre mammaer er ikke bra for shopping-genet mitt :sjenert:

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...