Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

V kjøpte en blandingspakke til smoothies - blåbær, bringebær og banan. Fant en link på nettet over hva som gir luft i magen (som oftest) og ikke, etter en som hadde fått en ammemat-bok ;) Sånn som du skrev om sikkert! Så da prøver vi på det imorgen..

Og mannen skal ut og kjøpe sushi på senter G som er i mellom oss - for der er det et nyåpnet sted som ser veldig fresht ut.. Er det noe fisk jeg skal holde meg unna når jeg ammer? :klø:

Og så lurer jeg på hvordan dere andre får MM i nesen til de små når de har tette neser? Prøvde å sprute litt inn i nesen til Lilletassen istad siden han har litt tett nese og snørrer litt, men traff ingenting og synes det er skikkelig vanskelig... Hjelp! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan også sprute melken ned i en kopp, og trekke opp med sprøyte :jepp:

Har sett sushi-stedet :jepp: Aldri smakt sushi før jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mannen skal ut og kjøpe sushi på senter G som er i mellom oss - for der er det et nyåpnet sted som ser veldig fresht ut.. Er det noe fisk jeg skal holde meg unna når jeg ammer? :klø:

Hmmm.. nå lurer jeg nesten på om du bor rett ved der hvor jeg er oppvokst (Senter G og nyåpnet sushisted hørtes veldig kjent ut :lur: ) :fnise:

Tror ikke det er noe spesielt fisk du bør holde deg unna, med wasabien bør du nok droppe :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så gjelder omtrent de samme reglene ang fisk og sjømat for gravide for ammende også.. Kom som en overraskelse på meg! Så tunfisken er fortsatt på nei-lista.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det ang fisk og sjømat, så ble skikkelig skuffet! Er så glad i tunfisk, men det stod på nei-lista ja.. Så da ble det laks og crabsticks på meg i går, men det skal bli deilig når jeg kan spise absolutt alt jeg vil uten å tenke på konsekvenser for Lilletassen.

Holdt meg unna jordbær i fjor sommer, så håper jeg kan spise det i år, men det kommer jo an på om jeg ammer fortsatt eller ikke..

I natt har det gått greit, men Lilletassen sover ved siden av meg i sengen. Vi la oss 21:30 etter mye hyling, så liggeammet vi. Han sovnet rundt kl.23 og sov da til 01:30 for ny spiserunde. Så var det på´n igjen kl.04:30 ca. Etter den ammerunden og bleieskift, ville han sove på brystet mitt og da sov vi til 08:30 og da stod vi opp. Så om dette er hvordan det blir fremover (søvnmønsteret om natten), så skal jeg ikke klage.

Men det jeg har lyst å trene mer på fremover er alene-sovingen. Det beste er jo om Lilletassen sover alene (både dag og natt), men jeg får kanskje prøve swaddlingteppet til Pupsilure, så kanskje det funker :Nikke:

Ang det forresten, så passer det best onsdag Pupsilure - kan du fortsatt da? Hvis dere er hos oss kl.11 feks? For da må du dra igjen litt over 13 til fysiotimen til Goffel? Kan ikke garantere et plettfritt hjem altså, men koselig om dere kommer for det ;)

I dag skal vi på middag til det beste venneparet vårt og da skal vi spørre om de har lyst å være faddere til Lilletassen :rodmer: Vi spurte mannens bror forrige dagen og han ble kjempe glad over å bli spurt, så da er det i boks :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere har hatt en fin natt :nigo: Det er fint hvis dere får han til å sove alene, men ikke sikkert det er nødvendig å innføre det nå for at han skal klare det senere. Goffel sov oppå meg lenge, men var ikke noe problem å legge han alene når han ble klar for det :) Da gikk det kjempegreit!

Onsdag kl 11 er greit :) Vi må dra litt over 13 ja :jepp: Gjør ikke noe om det er rotete :klem: Skal huske swaddlingeteppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så bra :) Da sees vi kl.11 på onsdag. Bare å parkere der jeg viste deg sist, så slipper du styre etter parkeringsplass rundt her. Kan være litt håpløst for tiden med all snøen og greier.

Så flott at vi får låne swaddlingteppe - det kan jo være han sover bedre alene da. Får høre litt med deg ang tips til når han begynte å sove alene og hvordan dere gjorde det osv. Og så er det kjempe fint om du viser meg hvordan jeg skal swaddle han :Nikke:

Akkurat nå ligger han alene i vuggen sin, har vel ligget der i ca 40 minutter. Han ser på meg lenge av gangen nå, hvertfall hvis han ikke er veldig sliten og det er kjempe koselig :rodmer: Nå er det ikke lenge til han smiler tenker jeg, for han prøver jo noen ganger når han ser på meg. Men han smiler ofte hvis han sovner til puppen og får lov å ligge der litt etterpå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Milla - koselig du sier det :) Det er bare å glede seg, for det er helt fantastisk! Men mye mer slitsomt enn folk har gitt uttrykk for kjenner jeg, mer forvirrende fordi man ikke kjenner seg selv i situasjonen, mannen sin i den situasjonen og ikke minst babyen som det tar tid å bli kjent med.

Så det er greit å være forberedt på det, for jeg synes mange kanskje "skjuler" litt det faktum at det er skikkelig tøft også. Venninner og bekjente av meg har hvertfall ikke gitt veldig uttrykk for at det er skikkelig tøft også, men mer at det er så hyggelig og koselig (og det er det jo også!), men det er godt å vite at det er normalt å være sliten, normalt å glede seg til alenetid igjen og normalt at man sitter med puppen ute hele dagen, uten sminke, klær og mat i magen :sjenert: For sånn er det hvertfall her ganske ofte - jeg rekker ikke kle på meg før jeg har lekket melk gjennom klærne og må skifte igjen eller Lilletassen har gulpet på meg og jeg må skifte.

Har også lagt merke til at jeg ikke har særlig ammevennlige klær, så det må kjøpes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, da sees vi :nigo:

Hvordan var sushien? Lurte på om vi skulle prøvd det stedet en dag. Mannen er veldig glad i sushi, og jeg har aldri smakt det før, men har lyst til det :jepp:

Veldig sant som du sier, man skjønner ikke hvor slitsomt det er før man er der. :jepp: Det er også stooor forskjell på barna. Noen er sovebabyer, og gråter littegrann hver tredje dag bare :rolleyes::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for de med sånne babyer da... :fnise: *Litt misunnelig*

Sushien var kjempe god og absolutt til å anbefale! Mannen likte ikke sushi før vi ble sammen, men nå elsker han det og vi koser oss gjerne med det hvis vi skal unne oss noe. Dere bør absolutt prøve stedet - nam nam :nigo:

I dag har vi vært på middag hos et vennepar og det gikk veldig fint. Han sov litt, spiste tre ganger (vi var der fra 16:45 til 23:15) og hylte en stund underveis. Vi fikk låne mei taien deres som vi skal prøve fremover og han sovnet i den da jeg hadde den på meg. Om det var fordi jeg ga han 2ml fenikkelte (er det "farlig" om den har gått ut (sept ´10)...? :sjenert: eller om det var fordi han var utslitt pga skrikingen, det vet jeg ikke.. Men han sovnet i den som sagt, fikk nytt måltid og sovnet igjen og han sover fortsatt. Siste amming var ca 21:45.

Nå lurer jeg på om jeg kanskje skal prøve å amme han i søvne så vi kan gå og legge oss også eller om jeg skal vekke han for å amme.. :vetikke:

Han har en tendens til å sette i å hyle hvis han blir vekt... What to do...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk natten? :klemmer:

Min erfaring er at de aller fleste babyer roer seg raskt når de kommer i bæretøy som er behagelig for dem. De føler seg omsluttet og trygge inntill mamma/pappa. Fenikkelte er ikke smertestillende på noen måte, den virker på sikt, så det er heller tvilsomt om det er den som gjorde utslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under det Iril skriver her, fennikkel te hjelper med å få ut luft og sånt, men er ikke smertestillende.

Bæretøy har jeg også erfaring med at de roer seg, husker når Bumba var ganske så ny så gråt hun litt når vi drev å sette henne oppi, men tok knebøy i det jeg satt henne der oppi og så sovna utrolig fort.....Mei tai eller sånt sjal vi har er jo så tett mot mamma eller pappa sin, varmt og godt, og når dem snur det ene øret mot brystkassa vår hører dem hjertet vårt slå, og siden lilletass kjenner lyden fra deg er det vel ikke rart han ble rolig :)

Gleder meg virkelig til uka, blir utrolig morro å få se lilletassen :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Milla~

Prøver å forberede meg på at det ikke er rosenrødt alt sammen. Skjønner tanken din med at folk får det til å virke så lett og flott alt sammen, men i real life, så er det mye annerledes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å forberede meg på at det ikke er rosenrødt alt sammen. Skjønner tanken din med at folk får det til å virke så lett og flott alt sammen, men i real life, så er det mye annerledes :)

Er det som er så fin her inne,at man får høre om hvordan ting egentlig er. jeg er iallefall vant til at alle bare snakker om hvor perfekt alt er med barn,ikke om at det kan være tøft i begynnelsen. Og om/n¨år man har det litt tøft og slitsomt selv,er det godt å vite at det er helt normalt :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det og jeg føler det er greit å skrive om hvordan det faktisk går og ikke glorifisere det når det faktisk er ganske tøft. Det er mye kos også, men det er lov å si at man sliter med det ene eller det andre og at man er sliten og gjerne skulle sovet 12 timer i strekk for å hente seg inn litt..

-------

I dag er første dagen for Lilletassen og meg alene hjemme. Mannen er tilbake på jobb og natten var 100% mitt ansvar i natt. Det gikk helt fint, men merker jeg er skikkelig sliten og ikke fått sovet særlig.

Han sov i kurven sin alene fra kl.21:45 til 01:30 tror jeg det var, så amming og bleieskift, og så lå han oppå brystet mitt til kl.06 og ny ammerunde og bleieskift. Vi stod opp før 08, for da ble det bare tull i sengen med et hylende barn som blir så utålmodig når den fete melken kommer, for da tar det litt lenger tid og gud forby at han skal jobbe for å få i seg mat. Så nå tror jeg at jeg har funnet ut hvorfor han skriker ved puppen ofte - han er rett og slett for utålmodig til å vente på den fete melken. Og denne melken er jo veldig viktig for vektoppgang, så må finne en løsning på det...

Om en times tid skal vi til fysio og sjekke om Lilletassen har nakkelåsning eller om det kan være noe annet som gjør at han skriker og spenner seg sånn. Blir spennende å se hva hun sier og om hun kan gjøre noe som stopper skrikingen og at han ikke har vondt lenger. Blir også første tur ut alene for oss to, så dette er en stor dag :fnise:

Ha en riktig god mandag alle sammen :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21.45-01.30 var jo bra da! :)

Goffel var også veldig utålmodig når den fete melken kom :jepp: Og de kan få vondt i magen av for mye formelk. Kanskje du kan be om å få Syntocinon nesespray? Den har jeg brukt en periode, gjør at melken strømmer lettere. Jeg brukte den når det var tomt for formelken, og det hjalp. Dessverre tenkte jeg ikke på det før han var 3-4 mnd gammel. Jeg sendte bare sms til mitt legekontor, så fakset de resepten til apoteket :)

Spennende med besøk hos fysio! :nigo: Men jeg vil anbefale deg en tur til manuellterapeut også. Fysioen er veldig hyggelig, og flink på sitt område, men jeg følte ikke at nakkelåsning var hennes fag. Gikk til henne 2-3 ganger før jeg ringte manuellterapeut på egenhånd, og fysioen var enig i at det var veldig lurt, og hun så store forbedringer fra gang til gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk veldig greit :) Hun sa han var litt stiv og foretrekker å se mot høyre side, så nå må vi øve oss litt på motsatt side. Skal gjøre noen øvelser generelt sett også og så har vi fått time 10.feb på nytt. Hun var veldig alright og synes ikke han var så altfor gæren faktisk, så det var godt.

Etter vi kom hjem har Lilletassen grått skikkelig og til slutt endte det med at vi tok oss en kjøretur i et par timer for å få roet han ned og da sovnet han med én gang og har sovet siden, så nå har han sovet siden kl.17 og godt er det. Jeg tror det var en blanding av at han hadde bæsjebleie, var skikkelig varm og vondt i magen. Muligens litt sulten også. Men det holdt liksom aldri opp - selv om vi skiftet bleie, ga mat og tok av han strømpebuksen.. :sjenert:

Har nesten ikke sovet i natt og ingenting på dagen heller og mannen er jo skikkelig sliten etter en veldig fysisk jobb.. Så blir spennende å se hvordan kvelden arter seg og ikke minst natten.

Den siste måneden har mannen og jeg fått spise middag samtidig kanskje 5 ganger og det kommer fordi han ikke vil ligge alene eller så har han selvfølgelig alltid våknet akkurat i måltidet.. Typisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...