Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Nuk-smokk her og! Med Tussi og Ole Brum på :jepp: Det kan hende han ikke "oppdager" smokken med en gang så det kan være lurt å holde de der litt ja. Men vipp den gjerne litt opp mot ganen så du ikke simulerer brekningsrefleksen ved å treffe drøvelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri Goffel til å ta smokk. Men prøvde bare to forskjellige typer da. Han suger veldig villig på smokken hvis det er malt ekstrakt på den :fnise: Så det kan jo være et tips?

Goffel har laget masse sugemerker han også, men utrolig nok aldri på seg selv, bare på meg :ler: Det er ikke vondt, så tror ikke du trenger å bekymre deg for det :)

Håper dere har hatt en fin kveld da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten har gått greit faktisk - ganske lik som forrige natt.

Lilletassen sov litt over 2 timer i kurven sin (la han etter amming ca kl.00.30) og så våknet han litt før 3 for ny ammerunde. Da prøvde jeg liggestilling igjen fordi jeg var så utrolig trøtt, og jeg tror vi begge sovnet og da sov vi faktisk litt av og på til før 8. Og da måtte vi gå til stuen for å amme og skifte bleie, for da fikk jeg ikke til liggestillingen. Muligens fordi brystet var for fullt :sjenert:

Nå sover han litt av og på igjen - og mannen har dratt på et senter for å bytte litt gaver vi fikk til jul og til Lilletassen.

Det gikk veldig greit hos svigers i går. Men Lilletassen lagde sugemerke på bestemorens hake.. :fnise: Han har et stort sugebehov og sugde skikkelig til, hehe. Ang. smokk så funker tommee tippee som vi har gitt, men som sagt, så veiver han den bort med hendene selv om jeg holder den der litt. Han skvetter masse når han sover og da fyker armer og ben til værs og river ut smokken. I tillegg er han veldig glad i å ha hendene i ansiktet og det går rent dårlig for smokken.. Men dette skal gå lettere og lettere for hver dag og alle sier det blir lettere, så det er det jeg ser frem til :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin natt synes jeg da! Og det med smokken....altså jeg tror du hadde hatt god nytte av swaddling altså, for Bumba fekta også sånn med hendene og alt ble såå mye bedre med swaddling.

da vil han også holde smokken lengre vil jeg tippe!

Ha en fin helg med søte familien din Dine :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi går for det ja.. Og snille Pupsilure har jo tilbudt seg å låne med swaddlingteppe, så da kan vi jo hvertfall se om det funker og heller kjøpe et eget teppe dersom det er effektivt :)

Nå er mannen på vei hjem snart og jeg håper han husket ammeteen.. Blir spennende å prøve - håper det hjelper på magen hans :)

Riktig god helg alle sammen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan hårprodukter er det du er ute etter? altså jeg pleide alltid å anbefale gravide og ammendes kvinner håravfallssjampo....dden er mild, holder hodebunnen ren og stimulerer blodsirkulasjonen....for rundt 3-4mnd alder av barnet ramler ofte håret av oss.......jeg brukte sjampoen men ikke hodebunnskuren, men med engang jeg brukte den ble det sååå mye bedre. Viktig også å få i seg gode omega 3,6 og 9 oljer.......godt for kropp, hud, hår ;)

Må huske å ta tranen min... Er det forresten andre vitaminer jeg bør ta nå som jeg ammer?

Ønsker noen produkter som kan bidra til å holde håret tykt og at det ikke faller av :fnise: Hører at så mange ammende mister håret og siden jeg har typisk nordisk hår hadde det vært flott å få beholdt det jeg har ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må huske å ta tranen min... Er det forresten andre vitaminer jeg bør ta nå som jeg ammer?

Ønsker noen produkter som kan bidra til å holde håret tykt og at det ikke faller av :fnise: Hører at så mange ammende mister håret og siden jeg har typisk nordisk hår hadde det vært flott å få beholdt det jeg har ;)

ja tran kan du ta, selv tar jeg planteoljer(omega 3,6, 9) og merker stor forskjell bare på humøren.

Jeg tar i tillegg multivitamin jeg kjøpte på helsekosten, den heter multivitamin for gravide og ammendes, har bra med folat, jern, og b vitaminer samt alt det andre man trenger.

Hårprodukter........jeg eeeelsker jo Kerastase og pleier å anbefale ammendes og gravide å bruke Bain Prevention som er en håravfallssjampo, og når jeg begynnte å miste håret(som kan brukes før det begynner å falle altså) heter Stimuliste, er hodebunnskur du sprayer på hodebunnen(gjerne ved hårfestet og krona) etter man har vasket håret, den skal ikke skylles ut..........har aldri hatt så flott og glansfullt hår, og den blir ikke fet som mange hodebunnskurer jeg har brukt på meg selv.

Det produktene er til hjelp er at de stimulerer blodsirkulasjonen vasker vekk det som tetter evt hårsekkene, og tar var på de :)

Ellers liker jeg også Nisim produkter veldig godt, de har håravfallserie som også er å anbefale om man vil ha noe annet en kerastase ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dine :klemmer:

Veldig interessant å lese om amming og legging her. Lærer masse :jepp:

Har bare noen spørsmål. Svar hvis du har tid. Skjønner hvis du ikke har det. Du skjønner, mannen har kommer til "skade" for å kjøpe familyfix, selv om jeg sa at han ikke skulle kjøpe om de ikke hadde beltabase. Følte egentlig at han ble lurt i butikken. Jeg sa at skulle kjøpe beltebase, siden de senere bilsetene da kunne monteres bakovervendt. Han fikk da begrunnelsen at man ikke trengte base på de senere setene. Ok, men hvorfor solgte de han familiyfix da? Er ikke det for å kunne bruke base senere?

Uansett, er det dette som er beltebasen du snakker om? Hvilke seter kan man bruke senere? Eller, rettere sagt, hvilke skal du bruke senere? Jeg kommer til å herme ;) Synes jeg leste et sted at denne basen gjorde at setene ble fremovervendt :klø:

Som sagt, svar hvis du har tid. Er spørsmålet som er uthevet som er det viktigste. De andre kan du evt overse.

Håper dere får en fin natt :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips ang hårprodukter, skal sjekke de ut på Ebay når jeg har litt bedre tid :Nikke:

Og så tror jeg at jeg får sjekke ut litt multivitaminer, men jeg klarer ikke de kalk tyggetablettene, de er helt forferdelige! Ble skikkelig kvalm hver gang jeg tok de under svangerskapet, så nå må det bli svelgetabletter e.l.

Hei Becky! Skal se om ikke jeg får hjulpet deg litt her :) Dere må bare bytte base, for Familyfix basen dere har nå fungerer på neste størrelse MaxiCosi sete (fremovervendt), men jeg kommer nok til å bruke Besafe Izi Combi setet tenker jeg.. Litt usikker enda, men det er nok det vi ender opp med etter mye erfaring og positiv tilbakemelding fra kunder som har brukt det. Du har linket til riktig beltebase ja! Det er den vi har og den fungerer strålende i vår bil som ikke har isofix. Vet ikke hvorfor de solgte dere isofixbase når dere skulle ha beltebase, men kan jo kanskje ha vært en misforståelse der..? Ikke lett det der med bilstoler, ettersom det er så mange tester og ulike kriterier, men det er veldig viktig å vite hva som testes når bilseter får poeng. Tester de sikkerhet er det viktig å se på, tester de etter pris er ikke det veldig relevant synes jeg da (når det kommer til sikkerheten til barnet ditt).

Bare å spørre dersom du lurer på noe mer, så skal jeg svare når ikke Lilletassen krever oppmerksomheten ;)

Nå har jeg nettopp drukket en kopp ammete, håper det funker bra. Nå skal mannen og jeg kose oss med Tore Strømøys nye show på NRK, må jo det nå som vi er foreldre og greier ;) Lilletassen sover, men skal nok ha mat om en halvtimes tid tenker jeg .. Krysser fingrene for en rolig og sovende natt! :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Dine. Veldig snilt :klemmer: . Tror de solgte den basen til mannen fordi de ikke har beltebasen på barnes hus. De har den ihvertfall ikke på nett. Følte egentlig at de lurte ham. Hvis han skulle feste setet med belte neste gang, hadde han da ikke trengt familyfix som er ganske dyrt.

Fornøyd med prepple? :jepp: Den var veldig fin ihvertfall. Vi kjøpe den i svart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pebble ja :fnise: Veldig fornøyd! Vi har den i lysebrun og den er veldig fin. Foreløpig er han så veldig liten at det faktisk er litt vanskelig å ta på selene riktig synes jeg - hvertfall i den store utedrakten han har. Men et godt sete altså :tommelopp:

Natten vår har vært fantastisk! Jeg har fått sove mange timer og det har Lilletassen også :Nikke:

Vi la oss ca 01 tiden, ammet litt i sengen liggende og så sovnet vi begge to. Så våknet han rundt 6-6:30 for mat og ny bleie, ammet sittende og så sovnet vi mens han lå på brystet mitt. Sånn lå vi til ca 11 og da stod vi opp med bleieskift og ny matrunde. Herlig med så mye søvn! Våknet flere ganger fra morgenkvisten, men så fort jeg skjønte han sov og hadde det bra sovnet jeg igjen. Så nå har jeg litt overskudd føler jeg og da går ting så mye lettere!

Han sov ingenting i kurven sin, men det får vi prøve igjen til kvelden. Godt å føle at ting går greit innimellom ;)

I morgen kommer besteforeldrene mine på besøk, så da skal Lilletassen treffe sin andre oldefar og oldemor :) (Traff bestefaren til Dinemannen fredag). Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det her var jo virkelig fantastisk! Det hjelper når han ligger i nærheten av meg merker jeg - da føler han seg nok tryggest og kan sove ordentlig godt. Nå har han sovet litt over 1 time på sofaen ved siden av mannen som prøver seg på kryssordheftet jeg kjøpte til jul :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det her var jo virkelig fantastisk! Det hjelper når han ligger i nærheten av meg merker jeg - da føler han seg nok tryggest og kan sove ordentlig godt. Nå har han sovet litt over 1 time på sofaen ved siden av mannen som prøver seg på kryssordheftet jeg kjøpte til jul :fnise:

:rødme: Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle prøve meg på å fortelle fødselshistorien min jeg da.. *Langt innlegg*

Jeg hadde jo hatt modningsrier i ca 3 uker før han kom og nyttårsaften ettermiddag begynte riene å komme med noen timers mellomrom mens jeg var skikkelig forkjølt og lå i sengen hele den dagen. Så raketter fra sengen i 2 min før jeg la meg ned igjen. Jeg hostet på meg rier og hadde ikke sovet på 3-4 dager pga det og forkjølelsen.

Så lørdag, på termin 01.01.11, begynte riene å komme tettere, for å så gi seg og begynne igjen senere som mer smertefulle. Dette skrev jeg vel om tidligere i boken her også tror jeg, for da dro vi inn til Føden. Der ble det konstantert 1cm åpning og lukket livmorhals. Jeg tror det var denne dagen mer av slimproppen gikk, eller om det var nyttårsaften.. :sjenert:

Vi dro hjem rundt 23tiden og riene begynte med 10minutters mellomrom på natten (jeg sov så klart ingenting) og til slutt føltes det ut som om jeg skikkelig tisset på meg. Da var jeg utrolig sliten og lurte på om det kanskje var resten av slimproppen. Jeg gikk på do og det kom enda mer, så jeg ringte føden. Da var klokken 03:30 og etter jeg beskrev hvordan det var, så antok de at det var fostervann og ville ha meg inn dagen etter siden jeg følte jeg hadde kontroll. Jeg vekte mannen og han begynte å styre med de siste tingene til fødebagen og ble helt i fyr og flamme. Vanligvis er mannen vanskelig å vekke om natten, også når Lilletassen gråter, men denne gangen gikk det helt fint :fnise:

Vi hadde fått avtale med Føden at vi skulle komme inn rundt 12-13 tiden den søndagen, 02.01.11, og vi gikk og la oss igjen etter jeg hadde gått litt rundt i leiligheten og spist en banan. Mannen sovnet, men jeg klarte ikke mellom riene selv med en varmeflaske.

Den 02.januar dro vi på Føden og var der rundt kl.13. Jeg ble undersøkt og det var 4cm åpning og de ville legge meg inn. Jeg ble først plassert på et rom uten smertelindring annet enn akupunktur og varmt vann og der var jeg rundt kl.15-15:30 mener jeg å huske. Jordmor undersøkte meg nedentil og da det fortsatt var 4cm etter en time, så merket hun at ikke alt fostervannet hadde gått og at det var det som blokkerte for mer åpning. Da tok hun hull på vannet og det var da ting gikk veldig fort.

J

eg prøvde å dusje for å få litt smertelindring, men etter mye styr frem og tilbake hvor jeg også kastet opp i dusjen, så ble jeg flyttet på en ordinær fødestue. Da var klokken ca 17 antar jeg og jeg spurte flere ganger etter epidural, men den kom først klokken 18:30. Frem til det fikk jeg lystgass og den gjorde meg bare skikkelig fjern. Klarte ikke svare på noen ting omtrent og hørte bare mannen og jordmoren i det fjerne. Jeg hadde øynene lukket hele tiden omtrent og hadde skikkelig lyst å sove.

Epiduralen, da jeg endelig fikk den, så funket ikke den på venstre side, så riene gjorde ganske så vondt ja.. En eller annen gang sjekket jordmor meg igjen og da var jeg 7cm åpnet. Husker ikke klokkeslettet, for da var riene så intense at jeg hadde nok med det.

Jeg trodde jeg måtte skikkelig på do og skrek at mannen måtte ut, for aldri i verden om han skulle se meg gå på do nummer 2 altså.. :fnise: Han rakk ikke ta på seg skoene engang og jeg husker han løp ut med skoene sine og jeg ble satt på en dostol, fordi jeg ikke klarte stå på det høyre benet hvor epiduralen funket. Jeg fikk ikke lov å presse når riene var der, men i pausen. Da måtte jeg ikke på do og jordmor sjekket enda en gang nedentil.

Det var da hun sa at det var hodet som presset på og mannen måtte hentes inn igjen så han ikke gikk glipp av det hele.

Jeg ble plassert i sengen igjen og lagt på siden, sikkert for å hjelpe babyen ut, og plutselig (eller, ikke helt plutselig, for jeg husker at jeg ikke fikk lov å presse), hører jeg jordmor si at det er full åpning og jeg roper YES! før jeg ble snudd på ryggen og i "klassisk fødestilling". Jeg presset og presset og pustet og pustet og så hører jeg mannen og jordmor si at hodet er i åpningen. Jo takk - jeg kjenner jo det liksom... hehe Jeg tok på hodet i åpningen også og kjente masse hår og jordmor sier det er fint og lyst hår på den lille.

Så er det siste innspurt med pressing og jeg var så tørst at jeg ikke klarte å svelge og jeg prøver å drikke litt vann som mannen gir meg. Jeg har aldri i mitt liv presset meg selv såpass til det ytterste og kommer aldri til å gjøre det igjen (så sant ikke Lilletassen blir storebror..) og ut kom han kl.20:53 søndag den 2.januar. Alt var bra med han heldigvis og jeg fikk han direkte opp på brystet og han var så skjønn og fin! :hjerte: Jeg husker at han ikke skrek med en gang og det gjorde meg litt bekymret, men det var nok ikke lang tid det tok, for jordmor var ikke bekymret. Det føltes nok bare veldig lenge fordi en frisk baby skriker, men man vil jo at alt skal være bra.

Puh, det var min fødselshistorie. Ingen dramatikk eller noe, annet enn veldig vonde rier og jeg skulle ønske jeg kunne få epiduralen tidligere og at den funket på begge sider, men nå er det over og Lilletassen er hjemme hos oss hvor han hører til :rødme: Tror jeg har fått med meg alt, men det er så rart å tenke tilbake på det, for det føles så lenge ut siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det her var jo virkelig fantastisk! Det hjelper når han ligger i nærheten av meg merker jeg - da føler han seg nok tryggest og kan sove ordentlig godt.

Og det er ikke så rart, han er jo vant med å sove til lyden av hjertet, pusten og tarmene dine. :fnise:

Godt å høre at dere har hatt en fin natt! :klemmer: Også må jeg bare si at man sover nok litt dårligere når man har baby oppå/inntill seg, men man får i hvert fall mer søvn enn om man ikke sover i det hele tatt. Og det behøver ikke bli sånn at han kun vil sove oppå deg i flere mndr altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Milla~

Fødselshistorie :rødme:

Sitter her med gåsehud jeg :sjenert: Er så spent på hvordan min fødsel blir :rødme: Det må være helt fantastisk å få det lille nurket opp på brystet etter mange timer i fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...