Gå til innhold

Dines hverdag med to små

Dine

Anbefalte innlegg

Hey snuppa!

Det er veldig vanlig i begynnelsen at barna gulper en del, men for å kanskje hjelpe deg best lurer jeg på følgende...

Legger du henne ved brystet før melka di er begynnt å komme?

Har du kraftig utdrivning? Merker du hun er urolig under begynnelsen av ammingen?

Raper du henne noe under amming? Hvilken stilling ammer du i?

Før jeg vet svarene kan du uansett tenke på å stimulere frem melka før du legger henne ved, handmelke litt er også bra.......ikke ammme fra mer en ett bryst, heller rape/bytte bleie og så gå tilbake til samme bryst.....i begynnelsen har man mye melk og den som er fet kommer sist.......ofte kan barna være urolig sent på kvelden fordi de ikke har fått nok ettermelk.

Liggestilling er best da barna svelger minst mulig luft i denne stillingen.

Blir du hard på det andre brystet kan du alltid handmelke eller ta varm dusj og massere med flat hand till klumpen er borte.

Virker ene brystet veldig tomt og du har lagt henne til samme bryst etter raping amming kan du amme fra bryst nr. 2, husk da at ved neste amming må du begynne på brystet hun tok sist da hun har nok ikke tømt det, da vil hun få fine ettermelka fortere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hey snuppa!

Det er veldig vanlig i begynnelsen at barna gulper en del, men for å kanskje hjelpe deg best lurer jeg på følgende...

Legger du henne ved brystet før melka di er begynnt å komme?

Har du kraftig utdrivning? Merker du hun er urolig under begynnelsen av ammingen?

Raper du henne noe under amming? Hvilken stilling ammer du i?

Før jeg vet svarene kan du uansett tenke på å stimulere frem melka før du legger henne ved, handmelke litt er også bra.......ikke ammme fra mer en ett bryst, heller rape/bytte bleie og så gå tilbake til samme bryst.....i begynnelsen har man mye melk og den som er fet kommer sist.......ofte kan barna være urolig sent på kvelden fordi de ikke har fått nok ettermelk.

Liggestilling er best da barna svelger minst mulig luft i denne stillingen.

Blir du hard på det andre brystet kan du alltid handmelke eller ta varm dusj og massere med flat hand till klumpen er borte.

Virker ene brystet veldig tomt og du har lagt henne til samme bryst etter raping amming kan du amme fra bryst nr. 2, husk da at ved neste amming må du begynne på brystet hun tok sist da hun har nok ikke tømt det, da vil hun få fine ettermelka fortere :)

Tusen takk for supert svar Neytiri :klem:

Jeg håndmelker alltid litt før jeg legger henne til, slik at melken alltid har begynt å komme før hun blir lagt til. Hun er ikke så urolig når jeg legger henne til egentlig, men det kan jo sikkert fort komme.

Jeg bruker vanlig liggestilling, tvillingstilling (noen ganger) og liggeamming. Tar henne ofte opp etter 5-6 min for å rape og så legger henne til samme bryst igjen.

Føler det hjalp å bare gi fra ett bryst, men merker at de blir ganske harde hvis jeg ikke får ammet fra de en stund, så da har jeg forsøkt å håndmelke litt. Har elektrisk pumpe som jeg må finne frem, brukte det mye sist. Jeg tror jeg har kraftig utdrivning, men hvordan vet jeg det? :klo:

Nå er hun jo bare 5 dager gammel, så vet at det tar litt tid før melken stabiliseres og så lenge jeg får håndmelket litt merker jeg at det hjelper. :)

I går kveld gikk det kjempe bra og det var ikke særlig mye skrik. Vi la oss 23:30 og hun sovnet med èn gang. La henne da pakket inn i dynen sin i armene mine og der sov hun helt til første nattamming kl.4:30. Sov videre til 7:30 for ny runde. Våken fra 7:30-8:30 og nå sover hun igjen og storebror er levert i barnehagen av pappan deres.

Hvis nettene fortsetter slik kan jeg absolutt ikke klage, for nå sover jeg gjennomsnittelig 4-5 timer om nettene og det funker fint. Har sovet et par ganger på dagtid også, men det spørs om jeg klarer å fortsette med (klarte ikke det sist i det hele tatt). Hun virker blid og fornøyd, så tror du det går greit at hun ikke ammer oftere om natten Neytiri? :sjenert:

Skal ringe helsestasjonen og si at jeg har født og så har jeg lyst å veie henne der. Vet ikke om hun går opp i vekt enda, men hun hadde ikke gått ned mye på sykehuset (under de 10% som de er opptatte av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg gjøre det med påkledning i sommerværet?? :klo: Hadde jo vinterbaby sist..

Her er det typisk 18-20 grader nå og synes det er så vanskelig mtp at hun nyser og hoster litt.. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har kraftig utdrivning i begynnelsen, det er pga at melken ikke har stabilisert seg.....men om du handmelker i begynnelsen tar du vekk det aller verste trykket og det er jo bra.

Synes natten hørtes fin ut jeg, det er jo bra for melkeproduksjonen å nattamme, men den ammingen kl 23:30 kan du jo nesten regne som nattamming, og det bør hun gjerne gjøre 1-2 ganger på natta.......men sålenge hun legger på seg(de følger nøye med nyfødte så ingen stress der) trenger du ikke vekke henne. Det er barn som legger på seg dårlig som man må øke ammingen og da gjerne på natta da melka er best :)

Fortsetter gulpinga som en kraftig sprut er ikke dette helt normalt, men overflødig melk kommer alltid opp som litt gulp og det er helt normalt. Sprutgulp kan være ulike ting, noe som bør tas opp på helsestasjon om det er noe du anser som mer en normal gulp :)

Påkledning er jeg nok ikke best på, jeg hadde jo sommerbarn men jeg er jo kjempevarm av meg, og det var snuppa også....hun lå inne i bare bleie stort sett til høsten kom.........ute var det lette bomullsklær og en tynn lue. Varierer nok fra barn til barn tenker jeg, husk å kjekke temperaturen hennes i nakken så er det nok det eneste tipset jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med helsestasjonen pga sprutgulp/"oppkast" og de sa det var normalt, at han trolig hadde overspist. Ingen som leet på et øyebryn i hvert fall. Har skjedd en gang til når jeg ammet i bilen (stoppet opp, ammet og satte han tilbake i bilstolen), men da kom det nok opp igjen pga sittestillingen og press på magen fra bilbeltet.

Tror jeg skal teste å håndmelke/pumpe litt før hvert måltid fremover. Sikre at han får den fete ettermelka. Har stor melkeproduksjon og er redd han ikke rekker å komme til den da han ofte bare spiser i 15-20 min av gangen (men, det hender han får en 5-min påtår da).

Er ellers alt bra Dine? :) Hvordan føler du deg etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd Neytiri :klem: Kommer helt sikkert til å spørre deg mer fremover, man glemmer jo så fort med denne ammingen.. Men jeg er ikke sår og det går kjempe fint etter jeg har begynt å kun amme fra ett bryst av gangen. Vi har heller ikke hatt sprutgulp etter det, kun vanlig gulping. Storebror var også en gulper og det er lillesøster også.

Var på helsestasjonen i stad for å veie Minitassen og hun har lagt på seg 290 gram siden torsdag forrige uke :laugh: Snakket såvidt med helsesøster og hun mente at når hun legger så fint på seg og ikke er liten i utgangspunktet, så er det ingen vits å vekke henne for å gi mat om natten. Da får hun tydeligvis i seg det hun trenger på dagtid, så det er bra.

De holder på å restaurere en bro i nærheten her om natten og slik skal det være de neste 4-5 ukene. I natt våknet vi alle av banking, så da ble det litt mer amming enn natten før. Utrolig irriterende at det skal være oppussing over alt hele tiden! De holder på med graving rett utenfor balkongen vår på dagtid + naboer rundt oss pusser opp (som de har holdt på med i ett sett siden vi flyttet inn...) :sur: Er så lei!

Vi skulle spise lunch på balkongen i stad og da holdt de på med graving, gressklipping og oppussing av leilighet (tre forskjellige "enheter"). Kan jo bli gal av mindre! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det går bedre, er bare å spørre, brenner litt for det enda tydeligvis :fnise: åpen bok her :)

Fin vektoøpgang da, enig med hs, trenger ikke vekke når hun får i seg såpass:)

Ohh kjipt med oppussing som aldri tar slutt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skikkelig irriterende.. Vi har hatt naboer som har holdt på med oppussing hele tiden mens jeg var sykmeldt også, så det begynner å bli ganske så irriterende. I går kveld så jeg at enda en leilighet har begynt oppussing (ble solgt for en måned siden). Hurra!

Kjempe fin natt, hvor lillesøster sov fra ca.23-02, mat kl.02, sov fra 2:10-6:30, mat 6:30, sov 6:40-8:30 og mat igjen. Herlig med sånne netter! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun gjør faktisk det :) Men det er vel ganske vanlig når de er så små?

Hun er forresten 1 uke i dag :rodmer: Deilig med en liten sovebaby! (bank i bordet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig ja :jepp:

Tenk, 1 uke :hjerte:

Er formen din ok? Godt å endelig være ferdig med graviditeten tenker jeg!

Håper vi kan få til å ses i løpet av sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går bra med dere :) Gleder meg til å hilse på nurket! :rodmer:

Tenk, hadde du gått like lenge som meg hadde du vært på igangsetting i dag, og født i morra.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går bra med dere :) Gleder meg til å hilse på nurket! :rodmer:

Tenk, hadde du gått like lenge som meg hadde du vært på igangsetting i dag, og født i morra.. :fnise:

Ja, tenk det.. Er så glad for at det gikk fint og at jeg slapp å bli satt i gang. Snakket med en ansatt i bhagen til Tassen om det før fødsel og hun synes det var veldig alright å bli satt i gang. Men nå gikk det jo fint av seg selv etter 9 dager på overtid :)

Det er veldig vanlig ja :jepp:

Tenk, 1 uke :hjerte:

Er formen din ok? Godt å endelig være ferdig med graviditeten tenker jeg!

Håper vi kan få til å ses i løpet av sommeren!

Formen er overraskende god faktisk. Kom fort i form (altså, form og form, men i så god form man kan få blitt etter fødsel) sist også, så det er deilig. Har gått ned nesten 10 kg siden fødsel nå også, så mye må ha vært vann. Så lenge jeg får sove noen timer så er jeg et helt annet menneske enn om jeg ikke får sove. Lørdag gikk jeg rundt i en liten tåke av følelser og gråt endel fordi jeg var så sliten etter kun 1 times søvn den natten. Nå har det heldigvis stabilisert seg litt og jeg føler meg bedre.

Hentet Tassen i bhagen i går også :biggrin: Vi har begynt å få litt sjalusi og straff her hjemme. Han har begynt å straffe meg fordi lillesøster skal ammes og holdes på med, selv om jeg prøver å være veldig bevisst på det å inkludere han og ikke minst ha tid med han alene (lese bok, leke med biler osv). Allikevel så kan han slå og prøve og bite meg, spesielt hvis jeg sitter og ammer. Så da jeg kom i barnehagen i går så ville han ikke komme til meg med en gang, men først etter nesten 10 minutter. Men da jeg snakket med en ansatt kom han løpende og ville kose, så det går litt opp og ned.

Samtidig er han veldig kosete og god med søstern sin. Han viser ingen tegn til å ville skade henne, samtidig som han kan være litt røff i behandlingen. Han er jo ikke 2.5 enda heller, så man kan jo ikke forvente annet heller. Greit å følge veldig med hvertfall.

Så her går dagene og vi har ikke hatt masse besøk enda heller. Deilig, for da kan vi ta det litt stille og rolig i vårt eget tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillesøster sover så godt på kveldene nå og er gjerne våken sent (type 22:30-01/02 tiden om natten). Hvordan kan jeg få vekket henne slik at hun er våken en time eller to før natten begynner? :vetikke:

I går kveld sov hun mye på dagtid fordi vi var i Sverige en tur (ikke i din retning Neytiri ;) ) og var våken først fra 23-02. Sov lite i natt, så måtte sove en times tid på dagtid mens mannen tok Tassen med ut.

Hun blir ofte trøtt etter en times tid, men på kveldene er hun gjerne litt mer våken ofte og det er koselig det, men det hadde vært fint om det ikke var så sent fordi jeg har så lyst å legge meg :natti:

Dersom noen har tips er det supert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøster sover så godt på kveldene nå og er gjerne våken sent (type 22:30-01/02 tiden om natten). Hvordan kan jeg få vekket henne slik at hun er våken en time eller to før natten begynner? :vetikke:

I går kveld sov hun mye på dagtid fordi vi var i Sverige en tur (ikke i din retning Neytiri ;) ) og var våken først fra 23-02. Sov lite i natt, så måtte sove en times tid på dagtid mens mannen tok Tassen med ut.

Hun blir ofte trøtt etter en times tid, men på kveldene er hun gjerne litt mer våken ofte og det er koselig det, men det hadde vært fint om det ikke var så sent fordi jeg har så lyst å legge meg :natti:

Dersom noen har tips er det supert :)

Når sovner hun på kvelden da? Jeg ammet og ammet fra rundt 17 til 21 husker jeg i begynnelsen..........mye mat på kvelden betyr lengre strekk med søvn på natta da du har mindre formelk på kvelden og barna fyller seg med fløten(les:sovemedisin) :fnise:

Jeg har mange tips hvordan du kan amme ett søvnig baby så bare spør om du får vanskeligheter. Forresten, det er ingenting som sier man ikke kan ta opp barnet og amme uansett om det ikke spør.........bryte sirkelen har jeg gjort flere ganger så det går seg til etter noen dager med litt jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med for ofte mating er at hun gulper opp alt igjen.. Så jeg tør ikke amme for ofte rett og slett fordi hun gulper opp alt igjen. Ammer kun fra ett bryst hver gang, men hun ammer ofte kun i 5-7 minutter før jeg skjønner at ammer jeg mer nå, så gulper hn alt igjen. Supert å ha en ammeguru som deg Neytiri :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm ok.......har hun da lange strekk hun sover på dagen også?

kanskje ikke helt det du vil høre, men jeg tror i grunn når de er så små at man må inse at det tar litt tid. Jeg fikk jo ammet min så mye som helst, hun var ikke noe gulpebaby i grunn.......noen gang kom overskuddet opp men sjeldent.

Det er nok grunnen de råder i begynnelsen at man bør sove når babyen sover, men om det funker i praksis gjør det ikke for alle.

ett barn som ammer mye på natta(sent på kvelden 23?+) får som regel ikke nok på dagen, det er jo alt de gjør i begynnelsen. Du har det vel mørkt når hun er våken så sent på natta? Å markere fra dag og natt kan være lurt, det lærte jeg på nyfødtintensiven og det hjelper jo på etterhvert at de skjønner dag fra natt......som nyfødt gjør de jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...