Pupsilure Skrevet 17. november 2012 #3741 Del Skrevet 17. november 2012 Hvis Goffel blir rampete og helt tydelig tester grenser (ser på oss lenge mens han sakte trykker på en knapp han ikke skal f.eks), er det ofte fordi han trenger oppmerksomhet og lekes med. Hvis jeg da vier en halvtime til å leke, snakke, tulle og herje, har han fått kvota si, og kan leke alene og være snill resten av kvelden. Dette har jeg også erfart veldig tydelig i jobbsammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 17. november 2012 #3742 Del Skrevet 17. november 2012 Time out eller vente litt hjelper der hvor det er mulig, vil jeg også bare skyte inn. Hvis jeg har mulighet til det, så bare sitter jeg rolig litt og lar henne rase uten å gi henne oppmerksomhet. Ved matbordet kan det være endel tull og da hjelper det best å overse henne, da blir det fort kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 17. november 2012 #3743 Del Skrevet 17. november 2012 (endret) Heia! Det skal ikke være lett å være gravid og ha en liten trassegutt altså. Merker det er tendenser her og, men jeg får sånn nyhetsbrev hver mnd, så jeg var litt i forkant.., men T er veldig grei på den måten at jeg sikkert ikke hisser meg opp, og hvis han har et anfall osv, så la han få grine ferdig litt, og prøv å ha en rolig stemme. Jo mer du hisser deg opp, jo mer lukker han ørene. Skal prøve å finne den linken Jeg fant ut noe genialt i går, det høres helt sprøtt ut, men da var jeg litt i slitnesste laget..T kom opp i sengen vår, og ville jeg skulle bli med, jeg sa: pappa er i den andre rommet ( Hadde vært på julebord i går), så ville han ikke, og la seg ned, så til slutt sang jeg setningen..mamma kan ikke bli med, men du kan gå til pappa alene, hvis du roper på han, så finner du han..så ble han helt stille, og reiste seg storfornøyd å gikk. Merkelige greier. !!Hehehe De er jo enebarn, og vant til at vi er det for dem ofte, så klart når viljen dems slår til, så er det vanskelig for de også , at mamma og pappa plutselig ikke kan delta alltid osv.. Endret 17. november 2012 av Luremegpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luremegpå Skrevet 17. november 2012 #3744 Del Skrevet 17. november 2012 http://www.familieverden.no/Oppdragelse/Trassalderen/Trassalderen---slik-takler-du-den/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 18. november 2012 #3745 Del Skrevet 18. november 2012 Jeg har ikke skrevet i boka mi enda hvordan dagene har vært, men for å si det sånn, MIN har fått en skikkelig egenvilje! Like sta som meg og pappa som har vært borte=dårlig kombo! Har fått utrolig mye hjelp fra psykologen siste uka, og du verden det funker! Har dårlig tid akkurat nå men kan skrive fort ang bleie situasjonen(nå har vår sluttet med bleier men går enda i nattbleier da). Legg bleiene på et sted barnet kan nå(vi har i en skuff i kommoden). Når det trengs å skifte bleie på barnet spør han om å han vet hvor bleiene sine er, og om han kan hjelpe mamma og hente selv(Nå er tassen litt yngre men ikke langt fra å ønske gjøre alt selv gjetter jeg). Allerede da, om han har hentet bleien føler han at han fikk gjøre noe helt selv, IKKE rose med FLINK, men WOW HVA DU KAN(det gir mer pliktfølelse når man roser med flink vist). Spørre så hva vi gjør med bleia, klarer han ikke svare så kan du minne han på det. Ha 2-3 leker du vet han liker godt(evt noe han får vanligvis ikke leke med, hårbørsten din eller noe sånt "spennende"). Gi han to valg, da får han følelsen av å ha valgt selv(uansett om du i bunn og grunn valgte leken han får ha ved stellebordet). Forklar hele veien at nå skal mamma ta bleien som tassen var så flink å hente og skifte på bordet mens han får leke med den her saken. Nå virker dette kanskje litt komplisert når jeg har skrevet det, MEN det går seg fort til, barn liker å være forberedt på ting og ha følelsen av at det er noe de selv valgte å gjøre i denne alderen som tassen kommer inni. Selvfølgelig har vi alle dager der ting ikke går uansett om triksa blir brukt, da er mitt beste råd å skifte fort i kneet. Ha alt klart(bleie åpen, servietter, evt krem osv).........ta et håndkle over låra dine, og ha rumpa på tassen med føttene mot din høyre hand(om du er høyrehendt). Denne methoden har jeg brukt mange ganger, din venstre hand klarer å styre barnet litt mer og mindre sjans å bli sparket i magen.........Ikke snakk, bare bytt og ferdig........det går ikke an å snakke med barnet når det har helt satt seg vrang hadde jeg erfaring med. skriver mer senere snuppa..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 18. november 2012 #3746 Del Skrevet 18. november 2012 Skifter dere fremdeles liggende? I så fall er det kanskje på tide å slutte med det? De er i den alderen der de utvikler integritet, og de å bli lagt ned for å skiftes på er ofte noe som skaper konflikter. Vi har en krakk forran speilet, så Murmel får stå og speile seg mens jeg bytter på ham. Vi har aldri konflikter ved bleiebytte, men det var et salig kaos før jeg kastet ut stellebordet altså. Ellers er jeg enig med Neytiri, jeg merker at alt går lettere når jeg bare tar meg tid til å la ham delta på det han vil og kan. Selv om det ofte tar litt tid, er alternativet så mye verre, føler jeg. Jeg orker bare ikke hyling, skriking og krangling når jeg er alene, da bruker jeg heller dobbelt så lang tid på ting, men har det koselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 18. november 2012 #3747 Del Skrevet 18. november 2012 I dag fant jeg babyens hjerte igjen. Tror jeg. Det var omtrent 130 slag i minuttet. Hadde lyden i 6-7 sekunder, før jeg bevegde meg og jeg mistet den. Etter det var det komplettfiolett umulig å finne den igjen. Min teori er at jeg kun finner den lille når den ligger i ro, for har som deg hatt to ganger hvor jeg ikke finner den annet enn at jeg fanger opp alt fra 140-180 slag i minuttet i et sekund (ser for meg at den turner litt i magen da, hehe). Tror muligens den ikke liker lyden og snur seg vekk. Men, så kommer de teite tankene. Er det babyens puls? Er det noe annet som kan forårsake at jeg plukker opp 130 i puls? Min egen var nede på ca 60-70 vel og merke. Har hørt rykter om at navlestrengen kan avgi puls, men så mye som 160? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
captiva Skrevet 18. november 2012 #3748 Del Skrevet 18. november 2012 Tenkte på det samme som marmot,prøv å skift tissebleier mens de står. I bhg blir dette mest sannsynlig gjort,og de blir derfor mest vant til det. Er en slitsom alder når de skal alt selv og mye blir en "kamp". Synes neytiri kom med mange gode råd:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 18. november 2012 Forfatter #3749 Del Skrevet 18. november 2012 Tusen takk til alle dere som tok dere tid til å skrive til meg Jeghar lest gjennom alt selvfølgelig og prøvde meg med dette i bakhodet under en episode i dag. Det gikk fint faktisk og vi har hatt en fin frokost og timer før mormoren hans kom rundt 13.30 for å hente han. Nå er han der og skal spise middag, så jeg har slapper av mens mannen har støvsugd og skal nå moppe leiligheten. Det er ikke lett når det står på som verst og de har helt klart sterke meninger (hvertfall gutten min!). Skal forsøke med å landanlegg stå når vi skifter, det har vi også prøvd tidligere. Jeg syns det er litt vanskelig å få alt på plass og sånn, men det går jo bra. Stort sett går det greit å skifte liggende på stellematten, men i det siste har han vært skikkelig stabeist. Jeg har hele tiden tenkt at det er lurt å fortelle hvorfor han ikke får lov til å gjøre ting, men jeg merker som deg Pupsilure at han blir enda mer sint og ikke helt skjønner hva jeg snakker om.. Jeg kommer til å gå vekk fra situasjonen når den oppstår og la han få lov til å rase fra seg litt. Det har vi forsøkt noen ganger ved matbordet og da gir han seg etter en halvtimes tid (det føles hvertfall så lenge!) og er blid etterpå. Jeg skjønner jo at han må teste ut og ikke kjenner til annet, men det er så frustrerende når jeg kjenner den lille energien jeg har blir brukt på sånn tullball. Men det er jo hva jeg mener fordi jeg vet bedre, stakkars Lilletassen må jo lære seg det. Jeg lurer på om det kanskje kan være et resultat av at jeg har vært veldig fraværende de siste to månedene? Jeg er jo hjemme, men har ikke fått lekt særlig med han og det har blitt veldig lite med kvalitetstid.. Vi koser til barne tv og kan lese bok, men utover det orker ikke jeg å leke med biler og ting sm han aller helst vil. Godt at han får ut litt hos mormoren sin og får mer oppmerksomhet for han har nok kjedet seg mye også tror jeg. Får håpe han får en lillebror med like interesser slik at de kan holde hverandre busy i helgene I morgen er jeg 12 uker og til uken er det både jordmortime og tidlig ul. Gleder meg til begge deler og jeg kommer til å dele det med flere når vi har vært der og forhåpentligvis sett at alt er ok. Det er utrolig deilig å være over kneika ift spontanabort i morgen og nå ermet jo lov til å juble og kose seg litt imellom oppkastet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 18. november 2012 #3750 Del Skrevet 18. november 2012 haha sa jeg hadde dårlig tid tidligere men ser at innlegget ble jo himla langt likevel Hva jeg har lært meg, PICK YOUR BATTLES! Det tror jeg har sagt til deg en gang før for leeeenge iden, jeg hadde jo glemt det helt selv. Er det ting som tassen må gjøre(skifte bæsjebleie, ta på klær til å gå i bhg, osv), eller er det ufarlige ting som MÅ ikke gjøres om du forstår. Å forberede barn er jeg fan av, ikke i stor dialog, men feks "om 5 minuter så går vi og bader", Da når fem minuter er opp og du sier "nå skal vi bade" så er han småforberedt på at det var jo det vi skulle gjøre. Positiv avledning er jo bra. Her har vi hatt store problem med å kle på seg til å komme oss av gårde på morningen. Jeg har hatt følelsen av at ALT ER FEIL, jeg duger ikke som mamma osv......i realiteten gjør vi alle dette, mye av grunnen er at ikke alt funker for hvert barn, man må jo prøve seg frem, man må få lov å feile for å finne riktige verktøyene Når hun slo seg vrang med klærna her nå så forsøkte jeg med å avlede med å spørre hva hun skulle gjøre i bhg, og hvilken kompis hun skulle leke med, hvem hun trodde kom til å være der av tantene osv.........nå funker dette ikke like ofte som jeg skulle ønske men vet det funker for mange andre. Tips fra psykologen var å bestemme klær kvelden før, la barnet selv velge(ta frem 2 bukser, 2 topper osv og vise en sort av gangen=buksene/toppene)...............når alt er bestemt legges det på en stol i soverommet og vi sa at det skal du ha på deg i morra. Nå har min begynnt å kle på seg selv, hun trenger minimal hjelp men tar litt tid, så jeg kler på meg mens hun kler på seg, og så venter jeg til hun spør om hjelp(jeg viser henne det hun tar på først osv). Dette gir en mestringsfølelse hos barnet, jeg ser virkelig forskjell i blikket og stolthet uansett om jeg hjalp en god del med klærne, er bare det at hun fikk prøve først og det var nok for henne til å tro hun gjør alt selv. Bumba har veldig bra språkforståelse da så vi har et simpelt belønningsystem. Vet at ikke alle er glad i dette, men det funket nå med bleieslutten å motivere og det gjør det også her. Du kan se bilde av det på FB, hun får ett klistermerke for hver morgen hun kler på seg uten tull........og fyller hun ut den på de 7 dagene(begynner på søndager), så får hun "lørdagsgodt", og det er ikke direkte godteri, men noe jeg vet hun synes er godt. Hun er superstolt og belønningstavla er fin dekorasjon på veggen in på soverommet. Vit en ting, du er ingen dårlig mamma, du er den beste mamman for tassen. Det er noen måneder til så har han heller ikke deg for seg selv, det er jo sikkert rart for alle dere å ikke ha like mye tid hele tiden, men han vet at mamma elsker seg likevel! Vi har alle vært der, lite energi pga ulike grunner og en unge som slår seg helt vrang, og viser egenviljen sin. Det gjelder virkelig å telje til 10, puste, og takle det såbest som mulig uten å bli sint, vi ser selv at det ikke hjelper å bli sint. stor skulle ønske jeg var nærmere og kunne droppet innom deg litt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 19. november 2012 Forfatter #3751 Del Skrevet 19. november 2012 Neytiri, tusen takk for utrolig gode ord Mange av tingene du foreslår har jeg allerede prøvd og de funker noen ganger, men i det siste har han vært kjempe sta og blir fort sint. Det gikk nogenlunde greit i dag morges, men de vi skulle gå til barnehagen ble han utrolig sint igjen. Ville absolutt ikke gå og sånn holdt vi på i fem minutter før jeg kjente at jeg ble dårlig av så mye styr og da bare bar jeg han med meg. Det gikk greit når han fikk lov å holde nøklene, men ofte føler jeg at alt jeg prøver blir håpløst. Men det har sikkert mener at jeg blir så fort dårlig.. Vi prøvde oss på bleietrikset i dag. Jeg lot han få lov til å hente bleie selv, to stykker tok han med, og han fikk velge hvilken av de to han ville ha på. Det funket i to sekunder før han begynte å ombestemme seg hver gang jeg hadde begynt å ta på den ene bleien. Så da jeg bestemte meg for at nok var nok ble han sint og begynte å vri seg ut av bleien. Men det gikk ok syns jeg. Jeg ser utrolig frem til jeg kan bare kose meg med tiden alene med Lilletassen og ikke være så dårlig hele tiden! Jeg har som nevnt tidligere flere gode/ok dager enn jeg hadde tidligere, men det er fortsatt ikke i nærheten av å kunne jobbe feks. Nå har jeg denne uke og neste før det er tilbake på jobb, men mye kan jo skje på den tiden selvfølgelig. Er bare så vanskelig å se for seg livet før kvalmen, for helt ærlig husker jeg det nesten ikke engang... Hurra for 12 uker i dag foresten Tiden har gått fort, samtidig som det er evigheter siden jeg var bra føler jeg. Har jeg gått inn i 2.trimester nå eller er det først i uke 13? Jeg har jo fullgått 12 uker, men ble plutselig litt usikker.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 19. november 2012 Forfatter #3752 Del Skrevet 19. november 2012 Denne sier at jeg er 12+1, men jeg er nok kun 12 i dag (i følge legen) Du er nå 12 uker og 1 dager på vei: Unnfangelsen finner sted omkring: 9. september 2012 Hjertet begynner å slå: 4. oktober 2012 Embryoet beveger seg: 28. oktober 2012 Alle indre organer er ferdig formet: 4. november 2012 Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 4. november 2012 Risiko for spontanabort avtar: 18. november 2012 Du er nå 12 uker og 1 dager på vei: 19. november 2012 Kvalmen avtar for de fleste: 25. november 2012 Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 2. desember 2012 Fosteret svelger og tisser: 16. desember 2012 Tid for ultralyd: 23. desember 2012 Du kan kjenne fosterets bevegelser: 30. desember 2012 Fosteret begynner å få et søvnmønster: 13. januar 2013 Fosteret begynner å høre: 3. februar 2013 Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 3. mars 2013 Mange fostre legger seg med hodet ned: 7. april 2013 Svangerskapspermisjonen begynner: 14. mai 2013 Antatt termindato: 4.juni 2013 Er på iPadden så får ikke streket over, men risikoen for spontanabort er nå over og jeg er 12 uker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pyntestøv Skrevet 19. november 2012 #3753 Del Skrevet 19. november 2012 HURRA for 12 uker <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jesse Skrevet 19. november 2012 #3754 Del Skrevet 19. november 2012 Har aldri tid til å være på KG lenger, men måtte bare inn og oppdatere meg litt! Godt å høre at vi er fler med sta unger, hvor hver eneste lille ting fort kan bli en kamp! Har mange gode tips på lur, etter å ha skrevet oppgave om dette i praksis på småbarnsavdeling. Har ikke tid til å skrive så mye nå, men det handler bl.a. om mye av det som er nevnt over; foreberedelse, god tid, møte dem "der de er" osv.. Ikke lett, og det finnes langt fra noen fasit, man må prøve og feile! Hipp hurra for 12 uker - det har jammenmeg gått fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 19. november 2012 #3755 Del Skrevet 19. november 2012 Jeg kjører bleietrikset nå og det fungerer veldig greit hun elsker å få være med og hjelpe til og skryt er jo alltid moro. 12 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 19. november 2012 Forfatter #3756 Del Skrevet 19. november 2012 Tar gjerne imot tips Jesse, du som har utdannelse og greier Men nei, det er ikke lett med sta unger altså.. Hurra ja Pyntestøv Vet du om jeg er i andre trimester nå eller er det først om en uke?? Jeg må ikke gi meg og prøve bleietrikset på nytt, så kanskje det funker.. Han ble også kjempe sint da vi skulle ta på jakken i morges, men det gikk fint (kanskje jeg skrev om det oppi her.. Jeg har hatt søsteren min på besøk i flere timer i dag.. En venninne av henne har tatt livet sitt og hun trengte noen å prate med stakkars.. Hun tar det bra, men får ikke gått i begravelsen pga eksamen.. Hun gikk allerede glipp av en eksamen dagen hun fikk vite at hun hadde begått selvmord, så hun kan ikke gå glipp av denne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neytiri Skrevet 19. november 2012 #3757 Del Skrevet 19. november 2012 Bleietrikset om å gi dde lov å hente bleie selv, vær sikker på at han har EN bleie hehe...... Jeg begynnte jo for en stund tilbake å gi valg, ikke for mange, men 2 av en ting.....problemet var at jeg brukte det for mye og til slutt var det krangling om at nei ike den buksen, neimen ikke den her heller......men den anndre. Med andre ord, evig ond sirkel. Terapauten min sa at gutten hennes en gang var så sint fordi han begynnte å ta på seg en bukse(de hadde funnet frem to), men så fort han fikk et ben gjennom ble han sint og tok av for de andre buksene ville han ha.........samme skjedde med de andre buksene osv..........han endte opp med å bli tatt ut i bilen med bleia på(var sommeren da). Hun selv som utdannet innen psykologi og barn slet........det blir ikke det samme med sine egne sa hun og lo Gratulerer så mye med 12 uker, synes det har gått fort hittil altså! Håper du kommer i bedre uker nå uten kvalme, det føles som hundre år ja uff... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 19. november 2012 #3758 Del Skrevet 19. november 2012 Det hat hendt at tulla tar ut to bleier, men da har jeg klart å lure den ene bort igjen. Her går det stort sett greit med valg, men det kan fort bli endel sånn nei, ikke den, den i stedet, nei den allikevel osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 20. november 2012 Forfatter #3759 Del Skrevet 20. november 2012 Det gikk veldig bra i dag tidlig, for jeg sa at han kun kunne ta med en bleie og det gikk overraskende bra. I morgen er det jordmortime og første svangerskapskontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 20. november 2012 #3760 Del Skrevet 20. november 2012 Så spennende med jordmortime da Når er ul? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå