Dine Skrevet 18. august 2012 Forfatter #3361 Del Skrevet 18. august 2012 Meldte meg forresten inn på Elixia i dag Super stolt, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 19. august 2012 #3362 Del Skrevet 19. august 2012 Hei! Var dere på bondegården på L i dag? Jeg syns jeg så deg, eller i hvert fall noen som lignet veldig, putte en liten gutt opp i en Bugaboo, så jeg tenkte jeg skulle si hei når dere kom forbi, men så gikk dere andre veien.. Vi satt og spiste is ved et av bordene. A syns det er SÅÅ kult der, så vi er der stadig vekk. Hun løper rundt og sier BÆ, BÆ!! MØ MØ!! GAKK GAKK!! Foreldrene mine bor like i nærheten der, husker du kanskje. Kanskje vi sees der igjen en gang!?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 19. august 2012 #3363 Del Skrevet 19. august 2012 Tusen takk for i dag, Dine! Og takk for den fine gaven! Han har fått penger som skal puttes på sparebøssa, og lydboka gleder jeg meg til å høre på sammen med han. Får se om han har tålmodighet til det Ang gården, har grisen fått ungene enda? Var der med jobben for en uke siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cypress Skrevet 19. august 2012 #3364 Del Skrevet 19. august 2012 Ja, det har den! Tror det lå 17 eller 18 små grisebebisser oppi der. De er så søte!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 19. august 2012 #3365 Del Skrevet 19. august 2012 Gleder meg til å se Lilletassen få en søster eller bror, hvordan det blir for oss som en større familie og ikke minst se Lilletassen og babyen vokse opp sammen og ha hverandre. Ååååå jeg tror ikke jeg kan lese dette altså, for da får jeg også lyst til å prøve på en til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 21. august 2012 Forfatter #3366 Del Skrevet 21. august 2012 Cypress* Ja, vi var der Synes jeg så deg/dere tidligere der også, men så gikk vi inn og etter det så jeg deg ikke mer. Morsomt at det faktisk var deg. Vi bor jo rett ved vi også så vi møtes gjerne der en gang når dere er der Takk for søndag ja Pupsilure Kjempe stas å få badet litt, men neste gang blir det med badetøy I natt sov Lilletassen hos meg igjen. Han sovnet først 19:45, men våknet igjen 21:45 og hylte så mye i en time til han ble helt hes, så til slutt hadde jeg ikke hjerte til mer så jeg tok han opp. Vet ikke helt hva det er jeg.. Nå har vi slitt mye med søvnen egentlig helt siden han ble født, så får håpe det er helt i orden innen nestemann kommer. Gleder meg til å prøve igjen nå!! Bare noen uker til vi starter. Fra og med 13. september er vi prøvere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusla Skrevet 21. august 2012 #3367 Del Skrevet 21. august 2012 Å, det blir så spennende Huff, slitsomt med så mye tøys med soving. Håper på bedre netter snart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 21. august 2012 Forfatter #3368 Del Skrevet 21. august 2012 Ja gleder meg veldig kjenner jeg Håper det går raskt, også mtp barnehageplass.. *Krysser fingrene* Nå ligger han i sengen sin og roper på meg, mens jeg sitter tre meter utenfor.. Så lenge han ikke hyler og gråter synes jeg faktisk det er greit, for det tar jo ofte litt tid for oss voksne å sovne også. Og i kveld satt vi lenge sammen bare han og jeg og leste bok. Jeg merket det skikkelig godt på han at han koste seg sånn Han stupte forresten rett over armlenet på sofaen istad.. Sånn fra det ene til det andre liksom Han hoppet i sofaen pga. noe på barnetv og i det jeg skal si at det ikke er lov fordi han kan falle, så stuper han salto over armlenet og rett i gulvet. Gikk heldigvis bra da, men jeg tror det er greit å observere nakke, skuldre og rygg litt ekstra fremover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlilje Skrevet 21. august 2012 #3369 Del Skrevet 21. august 2012 Heihei! Titter inn her jeg Dere skal jo begynne å prøve på mannen min sin bursdag jo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 21. august 2012 Forfatter #3370 Del Skrevet 21. august 2012 Koselig Superlilje Og morsomt sammentreff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3371 Del Skrevet 23. august 2012 I går var en skikkelig tung dag. Den begynte med at jeg kom på jobb og sjefene satt seeg ned med meg og fortalte om den økonomiske situasjonen i firmaet. Det er et veldig lite firma og jeg jobber tett med to av tre sjefer, så det er sikkert derfor de forteller meg litt også.. Hvor skal jeg begynne.. De har i utgangspunktet ikke råd til å ha meg der og de burde ikke ansatt meg såpass fort er egentlig konklusjonen. Samtidig så er de veldig fornøyde med meg og slik jeg forstod det er de to sjefene + en annen kollega villig til å gå ned i lønn for å beholde meg. Nå skal det sies at de to sjefene eier og driver det også, så det er jo de som til syvende og sist tjener på økonomisk gevinst. Jeg ble helt satt ut i går og satt med en klump i halsen hele dagen uten å kunne snakke med noen om det, fordi jeg følte at "verden raste vekk" under føttene mine. Endelig er jeg i en jobb hvor jeg trives, mannen og jeg har det bra, Lilletassen trives i barnehagen og vi tre som familie har det godt sammen. Og ikke minst at vi nå planlegger en til. Sånn som ting er nå vet jeg ikke hvor jeg står og i dag spurte jeg rett ut om jeg burde se etter andre jobber. De sa at de forstår at jeg tenker i de baner, at de ikke kan love noe og at de vet mer om noen dager når alle har fått satt seg ned med budsjett, styremøter osv. Jeg lurer på om jeg skal se etter andre jobber, hva slags rettigheter jeg har dersom jeg faktisk blir gravid og får sparken pga. dårlig økonomisk situasjon i bedriften.. Noen som vet det eller har vært borti lignende tilfeller? Jeg følte ting var skikkelig urettferdig i går, fordi vi endelig har begynt å glede oss over å prøve på barn nummer to og så blir det liksom tatt fra meg.. Det føles bedre ut i dag, for jeg har skjønt at jeg har krav på 66% av full lønn dersom jeg blir sagt opp (tror NAV betaler det), men hva som skjer dersom jeg er gravid når jeg blir sagt opp/permittert, det lurer jeg på... Jeg har ikke lyst å søke ny jobb egentlig, for da er det ny prøvetid osv osv. Har 3 mnd oppsigelse i den jobben jeg har nå. Samtidig føler jeg at det nesten er dårlig gjort av meg å bli gravid nå som jeg vet at situasjonen deres ikke er så bra. Det er en privat bedrift og det har aldri vært gravide ansatte der før, så tviler på de har avtale med NAV. Ikke vil jeg spørre heller.. Jeg tror jeg bare trenger litt innspill av dere på hva dere tenker om dette og gjerne om dere vet hva jeg har krav på.. Skikkelig kjipt det her!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 23. august 2012 #3372 Del Skrevet 23. august 2012 De har ikke lov å si deg opp eller permitere deg fordi du er gravid, men siden du har fått "kanskje"-beskjed om det allerede nå, er det ingenting i veien for at de kan si deg opp mens du er gravid. Det hadde det ikke vært uansett, så lenge det er andre, reelle grunner enn at du er gravid, slik som f.eks. økonomi. Hvor lang oppsigelsestid har du? Om du blir sagt opp får du dagpenger, ja. Det er 66% av lønnen din. Du kan risikere at det går utover opptjeningsgrunnlaget for en ny permisjon også, men reglene rundt dette er jeg ikke helt sikker på. Uansett er det veldig skummelt å skulle bli gravid før du har fått en avklaring med jobben din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3373 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg har 3 måneders oppsigelsestid nå.. Jeg vet, jeg har jo i utgangspunktet ikke lyst å bli gravid når alt er så usikkert.. Men det å gå 3-4 måneder i usikkerhet og være nervøs for om jeg beholder jobben, da vil jeg trolig heller bytte jobb. Så når Lilletassen har lagt seg etterpå (og forhåpentligvis sover..!) så skal jeg titte litt på finn.no om jeg ser noe interessant. Jeg kjenner at det gjør vondt å skulle vente med å bli gravid når vi nå føler oss så klare for det og er såpass innstilte på det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 23. august 2012 #3374 Del Skrevet 23. august 2012 Så om du sier opp nå, har du oppsigelsestid fra 1. september til 31. november, og så må du ha prøvetid i ny jobb, noe som kan være kjipt om du er gravid. Om du f.eks. skulle bli veldig dårlig og sykemeldt. Men hva mener du bedriften din skulle ha avtale med NAV om ang. gravide ansatte? Alle bedrifter har jo vanlige avtaler for sykepenger og permisjon og sånne ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pupsilure Skrevet 23. august 2012 #3375 Del Skrevet 23. august 2012 Dette var ikke noe greit å lese, Dine Skummelt å bli gravid nå ja! Håper det løser seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3376 Del Skrevet 23. august 2012 Så om du sier opp nå, har du oppsigelsestid fra 1. september til 31. november, og så må du ha prøvetid i ny jobb, noe som kan være kjipt om du er gravid. Om du f.eks. skulle bli veldig dårlig og sykemeldt. Men hva mener du bedriften din skulle ha avtale med NAV om ang. gravide ansatte? Alle bedrifter har jo vanlige avtaler for sykepenger og permisjon og sånne ting. Ja jeg vet.. Det kommer til å bli tidligst 6-7 måneder før vi kan begynne å prøve på nr.2 og det synes jeg er fryktelig trist.. Og det er hvis jeg får oppstart rett etter en oppsigelsestid.. Jeg vet helt ærlig ikke... Bestevenninnen min sin jobb betalte hennes foreldrepenger (ikke NAV), mens på forrige arbeidsplassen min så var det NAV som betalte da jeg ble gravid.. Så egentlig det jeg er i tvil over.. Helt ærlig vet jeg ikke hvorfor noen bedrifter betaler selv og andre "lar" NAV betale.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 23. august 2012 #3377 Del Skrevet 23. august 2012 Det spiller ingen rolle for deg om NAV eller bedriften betaler, det eneste er at du ikke får feriepenger for mer enn 48 dager om NAV betaler, men de fleste bedrifter betaler ut fulle feriepenger om de også betaler permisjonspenger, selv om de ikke er pålagt å gjøre det. Bedrifter som betaler selv får pengene tilbake fra NAV. Jeg skjønner godt at det er veldig, veldig kjipt altså, men sjekk i hvert fall om du får fulle permisjonspenger om du blir arbeidsledig. Du risikerer jo at dere må ta ut permisjon med 100% lønn og nesteman må i barnehage fra han/hun er 9 mnd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3378 Del Skrevet 23. august 2012 Jeg vet at det i utgangspunktet ikke spiller noen rolle om jeg får penger fra NAV eller arbeidsplassen, men jeg vil få dårligere samvittighet om det kommer fra arbeidsplassen pga. den økonomiske situasjonen. Det er et så lite firma at det blir så personlig.. Får firmaet penger tilbake fra NAV uansett? Blir det ikke NAV som betaler uansett da, på den måten? At NAV etterbetaler mener jeg.. Vet så lite om dette her.. Jeg må finne ut om jeg har krav på fulle permisjonspenger om jeg blir arbeidsledig, og så ta stilling til 80 eller 100% permisjonspenger/tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 23. august 2012 #3379 Del Skrevet 23. august 2012 Ja, NAV betaler tilbake uansett, men maks 475.000,- Om du tjener mer enn det, og bedriften betaler ut alt, får de bare tilbake 475.000,- Om du tjener mer og NAV betaler ut, får du maks 475.000,- Du skal ikke ha dårlig samvittighet, de får som sagt tilbake. Og antageligvis betaler de ikke ut heller, bedrifter som aldri har hatt ansatte i foreldrepermisjon pleier sjelden det. Skulle du bli sykemeldt, er det bare å være åpen om at det er pga. svangerskap, så får de fritak fra arbeidsgiverperioden for sykepenger også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3380 Del Skrevet 23. august 2012 (endret) Du er super Marmot! Takk for at du tar deg tid til å svare på alt sammen. Godt å høre at jobben får pengene tilbake og jeg tjener garantert ikke mer enn 475.000, det kan jeg love deg *I wish* Så da gjelder det rett og slett å finne ut hvordan jeg står dersom jeg blir gravid. Planen er jo å begynne i midten av september og jeg håper at jeg får vite mer i løpet av neste uke. Dvs. at jeg vet mer før vi begynner å prøve. Dersom jeg feks får 66% av lønnen i permisjonstiden må vi sjekke om vi har råd til det, for vi tjener jo ikke superbra noen av oss. Prøvd å se på NAV sine sider og google litt, men jeg finner ikke ut av det.. edit: skriveleif Endret 23. august 2012 av Dine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå